Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA

Analityka i Business Intelligence

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? BIZNES I TECHNOLOGIE Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru BIZNES I TECHNOLOGIE Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle INNOWACJE Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy Analityka i Business Intelligence Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy

Play przygotował darmowe startery, które rozdawane są osobom przekraczającym granicę. Na każdym z nich można włączyć darmowe pakiety z minutami, danymi oraz obniżoną do 5 groszy za minutę stawkę na połączenia.

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Budowanie kultury opartej na danych: trzy błędy, których trzeba unikać

Gdy członkowie organizacji opierają się zmianie sposobu podejmowania decyzji, nawet najlepiej zaplanowane projekty z data science są skazane na porażkę. Oto, jak przezwyciężyć kluczowe wyzwania.

 

Gdy jedna z największych globalnych firm telekomunikacyjnych zmagała się z wysokim poziomem odpływu klientów, zespół marketingu próbował przeciwdziałać temu zjawisku, stosując podejście heurystyczne. Na przykład, jeśli klient nie wykonywał połączeń wychodzących przez trzy tygodnie, firma uruchamiała promocję. Jednak nie przyniosło to rezultatów, wskaźnik utrzymania klientów był najniższy od lat. Na podstawie cotygodniowych przeglądów wyników biznesowych, prezes firmy uznał, że nadszedł czas na zmianę strategii. Zwrócił się ku narzędziom data science i stworzył międzydziałowy zespół projektowy w celu rozwiązania problemu. Algorytmy uczenia maszynowego przeanalizowały wzorce zachowań klientów i prognozy rezygnacji z usług. Wykorzystanie prostych technik, takich jak drzewa decyzyjne, pomogło zidentyfikować czynniki, które trafnie szacowały prawdopodobieństwo odejścia klienta, na przykład na podstawie wysokości rachunków i wzorców połączeń wychodzących.

Na czym polega horizon scanning? Cztery kompetencje pozwalające przygotować się na niepewną przyszłość

Horizon scanning to technika, która może pomóc liderom przetrwać w czasach globalnej niepewności. Jest to wysiłek polegający na przekuwaniu przewidywań we wnioski, a wniosków – w konkretne działania. Następujące po sobie fale zakłóceń zapowiadają kolejne zmiany w światowej gospodarce. Gdy w przyszłości historycy będą przyglądać się obecnej sytuacji, będą w stanie wyznaczyć granice między czasem przed przełomowymi wydarzeniami i po nich. Życie pomiędzy tymi zakłóceniami jest trudne. Do kluczowych umiejętności w obliczu tej niepewności zalicza się skanowanie horyzontu. Bob Johansen z Instytutu Przyszłości, od 1973 roku zajmujący się futurystyką, opisuje proces skanowania horyzontu jako przekształcanie prognoz w zrozumienie przyszłych realiów, a następnie wykorzystanie tej wiedzy do działania. Podczas zajęć na ten temat w Tuck School of Business w Dartmouth College omówiłem cztery podstawowe kompetencje ekspertów od skanowania horyzontu.

prezentacja danych Prosta siła stopniowego odkrywania

Dane organizacyjne to dane o ludziach. Odzwierciedlają klientów, którzy wybierają i kupują, pracowników, którzy tworzą i wdrażają, członków zespołów, którzy współpracują i rozwiązują problemy, menedżerów, którzy angażują i motywują, oraz konkurentów, którzy wprowadzają innowacje i rywalizują.

Ilustracja przedstawia zespół menedżerów biorących udział w warsztacie czarnego kapelusza, analizujących ruchy konkurencji i planujące reakcje strategiczne przy użyciu laptopów i wizualizacji taktyk na ekranie. Analiza konkurencji: wykorzystywanie warsztatów „czarnego kapelusza”

Jak firmy wykorzystują ćwiczenia analizy konkurencji do opracowania strategii przewidującej ruchy rywali.

Jeśli kiedykolwiek grałeś w szachy z wielkim mistrzem, prawdopodobnie frustrował cię jego umiejętność blokowania i kontrowania wszystkich twoich planowanych ruchów. Podobne uczucie towarzyszyć może podejmowaniu strategicznych posunięć biznesowych przeciwko konkurentowi: bez względu na to, jak genialnie brzmi nasz pomysł, gdy przystępujemy do jego realizacji, konkurencja wyprzedza nas lub zajmuje pozycję umożliwiającą atak z tylnych szeregów hetmanem, powstrzymanie naszej strategii i mat.

