Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Jak wpłynąć na obniżenie kosztów dostaw na ostatnim kilometrze Łańcuchy dostaw i logistyka Obniżanie kosztów dostaw na ostatnim kilometrze

Nowe strategie mogą zwiększyć rentowność i satysfakcję z usług subskrypcyjnych.

Usługi subskrypcyjne oferowane przez Costco i Amazona były dopiero początkiem. Dziś konsumenci mogą zamawiać regularne dostawy niemal wszystkiego – od „hitu miesiąca” i kolorowanek po dwumiesięczne zestawy narzędzi survivalowych. Choć tradycyjne subskrypcje, takie jak dostarczanie gazet czy mleka do domów, funkcjonują od dekad, obecnie coraz większą popularność zdobywają usługi obejmujące szeroką gamę produktów fizycznych, dostarczanych prosto pod drzwi.

Subskrypcje przynoszą firmom wiele korzyści, a jedną z kluczowych jest stabilny i przewidywalny przepływ gotówki. Jednak największym wyzwaniem dla firm, które dostarczają produkty fizyczne bezpośrednio do klientów, pozostają wysokie koszty dostaw „na ostatnim kilometrze”, które znacząco uszczuplają zyski. Choć problem ten dotyczy wielu branż, to właśnie firmy subskrypcyjne są na niego szczególnie narażone. Jednocześnie mają one najlepsze możliwości, by skutecznie minimalizować te wydatki.

Koszty „ostatniego kilometra” mogą stanowić nawet 53% całkowitych wydatków w łańcuchu dostaw, głównie ze względu na nieudane próby dostarczenia, wyższe koszty paliwa, pojazdów i pracy.

Digitalizacja i cyfryzacja w usługach faktoringowych Automatyzacja i robotyzacja Digitalizacja i cyfryzacja w usługach faktoringowych

Rynek usług faktoringowych przechodzi obecnie intensywną transformację cyfrową. Przedsiębiorcy oczekują w pełni zautomatyzowanych rozwiązań, dostosowanych do ich skali działalności i indywidualnych potrzeb. Automatyzacja procesów, integracja systemów i mobilny dostęp do usług stają się standardem, który pozwala im efektywniej zarządzać płynnością finansową i skupić się na rozwoju swojej podstawowej działalności.

Zbuduj odporny łańcuch dostaw, zanim będzie za późno Łańcuchy dostaw i logistyka Zbuduj odporny łańcuch dostaw, zanim będzie za późno

Większość firm zaczyna inwestować w budowanie odporności, dopiero gdy wybuchnie kryzys. Tymczasem zastosowanie koncepcji opcji rzeczywistych pozwala wzmocnić łańcuch dostaw i przygotować się na każdą sytuację, zanim pojawią się problemy.

Nigdy dotąd firmy nie potrzebowały tak odpornych łańcuchów dostaw. Niezależnie od tego, czy źródłem zakłóceń jest klęska żywiołowa, awaria infrastruktury, strajki pracownicze czy globalna pandemia, stabilność łańcuchów dostaw ma kluczowe znaczenie. Tymczasem tradycyjne podejście do budowania odporności okazuje się niewystarczające. Wiele firm działa w modelu boom‑and‑bust („kryzys i załamanie”) – inwestują w budowanie odporności dopiero po wystąpieniu zakłóceń, by potem na długo zaniedbać ten obszar; aż do kolejnego kryzysu.

Takie reaktywne podejście skupia się na minimalizowaniu ryzyka wystąpienia zakłóceń, prawdziwa odporność jednak polega na czymś więcej – na zdolności do szybkiego powrotu do normalnego funkcjonowania po kryzysie. Efektywniejsza strategia wymaga zmiany perspektywy: zamiast koncentrować się na ryzyku, należy skupić się na wynikach, czyli na wartości płynącej z utrzymania ciągłości operacji w trudnych warunkach, a nie na kosztach wynikających z przestojów. Celem powinno być stworzenie odpornego i elastycznego łańcucha dostaw, który będzie wspierać tworzenie wartości w każdej możliwej sytuacji, niezależnie od wyzwań, jakie się pojawią.

Przyjęcie takiego podejścia to wymagające zadanie. Firmy muszą nie tylko z wyprzedzeniem określić, jaką część zasobów przeznaczyć na budowanie odporności, lecz także zaplanować, jak wdrożyć te inwestycje w różnych obszarach organizacji. Te wyzwania od lat utrudniają skuteczne wzmacnianie odporności łańcuchów dostaw.

