Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Strach przed szefem blokuje innowacyjność w firmie KULTURA ORGANIZACYJNA Strach przed szefem blokuje innowacyjność w firmie

Milczenie pracowników podczas spotkań to często sygnał, że w organizacji panuje atmosfera lęku. Taki stan rzeczy może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla kultury pracy, jak i dla wyników całej firmy. W tym artykule przyjrzymy się, jak lęk przed pracą, zarządzanie przez strach oraz strach przed szefem wpływają na wydajność zespołów i co możesz zrobić, aby poprawić sytuację.

Stabilność emocjonalna lidera - czy to fundament skutecznego przywództwa? PRZYWÓDZTWO Stabilność emocjonalna lidera – czy to fundament skutecznego przywództwa?

Świat liderów to arena szybkich decyzji, presji i ciągłej adaptacji. Emocje mogą być kluczowym atutem lub siłą prowadzącą do chaosu. Jak je kontrolować, by wzmacniały skuteczność przywództwa, a nie osłabiały organizację? Odpowiedź tkwi w inteligencji emocjonalnej i świadomej samoregulacji.

Aby skutecznie rozwiązywać konflikty, warto postawić na godność Kompetencje przywódcze Aby skutecznie rozwiązywać konflikty, warto postawić na godność

Cztery wzajemnie powiązane praktyki mogą wzmocnić poczucie godności u drugiej strony sporu, co sprzyja bardziej konstruktywnemu rozwiązywaniu problemów i lepszej współpracy.

Czy dasz pracownikom głos w sprawach strategicznych? Kultura organizacyjna Czy dasz pracownikom głos w sprawach strategicznych?

Wielu prezesów obawia się, że zaangażowanie pracowników w planowanie strategiczne spowoduje utratę kontroli i spowolni tempo działań. Oto nowe sprawdzone metody, które pozwolą uniknąć takich konsekwencji i cieszyć się korzyściami z włączenia pracowników w ten proces.

Najnowsze w: PRZYWÓDZTWO
jak przekazywać złe wiadomości jako lider Test przywództwa, którego nikt nie chce. Jak skutecznie przekazywać złe wiadomości

Przekazywanie złych wiadomości to jeden z najtrudniejszych momentów dla każdego lidera. Niewłaściwa komunikacja może podważyć zaufanie i osłabić zespół, ale jeśli zostanie przeprowadzona świadomie, może stać się szansą na odbudowę i nowy start. W artykule przedstawiamy cztery typy komunikatów, które pomagają radzić sobie z kryzysami i zmianami: „naprawimy to”, „odbijemy się od dna”, „zamykamy to” oraz „idziemy dalej”. Dowiedz się, jak rozpoznać, w jakim momencie się znajdujesz i jak przekazać trudne informacje, by zmobilizować zespół i zachować jego energię. Pełna wersja artykułu dostępna dla subskrybentów.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Wspólna eskalacja konfliktów
Premium
Dlaczego dobrze zarządzony konflikt pomaga podejmować lepsze decyzje

Jednostronne eskalacje zaburzają współpracę i prowadzą do słabszych decyzji. Wprowadzenie jasnych zasad wspólnej eskalacji oraz obowiązku dokumentacji prób samodzielnego rozwiązania sporu pozwala organizacjom podejmować trafniejsze, szybsze i łatwiej wdrażalne decyzje.

Walka vs ucieczka: Kiedy lęki lidera zamieniają się w gniew

Kiedy myślimy o strachu w pracy, wyobrażamy sobie ciche wycofanie. Co jednak, jeśli prawdziwą oznaką lęku u twojego szefa nie jest ucieczka, lecz… atak? Ten artykuł ujawnia, dlaczego gniew, pogarda, obwinianie i agresja to często mechanizmy obronne liderów, którzy panicznie boją się utraty kontroli, porażki lub postrzeganej niekompetencji. Dowiedz się, jak rozpoznać, kiedy gniew przełożonego jest w rzeczywistości wołaniem o pomoc, oraz jak radzić sobie w sytuacji, gdy stajesz się celem „lękliwego wojownika”.

