Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Grupa Raben w sieci europejskich połączeń drobnicowych

Jeden z czołowych europejskich operatorów logistycznych rozbudowuje międzynarodową sieć drobnicową, uruchamiając nowe linie na dotychczasowych kierunkach oraz dokonując ekspansji na kolejne rynki. Bieżące statystyki w tym zakresie – ponad pół tysiąca regularnych połączeń i miliony obsłużonych przesyłek rocznie – to zaledwie zwiastun tego, co firma zaplanowała na najbliższe lata.

OPIERAJĄC SIĘ NA DANYCH makroekonomicznych, należy spodziewać się, że rosnąca wymiana handlowa na świecie będzie generować coraz większe zapotrzebowanie na przewóz towarów. Grupa Raben jest do tego dobrze przygotowana – już teraz jej zasoby obejmują ponad 160 oddziałów w 15 krajach, 1,3 mln m kw. powierzchni magazynowej, 10 tys. pracowników oraz przeszło 9 tys. pojazdów – i pracuje nad tym, by sprostać wyzwaniom przyszłości w zakresie transportu.

Nasza strategia biznesowa zakłada, że każdy kraj ma codzienne połączenia drobnicowe z innymi w Grupie oraz w Unii Europejskiej, ponadto ze Szwajcarią, Norwegią i Wielką Brytanią. Jesteśmy w stanie dostarczyć przesyłki drobnicowe praktycznie do każdego zakątka na świecie. Tam, gdzie nie dysponujemy własną siecią, współpracujemy ze sprawdzonymi partnerami – tłumaczy Łukasz Lubański, Trade Lane Development Director w Grupie Raben.

Wierni tradycji, zorientowani na rozwój

Jako rodzinna firma o europejskich korzeniach, która ponad 90 lat temu w holenderskim Winterswijk zaczynała od przewożenia produktów lokalnych rolników, Raben pozostaje wierny tradycji, a przy tym umiejętnie wykorzystuje swoje mocne strony. Priorytetem jest więc jak najszybsze dostarczenie przesyłek klientów na Starym Kontynencie przy użyciu ciężarówek (transport drogowy odpowiada za 65% obrotów Grupy) i własnej sieci drobnicowej (obecnie ponad 550 linii międzynarodowych). W tym celu operator zwiększa zasięg w Europie, inwestując w nowe magazyny i dokonując akwizycji przedsiębiorstw logistycznych na nowych rynkach; na dotychczasowych przejmuje kolejne spółki i kontynuuje ich działalność, a dodatkowo otwiera zupełnie nowe połączenia między oddziałami. Kiedy na mapie Raben pojawia się nowy kraj, lokalny system dystrybucyjny zostaje niemal natychmiast zintegrowany z resztą Grupy poprzez bezpośrednie linie międzynarodowe.

W minionym roku do rodziny Raben dołączyła Grecja, a na początku bieżącego – Austria. Oprócz tego firma stała się właścicielem 100% udziałów w Luible Logistik GmbH, rodzinnym przedsiębiorstwie z Górnej Szwabii. Rozszerzyła w ten sposób sieć drobnicową na rynku niemieckim i zwiększyła tam swoją obecność w segmencie transportu drogowego. Akwizycja Grupy BAS umocniła pozycję operatora w sektorze usług logistyki kontraktowej oraz transportu intermodalnego w południowo‑zachodniej części kontynentu. Przesyłki mogą docierać także daleko na zachód dzięki współpracy Raben Trans European Germany GmbH z portugalskim partnerem Torrestir.

