Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Przełom, który prowadzi do zderzenia: nowa dynamika konkurencji

W dobie sztucznej inteligencji tradycyjne firmy są atakowane przez rywali, którzy zręcznie wykorzystują dane, mają duży potencjał zwiększania skali działalności i stosują modele operacyjne zapewniające wartość dzięki efektom sieciowym.

Internetowa platforma Airbnb zaczyna stanowić poważne zagrożenie dla tradycyjnych firm hotelarskich, takich jak Marriott International i Hilton. W nieco ponad dekadę internetowy rynek organizacji świadczących usługi zakwaterowania zgromadził ponad 7 milionów lokali – sześć razy więcej miejsc noclegowych niż sieci Marriott udało się udostępnić klientom przez ponad 60 lat. Pod względem wydatków konsumenckich w Stanach Zjednoczonych w 2018 roku platforma Airbnb wyprzedziła sieć hoteli Hilton i jest na dobrej drodze, aby zdystansować również Marriotta.

Chociaż Airbnb zaspokaja podobne potrzeby konsumentów, charakter tej organizacji jest całkowicie odmienny. Marriott i Hilton są właścicielami nieruchomości, którymi zarządzają, a za doświadczenia klientów odpowiadają dziesiątki tysięcy pracowników poszczególnych placówek. Obie tradycyjne firmy hotelarskie składają się z wielu klastrów różnych grup i marek, wąsko zorientowanych jednostek biznesowych i pionów, mających własne technologie informatyczne, dane i struktury organizacyjne. Tymczasem podejście Airbnb jest całkowicie odmienne: podstawowym zadaniem firmy jest kojarzenie użytkowników i gospodarzy oferujących za pośrednictwem platformy domy lub pokoje do wynajęcia. W trakcie tego procesu Airbnb gromadzi dane klientów i analizuje je, aby zdobyć wiedzę i tworzyć modele predykcyjne pozwalające podjąć optymalne decyzje biznesowe. Nierzadko firma jest w stanie zapewnić klientom lepsze doświadczenia, mimo że zatrudnia znacznie mniej pracowników niż konkurenci z branży hotelarskiej.

Airbnb reprezentuje nową generację organizacji zbudowanych na zintegrowanym cyfrowym fundamencie. Analogiczne zjawisko występuje za każdym razem, gdy przeszukujemy Google’a, robimy zakupy w serwisie Alibaba lub Amazon czy zamawiamy przejazd za pośrednictwem platformy Lyft. Firmy te, zamiast polegać na tradycyjnych procesach biznesowych realizowanych przez pracowników, menedżerów, inżynierów, kierowników i przedstawicieli obsługi klienta, tworzą wartość dzięki oprogramowaniu i algorytmom. Chociaż systemy projektują ludzie, to jednak pracę wykonują komputery: generują wyniki wyszukiwania, ustalają ceny, wynajdują i polecają produkty lub wybierają kierowców. Ta rzeczywistość definiuje nowy rodzaj cyfrowego przedsiębiorstwa, w którego centrum znajdują się dane i sztuczna inteligencja, a praca ludzka schodzi na drugi plan...

Zostało 88% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Karim Lakhani

Jest profesorem zarządzania w katedrze Charlesa E. Wilsona w Harvard Business School oraz założycielem i współkierownikiem uniwersyteckiego Laboratory for Innovation Science. Wspólnie napisali książkę Competing in the Age of AI: Strategy and Leadership When Algorithms and Networks Run the World (Harvard Business Review Press, 2020).

Marco Iansiti

Jest profesorem zarządzania w katedrze Davida Sarnoffa w Harvard Business School oraz szefem katedry Technology and Operations Management Unit oraz projektu Digital Initiative.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy