Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Błażej Fiecek, E.ON Foton: „Fotowoltaika nadal się opłaca”
Wideocast ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Błażej Fiecek, E.ON Foton: „Fotowoltaika nadal się opłaca”

Transformacja energetyczna jest nieunikniona, a jej tempo przyspiesza chęć uniezależnienia się od paliw kopalnych pochodzących z Rosji. O tym, jakie miejsce zajmie w tym procesie fotowoltaika oraz jak pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie zmieniło się podejście do inwestycji w wytwarzanie prądu z energii słonecznej, mówi Błażej Fiecek, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy E.ON Foton. W odpowiedzi na rosyjską agresję w Ukrainie Komisja Europejska chce […]

Joanna Koprowska Błażej Fiecek
20 maja 2022
Polski biznes nie jest zrównoważony
Zrównoważony rozwój

Polski biznes nie jest zrównoważony

Szacowana wartość aktywów będących w zarządzaniu instytucji finansowych, których czynniki ESG są kluczowe dla wyboru strategii inwestycyjnych, z roku na rok jest coraz większa. Według EY w 2016 roku wynosiła 22,8 bilionów dolarów, w 2021 – 37,8, a w 2025 roku przekroczy 50 bilionów dolarów. Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) to koncepcja, która jakiś czas temu zagościła w wielu przedsiębiorstwach. Chociaż […]

Lidia Zakrzewska
19 maja 2022
Zrównoważony rozwój dla środowiska – wyzwania zielonej transformacji 
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Zrównoważony rozwój dla środowiska – wyzwania zielonej transformacji 

Według planów Unii Europejskiej wszystkie kraje członkowskie mają stać się „społeczeństwem neutralnym klimatycznie, sprawiedliwym i dostatnim, z gospodarką nowoczesną, oszczędzającą zasoby i przyjazną środowisku”. Najważniejszą propozycją „Nowego zielonego ładu” jest uchwalenie wiążącego celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. Definiuje on, w jaki sposób firmy powinny planować swoje działania strategiczne i operacyjne w kierunku zrównoważonym. Organizacje odczuwają presję zarówno regulacyjną, gospodarczą, jak […]

Paulina Kostro Bogdan Ślęk Grzegorz Smereka Katarzyna Krześniak Andrzej Losor
13 maja 2022
Jarosław Rot, BNP Paribas Bank Polska: „Zrównoważony rozwój nie jest modą, lecz megatrendem”
Wideocast ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Jarosław Rot, BNP Paribas Bank Polska: „Zrównoważony rozwój nie jest modą, lecz megatrendem”

Zrównoważona transformacja biznesu, świata i społeczeństwa jest nieunikniona. Jednak jej tempo zależy od wspólnych wysiłków wielu podmiotów. O tym, jaka jest rola banków w tej zmianie, opowiedział nam Jarosław Rot, dyrektor wykonawczy obszaru zrównoważonego rozwoju w BNP Paribas Bank Polska. Świat biznesu zachłysnął się hasłami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, ale wielu sceptyków twierdzi, że dużo tu gadania, a zdecydowanie mniej działania. […]

Joanna Koprowska Jarosław Rot
12 maja 2022
Ryszard Hordyński, Huawei Polska: „Bez działań w zakresie ESG firmom będzie się coraz trudniej rozwijać”
Wideocast ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Ryszard Hordyński, Huawei Polska: „Bez działań w zakresie ESG firmom będzie się coraz trudniej rozwijać”

Zrównoważony rozwój staje się nieodzowną częścią strategii postępowych firm. Działać trzeba tu i teraz, często bez drogowskazów w postaci regulacji, które nie nadążają za zmieniającymi się okolicznościami. Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji z Huawei Polska opowiada nam o dobrych praktykach i wyzwaniach związanych z działalnością na rzecz środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego. – Dużo energii i wysiłku wkładamy w to, by nasza działalność […]

Joanna Koprowska Ryszard Hordyński
10 maja 2022
Chcemy podziękować tym, którzy pomagają Ukrainie
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Chcemy podziękować tym, którzy pomagają Ukrainie

Z niepokojem śledzimy rozwój sytuacji na Ukrainie. Solidaryzujemy się z mieszkańcami Ukrainy. Jednocześnie wiemy, że wyrazy solidarności to nie wszystko – potrzebne jest bowiem realne wsparcie. Zarząd Grupy PKF Consult wraz z pracownikami postanowił czynnie włączyć się w pomoc obywatelom Ukrainy. Na czym polega pomoc? W naszych szeregach są pracownicy pochodzący z Ukrainy. Postanowiliśmy pomóc w ściągnięciu ich rodzin do Polski i zapewnić im […]

6 maja 2022
„Zielony” biznes, czyli 5 inspiracji na majówkę
Zrównoważony rozwój

„Zielony” biznes – 5 inspiracji na majówkę

Współczesny biznes coraz częściej w wymiarze technologicznym i operacyjnym koncentruje się na rozwiązaniach ekologicznych. Przypominamy pięć tekstów pokazujących, dlaczego to ważne. 1. Jak wdrażać cyrkularne modele biznesowe Umiejętne radzenie sobie z czterema kluczowymi wyzwaniami sprawi, że twoje przedsiębiorstwo przemysłowe stanie się bardziej przyjazne środowisku. 2. Czy stać nas na zrównoważony biznes? Kreatywne ustalanie cen produktów i usług może mieć […]

Paweł Górecki
29 kwietnia 2022
Polskie firmy pomagają Ukraińcom
Premium
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Polskie firmy pomagają Ukraińcom

Tragedia w Ukrainie wyzwoliła olbrzymie zaangażowanie i chęć pomocy nie tylko osób prywatnych, ale również przedsiębiorców. Aż 84% polskich przedsiębiorstw zaangażowało się w pomoc Ukraińcom, a 11% planuje podjąć takie działania – wynika z badania przeprowadzonego przez redakcję „ICAN Management Review” oraz ICAN Research w marcu 2022 roku na próbie 300 menedżerów firm. Pomoc jest różnorodna, polega nie tylko na wsparciu […]

Mariusz Smoliński
1 kwietnia 2022
Cedrob – 3 miliony złotych na pomoc Ukrainie
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Cedrob – 3 miliony złotych na pomoc Ukrainie

Polski producent mięsa organizuje wsparcie nie tylko ukraińskim pracownikom i ich rodzinom, ale też wszystkim uciekającym przed rosyjską agresją. Organizowany jest transport, noclegi, wyżywienie oraz opieka medyczna dedykowana ofiarom. Łącznie na pomoc przeznaczono 3 miliony zł. Na czym polega pomoc? Grupa Cedrob wspiera mieszkańców Ukrainy na wielu płaszczyznach. Przekazano milion zł dla  Fundacji Kultury Duchowej Pogranicza na działania humanitarne w ramach akcji […]

25 marca 2022
Globalworth – udostępnienie 12 tysięcy m2 powierzchni w Rumunii i Polsce
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Globalworth – udostępnienie 12 tysięcy m2 powierzchni w Rumunii i Polsce

Globalworth przeznacza powierzchnie ze swoich nieruchomości na zakwaterowanie dla uchodźców i zapewnienie im odpowiedniego wsparcia logistycznego, jak również do przechowywania oraz sortowania darów rzeczowych. Na czym polega pomoc? Globalworth uczestniczy w działaniach o charakterze pomocy humanitarnej dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie, poprzez udostępnienie 12 tysięcy mIndeks górny 22 powierzchni ze swojego portfela nieruchomości w Rumunii i Polsce, pod hasłem SPACE […]

25 marca 2022

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!