Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Jak budować doskonałą kulturę organizacyjną

22 listopada 2024 8 min czytania
Charles Sull
Donald Sull
Jak budować doskonałą kulturę organizacyjną

Firma doradcza Bain & Company zdobyła pierwsze miejsce wśród dużych pracodawców w USA na prestiżowej liście Best Places to Work 2024. Manny Maceda, emerytowany partner zarządzający firmy, dzieli się czterema kluczowymi zasadami budowania spójnej kultury organizacyjnej, która odegrała kluczową rolę w osiągnięciu tego wyróżnienia.

Najmocniejsze kultury korporacyjne opierają się na garstce podstawowych wartości, które są głęboko zakorzenione wśród pracowników, szeroko rozpowszechnione w całej organizacji i konsekwentnie kształtują zachowania ludzi. Jednak większość organizacji ma trudności z osiągnięciem spójności kulturowej: współistnieją tam różne mikrokultury, nabyte firmy zachowują swoje dotychczasowe kultury, a przestrzeganie podstawowych wartości słabnie z biegiem czasu.

Firma konsultingowa Bain & Company jest wyjątkiem, co wynika z naszego badania przeprowadzonego w ponad 400 dużych firmach. Bain zajęła również pierwsze miejsce wśród wszystkich dużych pracodawców w USA na liście Glassdoor’s Best Places to Work 2024. Co udało jej się osiągnąć już sześciokrotnie. Jeszcze bardziej imponujące jest to, że jej kultura była konsekwentnie doskonalana na przestrzeni lat i w różnych lokalizacjach geograficznych. Bain od 10 lat zajmuje najwyższe miejsce wśród firm konsultingowych w rankingu Glassdoor. Analizy tego, jak pracownicy globalnych firm konsultingowych oceniali kulturę pracy w swoich regionach, wykazały, że Bain zajęła pierwsze miejsce w 18 z 22 krajów. Ostatnio rozmawialiśmy o nagradzanej kulturze organizacyjnej Bain z Mannym Macedą, który dołączył do firmy w 1989 roku i obecnie pełni funkcję emerytowanego światowego partnera zarządzającego oraz przewodniczącego (z dniem 1 stycznia 2025). W ciągu 35 lat swojej pracy – jak sam zauważył – utrzymanie spójności kulturowej stawało się coraz trudniejsze. „Przeszliśmy od 5 do 68 biur na całym świecie… od rekrutacji z pięciu szkół do współpracy z wieloma szkołami, od zatrudniania głównie absolwentów MBA po obecnie rekrutowanych specjalistów od danych i zaawansowanej analityki… a potem zaczęliśmy przejmować kolejne firmy” – wspominał Maceda.

Na podstawie swoich doświadczeń w Bain Maceda podzielił się wskazówkami, jak konsekwentnie utrzymywać zdrową kulturę, nawet gdy różnorodność pracowników, liczba biur i obszarów dzielności cięgle rosną.

1. Angażuj liderów we wzmacnianie kultury

W silnych kulturach, które badaliśmy, liderzy wykorzystują procesy związane z zarządzaniem ludźmi jako narzędzia do wzmacniania w firmie pożądanych wartości i zachowań. Rekrutacja czy szkolenia służą nie tylko do pozyskiwania talentów i zdobywania umiejętności, ale też do utrwalania kultury korporacyjnej. To z kolei jest najskuteczniejsze, gdy intensywnie angażuje liderów, którzy ucieleśniają pożądaną kulturę.

Kiedy Maceda ukończył studia w MIT Sloan School of Management, dostał oferty pracy od trzech czołowych firm konsultingowych, ale wybrał Bain, ponieważ nawiązał więź ze wszystkimi konsultantami, którzy przeprowadzali z nim rozmowy kwalifikacyjne. „W proces wyboru nowych osób [należy] włączać swój zespół seniorów, ludzi, którzy ucieleśniają i manifestują kulturę organizacyjną – doradza. – To nadal część mojej odpowiedzialności jako partnera, a nawet jako CEO, aby angażować się w rekrutację najbardziej obiecujących ludzi, ponieważ tylko w ten sposób można sprawić, że kultura stanie się wyjątkowa”.

Szkolenia to kolejny potężny sposób na przekazywanie kultury. Maceda wyjaśnił: „Bardzo rzadko zlecamy szkolenia na zewnątrz. Zasadniczo wszystkie nasze wewnętrzne programy szkoleniowe na każdym poziomie są prowadzone przez naszych liderów: szkolenia dla menedżerów, partnerów, starszych partnerów, nowych konsultantów. Prowadzi je nasz zespół, bo programy szkoleniowe są ważnym elementem wzmacniania naszej kultury”.

Procesy związane z ludźmi są najpotężniejsze, gdy są wdrażane w skoordynowany sposób. Zestaw narzędzi Bain do wzmacniania kultury obejmuje oświadczenia wyznawania tych samych wartości, transparentne systemy wynagrodzeń i awansów, programy szkoleniowe oraz nieformalne wzmocnienia, takie jak nagrody czy premie. Wszystkie te zasady są ze sobą zgodne i wspierają podstawowe wartości Bain.