Jak lepiej zrozumieć możliwości, plany i sposoby myślenia konkurentów? Nie możesz zadzwonić do prezesów firm konkurencyjnych i poprosić o te informacje. Przeprowadzenie warsztatu wglądu konkurencyjnego stanowi jednak skuteczną metodę modelowania zachowań konkurentów w określonym scenariuszu i kluczowy sposób na uniknięcie pułapek przed wprowadzeniem jakichkolwiek inicjatyw strategicznych.

Warsztat wglądu konkurencyjnego pozwala ćwiczyć wybory w środowisku pozbawionym ryzyka. Możesz przeprowadzić ćwiczenie dla różnych rynków lub różnych strategii wejścia na rynek, aby określić „właściwy” sposób wejścia. Praktyka może nie czyni mistrza, ale zdecydowanie przewyższa brak jakiejkolwiek praktyki. Mimo to ćwiczenia wglądu konkurencyjnego nie powinno stosować się przy każdej decyzji – straciłyby wtedy siłę oddziaływania jako narzędzie podejmowania decyzji. Wybieraj selektywnie, kiedy i jak je stosować.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Spraw, by praca z danymi miała sens

W miarę jak praca z danymi pochłania coraz więcej energii pracowników, ich zaangażowanie stale spada. Menedżerowie mogą wdrażać strategie, które nadadzą tym zadaniom większy sens. Cztery kluczowe podejścia mogą pomóc: zatrudnianie architektów informacji do zarządzania przepływem danych, łączenie zadań związanych z danymi z możliwościami rozwoju osobistego, zapewnianie kontaktu z liderami i beneficjentami pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników na temat ich doświadczeń w pracy z danymi.

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
Analityka i Business Intelligence

Rozwiązania ułatwiające podejmowanie skutecznych decyzji

Upowszechnienie wiedzy na temat kluczowych źródeł wartości w firmie jest dziś sporym wyzwaniem, choć jeszcze niedawno było to stosunkowo proste. W przypadku firm produkcyjnych zwykle były to procesy związane z produkcją, dystrybucją i sprzedażą towarów, z kolei w przypadku instytucji finansowych – obsługa klientów indywidualnych i korporacyjnych. Dziś, gdy wartość dla organizacji jest kreowana w obrębie coraz dłuższych łańcuchów, a także we współpracy z coraz […]

Dariusz Samól Daniel Ptaszynski
1 kwietnia 2011
Analityka i Business Intelligence

Opieka medyczna: dwie perspektywy

Zdrowie jest jednym z najważniejszych czynników determinujących sukces i satysfakcję w życiu osobistym i zawodowym. Uznając ten fakt, wiele firm dbających o pracowników poza obowiązkową medycyną pracy zapewnia im szeroki zakres opieki medycznej. Niewielu zastanawia się jednak nad tym, czy stosowane programy spełniają rzeczywiste potrzeby i cele pracowników w obszarze zdrowia. Tymczasem oczekiwania pracodawcy i pracowników w kwestii opieki zdrowotnej nie zawsze są zbieżne. […]

Piotr Soszyński
1 kwietnia 2011
Strażnik kasy czy partner biznesowy?
Analityka i Business Intelligence

Strażnik kasy czy partner biznesowy?

Strażnik kasy czy partner biznesowy? Monika Karska, dyrektor finansowa w firmie Eko‑Meat, wyprostowała się na krześle i spojrzała na zegarek. Po raz kolejny nie uda się jej wrócić do domu przed godziną 20. „Dzieci znów zasną bez bajki opowiadanej przez mamę” – pomyślała i spojrzała na raporty, które analizowała na prośbę Rafała Mazurka, prezesa Eko‑Meat.Jako dyrektor finansowa dużego […]

Zofia Leśniewska
1 marca 2011
Euro: bilans zysków i strat
Analityka i Business Intelligence

Euro: bilans zysków i strat

Wspólna europejska waluta może być wielką szansą dla polskiej gospodarki. Wprowadzenie euro oprócz szeregu korzyści niesie ze sobą także pewne koszty i zagrożenia. Liczba zwolenników wprowadzenia euro była w Polsce do niedawna zbliżona (41%) do liczby przeciwników (46%) – według Eurobarometru, 2008. Wciąż silne były jednak wśród Polaków obawy co do konsekwencji wejścia do strefy euro. Jak […]

Antoni Bielewicz
1 listopada 2009
Analityka i Business Intelligence

Jak zoptymalizować działanie firmy dzięki usprawnieniu usług telekomunikacyjnych?

