Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Skuteczne prognozowanie sprzedaży
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Skuteczne prognozowanie sprzedaży

Skuteczny system CRM pozwala na szybsze i bardziej prawidłowe prognozowanie sprzedaży, a przez to zwiększenie jej wydajności i wzrost przychodów. Partnerem materiału jest Salesforce. Wiele firm podchodzi do kwestii prognoz sprzedażowych z dużym dystansem. Z jednej strony jest to działanie konieczne chociażby do tego, by przygotować założenia budżetowe i strategię rozwoju firmy, ale z drugiej tego typu przewidywania traktowane są nieraz jako […]

30 sierpnia 2019
AI - regulacje prawne. Czy firmy mają się czego obawiać?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI – regulacje prawne. Czy firmy mają się czego obawiać?

Dyskusja na temat standardów wykorzystania sztucznej inteligencji w organizacjach staje się coraz gorętsza. Co się dzieje, kiedy niesprawiedliwość jest efektem działań nie pojedynczych osób czy organizacji, lecz komputerów? Ostatnio coraz więcej uwagi zwraca się na zagrożenia, które mogą towarzyszyć wprowadzaniu sztucznej inteligencji. Analizowane są też potencjalne szkody społeczne, począwszy od nierównego dostępu do szans i możliwości po […]

Ayanna Howard
20 sierpnia 2019
Komputery kwantowe zmienią świat biznesu. Jak przygotować firmę?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Komputery kwantowe zmienią świat biznesu. Jak przygotować firmę?

Komputery kwantowe już są, działają – i są wykorzystywane w biznesie. To dobry moment, by przygotować bezpieczeństwo i finanse firmy na „kwantową rewolucję”. Na naszych oczach rozpoczyna się proces, który całkowicie przedefiniuje kilka prostych pojęć, takich jak komputer, wydajność, szyfrowanie czy bezpieczeństwo danych. To dopiero początek, wczesna faza rozwojowa urządzeń kwantowych, które nie do końca zasługują jeszcze na […]

Tomasz Kulas
19 sierpnia 2019
Co to jest deepfake?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Co to jest deepfake?

Słowo deepfake powstało dopiero pod koniec 2017 roku. Ale to zjawisko już zmienia świat – i biznes. Samo słowo deepfake pochodzi od dwóch angielskich zwrotów: deep learning (głębokie uczenie) oraz fake (fałsz, podróbka). I już to dobrze tłumaczy, czym jest deepfake – obróbką dźwięku i obrazu, która ma na celu utworzenie fałszywych obrazów i dźwięków przy użyciu technik z zakresu […]

Tomasz Kulas
13 sierpnia 2019
Czy udzielanie informacji zwrotnej wymaga udziału człowieka?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Czy udzielanie informacji zwrotnej wymaga udziału człowieka?

Firmy muszą podjąć decyzję, kto będzie miał ostatnie słowo w ocenie wydajności pracowników – maszyny czy ludzie. Narzędzia i technologie cyfrowe nieustannie i bezwzględnie rewolucjonizują obszar zarządzania wydajnością. Oparta na danych informacja zwrotna, która jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i w zasadzie dostępna 24/7, staje sięnową rzeczywistością w wielu firmach na całym świecie. Ten rodzaj informacji zwrotnej zarówno jakościowo, jak i ilościowo […]

Michael Schrage
13 sierpnia 2019
Sztuczna inteligencja połączy się z naszym mózgiem
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Sztuczna inteligencja połączy się z naszym mózgiem

Jak sztuczna inteligencja zmieni nasze życie? Jeśli weźmiemy pod uwagę wizję Elona Muska, którą przedstawił podczas prezentacji firmy Neuralink w San Francisco, możemy śmiało stwierdzić, że zaimplementowanie AI na masową skalę będzie przełomowym momentem w dziejach ludzkości. A jeśli wejdziemy z nią w symbiozę, istnieje szansa na to, że staniemy się… nieśmiertelni. Neuralink to firma stworzona przez Elona Muska, która […]

Paulina Kostro
12 sierpnia 2019
Android ma problem: Chińczycy chcą nowego systemu Huawei
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Android ma problem: Chińczycy chcą nowego systemu Huawei

CZY WIESZ, ŻE: Największym przegranym na blokadzie produktów Huawei w USA może być Google. Chiny to najważniejszy rynek świata – także w kategorii smartfonów. Jeśli ktoś potrzebuje dowodu, to o taki postarał się Donald Trump, blokując na pewien czas sprzedaż produktów Huawei w Stanach Zjednoczonych. Mimo tej blokady Huawei sprzedał w pierwszej połowie 2019 roku aż 24% więcej smartfonów (118 […]

Tomasz Kulas
9 sierpnia 2019
WyGRAJ życie. Jak grywalizacja zmienia ochronę zdrowia
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

WyGRAJ życie. Jak grywalizacja zmienia ochronę zdrowia

„Ach, szkoda, że życie nie wygląda jak gra komputerowa!” – tak zdarzało się westchnąć wielu fanom gier. I potem pojawiło się Pokemon GO, a świat wirtualny i realny jakby zbliżyły się do siebie. Efekt „gry w realnym życiu” to jednak nie tylko roz(g)rywka, ale też poważny asumpt do troski o zdrowie. Gry rewolucjonizują służbę zdrowia. I to zarówno w poziomie systemowym, jak […]

Rafał Pikuła
5 sierpnia 2019
Pod nieustanną obserwacją
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Pod nieustanną obserwacją

Ponad 70 lat temu George Orwell opublikował powieść Rok 1984. Przedstawił w niej przygnębiającą wizję świata, w którym policja za pośrednictwem dwukierunkowej telewizji bombardowała ludzi propagandą i równocześnie ich obserwowała. Główny bohater, poddany przez władze totalnej inwigilacji, początkowo sprzeciwiał się kontroli, jednak z czasem pogodził się z nią i przestał postrzegać nieustanny nadzór jako problem. Dziś na naszych oczach urzeczywistnia się […]

Witold Jankowski
7 czerwca 2019
Czy algorytmy dyskryminują ludzi pod względem płci i rasy?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Czy algorytmy dyskryminują ludzi pod względem płci i rasy?

Nawet jeśli reklamodawca ma jak najlepsze intencje, algorytmy, których zadaniem jest targetowanie reklam, mogą preferować pewne grupy ludzi i dyskryminować inne. Platformy reklamowe online osiągnęły imponujące sukcesy finansowe dzięki zaawansowanym zdolnościom targetowania reklam, pozwalającym na precyzyjne dotarcie do wybranych grup docelowych. Skuteczność platformowej komunikacji przyciąga reklamodawców, którzy mogą adresować reklamy do określonych grup użytkowników lub pewne […]

7 kwietnia 2019

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!