2. Łącz kulturę z tworzeniem wartości

Zrozumienie, w jaki sposób kultura organizacyjna przekłada się na wartość ekonomiczną, stanowi solidny fundament dla uzasadnienia inwestycji potrzebnych do jej budowy i utrzymania. Pokazanie bezpośredniego związku między podstawowymi wartościami a wynikami finansowymi pomaga liderom pozostać zaangażowanymi w pielęgnowanie kultury organizacyjnej, nawet w trudnych czasach rynkowych. Jak zauważył Maceda w rozmowie o kulturze w Bain: „Musi być jasne, że to wszystko rzeczywiście przynosi rezultaty”.

Maceda dostrzega wyraźne powiązanie między kulturą, która przyciąga, rozwija i zatrzymuje najlepsze talenty, a sukcesem finansowym Bain. „Kapitał ludzki ma znaczenie dla każdej organizacji – zauważył. – Dla nas jest to szczególnie ważne, bo naszym produktem jesteśmy my sami. Nie sprzedajemy samochodów, telefonów ani butów. Sprzedajemy ludzi Bain, którzy rozwiązują problemy klientów”. Zatrzymywanie świetnych ludzi po prostu się opłaca, ponieważ klienci preferują zaufanych doradców, którzy ich znają i o których wiadomo, że zostają w firmie.

Pięć podstawowych wartości Bain, określanych jako „zasady operacyjne”, wspiera proces tworzenia wartości, równoważąc potrzeby klientów i pracowników. Jak podkreślał Maceda: „Wartości te budują lojalny zespół, który równie mocno koncentruje się na rozwijaniu swoich ludzi, jak na zaspokajaniu potrzeb klientów. Te zasady operacyjne są skierowane zarówno na to, co robimy z klientami, a jak i na to, co robimy ze sobą nawzajem”.

3. Mierz wskaźniki NPS dla poszczególnych liderów

W tradycyjnych ankietach pracowniczych, przeprowadzanych raz lub dwa razy w roku, zazwyczaj pada pytanie, czy pracownicy poleciliby firmę jako miejsce pracy. Jednak takie ogólne i rzadko zbierane dane dostarczają ograniczonych wskazówek do budowania lepszej kultury organizacyjnej. Bain stosuje bardziej szczegółowe podejście, oparte na metodologii Net Promoter Score (NPS), pierwotnie stworzonej do oceny lojalności klientów. Firma wykorzystuje NPS także do oceny swoich liderów.

Jak wyjaśnia Maceda: „Stosujemy dwa rodzaje wskaźników związanych z talentami. Mamy Net Promoter Scores dla zespołów, ponieważ nasi liderzy często odpowiadają za sukces całej grupy”. Konsultanci są pytani, jak bardzo poleciliby pracę w danym projekcie zespołowym. „Mamy również Net Promoter Scores dla poszczególnych osób” – dodał Maceda W tym przypadku konsultanci oceniają, jak chętnie współpracowaliby ponownie z danym liderem. Kluczowe znaczenie ma jednak to, co firma robi z tymi informacjami. Bain aktywnie wykorzystuje dane NPS, aby rozwijać swoich liderów i ulepszać kulturę pracy. „Zanim ktoś awansuje na wyższy poziom, oceniamy jego wyniki w tych obszarach” – wyjaśnia. – Jak wyglądają twoje wskaźniki NPS jako lidera zespołu i jako indywidualnego przełożonego? Mogę powiedzieć, że najważniejszym momentem w rozwoju naszych liderów jest chwila, gdy mają szansę zostać partnerami. Najczęstszym powodem, dla którego ktoś nie awansuje na partnera, jest brak odpowiedniego wsparcia ze strony zespołu”.

4. Wykorzystaj siłę formalnego i nieformalnego uznania

Formalne procesy, takie jak rekrutacja, szkolenia, informacje zwrotne od menedżerów czy awanse, są niezwykle skutecznymi narzędziami wzmacniania kultury organizacyjnej. Jednak równie ważne jest społeczne uznanie dla pracowników, którzy ucieleśniają kluczowe wartości firmy. Tego rodzaju nieformalne działania mogą znacząco przyczynić się do utrwalania pożądanej kultury.

„Nieformalne uznanie ma ogromne znaczenie – podkreśla Maceda. – W Bain nie mamy wielu nagród. Są tylko trzy globalne wyróżnienia, dlatego cieszą się wyjątkowym prestiżem w naszej firmie”. Jednym z takich wyróżnień jest Bright–Dix Award, nagroda upamiętniająca dwóch liderów Bain – Nicholasa Brighta i Petera Dixa – którzy zginęli w katastrofie lotniczej Pan Am Lockerbie w Szkocji na początku lat 90. „Obaj byli niezwykłymi liderami, dbającymi o rozwój innych” – wyjaśnia Maceda. Co roku, podczas emocjonalnej ceremonii, jedna lub dwie osoby z całego świata otrzymują nagrodę Bright‑Dix. Uroczystość ma wyjątkowy wymiar – wciąż uczestniczą w niej rodziny Nicholasa i Petera, w tym ich dzieci i wnuki. „To wydarzenie przypomina nam, że nasza kultura opiera się na pomaganiu i wspieraniu innych” – dodaje Maceda.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!