Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak zrestartować globalne łańcuchy dostaw – trzy scenariusze

Pomimo że klimat dla biznesu pozostaje głęboko nieprzewidywalny, liderzy łańcuchów dostaw powinni już teraz zacząć kreślić scenariusze wznowienia działalności.

29 lutego 2020 roku opublikowałem wraz członkiem zarządu firmy technologicznej, Pierre’em Harenem, [krótki artykuł](http://krotki artykul), w którym prognozowaliśmy, „że szczyt negatywnego wpływu COVID‑19 na globalne łańcuchy dostaw nastąpi w połowie marca, zmuszając tysiące firm do ograniczenia lub czasowego zamknięcia montażowni i zakładów produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych oraz Europie”. Ta prognoza się sprawdziła; wystarczy spojrzeć na przykład na zamknięcie [fabryk samochodów](http://fabryk samochodow) w Europie i USA czy zatrzymanie produkcji [marek luksusowych](http://marek luksusowych)w Europie.

Sprzątanie po burzy dopiero się zacznie

Obecnie mija sześć tygodni od publikacji naszego artykułu i kilka rzeczy stało się niezwykle jasnych. Podczas gdy działalność produkcyjna w Unii Europejskiej (UE) i Ameryce Północnej jest wyłączana, Chiny powoli wracają do działania, chociaż zdolności produkcyjne są niższe niż przed wybuchem pandemii. Jednocześnie pandemia ma ogromny wpływ nie tylko na światową podaż, ale również na popyt. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym [eksperci przewidują](http://eksperci przewiduja), że epidemia może oznaczać „miliony mniej sprzedanych samochodów w tym roku w porównaniu z wcześniejszymi projekcjami”. W perspektywie krótkofalowej ten sam raport szacuje spadek sprzedaży samochodów w różnych miastach USA o 17 do 18 procent w marcu.

Większość firm stara się jakoś odnaleźć pośród tych wyzwań dotyczących zarówno popytu, jak i podaży. Jednocześnie muszą się przygotować na powrót do normalności, który z pewnością nastąpi w niezbyt odległej przyszłości. Niestety, systemy i procesy łańcucha dostaw wykorzystywane przez firmy są przygotowane do normalnego działania, a nie do wydarzającej się jednorazowo destabilizacji i wznowienia działalności. Zatem pytanie brzmi: Jak firma może zaprojektować plan wznowienia działalności, zważywszy na ogromne niepewności, który występują zarówno po stronie popytu, jak i podaży?

Zostało 83% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »


Najpopularniejsze tematy