Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Łańcuchy dostaw i logistyka Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? Ekspansja zagraniczna Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Etyka w biznesie Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Spotlight na biznes, zarządzanie, rynek pracy i markę osobistą – Europejski Kongres Gospodarczy na horyzoncie

Już niebawem jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w tej części Europy.  XVII Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach (EEC – European Economic Congress) odbędzie się w dniach 23-25 kwietnia 2025 r.

W centrum uwagi ekspertów znajdą się m. in. zagadnienia z obszaru biznesu, zarządzania, efektywnego budowania i promocji marek oraz wyzwania, przed jakimi stoi rynek pracy. Nie zabraknie tematów dotyczących kobiet na kierowniczych stanowiskach, współpracy na linii biznes-kultura i przepisów na wizerunkowy sukces.

Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego? Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?

Tysiąc lat postępu technologicznego pokazuje, że jego beneficjentami są grupy mocno zakorzenionych interesów. Z Daronem Acemoglu i Simonem Johnsonem, tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, rozmawia Kaushik Viswanath.

W swojej książce Power and Progress: Our 1000‑Year Struggle Over Technology and Prosperity [Władza i postęp: Tysiącletnia walka ludzkości o to, aby technologia prowadziła do dobrobytu] ekonomiści Daron Acemoglu i Simon Johnson przedstawiają gruntowny historyczny przegląd nierównej dystrybucji korzyści i kosztów zmian technologicznych. Ekonomiści przypominają nam, że technologia sama w sobie nie jest siłą, ale raczej narzędziem wspierającym cele ludzi i instytucji sprawujących władzę. Aby godziwa część korzyści płynących z technologii trafiła do reszty społeczeństwa – czyli większości ludzi – tę władzę trzeba podważyć. Acemoglu i Johnson rozmawiali z redaktorem Kaushikiem Viswanathem o tym, jak na podstawie lekcji z przeszłości powinniśmy tworzyć i wdrażać technologie dzisiaj i w przyszłości. Rozmowa została zredagowana pod względem długości i przejrzystości.

Kaushik Viswanath: Jaka jest główna teza waszej książki i co zmotywowało was do jej napisania?

Daron Acemoglu: Najwyższy czas, abyśmy zastanowili się nad przyszłością technologii. Wiele decyzji ogromnej wagi jest wstrzymywanych przez to, że w środowisku akademickim, świecie technologii i polityki panuje „technooptymizm”. Jest to podstawą założenia, że imponujące zmiany technologiczne zapewnią w automatyczny sposób lepsze perspektywy społeczeństwu, a zwłaszcza robotnikom, za pośrednictwem rynku pracy, nawet jeśli pociągnie to za sobą pewne koszty przejściowe.

Zastanawiając się nad relewantnymi teoriami ekonomicznymi i historią gospodarki, doszliśmy do przekonania, że to mylne założenie. Historia uczy, że konkretne decyzje miały wpływ na to, kto zyskiwał, a kto tracił na danej technologii, oraz na to, czy jej owoce przybliżały nas do wspólnego dobrobytu; a nawet na to, czy służyła ona demokracji, czy jej szkodziła. Tak więc naszym celem podczas pracy nad książką Power and Progress było obalenie przekonania, że w historii technologii wszystko zawsze szło w dobrym kierunku. Nasze dzisiejsze wybory i zmagania związane z technologią są podobne do tych, z którymi mieliśmy do czynienia w przeszłości.

EFNI 2024: w Sopocie o tym, co będzie jutro – już po raz trzynasty EFNI 2024: w Sopocie o tym, co będzie jutro – już po raz trzynasty

Już po raz trzynasty – i jak zawsze w Sopocie – odbędzie się Europejskie Forum Nowych Idei. EFNI, które w tym roku zostanie zorganizowane w dniach 16-18 października, to jedna z największych konferencji biznesowych w tej części kontynentu, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Służy za platformę dialogu i wymiany myśli pomiędzy przedstawicielami świata biznesu, nauki, kultury, decydentów, liderów opinii oraz reprezentantów administracji lokalnej, krajowej i europejskiej, co roku gromadząc około półtora tysiąca uczestników z kilkunastu krajów.

