Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Rozwój sztucznej inteligencji przyśpiesza [RAPORT]
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Rozwój sztucznej inteligencji przyśpiesza [RAPORT]

Sztuczna inteligencja (AI) odnotowała ogromny postęp w obszarze swojego rozwoju i dojrzałości na przestrzeni ostatnich lat. W rezultacie zaskakująco łatwo wkroczyła do przemysłu i najważniejszych obszarów naszego życia, takich jak zdrowie, edukacja czy komunikacja. Według raportu Capgemini Polska ekspansja sztucznej inteligencji (AI) to seria etapów, przez które musi przejść nauka, jak i rynek. W efekcie nie chodzi tutaj tylko o wzrost, ale […]

Rafał Pikuła
21 października 2019
Chmura, czyli wolność i zaufanie
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Chmura, czyli wolność i zaufanie

W epoce cyfrowej rewolucji migracja do chmury jest jednym z kluczowych elementów rozwoju. Implementacja rozwiązań chmurowych wymaga jednak otwarcia i współpracy. „Migracja danych do chmury to biznesowa konieczność. Chmura pozwala na stworzenie przewagi konkurencyjnej, ale także na elastyczność i wolność” – mówi Michel Paulin, CEO OVH, globalnego dostawcy usług w chmurze. Z Michelem spotykam się na OVHcloud Summit w Paryżu. Z jednej strony […]

Rafał Pikuła
15 października 2019
Jesień 2019. Nowy numer MIT Sloan Management Review Polska
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jesień 2019. Nowy numer MIT Sloan Management Review Polska

Sztuczna inteligencja, ale biznes prawdziwy. Jesienny numer naszego kwartalnika jest już dostępny. Z czasem Google zamieni się w formę sztucznej inteligencji, która będzie rozumiała wszystko, co dzieje się w sieci. W lot złapie, czego szukasz, i znajdzie to dla ciebie. Jeszcze nie jesteśmy w tym punkcie, ale zbliżamy się do niego z każdym dniem – powiedział Larry Page, jeden ze współtwórców najpopularniejszej […]

Paweł Górecki
11 października 2019
Jak sztuczna inteligencja pomaga firmom burzyć silosy
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak sztuczna inteligencja pomaga firmom burzyć silosy

AI pomaga firmom w skoordynowaniu przepływu pracy tak, by osiągnąć wysoką wydajność i poprawić stopień synchronizacji działań. Każdy, kto kiedykolwiek pracował dla dużej organizacji, wie dobrze, że silosy to nie fikcja. Są czymś oczywistym wewnątrz firmy: lewica nie zawsze wie, co czyni prawica, a pracownicy, którzy teoretycznie powinni pracować w porozumieniu, są zupełnie ze sobą niezgrani. Silosy istnieją również […]

Zoran Latinovic Sharmila C. Chatterjee
9 października 2019
Dlaczego nie istnieje Nobel z matematyki i informatyki?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Dlaczego nie istnieje Nobel z matematyki i informatyki?

Wielką nieobecną w październikowym rozdaniu nagród jest matematyka. Nagrody Nobla nie przyznaje się także z informatyki, choć to najbardziej prężnie rozwijająca się dziedzina wiedzy. Kiedy Alfred Nobel ustanawiał kategorie Nagród Nobla, współczesna informatyka jeszcze nie istniała. Owszem, jako osobna dziedzina wiedzy figurowała matematyka, poprzedniczka informatyki, ale ta nie zyskała uznania słynnego Szweda. Teoria spiskowa mówi, że powodem […]

Rafał Pikuła
7 października 2019
Nie ma co się obrażać na nowoczesność
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Nie ma co się obrażać na nowoczesność

Bankowość zmienia się w sposób dynamiczny. Powstają start‑upy finansowo‑technologiczne, a wraz z nimi coraz to nowsze rozwiązania związane z zarządzaniem pieniędzmi. Jak ten postęp wpływa na funkcjonowanie Alior Banku? Rzeczywiście dostrzegamy wzmożony rozwój tzw. fintechów. Sami zresztą jesteśmy aktywnym graczem na tym rynku. Pod marką RBL stworzyliśmy centrum innowacyjnych przedsięwzięć i program akceleracyjny, w ramach którego co roku do współpracy zapraszamy […]

Joanna Socha Dariusz Szwed
1 października 2019
Innowacyjny duet: człowiek i maszyna
INNOWACJE

Innowacyjny duet: człowiek i maszyna

shuffle Shuffle skip_previous Previous play_circle_outline pause_circle_outline Play/Pause skip_next Next repeat Repeat Seek volume_up volume_off Mute/Unmute Volume Przemyślane upowszechnianie inteligentnych technologii będzie dla wielu przedsiębiorstw nieodzownym warunkiem przetrwania. Jednak samo wdrożenie najnowszych technologii i narzędzi do automatyzacji nie wystarczy. Aby odnosić sukcesy, firmy będą musiały używać ich do unowocześniania swojej działalności operacyjnej, do tworzenia innowacyjnych produktów i usług, […]

Senen Barro
1 października 2019
Myślenie językiem kodu – umiejętność potrzebna od zaraz
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Myślenie językiem kodu – umiejętność potrzebna od zaraz

shuffle Shuffle skip_previous Previous play_circle_outline pause_circle_outline Play/Pause skip_next Next repeat Repeat Seek volume_up volume_off Mute/Unmute Volume Większość firm utożsamia dziś przeprowadzenie analizy z wpisaniem odpowiednich formuł do arkuszy kalkulacyjnych. Zwróćmy jednak uwagę, że w ciągu trzech dekad od chwili stworzenia i udostępnienia arkusza kalkulacyjnego w świecie biznesu wystąpiły potężne ruchy „tektoniczne”, które nieodwracalnie zmieniły warunki funkcjonowania firm na rynku. […]

David Waller
1 października 2019
Płatności jutra dostępne już dziś
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Płatności jutra dostępne już dziś

W 1966 roku  w uznanym na świecie magazynie opiniotwórczym „Time” przekonywano czytelników, że choć zakupy zdalne są całkowicie wykonalne, okażą się klapą. Z kolei 15 lat później innowator Marty Cooper był przekonany o tym, że telefony komórkowe absolutnie nie zastąpią telefonów stacjonarnych. W 2003 roku Steve Jobs sądził, że model subskrypcyjny w sprzedaży muzyki to prosty przepis na bankructwo. Dziś dobrze […]

Magdalena Grablewska
1 października 2019
E-commerce potrzebuje identyfikatorów
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

E-commerce potrzebuje identyfikatorów

Jak podaje  raport GS1 – organizacji zarządzającej systemem GS1 i wdrażającej automatyczną identyfikację i elektroniczną wymianę danych, bazując na kodach kreskowych, elektronicznej wymiany danych – globalna wartość sprzedaży detalicznej przez internet w 2018 roku wyniosła ponad 2,84 miliarda dolarów. W tym roku ma osiągnąć już 3,45 miliarda, a w 2021 roku aż 4,88 miliarda dolarów. Udział e‑commerce w całkowitym handlu detalicznym cały […]

Magdalena Krasoń-Wałęsiak
1 października 2019

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!