Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Jak budować doskonałą kulturę organizacyjną Kultura organizacyjna Jak budować doskonałą kulturę organizacyjną

Firma doradcza Bain & Company zdobyła pierwsze miejsce wśród dużych pracodawców w USA na prestiżowej liście Best Places to Work 2024. Manny Maceda, emerytowany partner zarządzający firmy, dzieli się czterema kluczowymi zasadami budowania spójnej kultury organizacyjnej, która odegrała kluczową rolę w osiągnięciu tego wyróżnienia.

Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Raporty
Kultura organizacyjna Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku

Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją.

KAŻDEGO DNIA firmy na całym świecie stają przed wyzwaniem zrozumienia złożoności kulturowych, na których tle rozgrywają się ich globalne ambicje. Różnice w języku, zwyczajach, wartościach, a nawet w sposobie myślenia, mogą stanowić zarówno potężną przeszkodę, jak i nieocenioną szansę. Co sprawia, że międzynarodowe marki odnoszą sukcesy lub ponoszą porażki, próbując przetłumaczyć swoją ofertę na nowe, kulturowo różnorodne rynki? W sercu Tokio, tętniącej życiem stolicy Japonii, znajduje się lokal McDonald’s, który serwuje nie tylko klasyczne frytki i burgery, ale też lokalny przysmak – burgera Gohan, w którym zamiennikiem bułki jest ryż. Tymczasem na ulicach Mediolanu Starbucks oferuje nie tylko typową kawę latte, lecz także espresso przyrządzane z szacunkiem dla włoskiej tradycji. Te przykłady dowodzą, że globalny sukces wymaga zrozumienia i dostosowania się do lokalnej kultury i preferencji konsumentów.

Kultura jako zbiór norm, wartości, przekonań i zachowań charakterystycznych dla danej grupy osób jest nieuchwytnym, lecz wszechobecnym elementem, który kształtuje sposób, w jaki ludzie myślą, działają i współpracują. Edward T. Hall, pionier w dziedzinie komunikacji międzykulturowej, wprowadził koncepcję wysokiego i niskiego kontekstu kulturowego, która opisuje, jak różne kultury się komunikują oraz interpretują informacje. Kultury wysokiego kontekstu, takie jak japońska czy arabska, wyróżnia przede wszystkim duże przywiązanie do informacji wynikających z kontekstu, a istotną część komunikacji stanowią komunikaty niewerbalne. Natomiast kultury niskiego kontekstu, takie jak niemiecka czy amerykańska, kładą nacisk na bezpośrednią i jasną komunikację. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do poważnych nieporozumień i błędów strategicznych.

Marka pracodawcy od kuchni, czyli przepis na Employer Branding Klienci i doświadczenia Marka pracodawcy od kuchni, czyli przepis na Employer Branding

Wyobraź sobie, że employer branding to wyzwanie kulinarne. Jako szef kuchni chcesz skomponować danie, które zadowoli nawet najbardziej wymagających smakoszy. Jak się do tego zabrać? W jaki sposób stworzyć taki posiłek, który przyciągnie nie tylko uwagę, ale i serca?

Przymus powrotu do biura, czyli jak stracić najlepszych pracowników KULTURA ORGANIZACYJNA Przymus powrotu do biura, czyli jak stracić najlepszych pracowników

Najbardziej wartościowi członkowie zespołu oczekują od kadry zarządzającej skupienia się na wynikach i odpowiedzialności, a nie na obecności w biurze potwierdzanej skanowaniem identyfikatorów.

Najnowsze w: KULTURA ORGANIZACYJNA
wypalenie zawodowe We wrześniu powiedz „nie” wypaleniu zawodowemu!

14 września obchodziliśmy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym. Badania wskazują, że z roku na rok to zjawisko występuje coraz częściej wśród Polaków i dotyka osób na wszystkich szczeblach kariery. Co warto wiedzieć na jego temat?

Według raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” przeprowadzonego przez UCE Research i platformę ePsycholodzy.pl w 2024 roku aż 78,3% osób pracujących zawodowo zaobserwowało u siebie co najmniej jeden z symptomów wypalenia zawodowego.