10 korzyści z przeniesienia biznesu do chmury Digitalizacja 10 korzyści z przeniesienia biznesu do chmury

Usługi w chmurze pomagają bardzo konkretnie rozwijać biznes, a co najlepsze – sprawdzają się zarówno w przypadku wielkich korporacji, jak i małych firm. To się po prostu opłaca.

Najnowsze w: Operacje
Budżetowanie: narzędzie do budowania przyszłości firmy Budżetowanie: narzędzie do budowania przyszłości firmy

„Biznes wymaga ciągłego spoglądania w przyszłość; to nieustanna gra prognoz i kalkulacji” –mawiał Henry R. Luce, amerykański wydawca „Time’a” i „Fortune”. Te słowa doskonale wprowadzają w temat dzisiejszego artykułu z serii „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej”. Zajmiemy się tutaj bowiem budżetowaniem – kluczowym narzędziem, które mimo swojej żmudności może stać się potężnym sprzymierzeńcem w strategicznym planowaniu każdej firmy. Jakie wyzwania niesie proces budżetowania i dlaczego warto go zastosować?

Od Excela do inEwi – dlaczego warto zrezygnować z tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych? Od Excela do inEwi – dlaczego warto zrezygnować z tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych?

Excel, od lat cieszący się niesłabnącą popularnością w świecie biznesu i nie tylko, zyskał opinię narzędzia niezbędnego w codziennej pracy wielu specjalistów. Jego elastyczność, wszechstronność i możliwość personalizacji pozwalały na tworzenie skomplikowanych analiz, raportów i prognoz. Jednak, tak jak każde narzędzie, Excel ma swoje ograniczenia. Nowe technologie, jak inEwi, wykorzystują nowoczesne podejście do analizy danych i prezentują nowe możliwości, które mogą skutecznie zastąpić tradycyjne arkusze kalkulacyjne.

Techniki zwinne – moda czy realna wartość? Techniki zwinne – moda czy realna wartość?

Wykorzystanie technik zwinnych na przykładzie przygotowania i wdrożenia aplikacji banku Credit Agricole: CA24 Mobile – pełna korzyści.

Czasowa relokacja operacji biznesowych do Polski Czasowa relokacja operacji biznesowych do Polski

Od ponad tygodnia Ukraina walczy z wojskiem rosyjskiego agresora. Wielu ukraińskich przedsiębiorców oraz inwestorów zagranicznych aktywnych wcześniej na terenach objętych teraz działaniami wojennymi zostało pozbawionych możliwości prowadzenia działalności. Z tego powodu przedsiębiorcy rozważają czasową relokację biznesu poza terytorium Ukrainy – do Polski.

Yareal z partnerem komercjalizacji części handlowej LIXA i SOHO by Yareal Yareal z partnerem komercjalizacji części handlowej LIXA i SOHO by Yareal

Yareal zdecydował o wyborze partnera, któremu powierza na wyłączność rolę agenta ds. komercjalizacji powierzchni handlowo-usługowej w dwóch flagowych inwestycjach. Za pozyskanie najemców lokali użytkowych w budowanych przez dewelopera biurowcach na bliskiej Woli oraz w wielofunkcyjnym kompleksie na warszawskim Kamionku odpowiadać będzie firma doradcza JLL. 

Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym
Premium
Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym

Powrót inflacji sprawia, że negocjacje cenowe stają się coraz bardziej wymagającą i strategicznie kluczową umiejętnością.

Przez wiele lat stopy inflacji w dużej części świata pozostawały na niskim poziomie, co stanowiło pozostałość po latach siedemdziesiątych XX wieku, w niewielkim stopniu dotycząc większości zaopatrzenia, łańcucha dostaw oraz liderów operacyjnych. Niektóre towary mogły podlegać gwałtownym wzrostom cen, lecz te czynniki zazwyczaj ustępowały, nim mogły wywołać znaczny wzrost cen w różnych obszarach gospodarki. Jednakże to się zmieniło i dzisiaj handlowcy planują i dokonują zakupów dla swoich kategorii w jednym z najcięższych środowisk inflacyjnych, jakich przemysł doświadczył od dziesięcioleci. Kiedy dostawca proponuje handlowcowi podwyżkę cen, zwłaszcza w tym środowisku ekonomicznym, kupiec może nie mieć odpowiednich narzędzi, możliwości lub czasu, aby określić, czy taki wzrost cen jest uzasadniony.

