Konferencja poświęcona społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stała się okazją do przyjrzenia się, jak w Polsce i na świecie są obecnie realizowane projekty z tego zakresu oraz jak firmy postrzegają rolę CSR w budowaniu swojej strategii biznesowej. Prelegenci wskazywali na rolę zmiany w paradygmacie myślenia o biznesie (koncepcja zrównoważonego rozwoju), a jednocześnie rosnącą akceptację dla idei CSR jako przedsięwzięcia generującego wielowymiarowy zysk także […]
„Harvard Business Review” i Światowe Forum Ekonomiczne co roku przedstawiają oryginalne koncepcje, które mogą zrewolucjonizować różne dziedziny życia gospodarczego, społecznego i politycznego. Tegoroczna lista, opublikowana w lutowym wydaniu magazynu, HBRP 84 (luty 2010), stała się bodźcem do debaty ekspertów i prezesów firm na temat wyzwań, przed jakimi stoją obecnie polska gospodarka i przedsiębiorstwa działające w naszym kraju. Kluczowym wątkiem dyskusji była […]
Rynek żywności ekologicznej należy obecnie do jednego z najdynamiczniej rozwijających się sektorów żywności na świecie. W 2007 roku – jak wynika z danych firmy badawczej Datamonitor – jego obroty przekroczyły 40 miliardów dolarów. A żywność ekologiczną wytwarzano w ponad 700 tysiącach gospodarstw. W Polsce do 2007 roku było ich już prawie 12 tysięcy, ale liczba ta stale rośnie. Wpływa to bezpośrednio […]
Ekologia jest obszarem, który coraz częściej determinuje sposób funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Firmy świadczące usługi dla biznesu, które jako pierwsze zaproponują swoim klientom rozwiązania pozwalające skuteczniej chronić środowisko, zyskają przewagę nad konkurentami. W Polsce, podobnie jak na całym świecie, rośnie liczba firm, których szefowie i pracownicy są świadomi roli, jaką w obszarze ekologii powinien odgrywać biznes. Zaangażowanie w działalność prośrodowiskową […]
Do niedawna koncerny uważały zrównoważony rozwój za swoją powinność wobec społeczeństwa albo narzędzie PR‑u. Pojawiają się już jednak firmy dostrzegające w nim nowy sposób na rozwiązywanie problemów biznesowych. Adam Werbach, prezes firmy doradczej Act Now, specjalizującej się w promowaniu proekologicznych rozwiązań w biznesie i członek globalnej rady nadzorczej Greenpeace, w rozmowie z zastępcą redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska Andrzejem Łokajem […]
Wprowadzenie konkurencji, przebudowa struktury rynku oraz zmiany własnościowe – to wszystko czeka w najbliższych kilku latach branżę energetyczną. Dla menedżerów tego sektora są to wyzwania, przed którymi dotychczas nie mieli okazji stanąć. Nie wszyscy im sprostają. Przed odbiorcami, zwłaszcza tymi największymi, pojawiają się natomiast szanse, z których trzeba będzie umieć skorzystać. Warto je dostrzec już dziś. Mało […]
Polskie firmy coraz częściej wspierają cele społeczne. Niestety, wbrew oczekiwaniom nie zawsze zyskują w ten sposób uznanie i lojalność klientów. Większość prospołecznych działań odpowiedzialnego biznesu odbierana jest bowiem sceptycznie. Aby wyróżnić swoje produkty na tle bardzo podobnych produktów konkurencji, polskie firmy coraz mocniej stawiają na budowanie psychicznej więzi z konsumentem wokół wspólnych wartości. W tym celu sponsorują wydarzenia kulturalne, […]
Nie wyobrażam sobie lepszej reklamy dla Polski niż reklama i promocja dobrych, aspiracyjnych polskich marek. Niech europejscy konsumenci, przekonawszy się do produktu, sprawdzą, gdzie go wytworzono. Stanowczo natomiast odradzałbym dziś promowanie tzw. polskości. Po pierwsze, „fachowcy” od komunikacji marketingowej niechybnie spłycą tę promocję i sprowadzą do zaściankowych przechwałek, nieznajdujących pokrycia w faktach. Po drugie, nie bardzo mamy się […]