Nadszedł czas, aby zmierzyć się z trzema wyzwaniami związanymi z nauką

Większość kadry kierowniczej przyznaje, że nauka ma kluczowe znaczenie dla wyników ich przedsiębiorstw. Jednak podczas ostatnich warsztatów badawczych, które przeprowadziliśmy wraz z moim zespołem z udziałem kadry kierowniczej z ponad 40 firm, stało się jasne, że tradycyjne modele uczenia się w organizacjach stoją w obliczu presji ze strony pojawiających się nowych modeli pracy. Uczestnicy wskazali trzy najpilniejsze wyzwania związane z uczeniem się:

Jak radzić sobie z różnicami poglądów politycznych w miejscu pracy

Podziały polityczne są dziś wszechobecne. Menedżerowie muszą nauczyć się zarządzać zespołami mimo napięć i dbać o zachowanie wzajemnego szacunku między pracownikami.

Wielu z nas unika w pracy rozmów politycznych, podobnie jak dyskusji o dostępie do broni, zmianach klimatycznych, aborcji czy religii. Wszystko po to, by utrzymać dobre relacje zawodowe. Zazwyczaj jet to instynktowny sposób na zachowanie spokoju w kontaktach z ludźmi, co do których z góry wiemy, że mają odmienne poglądy.

Ale nie wszyscy tak postępują. Według badania przeprowadzonego przez „Society for Human Resource Management” po debacie prezydenckiej pomiędzy Joe Bidenem a Donaldem Trumpem w czerwcu 2024 r. liczba nieuprzejmych lub agresywnych zachowań w amerykańskich miejscach pracy wzrosła do 201 mln przypadków dziennie.

Niektórzy eksperci rekomendują wprowadzenie formalnych zasad, które ograniczają dyskusje polityczne w miejscu pracy. Ich zdaniem „ustanowienie granic dotyczących politykowania w pracy może być lepszym rozwiązaniem niż patrzenie, jak firma się rozpada od środka”.

Komunikacja jest podstawą pozytywnych relacji pracowniczych

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy firmy muszą koncentrować się nie tylko na pozyskiwaniu najlepszych kandydatów, ale także na budowaniu z nimi pozytywnych relacji od pierwszego kroku w procesie rekrutacji aż po każdy etap zatrudnienia.

Jak przekazywać niepisaną kulturę organizacyjną? 5 lekcji od firmy Hermès

W luksusowej marce Hermès praktykowany jest schemat nauczania od mistrza do ucznia, który odgrywa kluczową rolę w ich tradycji przekazywania wartości firmy. Z zachowaniami organizacyjnymi jest podobnie. Sharon MacBeath, szefowa działu HR, opowiada o metodach, dzięki którym Hermès skutecznie pielęgnuje i umacnia swoją unikalną kulturę.

Hermès to jedna z najbardziej podziwianych marek na świecie. Słynie z mistrzowskiego rzemiosła, czego symbolem są kultowe torebki Birkin i Kelly. Firma może poszczycić się również imponującym sukcesem biznesowym. Prawie dwieście lat po jej założeniu jako pracowni produkującej uprzęże konne dla arystokracji, Hermès znajduje się dziś w gronie 50 najbardziej wartościowych firm świata.

Jak budować odporność zespołu i kulturę dobrostanu w organizacji

Wypalenie liderów uruchamia efekt domina i wpływa na zaangażowanie całego zespołu. Dlatego organizacje powinny nie tylko oferować narzędzia wellbeingowe, lecz także kształtować kulturę, w której troska o zdrowie psychiczne i fizyczne staje się codziennym standardem.

Zarządzanie stresem w zespole w dużej mierze spoczywa na barkach liderów. To ogromna odpowiedzialność, a jednocześnie jeden z czynników, które sprawiają, że to właśnie oni są szczególnie narażeni na wypalenie zawodowe. I niestety działa tu efekt domina – jeśli lider traci energię i równowagę, zespół szybko to odczuwa. Spada zaangażowanie, rośnie liczba absencji, zwiększa się rotacja, a także zachodzi zjawisko tzw. prezenteizmu – sytuacja, gdy pracownicy pojawiają się w biurze lub logują się zdalnie, ale myślami są zupełnie gdzie indziej. Dla organizacji jest to szczególnie niepokojące zachowanie, bo choć trudno je precyzyjnie zmierzyć, ukryte koszty prezenteizmu mogą być zaskakująco wysokie.

