Przełomowa innowacja (disruptive innovation) to pojęcie, które od lat nieustannie zyskuje na znaczeniu. Oznacza proces, w wyniku którego powstaje nowy, niedrogi produkt lub usługa, najczęściej stworzone przez młodą technologiczną firmę. Coś, co burzy status quo i całkowicie zmienia układ sił na rynku.
Choć może niewielu współczesnych innowatorów o tym pamięta, twórcą pojęcia i koncepcji przełomowej innowacji, jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku, był zmarły w styczniu tego roku Clayton Christensen, uznawany za jednego z najwybitniejszych teoretyków zarządzania i innowacyjności, związany z Harvard Business School.
Najnowszy, letni, numer „MIT Sloan Management Review Polska” poświęcamy właśnie przełomowej innowacji. Częściowo dlatego, by uczcić pamięć wybitnego naukowca, ale nade wszystko ze względu na pandemię. Bo w drugiej fazie kryzysu związanego z epidemią COVID‑19 dążenie do przełomowej innowacji stało się szczególnie istotne.
Tylko te firmy, które podejmują innowacyjne działania, wprowadzające innowacyjne produkty i modele biznesowe, te, które intensyfikują działania związane z cyfrową transformacją, mają szansę na przetrwanie czy zyskanie przewagi konkurencyjnej w tej nowej, trudnej rzeczywistości biznesowej. O tym, dlaczego przełomowa innowacja jest tak ważna, przekonuje sam Clayton Christensen w ostatnim wywiadzie, jakiego tuż przed śmiercią udzielił naszym kolegom z amerykańskiej edycji magazynu, zatytułowanym „Innowacja jest kluczem do tego, by ludzie stawali się lepsi”.
Samą koncepcję przełomowej innowacyjności i praktyczny jej wymiar wyjaśnia także tekst „Przełom, który prowadzi do zderzenia. Nowa dynamika konkurencji”, którego autorami są dwaj inni profesorowie Harvard Business School: Marco Iansiti i Karim R. Lakhani.
Wśród polskich materiałów polecam Państwa uwadze tekst „Jak kryzys przyspieszył przejście na model omnichannel”, przedstawiający przykład tego, jak umiejętnie prowadzona cyfrowa transformacja i akcent położony na cyfrowe kanały sprzedaży sprawiły, że polski sprzedawca obuwia, firma CCC, w sytuacji kryzysowej wzmocnił swoją pozycję.
Zachęcam też do do zapoznania się z pozostałymi materiałami i życzę owocnej lektury!