Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Premium
Transformacja organizacyjna

Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

17 kwietnia 2025 25 min czytania
Melissa Webster
George Westerman
• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster

Streszczenie: Mimo ogromnego zainteresowania i eksperymentów z generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) w ciągu ostatnich dwóch lat, oczekiwane wielkoskalowe transformacje biznesowe jeszcze nie nastąpiły. Zamiast radykalnych zmian, liderzy biznesu skutecznie wykorzystują duże modele językowe (LLM), koncentrując się na wprowadzaniu mniejszych, stopniowych ulepszeń (small t). Takie podejście pozwala generować realną wartość dla organizacji już teraz, jednocześnie minimalizując ryzyko i budując solidne podstawy pod przyszłe, bardziej znaczące transformacje technologiczne. Artykuł wyjaśnia, w jaki sposób firmy wdrażają to pragmatyczne podejście i jak można tworzyć wartość za pomocą GenAI w obecnych warunkach.

Pokaż więcej

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Zostało 95% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Dlaczego transformacje Agile czasami się nie udają? Dlaczego transformacje Agile czasami się nie udają?

Poznaj reguły, które warto stosować na drodze do wprowadzenia zwinności – oraz przyczyny tego, że nie zawsze jest to proces szybki czy udany.

Cyfrowa transformacja przywództwa Cyfrowa transformacja przywództwa

Transformacja cyfrowa odniosła zwycięstwo jako filozofia biznesowa i imperatyw dla przedsiębiorstw: poważni liderzy biznesowi na całym świecie pogodzili się z nieuchronną cyfryzacją rynków oraz relacji z klientami i pracownikami. Zapraszamy do zapoznania się z unikatowym raportem „MIT Sloan Management Review” na temat przywództwa w czasach cyfrowych.

Idea, w myśl której skuteczna transformacja cyfrowa jest gwarancją elastyczności, zdolności adaptacji oraz orientacji na klienta, jest dziś mantrą menedżerów i inspiracją dla liderów. W praktyce jednak skuteczne transformacje cyfrowe wiążą się z nieprzewidzianymi zagrożeniami i kosztami. Presja większej wydajności i produktywności, wywierana przez liderów, wywołała zdecydowany sprzeciw pracowników, zwłaszcza tych, którzy mają rozległą wiedzę. Specjaliści o unikalnych kompetencjach podnieśli liderom poprzeczkę, oczekując większej elastyczności pracy, wyższych wynagrodzeń i/lub zagwarantowania środowiska pracy sprzyjającego wydajności. Nasze badanie sugeruje, że wysoko wyspecjalizowani pracownicy oczekują, że transformacja cyfrowa w firmie zapewni im nie tylko większe możliwości i szanse biznesowe, ale przede wszystkim przyczyni się do rozwoju kultury organizacyjnej. Te oczekiwania radykalnie zmieniają sposób, w jaki liderzy mogą nadzorować pracę oraz wywierać wpływ na swoich podwładnych.

Cyfrowa transformacja przywództwa – poznaj raport "MIT Sloan Management Review Polska" Cyfrowa transformacja przywództwa – poznaj raport „MIT Sloan Management Review Polska”

Zapraszamy do zapoznania się z unikatowym raportem „MIT Sloan Management Review” na temat przywództwa w czasach cyfrowych.

Transformacja cyfrowa odniosła zwycięstwo jako filozofia biznesowa i imperatyw dla przedsiębiorstw: poważni liderzy biznesowi na całym świecie pogodzili się z nieuchronną cyfryzacją rynków oraz relacji z klientami i pracownikami.

Idea, w myśl której skuteczna transformacja cyfrowa jest gwarancją elastyczności, zdolności adaptacji oraz orientacji na klienta, jest dziś mantrą menedżerów i inspiracją dla liderów. W praktyce jednak skuteczne transformacje cyfrowe wiążą się z nieprzewidzianymi zagrożeniami i kosztami. Presja większej wydajności i produktywności, wywierana przez liderów, wywołała zdecydowany sprzeciw pracowników, zwłaszcza tych, którzy mają rozległą wiedzę. Specjaliści o unikalnych kompetencjach podnieśli liderom poprzeczkę, oczekując większej elastyczności pracy, wyższych wynagrodzeń i/lub zagwarantowania środowiska pracy sprzyjającego wydajności. Nasze badanie sugeruje, że wysoko wyspecjalizowani pracownicy oczekują, że transformacja cyfrowa w firmie zapewni im nie tylko większe możliwości i szanse biznesowe, ale przede wszystkim przyczyni się do rozwoju kultury organizacyjnej. Te oczekiwania radykalnie zmieniają sposób, w jaki liderzy mogą nadzorować pracę oraz wywierać wpływ na swoich podwładnych.