Skąd organizacja może wiedzieć, że krótkoterminowy wzrost cen jest uczciwy i zgodny z zapotrzebowaniami? W jaki sposób firmy mogą się przygotować do radzenia sobie z długoterminowymi konsekwencjami rynków inflacyjnych?

Które podwyżki cen są dziś sprawiedliwe?

Aby zrozumieć proces określania, które podwyżki cen są sprawiedliwe, a które nie, rozważmy pewien przykład. Wiodący detalista z branży odzieżowej otrzymał niedawno podwyżki cen od dostawców wielu swoich głównych marek, z których każdy jako powód podwyżki podawał inflację. Firma nie była pewna, jak na to zareagować.

Detalista musi ustalić, czy jego dostawcy wprowadzają podwyżkę, która jest zgodna z wpływem inflacji na poniesione przez nich koszty. Choć nie jest możliwe udzielenie dokładnej odpowiedzi na to pytanie, detalista może przynajmniej sprawdzić, czy ta podwyżka mieści się w odpowiednim przedziale.

Aby to zrobić, zaczął od zidentyfikowania głównych nakładów kosztów, wykazujących najwyższy poziom zmian, szczególnie w środowisku inflacyjnym. W przykładzie tym nakładami takimi były towary (takie jak bawełna, poliester, elastan) oraz praca i transport (koszty importu, spedycji i frachtu).

Po drugie, oszacowano procent całkowitego kosztu, jaki stanowią powyższe nakłady. Załóżmy, że tkanina stanowi około 50% całkowitego kosztu męskiej koszulki bawełnianej. Bezpiecznie jest także założyć, że włókno bawełniane (które ma indeks towarowy, co sprawia, że jego koszt jest stosunkowo łatwy do zbadania) stanowi około jednej trzeciej kosztu tkaniny.

Po trzecie, firma wybrała odpowiedni punkt wyjścia, od którego należy obliczyć zmianę w nakładach na koszty. Jest to istotna decyzja, która czasami wymaga uzgodnienia z dostawcą, aby ustalić punkt, w którym uzgodniona cena właściwie uwzględnia koszty materiałów, pracy i frachtu dostawcy. Obie strony mogą następnie przeanalizować dane ekonomiczne z ostatnich trzech do pięciu lat, aby prześledzić, jak się zmieniały ceny towarów i innych nakładów oraz jak sprawiedliwie wynikające z tego korzyści i koszty zostały rozdzielone pomiędzy nabywcę i dostawcę. Oczywiście, dostawca powtórzy ten proces w odniesieniu do swoich dostawców, na każdym poziomie łańcucha dostaw.

W czwartym i ostatnim kroku firma obliczyła akceptowalny zakres wzrostu cen. Według wiarygodnych szacunków, wzrost cen bawełny o 6% przekłada się na wzrost kosztów całkowitych o 1%: 6% x 50% x 33% = 1%. W tym przypadku ceny bawełny wzrosły o 12%, co spowodowało wzrost kosztów o 2% (więcej w ramce Historia cen).

Odpowiedź dla dostawcy

Po przeanalizowaniu proponowanej podwyżki cen należy skupić się na uszeregowaniu kategorii według stopnia ryzyka ponoszonego przez firmę. Zrozumienie, które kategorie są narażone na inflację, wraz z aktualnymi warunkami umów dotyczących tych kategorii, pomaga w przygotowaniu odpowiedzi dla dostawców.

Prezentowana poniżej macierz ryzyka uwzględniająca inflację (lub deflację) oraz stopień wystawienia na działanie sił rynkowych może pomóc w określeniu szerokiego zestawu dźwigni handlowych i technicznych, które wspierają pozycję obronną przed inflacją. Niektóre dźwignie mogą natychmiast ograniczyć wzrost kosztów, inne zwiększają przyszłą odporność.

