biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Rosnący biznes e-commerce

Partnerem materiału są InitiusMicrosoft.

Większa skala to konieczność dążenia do doskonałości operacyjnej, a jej osiągnięcie możliwe jest dzięki automatyzacji i digitalizacji. Jak to wygląda w praktyce? Przyjrzyjmy się historii rozwoju pewnego biznesu e‑commerce – być może w przyszłości będzie to twoja historia…

Tego typu opowieści zazwyczaj zaczynają się od platformy Allegro, która umożliwia niski próg wejścia i szerokie dotarcie do potencjalnych klientów. Konkuruje się tutaj głównie ceną, ale i szybkością wysyłki oraz jakością obsługi klienta. Jeśli sprzedawca odrobił zadanie domowe z tego zakresu, wkrótce dzienna liczba zamówień wzrasta z kilkunastu do kilkudziesięciu, a nawet kilkuset.

Przedsiębiorstwo się rozrasta, zatrudnia kolejnych pracowników, a przychody rosną na tyle, że możliwa staje się ich reinwestycja we własny sklep – zazwyczaj na platformie rozliczanej w modelu SaaS lub w oparciu o jeden z popularnych silników. W firmie zaczynają ewoluować podstawowe procesy, takie jak: obsługa kadrowo‑księgowa, zarządzanie asortymentem online i offline czy ewidencjonowanie klientów w systemie CRM. Pojawiają się także podstawowe działania związane z automatyzacją mailingów (EMA; email marketing automation). Ze względu na fakt, że sprzedaż odbywa się równolegle: we własnym sklepie, na Allegro i w innych portalach aukcyjnych, w firmie implementuje się też elementy strategii omnichannel w zakresie sprzedaży i obsługi nabywców.

Kolejne lata rozwoju to próba odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie ze strony klientów – wkrótce ilość zamówień znacznie wzrasta i rodzi się konieczność większej wydolności całego „organizmu”. Skala obiegu danych w firmie robi się taka duża, że standardowe rozwiązania nie są już wystarczające, a jakość informacji prowadzi do spadku jakości obsługi klienta. W rezultacie zamówienia „giną” na różnych etapach realizacji. Zdarzają się nawet sytuacje, że nabywca dokonuje zakupu produktu, którego nie ma już w magazynie, więc czeka tygodniami na dostarczenie przesyłki.

Znajdując się w takim momencie rozwoju przedsiębiorstwa, należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy infrastruktura firmy powinna rozrastać się o działające równolegle systemy (np. do obsługi księgowej, logistycznej czy kadrowej) na wynajętych bądź lokalnych serwerach, czy też konieczna jest inwestycja w jeden spójny system działający w chmurze?

Czas na nowy system ERP

Przed takim wyborem stanął nasz klient – sklep AGDMaster.com – który w ciągu kilku lat stał się jednym z czołowych graczy rynku e‑commerce, sprzedającym akcesoria i części zamienne do artykułów gospodarstwa domowego. Firma oprócz rozbudowy własnych kanałów dystrybucji – sklepu internetowego oraz stacjonarnego biura sprzedaży w Krakowie – zdecydowała się na ekspansję poprzez sprzedaż w takich kanałach jak Allegro czy Arena. Postawiono również na wyjście poza granice naszego kraju, a to za pośrednictwem Amazona i eBaya, dzięki czemu AGDMaster w niedługim czasie stał się przedsiębiorstwem o międzynarodowym zasięgu.

Firma zaczęła osiągać dzienną sprzedaż na poziomie nawet do 3 tys. transakcji. Na samej platformie eBay oferuje około 1,8 mln pozycji. Tylko w jednej kategorii produktowej, jaką są baterie, ma aż 200 tys. aukcji.

W związku z tak dynamicznym rozwojem i koniecznością utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta firma zdecydowała się na wdrożenie systemu ERP. Po dokładnej analizie potrzeb, weryfikacji zadań, a przede wszystkim rozwiązań dostępnych na rynku wybrano enova365, który działa w chmurze Microsoft Azure. Dzięki wdrożeniu nowego systemu ERP zautomatyzowanych zostało wiele różnorodnych procesów, zaczynając od wczytywania i kompletacji zestawów, przez weryfikację stanów magazynowych i proces rezerwacji, aż po pakowanie oraz kontakt z klientem i fakturowanie. Co istotne, system został zintegrowany z platformą przetwarzającą zamówienia ze wszystkich miejsc, w których prowadzona jest sprzedaż.