Chcesz zrozumieć swoich ludzi? Wykorzystaj do tego „umysł początkującego”
Liderzy to często osoby, które zjadły zęby na problemach swoich organizacji. Paradoksalnie, tak zasobne doświadczenie może być również problematycznym bagażem. Nieuświadomione uprzedzenia i kierowanie się uproszczonymi schematami myślenia przy podejmowaniu decyzji mogą sprawdzić, że nie zauważą w pełni otaczającej ich rzeczywistości . Nie będą także w stanie w pełni wykorzystać potencjału swoich pracowników i zainspirować […]
Jak poczucie sprawczości pomaga pracownikom radzić sobie ze zmianą

Zmiany w organizacji często destabilizują zespoły i obniżają produktywność. Jak skutecznie wspierać pracowników w trudnych momentach? Kluczem jest poczucie sprawczości – dając ludziom kontrolę i autonomię, pomagasz im łatwiej zaakceptować transformację i szybciej wrócić do efektywnej pracy.

Dlaczego współcześni menedżerowie są bardziej podatni na pychę niż kiedykolwiek wcześniej

Sukces wzmacnia pewność siebie — ale kolejne osiągnięcia potrafią wypaczyć zdrową pewność siebie, przeradzając ją w pychę. Dzisiejsi prezesi są znacznie bardziej widoczni niż ich poprzednicy z lat 50. XX wieku. Menedżerowie z czasów naszych rodziców i dziadków – w większości anonimowi i nierozpoznawalni poza firmą – unikali kontaktów z mediami, wypowiadając się wyłącznie w zdaniach przygotowanych przez działy PR. Współcześni liderzy stanowią ich całkowite przeciwieństwo: są obecni na wszystkich platformach społecznościowych.

Więcej w: PRZYWÓDZTWO
Wyzwania stojące przed polskimi liderami, czyli o potrzebnie przywództwa odpowiadającego polskim realiom
PRZYWÓDZTWO

Wyzwania stojące przed polskimi liderami, czyli o potrzebnie przywództwa odpowiadającego polskim realiom

Autorzy zachodnich publikacji biznesowych zgodnie twierdzą, że nie ma jednego skutecznego stylu przywództwa na wszystkie okazje. Współczesny lider musi stosować różne style, odpowiednio do okoliczności. Inaczej powinien przewodzić firmie w czasach kryzysu, a inaczej – w warunkach koniunktury. Ale skoro okoliczności są tak ważne, to można przypuszczać, że on sam też musi się do nich dostosować – wzmacniać […]

Hanna Ignaczewska Andrzej Łokaj
1 grudnia 2004
Nieudana sukcesja
PRZYWÓDZTWO

Nieudana sukcesja

Właściciele oraz szefowie BIG Media poświęcili wiele czasu i środków na przygotowanie, a także wyszkolenie grupy menedżerów, która w przyszłości miała zająć najwyższe stanowiska w firmie. Plan ten załamał się, kiedy najlepsi kandydaci odeszli, nie czekając na awans. Dlaczego? Czy może być coś ważniejszego dla długotrwałego prosperowania firmy niż wybór i wspieranie jej przyszłych przywódców? Niestety, w wielu firmach taka procedura […]

Witold Jankowski
1 listopada 2004
Czas na na nowy luksus... - komentarz 3
Zarządzanie zmianą

Czas na na nowy luksus… – komentarz 3

Luksus to coś o czym się marzy – wielka przyjemność, wygoda, komfort. Człowiekowi takiemu jak ja, wychowanemu w epoce socjalizmu, kojarzy się z poczuciem niższości i kompleksami. W połowie lat 80. luksusem wydawał mi się komputer „Amstrad”. To zresztą dowód na to, że luksus jest pojściem względnym. Dobrej jakości sprzętu Hi‑Fi, markowych garniturów, oryginalnych produktów żywnościowych, które pojawiły się po […]

Michał Boni
1 listopada 2004
Czy polskie firmy potrafią ostro grać?
Ekspansja zagraniczna

Czy polskie firmy potrafią ostro grać?

Które z polskich firm są ostrymi graczami na rynku? Które z nich są poważnie zainteresowane sukcesem na arenie międzynarodowej? Dziś trudno jest stworzyć wiarygodną, długą listę takich przedsiębiorstw. Powód? Naszym firmom brakuje „instynktu zabójcy” („killer instinct”), który nie pozwala liderowi spocząć na laurach, tylko każe dalej osłabiać swoich rywali bez chwili wytchnienia. Zawsze bowiem znajdą się tacy, […]

Robert Maciejko
1 czerwca 2004
Co czyni cię przywódcą?
Kompetencje i szkolenia

Co czyni cię przywódcą?

