Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Czy krótkie spodenki łamią zasady służbowego dress code’u?

18 sierpnia 2023 4 min czytania
Korn Ferry
Czy krótkie spodenki łamią zasady służbowego dress code’u?

Streszczenie: W obliczu rosnących temperatur i zmieniających się norm kulturowych, kwestia akceptacji krótkich spodenek w miejscu pracy staje się coraz bardziej aktualna. Badania pokazują, że 58% pracowników w USA uważa noszenie krótkich spodenek do biura za akceptowalne. Jednakże, akceptacja ta różni się w zależności od pokolenia; podczas gdy 75% millenialsów popiera taki strój, jedynie 57% przedstawicieli pokolenia baby boomers jest na to przychylne. MIT Sloan Management Review Polska W krajach o chłodniejszym klimacie i bardziej formalnych tradycjach, takich jak Wielka Brytania, zasady dotyczące ubioru pozostają rygorystyczne, a noszenie krótkich spodenek w profesjonalnym kontekście jest rzadko akceptowane. Po okresie pracy zdalnej podczas pandemii, młodsze pokolenia pracowników oczekują większej swobody w wyrażaniu siebie, co wpływa na postrzeganie dress code'u w biurze. W odpowiedzi na te zmiany, niektóre firmy rozważają elastyczniejsze podejście do zasad ubioru, aby przyciągnąć pracowników z powrotem do biur, zwłaszcza w gorących miesiącach. Ostatecznie, decyzja o wprowadzeniu krótkich spodenek do codziennego ubioru w pracy zależy od kultury organizacyjnej, lokalnych norm oraz komfortu zarówno pracowników, jak i pracodawców. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Fale upałów zalewają amerykańskie miasta, a ponad połowa pracowników w USA chce nosić w pracy krótkie spodenki.

Przez wiele dziesięcioleci garnitury stanowiły obligatoryjny strój noszony przez pracowników intelektualnych w biurach. Jednak nadeszła era pokolenia X, czyli grupy po baby boomersach, która stopniowo zrezygnowała z tradycyjnych, konserwatywnych garniturów na rzecz swobodniejszych stylizacji, wprowadzając do powszechnych standardów luźniejszy sposób ubierania się. Teraz z kolei pojawia się zupełnie nowa koncepcja, która stawia pytanie: czy noszenie krótkich spodenek w biurze jest akceptowalne?

Nowo przeprowadzone badania dowodzą, że aż 58% pracowników uważa, że akceptowalne jest, aby mężczyźni nosili krótkie spodenki do biura. To jednocześnie wskazuje na zmieniające się normy w kwestii ubioru oraz transformację profesjonalnego wizerunku w miejscu pracy. W pewnym zakresie opór wobec noszenia długich spodni ma charakter pokoleniowy i jest powiązany z nasilającymi się falami upałów w ostatnich latach. Z przeprowadzonych badań wynika, że 57% przedstawicieli pokolenia baby boomersów wyrażało sprzeciw wobec krótkich spodenek, jednak ta liczba nie dorównywała poparciu, jakie uzyskały one wśród millenialsów. Aż 75% przedstawicieli tej generacji uważało, że noszenie ich w biurze jest akceptowalne. „Noszenie szortów to nowy etap”, zauważa Ron Porter, ekspert ds. zasobów ludzkich i starszy partner ds. klientów w firmie Korn Ferry. „To przekracza barierę nieformalności i swobody”.

Choć mogłoby się wydawać, że wybór ubioru w miejscu pracy wynika głównie z komfortu pracowników, to w rzeczywistości często determinowany jest przez kulturowe oczekiwania oraz obowiązujące normy w danym kraju – zauważa James Bywater, starszy partner ds. klientów oraz psycholog biznesu w firmie Korn Ferry. W przypadku Wielkiej Brytanii, gdzie zasady ubioru w miejscu pracy są formalne i przystosowane do chłodniejszego klimatu, kulturowe wymagania dotyczące stroju są dość rygorystyczne. *”*Czy lekarz, chirurg, chemik bądź doradca finansowy mogą pracować w krótkich spodenkach?” – zadaje pytanie. Odpowiedź jest przecząca.

Przed wybuchem pandemii zasady dotyczące ubioru w miejscu pracy uległy pewnemu rozluźnieniu. Miało to związek zarówno z pojawieniem się bluz z kapturem w branży technologicznej, jak i z rosnącą swobodą wyrażania się przez młodszych pracowników. Jednak po nastaniu dwuletniego okresu pracy zdalnej, tolerancja pracowników na pewien dyskomfort jeszcze bardziej się przesunęła, szczególnie wśród młodszej kadry. Wielu z nich nie widzi konieczności założenia innego ubrania na wideokonferencję. „To pokolenie będzie znacznie mniej formalne” – mówi Anu Gupta, starszy partner klienta w firmie Korn Ferry.

Teraz gdy firmy napotykają na opór w związku z powrotem pracowników do biur, niektóre z nich są skłonne ponownie rozważyć zasady ubioru. Szczególnie w miastach, gdzie temperatury są bardzo wysokie, jak przykładowo w Phoenix, gdzie niedawno odnotowano ponad 30 dni z temperaturą powyżej 100 stopni Fahrenheita, bądź w kulturze o bardziej formalnych normach ubioru, takiej jak Wielka Brytania, gdzie koszty utrzymania biurowej garderoby mogą być znaczne.

„Być może lider woli koszule z kołnierzykiem i spodnie, więc jeśli przyciągnie to ludzi do biura, wtedy może poluzować służbowy dress code” – mówi Dennis Deans, wiceprezes ds. zasobów ludzkich w firmie Korn Ferry. Z kolei firmy świadczące usługi profesjonalne nadal trzymają się swojej długotrwałej zasady, ubieraj się jak klienci.

„Liderzy często popełniają błąd, próbując sformułować ogólne zasady dotyczące ubioru” – mówi Alma Derricks, starszy partner klienta w praktyce Kultury, Zmiany i Komunikacji w firmie Korn Ferry. W rzeczywistości komunikat, jaki pracownik obsługujący klienta przekazuje poprzez swój strój, może diametralnie różnić się od oczekiwań osoby pracującej w kuluarach. „Odpowiedź na pytanie, kto powinien być ubrany w spodnie, a kto nie, nie jest jednoznaczna” – zauważa Derricks. Dodaje także, że to decyzja związana z wizją firmy. „To firma powinna określić wytyczne dotyczące ubioru” – podkreśla.

W obliczu znaczących zmian klimatycznych, które sprzyjają swobodniejszemu ubiorowi, eksperci zalecają firmom aktywne formułowanie wytycznych dotyczących stroju, zamiast reagowania w pośpiechu na pracowników, którzy przekraczają przyjęte tradycyjnie granice. Dodatkowo istotne jest szerokie komunikowanie tych wytycznych, aby kierownictwo mogło konsekwentnie egzekwować je w praktyce. „Nie warto marnować energii na tego rodzaju rozproszenia” – podkreśla ekspert.

Materiał publikujemy dzięki uprzejmości Korn Ferry Institute.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!