Dlaczego firmy produkcyjne potrzebują etapowego podejścia do transformacji cyfrowej
Premium
Dlaczego firmy produkcyjne potrzebują etapowego podejścia do transformacji cyfrowej

 Ci, którym udało się pokonać tę trudną drogę, dzielą ją na trzy etapy, z których każdy ma własne kluczowe cechy

Transformacja cyfrowa w przemyśle wytwórczym może być bardzo skomplikowana, jednak liderzy w tym sektorze często postrzegają ją jako ciągły proces, którego sukces określają jedynie za pomocą zwrotu z inwestycji. Takie uproszczone podejście nie oddaje pełnego obrazu wyzwań, które obejmują inwestowanie w nowe technologie operacyjne (OT) i ich opanowanie, przekwalifikowanie pracowników. Konieczna jest też synchronizacja z infrastrukturami zewnętrznych partnerów w łańcuchu dostaw oraz tworzenie nowych ekosystemów cyfrowych dla partnerów i klientów. Co istotne, transformacja cyfrowa w przemyśle wytwórczym różni się znacząco od transformacji w sektorze IT czy wdrażania e‑commerce, ponieważ wymaga etapowej integracji środków trwałych z technologiami cyfrowymi. Z powodu tych i innych czynników wielu producentów zmaga się z wdrażaniem nowych technologii, co często prowadzi do niewłaściwego dopasowania i marnowania środków na to przeznaczanych oraz niewłaściwego kierowania ograniczonymi zasobami specjalistycznymi. W rezultacie ich cyfrowe inwestycje nie przynoszą oczekiwanych skutków, czyli nie prowadzą do transformacji biznesowej.

Nasze badania pokazują, że proces transformacji cyfrowej firm wytwórczych obejmuje trzy odrębne etapy, z których Dlaczego firmy produkcyjne potrzebują etapowego podejścia do transformacji cyfrowej ILUSTRACJE: ALEX NABAUM / THEISPOT.COM każdy ma odpowiednie cechy. Firmy, które prawidłowo identyfikują swój aktualny etap i stosują wymagane dla niego wskaźniki, mają większe szanse na osiągnięcie zamierzonych celów. Biorąc pod uwagę ogromne inwestycje w innowacje i transformacje cyfrowe, stawki są bardzo wysokie. Niepowodzenie może prowadzić do zmarnowania dużych środków finansowych, zagrożenia konkurencyjności oraz utraty miejsc pracy. Niektórzy liderzy mogą wracać do tradycyjnych miar zwrotu z inwestycji (ROI). Te wskaźniki dają jednak fałszywe poczucie bezpieczeństwa i nie pomagają menedżerom w osiąganiu zaawansowanych etapów transformacji cyfrowej. Dzięki tym etapom można odnieść znacznie większe korzyści strategiczne niż tylko oszczędność kosztów i wzrost produktywności.

[E-book] Jak wesprzeć transformację cyfrową w twojej firmie [E-book] Jak wesprzeć transformację cyfrową w twojej firmie

Transformacja cyfrowa była w planach wielu firm od dawna, ale dopiero w dobie pandemii zyskała najwyższy priorytet. 

Dlaczego transformacje cyfrowe się nie udają? Dlaczego transformacje cyfrowe się nie udają?

Udane transformacje cyfrowe są rzadkością. Na co warto zwrócić uwagę, by jednak odnieść sukces? Oto sześć kluczowych czynników.

Dług techniczny może hamować cyfrową transformację firmy Dług techniczny może hamować cyfrową transformację firmy

Dług techniczny – czyli cena, jaką firma płaci za doraźne technologiczne zmiany i aktualizacje – hamuje jej zdolność do innowacji i adaptacji w erze cyfrowej. Jest jednak strategia, która może pomóc uporać się z tym problemem.

Organizacje znajdują się pod ogromną presją, gdyż muszą stosować możliwie jak najnowocześniejsze rozwiązania informatycznie. Niejednokrotnie jednak potrzeba wprowadzenia szybkich rozwiązań technologicznych zmusza je do angażowania się w doraźne przedsięwzięcia programistyczne czy zmiany w architekturze systemów. Postępując w ten sposób, firmy gromadzą i nabudowują niewidzialny techniczny dług – który jest ceną, jaką pewnego dnia przyjdzie im zapłacić za to, żeby to wszystko uporządkować.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!