Bezpośrednie okazje handlowe do złagodzenia zmienności obejmują zazwyczaj maksymalizację wydatków w ramach istniejących kontraktów, których ceny nie są indeksowane o inflację, oraz żądanie wycofania nieindeksowanych kontraktów, które obejmowały okresy, gdy ceny towarów spadały. Rozwiązania cyfrowe i analityczne mogą usprawnić analizę czystych rejestrów, aby określić, ile powinny kosztować zakupy względem znacznej części wydatków firmy, co pozwala menedżerom na ilościowe określenie stopnia, w jakim presja inflacyjna powinna wpłynąć na ceny dostawców. By zwiększyć odporność w przyszłości, współpraca z dostawcami może przyczynić się do zwiększenia wspólnej efektywności i potencjalnie pomóc organizacji spojrzeć szerzej niż tylko na cenę, zmiany w jakości lub specyfikacjach albo na znalezienie sposobów na mniejsze wydatki. Wreszcie firmy mogą rozważyć zacieśnienie współpracy pomiędzy zespołami odpowiedzialnymi za ustalanie cen i zaopatrzenie w celu rozważenia możliwego wpływu inflacji na ceny, jakie firma nalicza swoim klientom.

E-commerce. Zwroty a płynność finansowa E-commerce. Zwroty a płynność finansowa

Jedna czwarta wszystkich zakupów w e-commerce jest odsyłana z powrotem. To duży koszt dla sprzedawcy. Jak tego uniknąć i utrzymać płynność finansową, gdy praktycznie nad każdą sprzedażą wisi niebezpieczeństwo zwrotu?

Jak optymalizować koszty firmowej floty samochodowej? Jak optymalizować koszty firmowej floty samochodowej?

Jak znaleźć odpowiednie proporcje pomiędzy kosztem a jakością w przypadku firmowej floty pojazdów? Czy warto pomyśleć o autach elektrycznych, na wodór albo LPT? A może dobrym pomysłem jest stworzenie firmowego carsharingu? Na te i inne pytania dotyczące floty odpowiedział prezes Inter Cars Fleet Services Adam Karpiński w rozmowie z Pawłem Kubisiakiem .

Więcej w: Operacje
Od Excela do inEwi – dlaczego warto zrezygnować z tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych?
Analityka i Business Intelligence

Od Excela do inEwi – dlaczego warto zrezygnować z tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych?

Excel, od lat cieszący się niesłabnącą popularnością w świecie biznesu i nie tylko, zyskał opinię narzędzia niezbędnego w codziennej pracy wielu specjalistów. Jego elastyczność, wszechstronność i możliwość personalizacji pozwalały na tworzenie skomplikowanych analiz, raportów i prognoz. Jednak, tak jak każde narzędzie, Excel ma swoje ograniczenia. Nowe technologie, jak inEwi, wykorzystują nowoczesne podejście do analizy danych i prezentują nowe możliwości, które mogą […]

Materiał Partnera
23 października 2023
Czasowa relokacja operacji biznesowych do Polski
Analiza danych, Big Data

Czasowa relokacja operacji biznesowych do Polski

Od ponad tygodnia Ukraina walczy z wojskiem rosyjskiego agresora. Wielu ukraińskich przedsiębiorców oraz inwestorów zagranicznych aktywnych wcześniej na terenach objętych teraz działaniami wojennymi zostało pozbawionych możliwości prowadzenia działalności. Na pierwszy plan wysunęły się kwestie obrony zdrowia, życia oraz bezpieczeństwa. W dłuższej perspektywie równie istotne jest zapewnienie ciągłości operacyjnej, ochrona interesów, a przede wszystkim praca ludzi w bezpiecznym otoczeniu. Z tego powodu […]

Lidia Zakrzewska
4 marca 2022
Yareal z partnerem komercjalizacji części handlowej LIXA i SOHO by Yareal
Modele biznesowe

Yareal z partnerem komercjalizacji części handlowej LIXA i SOHO by Yareal

Yareal zdecydował o wyborze partnera, któremu powierza na wyłączność rolę agenta ds. komercjalizacji powierzchni handlowo‑usługowej w dwóch flagowych inwestycjach. Za pozyskanie najemców lokali użytkowych w budowanych przez dewelopera biurowcach na bliskiej Woli oraz w wielofunkcyjnym kompleksie na warszawskim Kamionku odpowiadać będzie firma doradcza JLL. Kampusowy zespół biurowców LIXA i kompleks mixed‑use SOHO by Yareal to największe inwestycje w historii firmy. Eksperci […]

15 lutego 2022
Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym
Premium
Łańcuchy dostaw i logistyka

Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym

Powrót inflacji sprawia, że negocjacje cenowe stają się coraz bardziej wymagającą i strategicznie kluczową umiejętnością. Przez wiele lat stopy inflacji w dużej części świata pozostawały na niskim poziomie, co stanowiło pozostałość po latach siedemdziesiątych XX wieku, w niewielkim stopniu dotycząc większości zaopatrzenia, łańcucha dostaw oraz liderów operacyjnych. Niektóre towary mogły podlegać gwałtownym wzrostom cen, lecz te czynniki zazwyczaj […]

Jacek Czapliński Eric Kuehl Sajal Kohli Ricardo Gonzalez Rugamas Patricio Ibanez Tomasz Jurkanis
1 lutego 2022
E-commerce. Zwroty a płynność finansowa
E-commerce

E-commerce. Zwroty a płynność finansowa

Jedna czwarta wszystkich zakupów w e‑commerce jest odsyłana z powrotem. To duży koszt dla sprzedawcy. Jak tego uniknąć i utrzymać płynność finansową, gdy praktycznie nad każdą sprzedażą wisi niebezpieczeństwo zwrotu? Od lat liczba sklepów stacjonarnych w Polsce systematycznie spada, za to rośnie liczba sklepów online. Jak wynika z danych agencji badawczej Bisnode w pierwszym kwartale 2021 r. przedsiębiorcy zarejestrowali w Polsce 3,4 […]

Rafał Pikuła
12 kwietnia 2021
Jak optymalizować koszty firmowej floty samochodowej?
Łańcuchy dostaw i logistyka

Jak optymalizować koszty firmowej floty samochodowej?

Jak znaleźć odpowiednie proporcje pomiędzy kosztem a jakością w przypadku firmowej floty pojazdów? Czy warto pomyśleć o autach elektrycznych, na wodór albo LPG? A może dobrym pomysłem jest stworzenie firmowego carsharingu? Na te i inne pytania dotyczące floty odpowiedział prezes Inter Cars Fleet Services Adam Karpiński w rozmowie z Pawłem Kubisiakiem. W ubiegłym roku wiele firm odnotowało duży spadek wyników finansowych, na co […]

Paweł Kubisiak Adam Karpiński
10 marca 2021
Firmowa flota: potencjał do optymalizacji
Łańcuchy dostaw i logistyka

Firmowa flota: potencjał do optymalizacji

Pandemia zmusza przedsiębiorców do daleko idących oszczędności. Firmy muszą jednak uważać, by nie wyciąć za dużo, co mogłoby zaszkodzić biznesowi. Jednym z obszarów pozwalających na skuteczną i rozsądną optymalizację jest flota samochodowa, o czym mówi Adam Karpiński, prezes Inter Cars Fleet Services. Rozmawia Paweł Kubisiak. PAWEŁ KUBISIAK: Kryzysy mają to do siebie, że bezdusznie weryfikują firmowe strategie i modele biznesowe. Jak […]

Paweł Kubisiak Adam Karpiński
3 lutego 2021
Redukcja kosztów i wzrost wydajności dzięki telematyce
Analiza danych, Big Data

Redukcja kosztów i wzrost wydajności dzięki telematyce

Lockdown i restrykcje związane z przemieszczaniem się boleśnie odbiły się na kondycji branży transportowej. Aż 38% europejskich operatorów transportowych spodziewa się, że w porównaniu z 2019 rokiem ich przychody będą niższe. Partnerem materiału jest  Webfleet Solutions WEBFLEET SOLUTIONS, we współpracy z firmą Geotab, stworzył Panel odbudowy mobilności flot, który pozwala na bieżąco monitorować poziom aktywności flot komercyjnych, bazując na zagregowanych […]

1 lutego 2021
Komunikacja – sposób na utrzymanie marży w sprzedaży zaawansowanych rozwiązań technologicznych
Łańcuchy dostaw i logistyka

Komunikacja – sposób na utrzymanie marży w sprzedaży zaawansowanych rozwiązań technologicznych

Jeśli prowadzisz firmę świadczącą usługi i oferującą zaawansowane rozwiązania, a twoim głównym wyzwaniem jest utrzymanie marży, zastanów się, czy twoja firma właściwie prowadzi projekty. Sprzedaż zaawansowanych rozwiązań, np. technologicznych, zwykle odbywa się w modelu doradczym. Po podpisaniu umowy następuje czas realizacji świadczeń w postaci wdrożeń. W takich projektach jednym z kluczowych wyzwań biznesowych jest utrzymanie marży. Szczególnie jeśli rozliczamy się z klientem […]

Agnieszka Węglarz
30 lipca 2020

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!