Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Biuro budowane z myślą o ludziach
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Biuro budowane z myślą o ludziach

Przy dynamicznie zmieniającym się stylu naszej pracy równie szybkim przemianom podlegają oczekiwania wobec przestrzeni biurowej. Nowoczesne rozwiązania wymagają połączenia atrakcyjnej lokalizacji z architekturą na światowym poziomie oraz najnowszymi trendami w projektowaniu wnętrz. Nie jest to łatwe zadanie, ale z pewnością warto zwrócić uwagę na najbardziej udane realizacje. Czasy, w których dzielnice biznesowe pustoszały po siedemnastej, powoli odchodzą do lamusa. […]

Arkadiusz Rudzki Adam Targowski Katarzyna Olczak
1 lutego 2016
Co firmy mogą zyskać dzięki różnorodności - debata
Równość i różnorodność

Co firmy mogą zyskać dzięki różnorodności – debata

Kobiety pną się coraz wyżej po szczeblach kariery, lecz do zdominowanych przez mężczyzn zarządów i organów nadzorczych docierają tylko nieliczne. By rozwiązać ten problem, w wielu organizacjach wprowadzono parytety. Jednak narzucone odgórnie reguły rzadko gwarantują sukces w biznesie, dlatego znacznie ważniejsze jest znalezienie formuły, która przekonałaby przedsiębiorców i zarządy, że ich firmy odniosą realne korzyści z promowania różnorodności. O tym, jak […]

Paweł Kubisiak Katarzyna Kołczewska Dorota Bryndal Katarzyna Twarowska Iwona Georgijew Aneta Fita
1 czerwca 2015
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Dialog kontra jednostronny PR

Koniec roku to czas podsumowań. Tych osobistych i tych zawodowych. Także w biznesie podsumowujemy, ewaluujemy, rozliczamy. Patrzymy na organizację jak na puzzle, które powinny tworzyć spójny obraz. Czy faktycznie tak się dzieje? Jak to osiągnąć? Komu się udaje? Jednym z obszarów, który coraz częściej staje się kluczowym elementem budowania zaufania organizacji – nie tylko na koniec roku – […]

Iwona Konstanty
8 grudnia 2014
Rozwój dopasowany do warunków lokalnych
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Rozwój dopasowany do warunków lokalnych

Organizacja, która chce rozwijać się zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, musi uwzględniać nie tylko własne interesy, ale i szerokiego otoczenia, w którym funkcjonuje. Dlatego powinna prowadzić dialog ze wszystkimi swoimi interesariuszami. Coraz więcej firm deklaruje dziś, że prowadzi swoją działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednak deklaracje te w wielu przypadkach nie oznaczają jeszcze wypracowania takich standardów działania, które służyć […]

Izabella Rokicka
28 października 2014
Używaj, zamiast kupować
Modele biznesowe

Używaj, zamiast kupować

RAPORT – DODATEK PROMOCYJNY Na rynku na dobre zadomowił się leasing coraz to nowych rodzajów maszyn, urządzeń, a nawet nieruchomości. Równocześnie leasing zaczyna być traktowany jako forma „używania” przedmiotów, gdzie nie występuje wykup końcowy. Takie oferty pojawiły już w Polsce, choć wśród leasingobiorców wciąż dominuje podejście, że jeśli za coś płacimy, to w finale powinno stać się to […]

Weronika Podhorecka
1 listopada 2013
Jak wizja staje się rzeczywistością
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Jak wizja staje się rzeczywistością

Łączenie funkcji biznesowych, potrzeb środowiska, wymogów cywilizacyjnych i społecznych bez degradowania jakości życia następnych pokoleń jest fundamentem zrównoważonego rozwoju aglomeracji miejskich. Idea zrównoważonego rozwoju łączy dwa pojęcia: koncepcje podstawowych potrzeb oraz ograniczonych możliwości. Wymyślił ją w XIX w. Hans Carl von Carlowitz, niemiecki administrator i zarządca w górnictwie. Pierwotnie dotyczyła sposobu takiego gospodarowania lasem, aby nigdy nie został zlikwidowany. […]

Weronika Podhorecka
1 października 2013
Ryszard Grobelny: W interesie teraźniejszości i przyszłości
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Ryszard Grobelny: W interesie teraźniejszości i przyszłości

Z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju Poznań wyróżnia się solidną strukturą gospodarczą, zamożnością mieszkańców i ich przywiązaniem do tradycji. Jednak to właśnie te atuty stolicy Wielkopolski stanowią potencjalne zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju miasta. W porównaniu z innymi polskimi miastami Poznań może pochwalić się wyjątkowo zrównoważoną strukturą gospodarczą. Nie ma u nas wiodącego przemysłu czy jednej, dominującej nad innymi, dziedziny biznesu. Z kolei […]

Ryszard Grobelny
1 października 2013
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Rabaty na kilowaty: 4 przyczyny elektryzującej rewolucji

List od sprzedawcy energii w skrzynce pocztowej zazwyczaj oznaczał informację o podwyżce ceny lub wezwanie do zapłaty (mało zrozumiałej nawet dla energetyków) faktury. Niedawno jednak Warszawiaków spotkało miłe zaskoczenie – propozycja obniżki ceny w zamian za podpisanie umowy na kilka lat. Czy to zmiany na dobre, a może jednorazowy ukłon w stronę klientów? W świecie, gdzie dostawcy prześcigają się w produktach i usługach […]

Sebastian Janda
23 sierpnia 2013
Klienci i doświadczenia

Zielone produkty odpowiedzią na potrzeby odbiorców energii

Proces poszerzania oferty o coraz większy wolumen produktów proekologicznych jest w dużym stopniu związany z polityką środowiskową Unii Europejskiej oraz założeniami zawartymi w strategii naszej grupy. Niemniej najbardziej istotnym czynnikiem jest odpowiedź na potrzeby klientów nie tylko deklarujących zainteresowanie „zielonymi produktami”, ale także skłonnych do ich zakupu. Zanim przygotowaliśmy ofertę produktów proekologicznych, postanowiliśmy zbadać potrzeby naszych klientów. W trakcie zorganizowanego […]

Dariusz Lubera Piotr Gozdowski
1 czerwca 2013
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Wąskie rozumienie społecznej roli firm

Z badania przeprowadzonego w grudniu 2011 roku przez PwC i SMG KRC Millward Brown dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)* wynika, że pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu zna jedynie 31% polskich firm. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 850 przedsiębiorstw i objęło firmy różnej wielkości (mikro, małe, średnie i duże). Pytania były zadawane prostym językiem, nie używano anglojęzycznych czy słabo rozpowszechnionych sformułowań, […]

1 maja 2012

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!