Wzrost sprzedaży – i co dalej?

Opisywany wzrost sprzedaży wiąże się z trzema kluczowymi wyzwaniami, które byliśmy w stanie zaadresować dzięki wdrożeniu ERP w chmurze Microsoft Azure.

Rozwiązania „szyte na miarę”. Sprawne zarządzanie stanami magazynowymi wymaga przystosowania oprogramowania WMS (magazynowy system informatyczny – przyp. red.). Przy czym konieczna jest także jego integracja z systemem EBS, odpowiedzialnym za komunikację z platformami sprzedażowymi. Oprogramowanie ERP musi być więc na tyle elastyczne, by pracownik mógł sprawnie obsługiwać i ewidencjonować wszystkie ruchy magazynowe. Taką możliwość daje właśnie Microsoft Azure – system dokonuje automatycznej kompletacji zamówienia wraz z rezerwacją produktu, a następnie przydziela paczki do poszczególnych kurierów. Z kolei klient na bieżąco otrzymuje informacje o statusie swojego zamówienia, fakturę w PDF, a także – w razie konieczności – przypomnienie o niezapłaconym rachunku czy zbliżającym się terminie płatności.

Sprawna obsługa klientów w wielu kanałach. Chmura Microsoft Azure daje też bezprecedensową i natychmiastową możliwość uzyskania informacji o liczbie zamówień, o konkretnym statusie zakupowym. Dzięki temu obsługa sklepu dokładnie wie, czy proces realizacji zamówień przebiega sprawnie. Dużym ułatwieniem jest możliwość: sprawdzania zasobów w dwóch różnych magazynach, dokonywania rezerwacji danego towaru, a także zwrotu zestawów w formie pojedynczych produktów (dekompletacja). Ponadto dzięki dużej otwartości i elastyczności system zintegrowany został nie tylko z szyną danych oraz WMS, ale i z systemami informatycznymi firm kurierskich, które oferują krajowy i międzynarodowy transport przesyłek. Dzięki temu etykiety dla kurierów pobierane są automatycznie – według różnych profili nadawczych (np. dla Poczty Polskiej).

Potrzeba skalowalności. Środowisko Microsoft Azure daje możliwość nieograniczonego skalowania infrastruktury – można swobodnie zwiększać lub zmniejszać wydajność serwera w zależności np. od sezonowych wahań sprzedaży. Pozwala to albo na zaoszczędzenie środków, albo na wykorzystanie ich do wzrostu dostępnych zasobów systemowych – tak aby operacje na serwerze odbywały się szybciej. Wielokrotny zwrot z inwestycji w środowisko chmurowe nie tylko wprowadza automatyzację całego procesu sprzedażowego, ale również pozwala przystosować skalę wydatków do bieżącej sytuacji w firmie.

ERP – dlaczego warto?

Decyzja o przejściu na ERP to de facto wyznaczenie strategii na następne lata rozwoju przedsiębiorstwa – wzrost skali będzie bowiem pociągał za sobą pogłębiający się poziom złożoności procesów. ERP unifikuje całą infrastrukturę i pozwala nią zarządzać z jednego miejsca, jest więc rozwiązaniem znacznie wydajniejszym niż próba „manualnego” łączenia pracy w różnych systemach.

Co ważne, skalowalność chmury Microsoft Azure sprawia, że jest to rozwiązanie dobre zarówno dla mikroprzedsiębiorstwa, które dopiero startuje, jak i dla międzynarodowej firmy. Płaci się tylko za faktyczne zużycie i nie ma górnego limitu mocy, którą można wykorzystać. Wraz ze wzrostem skali można dokładać kolejne „klocki” i nie trzeba się martwić długiem technologicznym.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić przepływ informacji w swojej organizacji, uzyskać lepszy przegląd poszczególnych procesów i zwiększyć oszczędności przy zachowaniu tempa rozwoju, odezwij się do nas – doradzimy najlepsze rozwiązanie!