Strategiczny trójkąt

Od lat siedziba główna Grupy Raben mieści się w Polsce, której najbliższymi sąsiadami i najważniejszymi partnerami handlowymi są Niemcy i Czechy. Nic dziwnego, że operator kładzie szczególny nacisk na współpracę tych trzech krajów zlokalizowanych w centrum Europy. Ambitne przedsięwzięcie, jakim jest rozbudowa połączeń międzynarodowych, zapoczątkowała w 2018 roku reorganizacja właśnie na rynku niemieckim, który ma strategiczne znaczenie. W efekcie na kierunku Polska – Niemcy działa obecnie 120 codziennych linii – 68 w eksporcie i 52 w imporcie – które łączą odpowiednio 24 i 38 oddziałów przeładunkowych po obu stronach granicy. Wykorzystując je, w samym 2021 roku Raben przetransportował ponad 430 tys. przesyłek drobnicowych, co oznacza ponad 1,2 mln palet i 450 mln kg, czyli prawie 20% więcej niż rok wcześniej. W ciągu czterech lat inwestycje dotyczące tego rynku przełożyły się na wzrost liczby przesyłek o ponad 70%, podczas gdy wymiana handlowa pomiędzy Polską a Niemcami w tym samym okresie zwiększyła się o 34% (wg danych Federalnego Urzędu Statystycznego w Wiesbaden).

Ważnym graczem w regionie są też Czechy, które zostały włączone do projektu w 2021 roku – wówczas uruchomiono aż 12 codziennych połączeń z Polską. W sumie Raben ma ich w swojej ofercie już 26 (16 eksportowych i 10 importowych), co zaowocowało niemal 30‑procentowym wzrostem wolumenu na tym kierunku w ciągu roku. Bazując na tych doświadczeniach, operator logistyczny planuje rozwijać połączenia także między Czechami i Niemcami. Rozbudowa sieci drobnicowej na początku ubiegłego roku objęła ponadto Polskę, Węgry, Słowację, Litwę, Łotwę, Estonię, Bułgarię i Rumunię, co dało blisko 40 nowych połączeń międzynarodowych, a na dwóch ostatnich kierunkach można zaobserwować dwucyfrowe wzrosty wolumenów – zarówno z Polski, jak i z Czech.

Do końca 2024 roku planujemy podwoić aktualne statystyki, czyli w Europie Środkowo‑Wschodniej obsługiwać 1,2 mln przesyłek rocznie i zbudować siatkę niemal 300 codziennych i bezpośrednich połączeń. Bierzemy pod uwagę nie tylko duże ośrodki przemysłowe, ale także mniejsze terminale przeładunkowe. Celem jest maksymalne skrócenie czasu transportu przy jak największej efektywności kosztowej oraz minimalizacji liczby przeładunków – mówi Robert Wolny, manager ds. rozwoju rynku CEE.

Południowy przyczółek

Wiele dzieje się także na południu Europy. W 2021 roku Grupa Raben przejęła Intertrans SA, wiodące przedsiębiorstwo logistyczne, specjalizujące się w transporcie drobnicowym do i z Grecji oraz na Cypr. Procedurę integracji z Grupą zapoczątkowały połączenia z niemieckimi oddziałami Raben. Dziś na tym kierunku funkcjonuje dziesięć linii dziennie w imporcie i tyle samo w eksporcie, a liczba zleceń w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła średnio o 100%, zaś w niektórych miesiącach nawet o 200%. Od początku bieżącego roku sukcesywnie otwierane są nowe trasy, kolejno z Włochami, Polską i krajami bałtyckimi, Holandią, Bułgarią i Rumunią, które coraz mocniej włączają Grecję w system europejskiej wymiany handlowej.

Taka polityka daje Grupie Raben realną przewagę konkurencyjną. Dzięki właściwej lokalizacji magazynów oraz siatce połączeń drobnicowych, które są obsługiwane z najwyższą jakością, towar może być dostarczony w czasie 24, maksymalnie 48 godzin od momentu odbioru. Elastycznie reagując na potrzeby różnorodnych klientów, przy wsparciu nowoczesnych rozwiązań IT, z dogłębną wiedzą o mechanizmach rynku i aktualnych zjawiskach dotyczących sektora TSL, firma jest gotowa na zmiany w szeroko pojętym, europejskim łańcuchu dostaw.


Najpopularniejsze tematy