Zdrowie jest jednym z najważniejszych czynników determinujących sukces i satysfakcję w życiu osobistym i zawodowym. Uznając ten fakt, wiele firm dbających o pracowników poza obowiązkową medycyną pracy zapewnia im szeroki zakres opieki medycznej. Niewielu zastanawia się jednak nad tym, czy stosowane programy spełniają rzeczywiste potrzeby i cele pracowników w obszarze zdrowia. Tymczasem oczekiwania pracodawcy i pracowników w kwestii opieki zdrowotnej nie zawsze są zbieżne.
Z badań przeprowadzonych wśród pracodawców przez firmę Mercer (1) wynika, że 97% pracodawców chciałoby, aby stosowane programy opieki zdrowotnej poprawiły dostęp do specjalistów i badań, 88% firm pragnęłoby, aby pracownicy mieli świadomość, że firma dba o ich zdrowie, 57% – aby prowadzone akcje profilaktyczne i promocja zdrowego stylu życia miały pozytywny wpływ na zdrowie pracowników, 45% zależy przede wszystkim na ograniczeniu absencji chorobowej, a jedynie 23% myśli o zwiększeniu produktywności.
Czego zaś od opieki medycznej oczekują pracownicy, czyli główni beneficjenci tych usług? Badanie kluczowych mierników zadowolenia z opieki medycznej przeprowadzone przez Medicover (2) pokazało, że najważniejsze z punktu widzenia użytkowników są: wysokie kompetencje i zaufanie do lekarzy, odpowiednio szeroki zakres usług medycznych, łatwy i szybki dostęp do lekarzy, badań i terapii, troskliwa i indywidualna opieka, a także odpowiedni standard placówek medycznych, dający poczucie komfortu.
Sztuka godzenia różnych priorytetów
Wyzwaniem dla firm organizujących opiekę zdrowotną dla pracowników jest zintegrowanie w ofercie obu perspektyw: pracodawcy i pracownika, tak aby w efekcie ci pierwsi mogli osiągać mierzalne, ewidentne korzyści biznesowe, a pracownicy byli zadowoleni z opieki.
Perspektywa pracodawcy. Z punktu widzenia pracodawców poprawa zdrowia pracowników poprzez lepszy dostęp do opieki medycznej powinna przynieść mierzalne efekty w zakresie absencji i produktywności. Aby to osiągnąć, zarządzanie zdrowiem populacji w ramach programów profilaktycznych i pro‑zdrowotnych musi być dopasowane do potrzeb danej grupy zawodowej. Raport przygotowany przez Medicover w 2009 roku „Praca a zdrowie. Analiza zdrowia 100 tys. pracowników w Polsce” wyróżnia 5 grup zawodowych, w zależności od stopnia narażenia zdrowia i uciążliwości zawodowych oraz charakteru wykonywanej pracy. Są to: pracownicy produkcji z pracą zmianową, bez pracy zmianowej, pracownicy biurowi, pracownicy zmotoryzowani, pracownicy na stanowiskach decyzyjnych.
Podział ten różni się od klasycznych kategorii ryzyka zdrowotnego i narażeń zawodowych, ale lepiej oddaje potrzeby nowoczesnego miejsca pracy. Każda z powyższych grup zawodowych ma różne potrzeby w zakresie badań i programów profilaktycznych, ergonomii i zapewnienia dostępu do opieki medycznej (placówka przyzakładowa, centrum medyczne w dużym mieście lub sieć placówek w całym kraju). Odpowiednia charakterystyka grup zawodowych w konkretnej firmie pozwala na zaoferowanie usług i programów prozdrowotnych lepiej dopasowanych do potrzeb pracodawcy, a w efekcie – pomoże mu poprawić wyniki.

Perspektywa pracownika. Z punktu widzenia pracownika i pacjenta opieka medyczna powinna mieć indywidualny charakter. W odpowiedzi na oczekiwania klientów Medicover zastosował w nowym modelu opieki podstawowej zasady programu „Pacjent w Centrum Opieki” (3) (więcej na Schemacie organizacyjnym zespołu opieki w programie „Pacjent w Centrum Opieki”).
Zasady programu „Pacjent w Centrum Opieki” wprowadzone przez Medicover
• Lekarz prowadzący – znający swoich pacjentów i ich potrzeby
• Zespół opieki – składający się z lekarzy opieki podstawowej, pielęgniarek (koordynatorów opieki) i innych pracowników medycznych, takich jak psycholog zdrowia, fizjoterapeuta
• Całościowe podejście do potrzeb pacjenta – profilaktyka, opieka podstawowa i specjalistyczna, psychologia zdrowia, rehabilitacja itd.
• Koordynacja i integracja opieki – lekarz prowadzący, wspierany przez zespół opieki, nadzoruje i koordynuje całość opieki, w tym także diagnostykę, leczenie specjalistyczne i szpitalne
• Jakość i bezpieczeństwo – dbanie o jakość usług medycznych i bezpieczeństwo
• Otwarty dostęp – łatwość w uzyskaniu wizyty u lekarza, ale także porady przez telefon, SMS, e‑mail itd.
• Odpowiednie wynagrodzenie dla kadry medycznej – odzwierciedlające korzyści dla pacjenta (np. dostępność i satysfakcję z opieki) i wyniki firmy (np. efektywność kosztową)
Wdrożenie nowego modelu opieki nie było łatwe, ponieważ oznaczało zasadniczą zmianę w organizacji i kulturze pracy całego personelu medycznego. Nasze doświadczenia potwierdzają jednak, że skutkuje on poprawą jakości opieki i zwiększa zadowolenie klientów. Potwierdzają to także ostatnie wyniki badań satysfakcji pracowników firm objętych opieką medyczną w Medicover, które pokazują, że aż 94% osób jest zadowolonych z naszych usług.
(1) Badanie „Ochrona zdrowia pracowników i absencja”, Mercer Polska 2009.
(2) Oczekiwania i kluczowe mierniki zadowolenia z opieki medycznej wśród klientów korporacyjnych, Medicover 2007.
(3) Nazwa zastrzeżona dla Medicover.