Deglobalizacja Deglobalizacja

TO BYŁY TRUDNE LATA dla globalizacji. Najpierw świat ogarnęła pandemia, która zamknęła prawie wszystkie granice. Zakłócenia na rynku pracy spowodowały problemy w łańcuchach dostaw i wywołały niepokój wśród liderów biznesu związany z ich zależnością od zagranicznych partnerów. Następnie doszło do dalszego zamieszania geopolitycznego, co nasiliło przekonanie, że amerykańskie firmy decydują się na deglobalizację i przenoszą produkcję oraz kluczowe relacje dostawcze bliżej swojego kraju. Ale czy ten trend rzeczywiście ma miejsce?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Raporty
Premium
Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku

Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją.

KAŻDEGO DNIA firmy na całym świecie stają przed wyzwaniem zrozumienia złożoności kulturowych, na których tle rozgrywają się ich globalne ambicje. Różnice w języku, zwyczajach, wartościach, a nawet w sposobie myślenia, mogą stanowić zarówno potężną przeszkodę, jak i nieocenioną szansę. Co sprawia, że międzynarodowe marki odnoszą sukcesy lub ponoszą porażki, próbując przetłumaczyć swoją ofertę na nowe, kulturowo różnorodne rynki? W sercu Tokio, tętniącej życiem stolicy Japonii, znajduje się lokal McDonald’s, który serwuje nie tylko klasyczne frytki i burgery, ale też lokalny przysmak – burgera Gohan, w którym zamiennikiem bułki jest ryż. Tymczasem na ulicach Mediolanu Starbucks oferuje nie tylko typową kawę latte, lecz także espresso przyrządzane z szacunkiem dla włoskiej tradycji. Te przykłady dowodzą, że globalny sukces wymaga zrozumienia i dostosowania się do lokalnej kultury i preferencji konsumentów.

Kultura jako zbiór norm, wartości, przekonań i zachowań charakterystycznych dla danej grupy osób jest nieuchwytnym, lecz wszechobecnym elementem, który kształtuje sposób, w jaki ludzie myślą, działają i współpracują. Edward T. Hall, pionier w dziedzinie komunikacji międzykulturowej, wprowadził koncepcję wysokiego i niskiego kontekstu kulturowego, która opisuje, jak różne kultury się komunikują oraz interpretują informacje. Kultury wysokiego kontekstu, takie jak japońska czy arabska, wyróżnia przede wszystkim duże przywiązanie do informacji wynikających z kontekstu, a istotną część komunikacji stanowią komunikaty niewerbalne. Natomiast kultury niskiego kontekstu, takie jak niemiecka czy amerykańska, kładą nacisk na bezpośrednią i jasną komunikację. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do poważnych nieporozumień i błędów strategicznych.

Mark Surman: jak Mozilla działa na rzecz odpowiedzialnej sztucznej inteligencji Mark Surman: jak Mozilla działa na rzecz odpowiedzialnej sztucznej inteligencji

Prezes Fundacji Mozilli Mark Surman opowiada o swoich działaniach na rzecz sprawiedliwego i bezpiecznego dostępu do technologii dla wszystkich.

Wpływ sztucznej inteligencji na zmiany klimatyczne
Premium
Wpływ sztucznej inteligencji na zmiany klimatyczne

Jeśli obecne tendencje się utrzymają, wkrótce przemysł sztucznej inteligencji może przyczynić się do znacznego wzrostu emisji dwutlenku węgla.