W Benefit Systems stworzyliśmy Multi.Life – narzędzie wellbeingowe, które pomaga liderom budować odporne i silne organizacje poprzez wsparcie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz rozwoju pracowników, niezależnie od stanowiska czy etapu kariery. Reagujemy na rzeczywiste i zróżnicowane potrzeby pracowników, a jednocześnie wspieramy działy HR i liderów w tworzeniu kultury organizacyjnej, w której dbanie o dobrostan jest czymś naturalnym.

Premium
Dobrostan to gra zespołowa

Nie chodzi o to, żeby robić więcej. Chodzi o to, żeby robić to, co naprawdę się liczy. I nie robić tego w pojedynkę. Prawdziwy dobrostan nie powstaje w izolacji ani w Excelu. Rodzi się w relacjach, w codziennych wyborach, które dają radość oraz poczucie sensu i spełnienia. Jak sięgam pamięcią, zawsze lubiłam dobrze wykorzystywać czas. Najchętniej realizowałam kilka celów jednocześnie. Przykładowo, oglądając film dokumentalny z rodziną, realizowałam trzy cele naraz: osiąganie stymulacji intelektualnej do wspólnej dyskusji, budowanie relacji rodzinnych oraz psychiczne i fizyczne odprężenie – także dzięki zmianie pozycji z siedzącej przy komputerze na półleżącą na kanapie. Muszę przyznać, że – zgodnie z koncepcją „subiektywnej wartości czasu” – ta sama aktywność w samotności miała dla mnie mniejsze znaczenie i nie dawała takiej samej radości. Znacznie więcej czerpałam z niej wtedy, gdy mogłam równolegle spędzać wartościowy czas z synami. I to nawet wtedy, gdy teoretycznie dałoby się dany materiał przedyskutować później, w sposób asynchroniczny, po indywidualnym obejrzeniu przez każdego z nas.

Premium
Jak liderzy walczą z przepracowaniem

Od kilku lat nagłówki gazet przekonują, że coraz więcej osób jest choć częściowo nieobecnych w pracy. Od biernego quiet quitting po upiornie brzmiące ghost working – według tej narracji ludzie niemal zasypiają za kierownicą, a przynajmniej przymykają oczy co kilka kilometrów.
A co, jeśli istnieje niemała grupa pracowników, którzy mimo chronicznego przepracowania wciąż pozostają zmotywowani i skuteczni? W realiach współczesnego rynku pracy, gdzie wpływ na własne obciążenie bywa pozorny, warto się przyjrzeć tej właśnie grupie i zastanowić, czego możemy się od niej nauczyć.

Więcej w: KULTURA ORGANIZACYJNA
wypalenie zawodowe
KULTURA ORGANIZACYJNA

We wrześniu powiedz „nie” wypaleniu zawodowemu!

14 września obchodziliśmy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym. Badania wskazują, że z roku na rok to zjawisko występuje coraz częściej wśród Polaków i dotyka osób na wszystkich szczeblach kariery. Co warto wiedzieć na jego temat? Według raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” przeprowadzonego przez UCE Research i platformę ePsycholodzy.pl w 2024 roku aż 78,3% osób […]

Magdalena Desperak-Kołek
16 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Nadszedł czas, aby zmierzyć się z trzema wyzwaniami związanymi z nauką

Większość kadry kierowniczej przyznaje, że nauka ma kluczowe znaczenie dla wyników ich przedsiębiorstw. Jednak podczas ostatnich warsztatów badawczych, które przeprowadziliśmy wraz z moim zespołem z udziałem kadry kierowniczej z ponad 40 firm, stało się jasne, że tradycyjne modele uczenia się w organizacjach stoją w obliczu presji ze strony pojawiających się nowych modeli pracy. Uczestnicy wskazali […]

Lynda Gratton
16 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Jak radzić sobie z różnicami poglądów politycznych w miejscu pracy

Podziały polityczne są dziś wszechobecne. Menedżerowie muszą nauczyć się zarządzać zespołami mimo napięć i dbać o zachowanie wzajemnego szacunku między pracownikami. Wielu z nas unika w pracy rozmów politycznych, podobnie jak dyskusji o dostępie do broni, zmianach klimatycznych, aborcji czy religii. Wszystko po to, by utrzymać dobre relacje zawodowe. Zazwyczaj jet to instynktowny sposób na […]

Morela Hernandez Michael Pratt
11 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Komunikacja jest podstawą pozytywnych relacji pracowniczych

