Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji

Analityka i Business Intelligence

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle Analityka i Business Intelligence Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? Analityka i Business Intelligence Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru Analityka i Business Intelligence Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Poczucie ambiwalencji pomoże podejmować lepsze decyzje Analityka i Business Intelligence Poczucie ambiwalencji pomoże podejmować lepsze decyzje

Świadomość, że mamy ambiwalentny stosunek do danej sprawy, pomaga nam uniknąć podjęcia pochopnej decyzji. Sprawia też, że nie ulegamy tak łatwo błędom poznawczym oraz łagodzi rozdźwięk pomiędzy sprzecznymi informacjami.

Osoby decyzyjne często próbują oszczędzić sobie dyskomfortu wynikającego z mieszanych uczuć do danej sprawy, dokonując wyboru możliwie jak najszybciej. To zjawisko występuje nawet w sytuacjach wiążących się z pewnym dylematem etycznym, m.in. przy decyzjach związanych z ryzykiem powstania szkody albo naruszenia norm społecznych. Wybory, które pociągają za sobą konsekwencje moralne, są niejednokrotnie wielowymiarowe i wymagają pogodzenia sprzecznych interesów wielu różnych interesariuszy, a także dłuższego i bardziej systematycznego namysłu.

Badania naukowe pokazują, że osoby doświadczające ambiwalencji nie zawsze są w stanie prawidłowo określić, co wywołuje w nich sprzeczne uczucia. A szkoda, bo coś wtedy tracą. Rozpoznanie tego stanu, czyli uświadomienie sobie ambiwalencji, może prowadzić do skuteczniejszego procesu podejmowania decyzji, ponieważ umiejętność zauważenia sprzecznych reakcji pozwala powstrzymać się od szybkiego wyboru, by najpierw spróbować dociec źródła dyskomfortu poznawczego. Zastanawiając się, co wywołuje dyskomfort, osoba podejmująca decyzję często zauważa przeoczone wcześniej informacje i jest w stanie bardziej gruntownie rozważyć istotne dla sedna sprawy przeciwstawne sygnały. Takie celowe poszukiwanie i uwzględnianie niekiedy wielu sprzecznych czynników jest szczególnie pomocne przy dokonywaniu skomplikowanych wyborów o charakterze etycznym…

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce

Liberty Corporation to lider na polskim rynku motocyklowym. Od 2006 r. oferuje pełną gamę usług i produktów dla motocyklistów. Firma dostarcza nie tylko najwyższej klasy motocykle, ale też akcesoria, odzież oraz usługi serwisowe i wynajmu.

Pod marką Liberty Motors jest importerem i dystrybutorem renomowanych producentów motocykli, takich jak Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, BMW Motorrad, Harley‑Davidson, Husqvarna, KTM oraz Yamaha. Wszystkie te prestiżowe marki są dostępne w salonach Liberty Motors zlokalizowanych w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Piasecznie i Gdańsku.

Pod marką Liberty Marine firma jest wyłącznym importerem na Polskę luksusowych łodzi motorowych i żaglowych, takich marek jak Cranchi, Jeanneau i Marex. Oferuje pełną obsługę w zakresie sprzedaży i serwisu jachtów, motorówek, skuterów wodnych, silników zaburtowych, a także odzieży i akcesoriów.

Nowa era analityki – dostępna dla każdego
Premium
Nowa era analityki – dostępna dla każdego

Dziedzina zaawansowanej analityki wkracza w okres gwałtownych przemian, napędzanych modernizacją ekosystemów danych, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników biznesowych oraz demokratyzacją narzędzi analitycznych. Obecnie dostępne są rozwiązania, które pozwalają analizować nie tylko liczby w tabelach, ale także rozumieć świat opisany słowami i obrazami.

Od momentu publicznego udostępnienia modeli językowych czy systemów na nich opartych (takich jak ChatGPT) świat biznesu dostrzegł ich transformacyjny potencjał. Umożliwiają one osobom bez specjalistycznej wiedzy odpytywanie dużych zbiorów danych za pomocą prostych zapytań, co wcześniej wymagało zaawansowanych umiejętności programistycznych. Jednymi z pierwszych inspirujących projektów nowej ery analityki były rozwiązania umożliwiające „rozmowę z dokumentami”, pozwalające osobom niebędącym analitykami na odpytywanie całych zbiorów danych, procesów lub polityk zawartych w dokumentach tekstowych. Proces, który wcześniej wymagał dogłębnej znajomości programowania, zaangażowania szeregu specjalistów i specjalistek ds. rozumienia języka naturalnego lub analizy danych oraz wielu tygodni pracy, dziś sprowadza się do napisania pojedynczego zapytania (tzw. promptu).

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Premium
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności w poprawie decyzji i procesów biznesowych, takich jak prognozowanie następnych najlepszych ofert dla klientów lub optymalizacja łańcuchów dostaw.

Konsekwencje tego dla alokacji zasobów i tworzenia wartości są znaczące. Zespoły zajmujące się danymi i analityką, z którymi współpracujemy, zgłaszają, że projekty związane z generatywną AI, często forsowane przez liderów obawiających się przegapienia kolejnej wielkiej innowacji, pochłaniają fundusze z ich budżetów. Ta redystrybucja środków może osłabić inicjatywy mające na celu dostarczenie wartości dla całej organizacji, mimo że wiele przedsiębiorstw wciąż nie znalazło przekonujących argumentów biznesowych przemawiających za LLM‑ami.

