Różnorodne zespoły pozwalają firmom zyskać wielowymiarowe podejście do rozwoju i rozwiązywania problemów. Firma różnorodna to miejsce dojrzałe organizacyjnie, gdzie szanuje się indywidualności, ale jednocześnie pracuje się w społeczności lojalnej wobec marki, bo pracownicy po prostu dobrze czują się w miejscu, w którym mogą być sobą.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST McDonald's
– Otwartość jest jedną z pięciu wartości McDonald’s®. Drzwi naszych restauracji są otwarte dla wszystkich: gości, pracowników, partnerów biznesowych, dostawców. Nasza strategia DEI (Diversity, Equity and Inclusion) nie jest jedynie deklaracją, a konsekwentnie realizowanym podejściem biznesowym – mówi Danuta Suska‑Małkuszewska, Customer Experience Director.
31 tysięcy osobowości, jeden zespół
Różnorodny zespół zwiększa prawdopodobieństwo przyciągnięcia talentów. – Środowisko pracy, w którym każdy jest inny i ma unikalne cechy, sprawia, że widzimy więcej – tłumaczy Danuta Suska‑Małkuszewska. – Mamy szerszą perspektywę i łatwiej nam zobaczyć szerszy kontekst. To realnie przekłada się na jakość podejmowanych decyzji, ale rodzi również wiele wyzwań – dodaje. McDonald’s na te wyzwania odpowiada. Jak? Systemowo! Kilka lat temu firma zmieniła lokalną strategię zarządzania różnorodnością. – Zamiast reaktywnych działań wdrożyliśmy kompleksowe szkolenia i procedury związane z budowaniem bezpiecznego, otwartego, pełnego szacunku miejsca pracy, obejmujące całościowe doświadczenie kandydata i pracownika, które znalazły odzwierciedlenie we wszystkich aspektach naszej polityki personalnej – wyjaśnia Danuta Suska‑Małkuszewska. – Postawiliśmy na szereg długoterminowych działań, które wpisane są w strategię firmy i pozwalają nam rozwijać włączającą, integrującą organizację w ponad 500 restauracjach, w których pracuje ponad 31 tys. osób. Wśród tych osób są przedstawiciele 26 narodowości, którzy stanowią około 13% wszystkich zatrudnionych. Różnorodność w zespołach to fakt. McDonald’s zatrudnia ludzi bez względu na płeć, wykształcenie, wiek, pochodzenie czy doświadczenie. Blisko 64% pracowników to kobiety, a około 7% wszystkich zatrudnionych stanowią osoby z niepełnosprawnościami. Dla organizacji ważne jest to, żeby zakres obowiązków dostosować do wyzwań, jakie niesie ze sobą różnorodny zespół. Zakres zadań dostosowywany jest indywidualnie do możliwości pracowników, którzy spełniają się zawodowo, awansują i rozwijają w strukturach organizacji. W McDonald’s nie ma bariery wejścia, wszystkiego można nauczyć się od podstaw, a to zachęca do aplikowania do firmy różnorodnych kandydatów – podobnie jak elastyczny czas pracy i grafik dostosowany do potrzeb. Dzięki temu wiele osób łączy pracę ze studiami, rodzicielstwem czy hobby.
Angażująca rekrutacja
Świadomość budowania tak zróżnicowanej kadry to równocześnie konieczność nieustannej edukacji pracowników. – Rozszerzając grupę docelową, prowadzimy kompleksowe szkolenia z angażującej rekrutacji: uczymy kierowników i menedżerów rozmawiać z różnorodnymi kandydatami, w tym z niedoreprezentowanych segmentów, czyli z seniorami, osobami z niepełnosprawnościami, obcokrajowcami – tłumaczy Danuta Suska‑Małkuszewska. McDonald’s jako pierwsza firma w branży rozpoczął współpracę z Migam.org, organizacją, która na etapie rekrutacji wspiera kontakt z osobami głuchymi. Firma opracowała także Staffing HUB, bazę wiedzy z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi również prowadzenia inkluzywnej, niedyskryminującej rekrutacji. Firma konsekwentnie kształtuje myślenie i pokazuje osobom rekrutującym, jak ważne jest równe traktowanie kandydatów, zrozumienie ich potrzeb, dostosowanie rozmowy i pytań, skupienie się na kompetencjach i chęci do pracy, nie zaś na płci, wieku, wykształceniu, pochodzeniu, tożsamości, orientacji czy wyznaniu.
Przede wszystkim – uważność
Wydarzenia ostatnich lat – pandemia, wybuch wojny w Ukrainie – sprawiły, że pracownicy bardziej niż zwykle potrzebują troski o ich emocjonalne potrzeby, w tym zauważenia wkładu w rozwój organizacji oraz doceniania ich indywidualnych cech i predyspozycji. Różne są także formy kontaktu i dostosowanie odpowiedniego komunikatu. – Musimy dostosować komunikację do różnych grup i zaspokajać ich potrzeby – przyznaje Danuta Suska‑Małkuszewska. – Nieustannie szkolimy i uwrażliwiamy, pokazujemy menedżerom i kierownikom, jak rozmawiać z pracownikami, na co zwracać uwagę. Pamiętamy o balansie i robimy wszystko, aby zatrudniać różne osoby, a nie przedstawicieli jednej kultury czy wybranej grupy wiekowej. Nie chcemy, żeby ktokolwiek czuł się izolowany. Szacunek do różnic to fundament McDonald’s.
Wymierne korzyści
– Z punktu widzenia firmy liczy się wyuczona wiedza, jak również życiowe doświadczenie, które pracownicy wnoszą, a także ich osobowość – mówi Danuta Suska‑Małkuszewska. – Różnorodność w organizacji pozwala osiągać najlepsze wyniki. Dzięki niej odzwierciedlamy to, jak wygląda otaczająca nas różnorodna, złożona rzeczywistość. To są różne style przywódcze, różne światopoglądy, różne wrażliwości i poziomy empatii. Maksymalizacja potencjału firmy możliwa jest dzięki włączaniu do niej różnorodnych ludzi, o różnych cechach i charakterach.
Maksymalizacja potencjału firmy możliwa jest dzięki włączaniu do niej różnorodnych ludzi, o różnych cechach i charakterach.
Kierunek: różnorodność!
Różnorodność w tak dużej organizacji to ogromne bogactwo doświadczeń, umiejętności, talentów i kultur. Wśród pracowników przejawia się ona w każdym aspekcie: płci, pochodzeniu, wieku, orientacji psychoseksualnej, statusie ekonomicznym. Różnorodne są także możliwości rozwoju i awansu. – Jeśli chcesz, pracujesz przy grillu czy na sali i pozostajesz na tym etapie, ale jeśli zależy ci na awansie, większej odpowiedzialności czy kierowaniu ludźmi, nauczymy cię, jak to robić. Taki komunikat adresujemy do każdego pracownika. Mamy programy szkoleniowe i jasną ścieżkę kariery, dzięki czemu każdy pracownik od początku wie, jak może wyglądać jego droga rozwojowa w McDonald’s – podsumowuje Danuta Suska‑Małkuszewska.
W McDonald’s każdy może być sobą. Budowa przewagi konkurencyjnej w organizacji opiera się na różnorodności i zauważaniu starań. Struktura zatrudnienia doskonale pokazuje zróżnicowanie zespołów. Talent nie ma płci i koloru skóry. McDonald’s to 31 tysięcy osobowości i historii, a zarządzanie różnorodnością to poszanowanie dla każdej z nich.