Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zrównoważony rozwój
Materiał Partnera

CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się

1 kwietnia 2017 8 min czytania
Jerzy Sobala
Federico Tonetti
Jolanta Bosca
CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się

Streszczenie: CSR to sposób na długofalowe wyróżnianie się na tle konkurencji. Firmy, które odpowiedzialnie podchodzą do kwestii społecznych, mogą zyskać zaufanie konsumentów, budując silną markę. Realizowanie inicjatyw związanych z odpowiedzialnością społeczną nie tylko poprawia wizerunek, ale także przyciąga inwestorów i talenty. Kluczowe jest, aby firmy traktowały CSR jako integralną część swojej strategii, a nie jako działania dodatkowe. Inwestowanie w zrównoważony rozwój, dbałość o środowisko i wspieranie lokalnych społeczności to tylko niektóre z działań, które mogą przyczynić się do budowania pozytywnego obrazu marki w oczach konsumentów i pracowników.

Pokaż więcej

Strategia zrównoważonego rozwoju realizowana przez LafargeHolcim, światowego lidera w produkcji materiałów budowlanych, zakłada nie tylko działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ale również wspieranie lokalnych społeczności. O tym, jak szukać efektywnych rozwiązań i budować lepszy świat, mówią przedstawiciele firmy.

Partnerem materiału jest:

CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się

CSR: sposób na długofalowe odróżnianie się

W jaki sposób idea odpowiedzialnego biznesu została wdrożona do strategii firmy?

Federico Tonetti: Społeczna odpowiedzialność biznesu jest integralnym elementem strategii naszej firmy już na poziomie Grupy LafargeHolcim. Funkcjonuje ona jako Plan Zrównoważonego Rozwoju 2030 i obejmuje zobowiązania w zakresie ochrony środowiska, klimatu, gospodarki obiegu zamkniętego, ludzi i społeczności aż do roku 2030.

W Polsce również postawiliśmy na biznes odpowiedzialny społecznie. Wpisaliśmy CSR w naszą strategię, która opiera się na czterech filarach: bezpieczeństwie i ochronie zdrowia, „odróżnianiu się”, naszym rozwoju i braniu odpowiedzialności za wynik. CSR jest dla nas jednym z kluczowych projektów w zakresie „odróżniania się” w tym roku i w kolejnych latach.

Dla mnie CSR to sposób na długofalowe „odróżnienie się”, bo przemawia bezpośrednio do człowieka. Działania dla lokalnych społeczności, na rzecz edukacji, ochrona środowiska, dbanie o wspólną przestrzeń miejską – wszelkie kroki, jakie firma podejmuje w tym obszarze, dotyczą ludzi i zostają z nimi na zawsze. Każdy z nas jest przede wszystkim człowiekiem, a dopiero później pracownikiem, klientem czy dostawcą. Nasze dzieci uczą się i zdobywają wiedzę z wielu dyscyplin, między innymi inżynierii oraz architektury, i kiedyś same staną się pracownikami, klientami lub dostawcami. Z tej perspektywy inwestowanie nie tylko w społeczności lokalne, lecz także w edukację architektoniczną młodych pokoleń i rewitalizację naszych miast to nasz wspólny interes. Zależy nam na budowaniu lepszych miast, lepszego kraju, ale przede wszystkim lepszych ludzi. To właśnie dlatego odpowiedzialny biznes i strategia firmy są – i muszą być – nierozerwalnie połączone.

Dowody potwierdzające, że takie podejście się sprawdza, widzimy obecnie wszędzie, w każdej branży, w każdym kraju. Można przytoczyć liczne przykłady organizacji, których sukces rynkowy idzie w parze z wyjątkowym zaangażowaniem w CSR. Google, Microsoft, Walt Disney Company – to trzy pierwsze firmy z rankingu The World’s top CSR companies magazynu „Forbes”. Trudno nie zauważyć, że są to jednocześnie firmy świetnie prosperujące biznesowo. Wierzę, że CSR ma wpływ nie tylko na ich reputację, ale również na ich wyniki. To dlatego, że klienci i pracownicy przykładają dziś bardzo dużą wagę do uczciwego, odpowiedzialnego sposobu prowadzenia biznesu. Traktują to po prostu jako część oferty firmy i oczekują tego jako inspiracji do wspólnego budowania lepszej rzeczywistości. Co ważne, ten czynnik może zadecydować o wyborze danej firmy jako dostawcy czy pracodawcy. Mówimy tu o realnym przełożeniu na biznes.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Biznes mądrze odpowiedzialny 

Choć działalność społeczna jest dziś niezwykle modna, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i w ich otoczeniu, to już sam skrót CSR wzbudza w wielu mieszane uczucia.

Jakie są najważniejsze obszary społecznej odpowiedzialności biznesu z państwa perspektywy?

F.T.: W Polsce nasza strategia CSR skupia się na czterech obszarach: działaniach w ramach WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim, która koncentruje się na edukacji architektonicznej, rewitalizacji przestrzeni, dialogu społecznym i wolontariacie; zrównoważonym rozwoju, szczególnie w zakresie emisji dwutlenku węgla i gospodarki wodnej; gospodarce obiegu zamkniętego oraz na bezpieczeństwie i ochronie zdrowia w odniesieniu do pracowników i dostawców.

LafargeHolcim w Polsce angażuje się we wspieranie społecznego i gospodarczego rozwoju lokalnych społeczności. Na czym dokładnie polegają te działania?

Jolanta Bosca: W celu wzmocnienia działań na rzecz społeczności lokalnych powołaliśmy w 2016 roku WSPÓLNIE – Fundację LafargeHolcim w Polsce. Zajmuje się ona edukacją w zakresie architektury, kształtowania krajobrazu i estetyki miejsc. Chcemy inspirować lokalne społeczności do współtworzenia przestrzeni przyjaznych dla mieszkańców.

Działalność fundacji jest odpowiedzią na powszechne potrzeby mieszkańców miejscowości, w których jesteśmy obecni. Przykładem może być: brak miejsc spotkań, które spełniałyby oczekiwania różnych grup, chaos architektoniczny, krótkoterminowe planowanie przestrzeni publicznych czy brak włączania mieszkańców na etapie planowania inicjatyw i przestrzeni miejskich.

Wspieranie społeczności lokalnych jest dla nas bardzo ważnym elementem zrównoważonego rozwoju. Działając w blisko 60 lokalizacjach na terenie całej Polski, często jesteśmy najważniejszym inwestorem i pracodawcą, pobudzając wzrost gospodarczy regionu i przyczyniając się do rozwoju przedsiębiorczości poprzez współpracę z lokalnymi dostawcami.

Jak można podsumować aktywność fundacji po pierwszym roku jej funkcjonowania?

J.B.: Przede wszystkim stworzyliśmy kilka przyjaznych mieszkańcom miejsc w sąsiedztwie zakładów LafargeHolcim, na przykład plac zabaw w Brzezinach czy kącik relaksu w Zespole Szkół w Piechcinie. W planach mamy wybudowanie 12 takich przestrzeni. Dzięki dwóm flagowym projektom fundacji –
„Przygarnij przestrzeń” i „Zakręceni w przestrzeni” – ponad 12,5 tysiąca mieszkańców będzie mogło korzystać z przyjaznych miejsc i przestrzeni publicznych (m.in.: parki, szkoły, świetlice), które powstają dzięki partycypacji społecznej mieszkańców, działaniom młodych architektów, projektantów, a także zaangażowaniu władz, instytucji oraz stowarzyszeń lokalnych.

W działalność CSR firmy wpisują się również dbanie o środowisko naturalne oraz gospodarka obiegu zamkniętego. W jaki sposób LafargeHolcim realizuje te deklaracje?

Jerzy Sobala: Jako producent materiałów budowlanych, nasza działalność wywiera duży wpływ na środowisko. Dlatego, chcąc prowadzić biznes w sposób odpowiedzialny, nie ograniczamy się tylko do niwelowania negatywnych skutków naszej aktywności.

Poprzez działalność wydobywczą w naszych kopalniach przyczyniamy się do utworzenia zbiorników wodnych, które stają się potencjalnym miejscem rozwoju lokalnej flory i fauny. Ze zbiorników tych zasilamy również obiegi zamknięte wody przemysłowej w naszych zakładach, eliminując tym samym wykorzystywanie wód głębinowych.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych interesariuszy, chcemy zrealizować projekt wykorzystania wody z kopalni Kujawy do nawadniania lasów. Obecnie mamy podpisany list intencyjny z Lasami Państwowymi na dostawę 600 tysięcy metrów sześciennych wody na rok, trwają prace nad umową, a realizację projektu przewidujemy na lata 2017–2018. W 2019 roku planujemy rozpoczęcie pompowania wody do nawadniania lasów. Utworzone zbiorniki retencyjne pozwolą również w przyszłości nawadniać okoliczne pola uprawne.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że eksploatacja kruszywa może być uciążliwa dla życia, pracy i wypoczynku lokalnych społeczności. Dlatego też wdrożyliśmy szereg działań technicznych i organizacyjnych mających na celu ograniczenie emisji niezorganizowanej pyłu dzięki wysokosprawnym urządzeniom odpylającym. Ograniczamy negatywne oddziaływanie na klimat akustyczny poprzez wyciszanie instalacji i urządzeń (tłumiki, ekrany), minimalizujemy też ruch pojazdów kołowych wywożących urobek.

Gospodarka obiegowa jest systemem, w którym zwiększa się wartość zasobów naturalnych, ograniczając ilość odpadów oraz ich wpływ na środowisko i jednocześnie promując zrównoważony wzrost gospodarczy. Zużywane w naszych cementowniach surowce i paliwa alternatywne doskonale wpisują się w ten system.

W jaki sposób zrównoważony rozwój przekłada się na zysk firmy?

J.S.: Koszty dopasowania do regulacji środowiskowych mogą być zminimalizowane, a nawet wyeliminowane, poprzez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, które generują inne korzyści konkurencyjne. Idąc za tym stwierdzeniem, można powiedzieć, że tworzymy innowacje, eliminując szkodliwe technologie. Przykładowo, w skali roku zużywamy około miliona ton surowców alternatywnych w postaci popiołów lotnych z elektrowni, żużla wielkopiecowego z hut oraz gipsu syntetycznego z odsiarczania spalin w elektrowniach. Energię cieplną potrzebną do wypału klinkieru w naszych piecach obrotowych w 70% otrzymujemy z paliw alternatywnych, węgiel kamienny stanowi tylko 30%. Dla środowiska naturalnego to ogromna korzyść – po pierwsze, surowce i paliwa naturalne pozostają w ziemi, po drugie, znacznie zmniejsza się emisja dwutlenku węgla. W efekcie takie podejście przynosi nam również określone korzyści finansowe. Wykorzystywanie surowców i paliw alternatywnych obliguje nas do szczegółowej kontroli procesu, stosowania najnowszych technik w urządzeniach odpylających oraz ciągłej kontroli emisji spalin. Dbając jednak o środowisko naturalne, a tym samym spełniając oczekiwania naszych interesariuszy, zmniejszamy ryzyko powstania sytuacji kryzysowych. Takie postępowanie również przynosi nam oszczędności finansowe.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!