Jak AI zmienia sektor finansowy? Jak AI zmienia sektor finansowy?

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.

Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu

Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu.

Era inwestycji technologicznych Era inwestycji technologicznych

Firmy z różnych sektorów gospodarki zdecydowanie kierują się ku inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT, które stają się centralną osią finansów, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ze strony konkurencji i wysokim oczekiwaniom klientów. Gartner przewiduje, że cały 2024 rok będzie okresem znaczących wzrostów globalnych wydatków na IT, które wyniosą końcem roku 5,26 bilionów dolarów. Co tylko potwierdza dominującą rolę nowych technologii w transformacji globalnej gospodarki.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Analityka i Business Intelligence

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników. Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności […]

JoÃo Alves Pedro Amorim
5 grudnia 2024
Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?
Analityka i Business Intelligence

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach. Duże modele językowe (large language model; LLM) są innowacją, która zmieniła paradygmat w nauce o danych. Rozszerzają możliwości modeli uczenia maszynowego (machine learning model; MLM) o możliwość generowania tekstu i obrazów w odpowiedzi na szeroki wachlarz promptów. Chociaż stworzenie takich narzędzi jest drogie i skomplikowane, stały […]

Peter Cappelli
16 października 2024
Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce
Analityka i Business Intelligence

Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce

Liberty Corporation to lider na polskim rynku motocyklowym. Od 2006 r. oferuje pełną gamę usług i produktów dla motocyklistów. Firma dostarcza nie tylko najwyższej klasy motocykle, ale też akcesoria, odzież oraz usługi serwisowe i wynajmu. Pod marką Liberty Motors jest importerem i dystrybutorem renomowanych producentów motocykli, takich jak Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, BMW Motorrad, Harley‑Davidson, Husqvarna, […]

Materiał Partnera Liberty Corporation
1 października 2024
Nowa era analityki – dostępna dla każdego
Premium
INNOWACJE

Nowa era analityki – dostępna dla każdego

Dziedzina zaawansowanej analityki wkracza w okres gwałtownych przemian, napędzanych modernizacją ekosystemów danych, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników biznesowych oraz demokratyzacją narzędzi analitycznych. Obecnie dostępne są rozwiązania, które pozwalają analizować nie tylko liczby w tabelach, ale także rozumieć świat opisany słowami i obrazami. Od momentu publicznego udostępnienia modeli językowych czy systemów na nich opartych (takich jak ChatGPT) świat biznesu dostrzegł ich […]

Marek A. Sowa
1 października 2024
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Premium
Analityka i Business Intelligence

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników. Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności […]

JoÃo Alves Pedro Amorim
1 października 2024
Jak AI zmienia sektor finansowy?
Analityka i Business Intelligence

Jak AI zmienia sektor finansowy?

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, […]

Paulina Kostro Grzegorz Chudek
12 września 2024
Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu
Analityka i Business Intelligence

Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu

Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu. Od tworzenia treści po kodowanie oprogramowania i segmentację klientów – gorączka wdrażania sztucznej inteligencji wciąż rośnie. Wśród licznych spekulacji mediów, analityków i kadry kierowniczej na temat wpływu AI na przedsiębiorstwa jednak nadal nie […]

Christine Moorman Colleen Hickey
20 sierpnia 2024
Era inwestycji technologicznych
Analityka i Business Intelligence

Era inwestycji technologicznych

Firmy z różnych sektorów gospodarki zdecydowanie kierują się ku inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT, które stają się centralną osią finansów, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ze strony konkurencji i wysokim oczekiwaniom klientów. Gartner przewiduje, że cały 2024 rok będzie okresem znaczących wzrostów globalnych wydatków na IT, które wyniosą  końcem roku 5,26 bilionów dolarów. Co tylko potwierdza dominującą rolę nowych […]

Robert Czarniewski Materiał Partnera Polcom
1 sierpnia 2024
Zarządzanie w czasach turbulencji i przełomowych zmian
Analityka i Business Intelligence

Zarządzanie w czasach turbulencji i przełomowych zmian

Rozmowa z dr. Jackiem Goliszewskim, prezesem Business Centre Club, ekspertem w zakresie controllingu, zarządzania efektywnością, optymalizacji procesów i kontroli wewnętrznej. W jaki sposób nowe technologie i transformacja cyfrowa wpływają na zarządzanie? Przede wszystkim mówiłbym tu o nowych technologiach w mniejszym lub większym stopniu wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji, tj. automatyce, robotyce, przemyśle 5.0, dużych zbiorach danych, programach analityki biznesowej i predykcyjnej, chatbotach. Wszystkie te […]

Jacek Goliszewski
1 sierpnia 2024
Nie umiemy korzystać z danych i AI
Analityka i Business Intelligence

Nie umiemy korzystać z danych i AI

Zdobycie i utrzymanie zaufania klientów oraz etyczne i transparentne wykorzystanie generatywnej AI stanowią wyzwania dla sprzedawców detalicznych. Z NOWEGO RAPORTU SALESFORCE oraz Retail AI Council wynika, że sprzedawcy chętnie stosują generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) w celu personalizacji oraz poprawy doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych i online. Jednak prawie połowa z nich ma trudności z wykorzystaniem swoich danych, a tylko 42% łączy różne ich silosy […]

Materiał Partnera Salesforce
1 sierpnia 2024

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!