Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

Rozwiązania ułatwiające podejmowanie skutecznych decyzji

1 kwietnia 2011 4 min czytania
Dariusz Samól
Daniel Ptaszynski

Streszczenie: Efektywne podejmowanie decyzji w organizacji wymaga, aby wszystkie zaangażowane osoby miały spójne i precyzyjne zrozumienie mechanizmów kreowania wartości.

Pokaż więcej

Upowszechnienie wiedzy na temat kluczowych źródeł wartości w firmie jest dziś sporym wyzwaniem, choć jeszcze niedawno było to stosunkowo proste. W przypadku firm produkcyjnych zwykle były to procesy związane z produkcją, dystrybucją i sprzedażą towarów, z kolei w przypadku instytucji finansowych – obsługa klientów indywidualnych i korporacyjnych. Dziś, gdy wartość dla organizacji jest kreowana w obrębie coraz dłuższych łańcuchów, a także we współpracy z coraz większą liczbą firm zewnętrznych, precyzyjne wskazanie najważniejszych źródeł przychodów i korzyści staje się trudniejsze. Wśród nich mogą się znaleźć zarówno efektywne zarządzanie procesami produkcji, lepsze planowanie, jak i bardziej elastyczne pozyskiwanie zasobów czy umiejętność szybszej orientacji w trendach rynkowych.
Coraz większe rozproszenie źródeł wartości w organizacji utrudnia skuteczne podejmowanie decyzji. Chcąc zmniejszyć te bariery, organizacje od lat wdrażają rozwiązania business intelligence, często określane mianem systemów wspomagania decyzji. Ich najważniejszym zadaniem jest precyzyjny pomiar i analiza efektywności procesów zachodzących w organizacjach oraz dostarczanie wartościowej informacji pracownikom zaangażowanym w ich realizację i nadzór.

Rozwiązania te podlegały w ostatnich latach intensywnym zmianom. W ich wyniku obok tzw. hurtowni danych korzystających z ustrukturyzowanych źródeł danych transakcyjnych, takich jak bankowe systemy centralne czy aplikacje wspomagające relacje z klientami (CRM) i dostarczające obraz na temat dotychczasowych działań organizacji, w firmach zaczęto wdrażać także rozwiązania pozwalające na analizę danych pochodzących ze zróżnicowanych źródeł, takich jak np. sieci społecznościowe czy aplikacje dostarczające informacji o geolokalizacji użytkowników urządzeń mobilnych. W efekcie wdrażane przez wiele lat rozwiązania analityczne są stopniowo uzupełniane przez elastyczne systemy pozwalające na błyskawiczne przetwarzanie danych pochodzących z różnych integrowanych na bieżąco systemów. Ewoluuje także sam model korzystania z platform business intelligence, które stają się narzędziami dostępnymi dla coraz szerszej grupy użytkowników, w tym także pracowników liniowych. Niezmienna pozostaje jednak zasada, że decyzje muszą opierać się na wartościowej informacji.

Jednym z najciekawszych przykładów organizacji, która od lat z sukcesem usprawnia procesy podejmowania decyzji, m.in. poprzez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych, jest jedna z firm energetycznych działających w naszym kraju. Spółka, realizująca w ramach swojej codziennej działalności szereg skomplikowanych projektów o charakterze infrastrukturalnym, poszukiwała rozwiązania, które zwiększyłoby szybkość i trafność podejmowania decyzji o charakterze inwestycyjnym, a także ułatwiło elastyczne nadawanie im odpowiednich priorytetów. Trwające od ponad roku wdrożenie nowej platformy informacyjnej wspierającej pięć obszarów (tzw. strumieni), tj.: finansów i księgowości; inwestycji i gospodarki remontowej; procesów prognozowania planowania i budżetowania; obsługi klienta i realizacji nowych przyłączeń do sieci gazowniczej oraz zarządzania kapitałem ludzkim, pozwoliło na znaczące obniżenie kosztów realizacji procesów oraz wygospodarowanie dodatkowych środków finansowych. Umożliwiło także wprowadzenie nowych metod monitorowania wskaźników zarządczych, usprawniło wymianę informacji, kontrolę i podejmowanie decyzji w ramach wszystkich kluczowych procesów biznesowych organizacji, wspierając tym samym proces tworzenia i realizacji strategii przedsiębiorstwa.

Skuteczne wprowadzenie tego typu rozwiązań, a przez to ujednolicenie obiegu kluczowych informacji i usprawnienie procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, wymaga spełnienia czterech warunków. Po pierwsze, silnego zaangażowania zarządu i menedżerów z całej organizacji w proces przygotowania przedsiębiorstwa do wdrożenia. Po drugie, doskonałej współpracy tej grupy ze specjalistami odpowiedzialnymi za stronę technologiczną projektu. Po trzecie, integracji nowej platformy informacyjnej ze wszystkim istotnymi źródłami danych i systemami w firmie. Po czwarte, skrupulatnego zdefiniowania potrzeb informacyjnych przyszłych użytkowników. Każdy z nich potrzebuje prostego w użyciu i dopasowanego do swoich potrzeb zestawu wskaźników o charakterze finansowym, zarządczym i operacyjnym, które umożliwiałyby analizę zmian w otoczeniu zgodnie z jego potrzebami. W rezultacie coraz poważniejszym wyzwaniem staje się nie tyle zapewnienie odpowiedniej precyzji samych pomiarów, co dobre dopasowanie zestawu dostarczanych informacji do potrzeb poszczególnych osób w organizacji.

Daniel Ptaszynski, Value Engineer w SAP CEE, Dariusz Samól, Value Architect w SAP EMEA

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!