W dzisiejszych czasach, kiedy technologiczne innowacje obiecują wiele, a zmiana klimatu staje się coraz większym zagrożeniem, sztuczna inteligencja (AI) jest zarówno cennym narzędziem, jak i wyzwaniem. Korzystanie z AI w celu rozwiązywania trudnych problemów zmusza nas też do zmierzenia się z jej ukrytymi kosztami środowiskowymi i rozważenia rozwiązań, które pozwolą nam wykorzystać jej potencjał, jednocześnie nie potęgując jej wpływu na klimat.

Sukces modelu językowego ChatGPT firmy OpenAI, wspieranego przez Microsoft, wywołał wyścig, w którym giganci technologiczni podejmują ogromne inwestycje w budowanie własnych systemów przetwarzania języka naturalnego. Jednak poszukiwania bardziej inteligentnych maszyn szybko napotykają problemy związane ze zrównoważonym rozwojem. Sztuczna inteligencja produkuje coraz więcej dwutlenku węgla z powodu wysokiego zapotrzebowania na energię elektryczną i kosztów związanych z produkcją używanych przez nią urządzeń. Od 2012 roku najbardziej intensywne treningi sztucznej inteligencji wykorzystują wykładniczo większą moc obliczeniową, podwajając ją średnio co trzy, cztery miesiące.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?
BIZNES I TECHNOLOGIE

Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?

Tysiąc lat postępu technologicznego pokazuje, że jego beneficjentami są grupy mocno zakorzenionych interesów. Z Daronem Acemoglu i Simonem Johnsonem, tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, rozmawia Kaushik Viswanath. Daron Acemoglu, Simon Johnson i James A. Robinson w 2024 r. otrzymali Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii za badania nad tym, jak instytucje społeczne wpływają na dobrobyt państw. Przypominamy wywiad z laureatami […]

Daron Acemoglu Simon Johnson Kaushik Viswanath
1 października 2024
EFNI 2024: w Sopocie o tym, co będzie jutro – już po raz trzynasty
BIZNES I TECHNOLOGIE

EFNI 2024: w Sopocie o tym, co będzie jutro – już po raz trzynasty

Już po raz trzynasty – i jak zawsze w Sopocie – odbędzie się Europejskie Forum Nowych Idei. EFNI, które w tym roku zostanie zorganizowane w dniach 16‑18 października, to jedna z największych konferencji biznesowych w tej części kontynentu, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Służy za platformę dialogu i wymiany myśli pomiędzy przedstawicielami świata biznesu, nauki, kultury, decydentów, liderów opinii […]

Materiał Partnera Europejskie Forum Nowych Idei
9 września 2024
Deglobalizacja
Ekspansja zagraniczna

Deglobalizacja

TO BYŁY TRUDNE LATA dla globalizacji. Najpierw świat ogarnęła pandemia, która zamknęła prawie wszystkie granice. Zakłócenia na rynku pracy spowodowały problemy w łańcuchach dostaw i wywołały niepokój wśród liderów biznesu związany z ich zależnością od zagranicznych partnerów. Następnie doszło do dalszego zamieszania geopolitycznego, co nasiliło przekonanie, że amerykańskie firmy decydują się na deglobalizację i przenoszą produkcję oraz kluczowe relacje […]

Omri Nahmias
22 sierpnia 2024
Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe
Etyka w biznesie

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla? W 2021 roku odbyły się rundy negocjacyjne w sprawie klimatu. Od tego czasu ponad 2600 firm zareagowało na wezwania naukowców i decydentów, ustanawiając sobie ambitne cele na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Walmart dąży do uzyskania 100% zasilania z energii odnawialnej do […]

Kate Isaacs Jason Jay Jeremy Gregory Elsa Olivetti
19 czerwca 2024
Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Premium
Transformacja organizacyjna

Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku

Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją. KAŻDEGO DNIA firmy na całym świecie stają przed wyzwaniem zrozumienia złożoności kulturowych, na których tle rozgrywają się ich globalne ambicje. Różnice w języku, […]

