Joanna Koprowska
Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.
Tyrania ekspertów
Kiedy eksperci szkodzą, zamiast pomagać? Czy da się rozwiązać palące problemy środowiskowe i społeczne, wyznaczając odgórnie ambitne plany, i czego uczy nas na ten temat historia? Jakich liderów nie powinniśmy dzisiaj słuchać? Na pytania odpowiada prof. William Easterly z New York University, autor książki Tyrania ekspertów. Ekonomiści, dyktatorzy i zapomniane prawa biednych. Rozmawia Joanna Koprowska.
Wyrównywanie szans: jak oni to robią?
Jak sprawić, by organizacja charakteryzowała się innowacyjnością, kreatywnością, elastycznością czy odpornością na turbulencje? Pomóc może skuteczne zarządzanie różnorodnością i stworzenie inkluzywnej kultury organizacyjnej. Sprawdziliśmy, czy polskie firmy to potrafią.
Za kurtyną różnorodności
Wiele firm deklaruje walkę z dyskryminacją ze względu na płeć, wiek, rasę czy orientację seksualną. Niestety, badanie „ICAN Management Review” pokazało, że w polskich realiach biznesowych hasło diversity & inclusion to niejednokrotnie puste obietnice, maskujące brak działań. Tymczasem bez strategicznego podejścia do różnorodności firmy nie będą w stanie wykorzystać jej potencjału.
Wspierający pracodawca pilnie poszukiwany
Jest źle, a będzie jeszcze gorzej. Tak w skrócie można podsumować dyskusje, konferencje i wszelkiego rodzaju raporty dotyczące zdrowia psychicznego pracowników. Pracodawcy już borykają się z problemami wywołanymi nędzną kondycją psychiczną kadr. To ostatni dzwonek, by zaradzić pogarszaniu się sytuacji, okazując mądre wsparcie pracownikom i troszcząc się o ich dobrostan.
Co powinien zrobić prezes, by stać się mistrzem sprzedaży
Prof. Christoph Senn z INSEAD przez lata badał podłoże sukcesów sprzedażowych prezesów i innych przedstawicieli kadry zarządzającej. W rozmowie z Joanną Koprowską dzieli się swoimi spostrzeżeniami i radami, dzięki którym liderzy mogą w realny sposób wspierać działy handlowe i przyczyniać się do wzrostu sprzedaży.
Być twardzielem czy pokazać ludzką twarz
Pracownicy działu marketingu firmy doradztwa strategicznego tracą kreatywność i zaangażowanie. Zupełnie nieświadomie przyczynia się do tego ich szef. Jako fachowiec z wieloletnim doświadczeniem w branży, silnym charakterem i wyrazistą osobowością ignoruje symptomy wypalenia i marazmu coraz większej części zespołu. Czy będzie w stanie porzucić stare nawyki, by obudować w zespole twórczą atmosferę, opartą na autentyczności i zaufaniu?
Tamara Łempicka. Mistrzyni autopromocji
Okrzyknięto ją królową art déco, a obrazy sprzedawała za zawrotne sumy. Duża w tym zasługa nie tylko jej zmysłu artystycznego, ale i umiejętności autokreacji.
Prezes. Przyjaciel czy wróg sprzedaży?
Szefowie firm często są przekonani o swoich niemalże magicznych mocach sprzedażowych, podczas gdy ich pracownicy nie zawsze się z tym zgadzają. Zaangażowanie wyższej kadry zarządzającej w budowanie relacji z klientami może napędzać sprzedaż, ale też ją utrudniać, a nawet uniemożliwiać. Oto co warto wiedzieć przed kolejnym spotkaniem biznesowym.
Sztuka wyboru, czyli esencjalne podejście do działania
„To komfortowa sytuacja, gdy masz wiele ciekawych możliwości i możesz wybrać, po którą sięgnąć. Ale mimo wszystko zawsze towarzyszy ci jakieś poczucie straty, gdy komuś odmawiasz lub z czegoś rezygnujesz” – o tym, jak przejąć kontrolę nad swoim życiem i pracą, jednocześnie godząc się z tym, że nie wszystko można kontrolować, opowiada Greg McKeown, autor kultowego Esencjalisty. Rozmawia Joanna Koprowska.
Tylko sprint nas uratuje
Słuchanie wypowiedzi o szczytnych inicjatywach na rzecz środowiska, społeczeństwa czy ładu korporacyjnego napawa nadzieją. Ale to ułuda. Skala problemów związanych choćby z ociepleniem klimatu jest tak wielka, że światu potrzeba zdecydowanie więcej niż pięknie brzmiących deklaracji, by przetrwał.
