Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Polska flaga
Materiał Partnera

Programy motywacyjne jako podstawa trwałego zaangażowania pracowników

30 października 2025 4 min czytania
Tomasz Manowiec

Streszczenie: Zaangażowanie pracowników w polskich firmach w dużej mierze zależy od poczucia docenienia i jasnych zasad wynagradzania. Z badania MIT Sloan Management Review Polska i ARC Rynek i Opinia wynika, że skutecznym narzędziem wspierającym motywację są programy motywacyjne. Coraz częściej obejmują one nie tylko zarząd, lecz także kierowników i specjalistów, zwiększając ich lojalność oraz współodpowiedzialność za wyniki przedsiębiorstwa.

Pokaż więcej

Wyniki badania przeprowadzonego przez „MIT Sloan Management Review Polska” i ARC Rynek i Opinia potwierdzają, że poczucie docenienia, możliwość rozwoju oraz jasne zasady wynagradzania stanowią fundament zaangażowania pracowników. Coraz większą rolę w tym obszarze odgrywają programy motywacyjne, które – przy właściwej konstrukcji – wzmacniają lojalność, efektywność i poczucie współodpowiedzialności za wyniki firmy.

Wyniki badania przeprowadzonego przez MIT Sloan Management Review i ARC Rynek i Opinia wśród menedżerów pokazują, że poziom zaangażowania w polskich organizacjach jest silnie uzależniony od poczucia docenienia, jasnych kryteriów oceny, dostępnych ścieżek rozwoju czy też otwartej komunikacji z kierownictwem. Menedżerowie wskazują, że to właśnie uznanie i możliwość realnego wpływu na wyniki firmy – często wspierane przez systemy motywacyjne – budują trwałe zaangażowanie. Co istotne, regularne pochwały, nagrody za wyniki i transparentne programy premiowe należą do najczęściej wymienianych czynników zwiększających zaangażowanie. W tym kontekście coraz większego znaczenia nabierają programy motywacyjne, które mogą stanowić istotne narzędzie wzmacniające motywację i lojalność pracowników na różnych szczeblach organizacji. Pod warunkiem odpowiedniego ustrukturyzowania programu oraz wystarczająco wysokiej wartości potencjalnej korzyści wywoływany jest silny motywator do działania i realizacji zadań. Wynika to z faktu, że korzyści osiągane przez uczestników programów motywacyjnych mogą stanowić znaczącą lub nawet bardzo istotną część ich całkowitego wynagrodzenia.

Co ważne, uczestnikami programu nie muszą być jedynie członkowie zarządu. Może on obejmować szeroki zakres osób na każdym poziomie hierarchii w przedsiębiorstwie. Zgodnie z wynikami badania, to właśnie te grupy – kierownicy średniego szczebla i specjaliści – często stanowią kluczowy „łącznik” pomiędzy strategią a realizacją celów operacyjnych. Ich zaangażowanie jest szczególnie podatne na działania motywacyjne oparte na uznaniu, rozwoju i współudziale w sukcesie firmy.

Od benefitów do współwłasności – ewolucja programów motywacyjnych

Programy motywacyjne kojarzone są z dużymi przedsiębiorstwami, głównie notowanymi na giełdzie, które oferują partycypację we wzroście wartości spółki lub przydzielają pracownikom akcje łatwo dostępne do sprzedaży na rynku. Jednak wdrożenie programu motywacyjnego jest możliwe w każdej spółce, również prywatnej i mniejszej pod względem skali działalności. Zastosowane mechanizmy mogą być różne od tych typowych (np. bardziej oparte o wyniki spółki i powiązane z wypłatami gotówkowymi), jednak wprowadzanie elementów rynkowych (jak np. w uzgodniony sposób wyznaczona wartość spółki) oraz partycypacji w kapitale spółki (przez opcje lub bezpośrednio przez akcje) również są możliwe. W wielu krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych akcjonariat pracowniczy jest standardowym elementem polityki wynagradzania, a programy motywacyjne stanowią nieodłączny element pakietu wynagrodzeń wysokiej kadry managerskiej. Flagowym przykładem są tu Stany Zjednoczone, gdzie programy motywacyjne są szeroko stosowane od dekad, obejmując zarówno duże korporacje, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. Często stanowią one element kultury współwłasności i długoterminowej motywacji, a największych przedsiębiorstwach wynagrodzenie członków zarządu nawet w 90% wynika z krótko- i długoterminowych premii.

Obserwujemy rosnącą popularność programów motywacyjnych również w Polsce. Wśród spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie ponad ¼ emitentów wdrożyła już takie narzędzia motywacyjne. Odsetek ten jest większy w przypadku największych spółek – około połowa uczestników indeksów WIG20 oraz mWIG40 oferuje programy motywacyjne swoim managerom. Opierają się one najczęściej na wynikach finansowych, ale też na aspektach związanych z wartością akcji. Kluczowym kryterium jest też warunek lojalnościowy. Korzyści osiągane w programach stanowią często istotną część wynagrodzenia i zapewniają poczucie docenienia.

Warto podkreślić, że program motywacyjny zapewnia obustronne korzyści, ponieważ sprzyjają budowaniu długoterminowej wartości przedsiębiorstwa, zmniejszają tzw. koszty agencji, a także tworzą one wizerunek pracodawcy jako nowoczesnego i atrakcyjnego dla pracowników.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!