Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Od selekcji tekstyliów po nowoczesny recykling
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Od selekcji tekstyliów po nowoczesny recykling

Od 25 lat Grupa VIVE wspiera gospodarkę odpadami, dając im nowe życie. Chce, aby 100% surowca tekstylnego trafiającego do produkcji było wykorzystane w nowej, przetworzonej formie. Jest polskim liderem branży recyklingu tekstyliów i jednocześnie bardzo zaangażowaną społecznie organizacją w województwie świętokrzyskim. Partnerem materiału jest: Od selekcji tekstyliów po nowoczesny recykling Siłą sprawczą Grupy VIVE jest Bertus Servaas, prezes […]

Weronika Podhorecka
1 kwietnia 2017
Edukacja finansowa najmłodszych
Kompetencje i szkolenia

Edukacja finansowa najmłodszych

Każdy projekt społeczny musi mieć wyznaczone cele, sposoby realizacji oraz naturalnych sprzymierzeńców. Tak też było z programem edukacyjnym Finansowy Elementarz, którego pomysłodawcą jest Bank Millennium. Projekt wychodzi z założenia, że aby skutecznie wprowadzić młodych ludzi w świat finansów, należy zacząć już w przedszkolu. Partnerem materiału jest: Edukacja finansowa najmłodszych Bank Millennium bardzo poważnie traktuje swoją misję społeczną i realizuje ją […]

Paulina Wołosz-Sitarek
1 kwietnia 2017
Zrównoważona logistyka w praktyce
Łańcuchy dostaw i logistyka

Zrównoważona logistyka w praktyce

Firma transportowa to nie tylko dowożenie produktów z punktu A do punktu B za określoną cenę. Narzędzia CSR pomagają zrozumieć znaczenie logistyki w gospodarce oraz działać na rzecz minimalizowania wpływu biznesu na środowisko naturalne. Partnerem materiału jest: Zrównoważona logistyka w praktyce W codziennym życiu rzadko uświadamiamy sobie znaczenie logistyki, chociaż odgrywa ona ogromną rolę w kształtowaniu nawyków konsumenckich i w rozwoju makroekonomicznym. Świeży jogurt […]

Jakub Krzewina
1 kwietnia 2017
CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się
Zrównoważony rozwój

CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się

Strategia zrównoważonego rozwoju realizowana przez LafargeHolcim, światowego lidera w produkcji materiałów budowlanych, zakłada nie tylko działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ale również wspieranie lokalnych społeczności. O tym, jak szukać efektywnych rozwiązań i budować lepszy świat, mówią przedstawiciele firmy. Partnerem materiału jest: CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się W jaki sposób idea odpowiedzialnego biznesu została wdrożona do strategii firmy? […]

Jerzy Sobala Federico Tonetti Jolanta Bosca
1 kwietnia 2017
Logistyka może zmieniać świat na lepsze
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Logistyka może zmieniać świat na lepsze

Świat pełen zrównoważonych miast i osiedli, w których ludziom żyje się zdrowiej i bezpieczniej – to jedenasty cel zrównoważonego rozwoju. Jak biznes może pomóc go osiągnąć? Partnerem materiału jest: Logistyka może zmieniać świat na lepsze DB Schenker jest firmą logistyczną działającą globalnie, która w Polsce ma 17 terminali i kilkanaście magazynów. Każdego dnia trafiają do nich tysiące towarów, które samochodami […]

Janusz Górski
1 kwietnia 2017
Tworzyć lepsze miejsca
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Tworzyć lepsze miejsca

Do 2030 roku Grupa Unibail‑Rodamco planuje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w swoich centrach handlowych o 50%. Przedsiębiorstwo jest pierwszą notowaną na giełdzie firmą z branży nieruchomości, która stworzyła tak ambitny i szeroko zakrojony plan. „Lepsze miejsca 2030” – taką nazwę nosi nowa strategia CSR Grupy Unibail‑Rodamco. Partnerm materiału jest: Tworzyć lepsze miejsca Genezą strategii „Lepsze miejsca 2030” było podpisanie […]

Jakub Skwarło
1 kwietnia 2017
Zadbaj o łańcuch dostaw
Łańcuchy dostaw i logistyka

Zadbaj o łańcuch dostaw

W dobie zglobalizowanych i złożonych łańcuchów dostaw ich zbudowanie oraz utrzymanie stanowi istotny warunek uzyskiwania przewagi rynkowej dla wielu firm. Dlatego organizacje coraz częściej dostrzegają potrzebę całościowego spojrzenia na ten element swojego funkcjonowania, co pokazuje raport Stan zrównoważonych łańcuchów dostaw. Budowa zrównoważonych i elastycznych łańcuchów dostaw, przygotowany przez EY przy współpracy ONZ (UN Global Compact). Wnioski płynące z raportu […]

Robert Sroka
1 grudnia 2016
Zrównoważony rozwój

Filantropia to nie CSR

Wielu przedsiębiorców na pytanie o wdrożenie strategii CSR w ich firmie odpowiada twierdząco. Kiedy dociekam, na czym w praktyce polega ich społeczne zaangażowanie – mówią: to filantropia. Najwidoczniej nie rozumieją, że CSR to nie sposób, w jaki wydajemy pieniądze, ale – w jaki… zarabiamy. Filantropia towarzyszy nam od zarania dziejów. Bogaci wspierają potrzebujących, przekazując sumy pieniędzy na – jak to […]

Marta Romanow
4 kwietnia 2016
Budujemy wartość dla miasta
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Budujemy wartość dla miasta

Wokół inwestycji biurowych powstają prawdziwe oazy zieleni, tworzone nie tylko z myślą o pracownikach biur, ale także o Warszawie i jej mieszkańcach. Pionierem tego typu rozwiązań jest Ghelamco Poland – deweloper kompleksu biurowego Warsaw Spire, który postanowił zmienić tradycyjne podejście do aranżowania przestrzeni wokół inwestycji komercyjnych i na swojej działce realizuje otwarty dla wszystkich plac Europejski. Trendy na rynku nieruchomości […]

Jarosław Zagórski
1 lutego 2016
Biuro w ogrodzie
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Biuro w ogrodzie

Biurowce nie mogą być tylko upakowanymi blisko siebie budynkami, które pracownicy w pośpiechu opuszczają natychmiast po zakończeniu pracy. Dlatego firma Vastint sięgnęła do najlepszych skandynawskich wzorców, by stworzyć miejsce, które pozwala odkrywać przyjemność z przebywania w pracy. Tak powstały kompleksy Business Garden. Biuro w ogrodzie Realizowane w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu parki biurowe Business Garden to kompleksy budynków biurowych zlokalizowanych na […]

Ewa Łydkowska
1 lutego 2016

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!