Polskie firmy w cieniu wojny: zagrożenia, drożyzna i niepewność jutra
Brutalna napaść Rosji na Ukrainę to nie tylko cierpienia broniącego się narodu i przetasowania o naturze geopolitycznej. To również pogłębienie gospodarczych skutków pandemii i dramatyczne zakłócenia na rynkach paliw, transportu i żywności. Jak w tych kryzysowych realiach odnajdują się polskie przedsiębiorstwa?
Dbaj o ludzi, a oni zadbają o twoją firmę
Wszyscy jesteśmy dotknięci emocjonalnymi i fizycznymi konsekwencjami pandemii oraz wybuchu wojny w Ukrainie. I choć firmy coraz częściej troszczą się o zdrowie swoich ludzi, ich inicjatywy nie zawsze trafiają na podatny grunt. Jak sprawić, by pracownicy korzystali z oferowanej im pomocy?
Czy da się okiełznać trudne emocje w pracy?
Lawina emocji, jaką wojna w Ukrainie wywołała wśród pracowników i menedżerów, ruszyła z całym impetem. O tym, jak liderzy powinni się zająć emocjami własnymi i w zespole, opowiada Małgorzata Czernecka, psycholożka, doradczyni strategiczna ds. wellbeing, założycielka Human Power. Rozmawia Joanna Koprowska.
Zanim wytoczysz działa, dobrze zbadaj teren
Zarówno na wojnie, jak i w biznesie to, czy odniesiemy sukces, zależy w dużym stopniu od tego, czy dobrze się przygotujemy. Na polu walki trudno działać bez przemyślanej wcześniej strategii, ale też bez zaplecza w postaci wykwalifikowanych żołnierzy. W biznesie nie sposób osiągnąć sukcesu bez zdefiniowanych celów i zasobów potrzebnych do ich realizacji. Oto czego wojna w Ukrainie może nauczyć menedżerów.
Przywództwo ma łączyć, nie dzielić
Menedżerowie są przekonani o przewadze wielopokoleniowych zespołów nad tymi jedno- czy dwupokoleniowymi. A mimo to wpadają w pułapkę otaczania się ludźmi podobnymi do siebie. Czas, by wykorzystali zarówno siłę różnic, jak i podobieństw pracowników w różnym wieku, stając się liderami łączącymi pokolenia. Jak mogą to osiągnąć?
Cztery generacje w miejscu pracy. Jak to ogarnąć?
Jedni chcą w spokoju wykonywać swoje obowiązki, drudzy mocno się angażują, trzecim wszystko się należy, a czwarci chcą zmieniać świat. Dowiedz się, jak polskie firmy radzą sobie ze zmianami demograficznymi i czy potrafią korzystać z dobrodziejstw płynących z różnorodności.
Omnichannel ponad granicami
Pomysł na innowacyjną rękawicę do demakijażu wykonaną z mikrowłókna przywiozły z Tasmanii. Dopracowały go wraz z producentami z Korei. A pierwszego dystrybutora poznały w Arabii Saudyjskiej. Założycielki firmy Phenicoptere opowiadają o tym, jak sprzedaż wielokanałowa pomogła im stworzyć globalną markę Glov.
Jak zobaczyć więcej i dojść dalej w biznesie
Współpraca dla samej współpracy nie ma sensu. Ale jest nieoceniona, gdy trzeba się uporać ze złożonymi problemami o nieoczywistych rozwiązaniach. Jak zespołowo stawiać czoła trudnym wyzwaniom, a także dlaczego należy skończyćz udawaniem współpracy i „zgadywatonami”, opowiada Gretchen Anderson, doświadczona konsultantka, autorka książki Sztuka współpracy. Rozmawia Joanna Koprowska.
Co stoi za triumfem subskrypcji
437% – dokładnie o tyle, według Subscription Economy Index, urosła gospodarka abonamentowa w ciągu ostatnich 9 lat. Dzięki raportowi Fundacji Digital Poland wiemy, jaki stosunek do usług i produktów sprzedawanych w subskrypcjach mają polscy klienci. Przekonajmy się, za co pokochali ten model, jak wybierają tego typu usługi i produkty, a przede wszystkim czego od nich oczekują.
Już dziś bądź gotowa na wyzwania jutra
Cyfrowa transformacja wymaga od pracowników nowych umiejętności, których brak już dziś odczuwają firmy na całym świecie. Ta luka kompetencyjna stanowi wielką szansę dla kobiet, przegrywających wciąż ze stereotypami i szklanymi sufitami. Zdobycie technologicznej wiedzy i cyfrowej biegłości może stać się dla nich przepustką do awansów na kluczowe stanowiska i okazją, by zwiększyły swój wpływ na przyszłość biznesu.