Pierwszą polską instytucją finansową, która dostrzegła w emerytach dużą grupę atrakcyjnych konsumentów, jest eurobank. Choć zdajemy sobie sprawę z niewielkiej zdolności kredytowej emerytów, premiujemy ich unikalne cechy: stabilność i finansową dyscyplinę. Emeryci stanowią dużą i – jak pokazują prognozy demograficzne – stale rosnącą grupę społeczeństwa. Ich atrakcyjność jest związana z ogromną siłą nabywczą – każdy z ponad 6 milionów emerytów i rencistów […]
Także w Polsce na rynek luksusu wkracza nowy konsument. Tendencja ta ma fundamentalne znaczenie, gdyż prawdopodobnie stanie się on wkrótce najważniejszym odbiorcą ekskluzywnych towarów. Tradycyjnych „dojrzałych” konsumentów luksusu nigdy nie było w Polsce wielu, a ci najbogatsi kupują towary ekskluzywne za granicą. Kluczem do sukcesu na polskim rynku luksusu jest więc zrozumienie potrzeb i oczekiwań rodzącej się dopiero klasy […]
W sytuacji, gdy produkty i marki stają się coraz bardziej do siebie podobne, o zakupie decydują umiejętności sprzedawcy.To właśnie w miejscu sprzedaży klienci podejmują przecież 70% swoich decyzji zakupowych. Niestety, polscy sprzedawcy i ich przełożeni zapominają, że dziś nie chodzi już tylko o to, by jak najlepiej obsłużyć klientów, którzy przybyli do miejsca sprzedaży, ale o to, by ich zjednać,zachwycić, a nawet uwieść. […]
Kiedy na początku lat 90. wchodziły do Polski międzynarodowe koncerny oferujące kosmetyki znanych marek, takich jak: L’Oreal, Max Factor czy Bourjuois, wydawało się, że krajowi producenci nie wytrzymają tak silnej konkurencji i w ciągu kilku lat znikną z rynku. Tak się jednak nie stało. W przypadku mojej firmy, Inglot, o sukcesie w walce z międzynarodowymi gigantami zadecydowały trzy rzeczy: unikanie bezpośredniej konfrontacji […]
Stałym elementem marketingu każdego produktu jest cena, dlatego strategia cenowa powinna być integralną częścią strategii marketingowej. A to oznacza, że polityka cenowa w firmach nie może zmierzać jedynie do maksymalizowania przychodów ze sprzedaży, musi też budować zaufanie do produktów. Analizując najnowsze historie spektakularnych wzrostów udziałów rynkowych niektórych polskich marek (piwa „Tyskie”, „Dębowe Mocne” i „Żubr”, soków „Tymbark”, herbaty […]
Po latach zastoju polskie firmy wydają coraz więcej pieniędzy na kampanie reklamowe. Inwestycje te budują ich wizerunek i znajomość marek, ale nie zawsze przekładają się na to, co w biznesie najważniejsze – na wzrost sprzedaży. Szukając rozwiązania tego problemu, menedżerowie decydują się zwykle albo na zwiększenie kreatywności albo na zwiększenie utylitarności przekazu. Co jest bardziej skuteczne? Kiedy […]
Wydatki na reklamę to dla wielu firm kwoty sięgające kilku procent ich rocznych przychodów. Tymczasem skuteczność reklamy jest często wątpliwa. Może więc warto zainteresować się nową formą docierania do klienta z informacją o produktach lub usługach? Od pewnego czasu w prasie branżowej głośno jest o marketingu szeptanym, nazywanym również partyzanckim czy wirusowym. Terminów zresztą jest znacznie więcej, ale wszystkie […]
Polski rynek luksusu jest młody i dopiero raczkuje. Mimo to już widać lukę między towarami tanimi i kiepskimi a drogimi i ekskluzywnymi. To miejsce dla „nowego luksusu”, który niebawem stanie się doskonałym biznesem także w Polsce. Wygląda na to, że globalny rynek dóbr luksusowych będzie miał się coraz lepiej. Według World Wealth Report, raportu przygotowanego przez firmy Merill Lynch oraz […]
Luksus kojarzy mi się z wygodą i chyba tym właśnie jest. Moje podejście do tej kwestii się zmienia. Kiedy luksus staje się codziennością, traci wyjątkowość. Łatwo się przyzwyczaić do wysokiego standardu życia. Z czasem zaczyna się go traktować jak standard średni, zwyczajny i dąży do wyższego. I tak już bez końca. Lubię przedmioty luksusowe, bo na ogół są bardzo dobrej […]
Minęły czasy, kiedy na rynku konkurowało się samym tylko produktem – jego jakością lub atrakcyjną ceną. Dziś te cechy w poszczególnych grupach towarów są zbliżone. Czym w takim razie można wyróżnić się na rynku, jak zwrócić na siebie uwagę klientów, by zwiększyć sprzedaż? Niektóre polskie firmy znalazły odpowiedź w lepszym zrozumieniu potrzeb pośredników. Aby długofalowo zwiększać sprzedaż i umacniać […]