Paulina Chmiel-Antoniuk
1 czerwca 2024
Mark Surman: jak Mozilla działa na rzecz odpowiedzialnej sztucznej inteligencji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Mark Surman: jak Mozilla działa na rzecz odpowiedzialnej sztucznej inteligencji

Prezes Fundacji Mozilli Mark Surman opowiada o swoich działaniach na rzecz sprawiedliwego i bezpiecznego dostępu do technologii dla wszystkich. Kiedy Mark Surman w latach 80. jako przedstawiciel subkultury punkrockowej wyprodukował propokojowe ogłoszenie o usługach publicznych dla swojej lokalnej stacji telewizyjnej, nie myślał o przyszłej karierze na rzecz sprawiedliwego i godnego zaufania dostępu do sztucznej inteligencji dla wszystkich . Ale dzisiaj – […]

Redakcja MIT SMRP
9 kwietnia 2024
Wpływ sztucznej inteligencji na zmiany klimatyczne
Premium
Analiza danych, Big Data

Wpływ sztucznej inteligencji na zmiany klimatyczne

Jeśli obecne tendencje się utrzymają, wkrótce przemysł sztucznej inteligencji może przyczynić się do znacznego wzrostu emisji dwutlenku węgla. W dzisiejszych czasach, kiedy technologiczne innowacje obiecują wiele, a zmiana klimatu staje się coraz większym zagrożeniem, sztuczna inteligencja (AI) jest zarówno cennym narzędziem, jak i wyzwaniem. Korzystanie z AI w celu rozwiązywania trudnych problemów zmusza nas też do zmierzenia się z jej ukrytymi […]

Niklas Sundberg
1 kwietnia 2024
Jak być zielonym, nie tracąc twarzy (ani samolotu), czyli eko etykieta w podróżach służbowych
Etyka w biznesie

Jak być zielonym, nie tracąc twarzy (ani samolotu), czyli eko etykieta w podróżach służbowych

W obliczu rosnącej presji klimatycznej integracja zasad zrównoważonego rozwoju w podróżach służbowych nie jest już tylko wyrazem ekologicznej odpowiedzialności, lecz ewoluuje w istotny czynnik strategiczny, otwierający nowe ścieżki budowania długotrwałej konkurencyjności na dynamicznym rynku. Alarmujące dane wzywają do działania Według prognoz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) emisja dwutlenku węgla (CO2) z transportu lotniczego do 2050 roku wzrośnie dwuipółkrotnie, co […]

Paulina Chmiel-Antoniuk
19 lutego 2024
Humanoidalni towarzysze; czy da się zaprogramować empatię?
Analiza danych, Big Data

Humanoidalni towarzysze; czy da się zaprogramować empatię?

W epoce zaawansowanej technologii i sztucznej inteligencji, pytanie o granice możliwości maszyn staje się palące. Szczególną uwagę zwracają na siebie roboty humanoidalne, które wyglądem przypominają człowieka, ale również są projektowane z myślą o interakcji i komunikacji z ludźmi. Czy maszyny w niedalekiej przyszłości mają szansę osiągnąć poziom złożoności emocjonalnej, który wydaje się być zarezerwowany wyłącznie dla ludzi? „Bardzo lubię je tworzyć, proszę pana. […]

Paulina Chmiel-Antoniuk
15 stycznia 2024
Poznaj najlepsze praktyki ESG podczas konferencji Kod Innowacji
INNOWACJE

Poznaj najlepsze praktyki ESG podczas konferencji Kod Innowacji

14 listopada 2023 eksperci i goście GS1 Polska pokażą, jak wykorzystać moc standardów GS1, by działać w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poznamy także tegorocznych Liderów Innowacji – firmy, które wykorzystują globalne standardy GS1 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak połączyć ESG z innowacjami, już teraz mogą się bezpłatnie rejestrować na stronie konferencji Kod Innowacji. […]

Materiał Partnera
10 listopada 2023

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!