Upowszechnienie wiedzy na temat kluczowych źródeł wartości w firmie jest dziś sporym wyzwaniem, choć jeszcze niedawno było to stosunkowo proste. W przypadku firm produkcyjnych zwykle były to procesy związane z produkcją, dystrybucją i sprzedażą towarów, z kolei w przypadku instytucji finansowych – obsługa klientów indywidualnych i korporacyjnych. Dziś, gdy wartość dla organizacji jest kreowana w obrębie coraz dłuższych łańcuchów, a także we współpracy z coraz […]
Zdrowie jest jednym z najważniejszych czynników determinujących sukces i satysfakcję w życiu osobistym i zawodowym. Uznając ten fakt, wiele firm dbających o pracowników poza obowiązkową medycyną pracy zapewnia im szeroki zakres opieki medycznej. Niewielu zastanawia się jednak nad tym, czy stosowane programy spełniają rzeczywiste potrzeby i cele pracowników w obszarze zdrowia. Tymczasem oczekiwania pracodawcy i pracowników w kwestii opieki zdrowotnej nie zawsze są zbieżne. […]
Strażnik kasy czy partner biznesowy? Monika Karska, dyrektor finansowa w firmie Eko‑Meat, wyprostowała się na krześle i spojrzała na zegarek. Po raz kolejny nie uda się jej wrócić do domu przed godziną 20. „Dzieci znów zasną bez bajki opowiadanej przez mamę” – pomyślała i spojrzała na raporty, które analizowała na prośbę Rafała Mazurka, prezesa Eko‑Meat.Jako dyrektor finansowa dużego […]
Wspólna europejska waluta może być wielką szansą dla polskiej gospodarki. Wprowadzenie euro oprócz szeregu korzyści niesie ze sobą także pewne koszty i zagrożenia. Liczba zwolenników wprowadzenia euro była w Polsce do niedawna zbliżona (41%) do liczby przeciwników (46%) – według Eurobarometru, 2008. Wciąż silne były jednak wśród Polaków obawy co do konsekwencji wejścia do strefy euro. Jak […]
Nowoczesne usługi telekomunikacyjne pomagają firmie Inter Cars we wsparciu rozwijającego się dynamicznie biznesu. Dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań telefonii IP największy w Europie Środkowej dystrybutor części znacząco obniżył koszty komunikacji wewnątrz firmy. Inter Cars jest niekwestionowanym liderem rynku sprzedaży części do aut zachodnioeuropejskich, a po połączeniu z firmą JC Auto – także japońskich. Dzięki tej fuzji Inter Cars stał […]
Żyjący na przełomie XIX i XX wieku światowej sławy antropolog i etnograf Bronisław Malinowski dużą część swojego życia spędził w Melanezji, gdzie starał się dogłębnie poznać tamtejszą kulturę. Ówcześnie w antropologii dominował styl pracy zasadzający się na lekturze i analizie tekstów (tzw. antropologia gabinetowa), a naukowcy rzadko prowadzili obserwacje w terenie. Malinowski badał społeczność Trobriandczyków w ich własnym środowisku. Na podstawie swoich doświadczeń […]
Kryzys uświadomił menedżerom, że wiele zaprojektowanych przed laty procesów nie przystaje do wyzwań, przed którymi stają nowoczesne organizacje. Przez trzy dekady za prawdziwy symbol krótkowzroczności uchodził Ken Olson, założyciel i prezes koncernu high‑tech DEC, który u schyłku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku stwierdził, że nie sądzi, by ktokolwiek chciał mieć w domu komputer. Trzy lata później rozpoczęła się „era […]
O bezpieczeństwie firmy decyduje prawidłowo zarządzany portfel klientów. Kluczem do sukcesu, szczególnie w trudnych czasach, jest właściwy wybór tych, na których należy skoncentrować swoje działania, i umiejętne określenie ich wartości dla przedsiębiorstwa. Wzrost ryzyka, z którym ostatnio mamy do czynienia, przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, choćby przez ograniczenie dostępu do kapitału, a także na profil zachowań klientów. Historia pokazuje, że […]
Firmy stale szukają nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Pan twierdzi, że takim źródłem może być zaawansowana analiza danych. Co jest do niej potrzebne? Elementy układanki są dość oczywiste. Najważniejszy to dane – łatwo dostępne, gromadzone w hurtowni danych, pokazujące coś nowego i ważnego. Firmy, które chcą konkurować w zakresie analityki, muszą dodatkowo centralizować dane, zbierane w poszczególnych działach. Utrzymywanie organizacji […]
Służbowe wydatki pracowników, chociaż nie są związane bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, często stanowią znaczącą pozycję w jej budżecie. Środki przeznaczane na podróże i reprezentację nie zawsze są wydawane racjonalnie. Wdrożenie prostych narzędzi finansowych może zwiększyć kontrolę firmy nad wydatkami pracowników i ograniczyć koszty. Wiele firm nie przykłada dużej wagi do wydatków, które ponoszą menedżerowie, podróżując, nocując w hotelach czy […]