Współczynnik inteligencji i umiejętności techniczne są ważne, ale inteligencja emocjonalna to warunek sine qua non dobrego przywództwa. Przywództwo emocjonalne ma kluczowe znaczenie dla efektywności lidera. Chyba każdy przedsiębiorca słyszał kiedyś historię o bardzo inteligentnej, wysoko wykwalifikowanej osobie, pełniącej kierowniczą funkcję, która dostaje awans na kluczowe stanowisko w firmie i ponosi klęskę. Znane są również przypadki osób o solidnych – ale […]

Daniel Goleman
1 lutego 2004
Mariusz Frydrych: trzeba postawić na skuteczne przywództwo
Kompetencje przywódcze

Mariusz Frydrych: trzeba postawić na skuteczne przywództwo

Gdy wprowadzamy zmiany, jakość przywództwa jest kluczem do sukcesu. Niewiele wiemy o lokalnych liderach w Jagodnie, jednak z pewnością chcą udowodnić, że bez ich wsparcia istotne zmiany nie są możliwe. Taka postawa wywołuje niechęć lub obojętność pracowników Jagodna, którzy „na odczepnego” robią cokolwiek. Magda znajduje się w trudnej sytuacji. Zanosiło się na „bezpieczny” projekt, który – gdyby wypalił – […]

Mariusz Frydrych
1 listopada 2003
Sztuka gry o najwyższą stawkę
PRZYWÓDZTWO

Sztuka gry o najwyższą stawkę

Wypowiadając się o biznesie, menedżerowie często używają terminologii wojennej. Mówią o atakowaniu konkurentów i obronie przed ich zakusami, o zwalczaniu przeciwnika jego własną bronią, o dotrzymywaniu pola i miażdżącej przewadze, o polu walki, o kampanii (reklamowej). Choć inspirujące, analogie te są oczywiście przesadzone. O ile bowiem w biznesie gra idzie o pieniądze, prestiż i pracę, o tyle na wojnie stawka jest najwyższa z możliwych – ludzkie życie. Tu nie […]

Sławomir Petelicki
1 października 2003
Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?
INNOWACJE

Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?

Nawet najlepsza firma nie może spoczywać na laurach. To, co zapewniało jej sukces wczoraj, nie gwarantuje go w przyszłości, konieczne są więc ciągłe zmiany. Co robić jednak, gdy załoga opiera się jakimkolwiek innowacjom, a kierownictwo zwalcza kreatywne jednostki? Praktycznie co drugi artykuł w światowej prasie biznesowej bezpośrednio lub pośrednio dotyka kwestii zwiększającego się tempa zmian we współczesnej gospodarce. […]

Witold Jankowski
1 września 2003
Ryszard Wojtkowski: zarządzanie zmianami wymaga subtelności i zdecydowania
PRZYWÓDZTWO

Ryszard Wojtkowski: zarządzanie zmianami wymaga subtelności i zdecydowania

Fuzja czy przejęcie mają szanse powodzenia tylko wtedy, kiedy wiadomo, kto rządzi i do czego zmierza.W okresie niepewności zarządzanie przedsiębiorstwem staje się prawdziwą sztuką, wymagającą zdecydowania i silnego przywództwa. Łęcki zachowuje się tak, jakby uczestniczył w grze towarzyskiej, a nie w meczu o wysoką stawkę. Zapomniał o tym, że fuzja czy przejęcie mają szanse powodzenia tylko wtedy, kiedy wiadomo, kto rządzi i do […]

Ryszard Wojtkowski
1 lipca 2003
Efektywność = motywacja ludzi + usprawnienie procesów
INNOWACJE

Efektywność = motywacja ludzi + usprawnienie procesów

Zwiększenie efektywności w zakładzie produkcyjnym zależy niewątpliwie od przepływu informacji, wiedzy oraz usprawnienia procesów. Aby jednak osiagnąć sukces, trzeba wcześniej starannie przygotować personel, który musi utożsamiać się z wprowadzanymi zmianami, a w idealnym układzie – sam je inicjować. Dlatego przed rozpoczęciem procesu świadomego i stałego zwiększania efektywności, konieczne jest zbudowanie zespołu pracowników, który będzie miał silną motywację, by poszukiwać lepszych […]

Tomasz Domagalski
1 lipca 2003

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!