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy firmy muszą koncentrować się nie tylko na pozyskiwaniu najlepszych kandydatów, ale także na budowaniu z nimi pozytywnych relacji od pierwszego kroku w procesie rekrutacji aż po każdy etap zatrudnienia. Kluczowym elementem w tworzeniu takich więzi jest komunikacja. To, w jaki sposób liderzy rozmawiają z potencjalnymi i obecnymi pracownikami, może w […]

Benjamin Laker
9 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Jak przekazywać niepisaną kulturę organizacyjną? 5 lekcji od firmy Hermès

W luksusowej marce Hermès praktykowany jest schemat nauczania od mistrza do ucznia, który odgrywa kluczową rolę w ich tradycji przekazywania wartości firmy. Z zachowaniami organizacyjnymi jest podobnie. Sharon MacBeath, szefowa działu HR, opowiada o metodach, dzięki którym Hermès skutecznie pielęgnuje i umacnia swoją unikalną kulturę. Hermès to jedna z najbardziej podziwianych marek na świecie. Słynie […]

Donald Sull Charles Sull
8 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Jak budować odporność zespołu i kulturę dobrostanu w organizacji

Wypalenie liderów uruchamia efekt domina i wpływa na zaangażowanie całego zespołu. Dlatego organizacje powinny nie tylko oferować narzędzia wellbeingowe, lecz także kształtować kulturę, w której troska o zdrowie psychiczne i fizyczne staje się codziennym standardem. Zarządzanie stresem w zespole w dużej mierze spoczywa na barkach liderów. To ogromna odpowiedzialność, a jednocześnie jeden z czynników, które […]

Izabela Nasiłowska-Włodarek Materiał partnera Benefit Systems S.A.
5 września 2025
Premium
KULTURA ORGANIZACYJNA

Dobrostan to gra zespołowa

Nie chodzi o to, żeby robić więcej. Chodzi o to, żeby robić to, co naprawdę się liczy. I nie robić tego w pojedynkę. Prawdziwy dobrostan nie powstaje w izolacji ani w Excelu. Rodzi się w relacjach, w codziennych wyborach, które dają radość oraz poczucie sensu i spełnienia. Jak sięgam pamięcią, zawsze lubiłam dobrze wykorzystywać czas. […]

Ewa Stelmasiak
5 września 2025
Premium
KULTURA ORGANIZACYJNA

Jak liderzy walczą z przepracowaniem

Gdy toniesz w nadmiarze pracy, twoja koncentracja i uważność słabną. Poznaj zaskakujące rady od liderów, którzy znaleźli skuteczne sposoby, by naprawdę sobie poradzić z przepracowaniem. Od kilku lat nagłówki gazet przekonują, że coraz więcej osób jest choć częściowo nieobecnych w pracy. Od biernego quiet quitting po upiornie brzmiące ghost working – według tej narracji ludzie […]

Melissa Swift
5 września 2025
KULTURA ORGANIZACYJNA

Nakazy powrotu do biura nie naprawią kultury pracy

Liderzy muszą przestać obsesyjnie skupiać się na czasie spędzanym w biurze i zacząć koncentrować się na sześciu czynnikach, które realnie zmieniają sposób pracy ludzi. Napięcie wokół tego, czy pracownicy mogą nadal pracować z domu, czy też muszą wrócić do biura, jest często podsycane przez menedżerów obsesyjnie skupionych na kulturze organizacyjnej. Amazon i inne firmy uzasadniały […]

Brian Elliott
5 września 2025
Kiedy liczby spotykają się z wartościami. Korzyści z zatrudniania osób z niepełnosprawnościami
KULTURA ORGANIZACYJNA

Kiedy liczby spotykają się z wartościami. Korzyści z zatrudniania osób z niepełnosprawnościami

Zatrudnienie osób z orzeczeniem o niepełnosprawności to nie tylko realne, policzalne korzyści – ulgi, dofinansowania i niższe wpłaty na PFRON. To także ciche, lecz potężne zyski: zespoły bardziej efektywne, lojalni pracownicy, niższa rotacja – czyli trwała siła organizacyjna, budowana na różnorodności, otwartości i odpowiedzialności społecznej. Doświadczenia firm pokazują, że zespoły zróżnicowane, w tym takie, w […]

Grażyna Sadowska-Malczewska PKF Polska
1 września 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!