Pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny i klimatyczny. Współczesne społeczeństwo nęka wiele problemów, które jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu były zupełnie nieznane. Aby odnieść sukces, firmy muszą dziś dbać nie tylko o rachunek krótkoterminowych zysków i strat, ale też brać pod uwagę dobrostan swoich pracowników i interesy własnego otoczenia. – Zysk to nie wszystko – mówi Tomasz Półgrabski, wicedyrektor ds. ESG i public affairs w spółce Benefit Systems.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST BENEFIT SYSTEMS
POPULARNY DZIŚ w biznesie termin ESG w praktyce składa się z trzech obszarów: troski o środowisko, pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz ładu korporacyjnego. Obecnie, w dobie nakładających się na siebie kryzysów – pandemii, wojny w Ukrainie, wysokiej inflacji czy kryzysu energetycznego – termin ten odgrywa coraz większą rolę. Jak wynika z raportu IPSOS COVID 365+ z marca zeszłego roku, już 75% Polaków oczekuje od korporacji realnych działań w tych obszarach.
Przywiązanie do społecznej odpowiedzialności biznesu w swoich działaniach wyraźnie zaznacza firma Benefit Systems, która już od 2018 roku jest członkiem prestiżowej inicjatywy B‑Corp. Należące do niej przedsiębiorstwa deklarują realizację celów z zakresu ESG, a także przechodzą systematyczną certyfikację potwierdzającą ich dokonania w tym zakresie. W tym roku cele związane ze zrównoważonym rozwojem/ESG zostały również wpisane do statutu Benefit Systems, stając się tym samym nieodłącznym wyznacznikiem działalności firmy.
- Na przestrzeni ostatnich lat pracownicy na całym świecie, także w Polsce, silnie doświadczyli poczucia niepewności i wynikających z niego konsekwencji w obszarze zdrowia psychicznego. Według danych ZUS, w 2021 roku zwolnienia związane ze zdrowiem psychicznym przekroczyły już 10,5% - zauważa Tomasz Półgrabski, wicedyrektor ds. ESG i public affairs w spółce Benefit Systems.
Ta radykalna w niektórych przypadkach zmiana nastawienia firm do sposobu prowadzenia przez nie swojej działalności wynika ze zmieniającego się rynku, w tym m.in. rosnących oczekiwań klientów i pracowników, którzy są dziś bardziej świadomi wyzwań z zakresu ekologii i wpływu społecznego biznesu. Z tego powodu dbający o swój biznes przedsiębiorcy nie mogą poprzestawać jedynie na deklaracjach.
– Chcąc pozyskiwać talenty, musimy być szczerzy w naszych zobowiązaniach wobec następnych pokoleń – tłumaczy Tomasz Półgrabski. – Wierzymy, że firmy, które będą miały udokumentowany pozytywny wpływ na środowisko, nie tylko będą lepiej prosperować, ale i będą przyciągać najbardziej wartościowych pracowników.
Dobry pracownik to zdrowy pracownik
Eksperci coraz częściej podkreślają, że dbanie o społeczną odpowiedzialność biznesu przestało być jedynie działaniem wizerunkowym, a stało się elementem niezbędnym do osiągnięcia najlepszych wyników na rynku. Wiąże się to także z dbałością o zdrowie swoich pracowników. W miarę jak wydłuża się średnia długość życia, chcemy, by seniorzy byli też dłużej aktywni zawodowo, dzieląc się swoim doświadczeniem i wzbogacając kulturę naszych organizacji. Chcemy zarazem, by ludzie młodzi byli w stanie optymalnie wykorzystać swoją energię i motywację, unikając przy tym chorób cywilizacyjnych oraz wypalenia zawodowego. Pracodawca, który chce osiągnąć sukces, musi więc zadbać o to, by jego pracownicy byli zdrowi – niezależnie od wieku.
W dbałości o dobrostan pracowników jednym z wyzwań jest dziś możliwość skorzystania z rozwiązań dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb, związanych między innymi z pracą zdalną. Dobrą odpowiedzią na ten problem są programy kafeteryjne, takie jak usługa MyBenefit, w ramach której pracownicy mogą wybierać dowolne benefity z przygotowanej dla nich oferty. Innym rozwiązaniem pomagającym zadbać o zdrowie fizyczne i mentalne pracowników jest pakiet MultiLife, zawierający zarówno zróżnicowane kursy online, jak i dostępne przez internet zajęcia sportowe, konsultacje dietetyczne i psychologiczne. Przykładem rozwiązania wspierającego zdrowie pracowników jest również funkcjonujący od dawna program MultiSport, w ramach którego pracownicy zyskują dostęp do nowoczesnej infrastruktury sportowej, m.in. siłowni, basenów, ścianek wspinaczkowych czy dostęp do rowerów miejskich. W całym kraju karty Multi- Sport honoruje już 4,7 tys. obiektów sportowo‑rekreacyjnych, zlokalizowanych w niemal 720 miastach. – Staramy się popularyzować na polskim rynku pracy kulturę, której fundamentem jest dbałość o dobrostan psychofizyczny pracowników, zrównoważone podejście do rozwoju oraz edukację pracodawców w tym obszarze – mówi Półgrabski. – Nasze badania potwierdzają, że niemal trzy czwarte użytkowników karty Multi- Sport ćwiczy dzięki niej częściej.
„Zysk to nie wszystko”
Benefit Systems aktywizuje Polaków także poprzez kampanie i akcje prospołeczne: cykliczną „Letnią Grę MultiSport”, mobilizującą do aktywności fizycznej w okresie wakacyjnym; kampanię „Koniec marazmu”, zachęcającą do powrotu do ćwiczeń po okresie pandemii (według danych Multisport Index aż 42% Polaków zrobiło to po to, aby poczuć się lepiej psychicznie); czy wyzwanie 30 dni bez cukru, zwracające uwagę na społeczny problem niezdrowej diety. Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie firmy, aż u 68% uczestników akcja ta pomogła ograniczyć cukier w codziennej diecie.
- Od ponad czterech lat prowadzimy też program wellbeingowy „Zdrowie na Etacie”, do którego zaprosiliśmy licznych ekspertów z zakresu aktywności fizycznej i odżywiania - dodaje Półgrabski. – Prowadzimy również cykle szkoleń dotyczących ergonomii w miejscu pracy w formie prelekcji, warsztatów i webinarów online. Dzięki temu staramy się poprawiać jakość życia uczestników zarówno w miejscu zatrudnienia, jak i poza nim. Zysk to nie wszystko.
Dowodem na to są również działania skierowane do różnych grup społecznych, w szczególności do najmłodszych, realizowane w ramach Fundacji MultiSport, we współpracy m.in. ze szkołami i samorządami. Program „Aktywne Szkoły MultiSport”, prowadzony przez Benefit Systems, udowadnia, że zajęcia WF‑u nie muszą być nudne, a uczniowie mogą z powodzeniem odnaleźć się w klubie fitness.
Polityka odpowiedzialności społecznej oraz szybka reakcja na wyzwania współczesnego świata to kierunek, w którym biznes z obszaru wellbeing powinien w niestabilnych czasach podążać. Benefit Systems wskazuje kierunki rozwoju i udowadnia, że sukces rynkowy idzie w parze z troską o pracowników i nasze otoczenie.