Nowoczesne usługi telekomunikacyjne pomagają firmie Inter Cars we wsparciu rozwijającego się dynamicznie biznesu. Dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań telefonii IP największy w Europie Środkowej dystrybutor części znacząco obniżył koszty komunikacji wewnątrz firmy. Inter Cars jest niekwestionowanym liderem rynku sprzedaży części do aut zachodnioeuropejskich, a po połączeniu z firmą JC Auto – także japońskich. Dzięki tej fuzji Inter Cars stał […]

Michał Dolny
1 października 2009
Wnikanie w życie klientów
Analityka i Business Intelligence

Wnikanie w życie klientów

Żyjący na przełomie XIX i XX wieku światowej sławy antropolog i etnograf Bronisław Malinowski dużą część swojego życia spędził w Melanezji, gdzie starał się dogłębnie poznać tamtejszą kulturę. Ówcześnie w antropologii dominował styl pracy zasadzający się na lekturze i analizie tekstów (tzw. antropologia gabinetowa), a naukowcy rzadko prowadzili obserwacje w terenie. Malinowski badał społeczność Trobriandczyków w ich własnym środowisku. Na podstawie swoich doświadczeń […]

Dominika Maison
1 czerwca 2009
Koniec decyzji opartych na intuicji
Analityka i Business Intelligence

Koniec decyzji opartych na intuicji

Kryzys uświadomił menedżerom, że wiele zaprojektowanych przed laty procesów nie przystaje do wyzwań, przed którymi stają nowoczesne organizacje. Przez trzy dekady za prawdziwy symbol krótkowzroczności uchodził Ken Olson, założyciel i prezes koncernu high‑tech DEC, który u schyłku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku stwierdził, że nie sądzi, by ktokolwiek chciał mieć w domu komputer. Trzy lata później rozpoczęła się „era […]

Antoni Bielewicz
1 maja 2009
Modele biznesowe

Dobrze oszacuj wartość swoich klientów

O bezpieczeństwie firmy decyduje prawidłowo zarządzany portfel klientów. Kluczem do sukcesu, szczególnie w trudnych czasach, jest właściwy wybór tych, na których należy skoncentrować swoje działania, i umiejętne określenie ich wartości dla przedsiębiorstwa. Wzrost ryzyka, z którym ostatnio mamy do czynienia, przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, choćby przez ograniczenie dostępu do kapitału, a także na profil zachowań klientów. Historia pokazuje, że […]

Patryk Choroś Bogumił Kamiński
1 maja 2009
Zdolności analityczne jako źródło przewagi konkurencyjnej
Analityka i Business Intelligence

Zdolności analityczne jako źródło przewagi konkurencyjnej

Firmy stale szukają nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Pan twierdzi, że takim źródłem może być zaawansowana analiza danych. Co jest do niej potrzebne? Elementy układanki są dość oczywiste. Najważniejszy to dane – łatwo dostępne, gromadzone w hurtowni danych, pokazujące coś nowego i ważnego. Firmy, które chcą konkurować w zakresie analityki, muszą dodatkowo centralizować dane, zbierane w poszczególnych działach. Utrzymywanie organizacji […]

Thomas H. Davenport Andrzej Łokaj
1 września 2008
Zapanuj nad wydatkami służbowymi twoich pracowników!
Analityka i Business Intelligence

Zapanuj nad wydatkami służbowymi twoich pracowników!

Służbowe wydatki pracowników, chociaż nie są związane bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, często stanowią znaczącą pozycję w jej budżecie. Środki przeznaczane na podróże i reprezentację nie zawsze są wydawane racjonalnie. Wdrożenie prostych narzędzi finansowych może zwiększyć kontrolę firmy nad wydatkami pracowników i ograniczyć koszty. Wiele firm nie przykłada dużej wagi do wydatków, które ponoszą menedżerowie, podróżując, nocując w hotelach czy […]

Łukasz Świerżewski Katarzyna Dedo-Olędzka
1 marca 2007

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!