Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Polska flaga

Błażej Fiecek, E.ON Foton: „Fotowoltaika nadal się opłaca”

20 maja 2022 5 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Błażej Fiecek
Błażej Fiecek, E.ON Foton: „Fotowoltaika nadal się opłaca”

Streszczenie: Fotowoltaika pozostaje opłacalnym rozwiązaniem, mimo chwilowego spadku popytu na instalacje. Chociaż w Polsce po okresie intensywnego wzrostu liczby instalacji fotowoltaicznych nastąpiła stagnacja, eksperci podkreślają, że inwestowanie w panele słoneczne nadal ma sens. Wpływ na obecne spowolnienie miały zarówno pandemie, jak i wojna w Ukrainie, które zmieniły priorytety ludzi, szczególnie na wschodnich terenach Polski. Dodatkowo, zmiana w systemie rozliczeń prosumentów, która miała miejsce na przełomie marca i kwietnia, wpłynęła na decyzje o instalacjach. Mimo to, eksperci nie mają wątpliwości, że trend wzrostu zainteresowania fotowoltaiką powróci, ponieważ korzyści, takie jak uniezależnienie energetyczne i kontrola nad kosztami, pozostają niezmienne. Przewiduje się, że ceny energii nadal będą rosły, co czyni inwestycję w fotowoltaikę jeszcze bardziej atrakcyjną.

Pokaż więcej

Transformacja energetyczna jest nieunikniona, a jej tempo przyspiesza chęć uniezależnienia się od paliw kopalnych pochodzących z Rosji. O tym, jakie miejsce zajmie w tym procesie fotowoltaika oraz jak pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie zmieniło się podejście do inwestycji w wytwarzanie prądu z energii słonecznej, mówi Błażej Fiecek, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy E.ON Foton.

W odpowiedzi na rosyjską agresję w Ukrainie Komisja Europejska chce w jeszcze większym stopniu uniezależnić się od paliw kopalnych pochodzących z Rosji. Wśród wielu pomysłów przewija się też ten, by znacząco zwiększyć produkcję energii elektrycznej za pomocą ogniw fotowoltaicznych. Obowiązek zakładania paneli miałyby dotyczyć wszystkich budynków użyteczności publicznej w granicach Unii Europejskiej, a docelowo również budynków mieszkalnych. Na razie to tylko pomysł, ale pokazuje, jak wielkie nadzieje pokładane są w produkcji energii ze Słońca. Na rodzimym rynku po boomie na zakładanie paneli fotowoltaicznych, mamy jednak chwilowy przestój. Jak informuje Błażej Fiecek, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy E.ON Foton, w szczytowych momentach podłączano 100–150 tys. instalacji miesięcznie, teraz jest to skromne 45–50 tys. instalacji miesięcznie. – Popyt na instalacje fotowoltaiczne powróci, ponieważ korzyści są bezsprzeczne. Dyskutować możemy jedynie o czasie potrzebnym na zwrot z inwestycji – kwituje nasz rozmówca.

Duży wpływ na obecną sytuację miała zarówno pandemia, która spowodowała problemy z dostępem do półproduktów potrzebnych o produkcji paneli, jak i agresja Rosji na Ukrainę. – Na ścianie wschodniej ludzie są bardzo przestraszeni tym, co się dzieje tuż obok i skupiają się na pomocy uchodźcom z Ukrainy, a co za tym idzie – odkładają decyzje o zainstalowaniu paneli fotowoltaicznych. Z kolei po zachodniej stronie Polski zainteresowanie zawsze było duże, jednak zmiana sposobu rozliczeń prosumentów, która nastąpiła na przełomie marca i kwietnia, studzi zapał wielu osób wcześniej myślących o montażu paneli – zauważa Błażej Fiecek, który nie ma jednak wątpliwości, że po chwilowej stagnacji wszystko wróci do normy.

Fotowoltaika przestała być wyborem?

Jego zdaniem nieprawdziwy jest powielany w mediach wniosek, że fotowoltaika przestała być opłacalna dla prywatnego inwestora. – Absolutnie tak nie jest. Fotowoltaika nadal się opłaca – mówi nasz gość i wymienia korzyści z takiej inwestycji. Zakładanie paneli fotowoltaicznych pozwala bowiem uniezależnić się energetycznie, a także kontrolować wydatki domowe oraz zabezpieczyć się przed rosnącymi cenami energii od zewnętrznych dostawców czy przerwami w dostawach energii. Jak przewiduje Błażej Fiecek potężne wzrosty cen energii jeszcze się nie skończyły. – Największe uderzenie jeszcze jest przed nami – prognozuje. Ceny paneli i instalacji wzrosły, ale nie w takim samym stopniu, co ceny prądu.

Jak przewiduje Błażej Fiecek potężne wzrosty cen energii jeszcze się nie skończyły. – Największe uderzenie jeszcze jest przed nami – prognozuje. Ceny paneli i instalacji wzrosły, ale nie w takim samym stopniu, co ceny prądu.

Na pozyskiwaniu energii odnawialnej, również tej ze Słońca, skorzystają tak klienci prywatni, jak i biznesowi.

– Przedsiębiorstwa powinny inwestować w energię odnawialną i to nie tylko w fotowoltaikę. Jeżeli koszt energii elektrycznej stanowi około 20% kosztu wytworzenia produktu, to przy ciągłych wzrostach kosztów energii firmom albo spadnie rentowność, albo będą zmuszone podnieść ceny. A przerzucanie rosnących kosztów produkcji na klientów nie zawsze spotyka się z ich aprobatą, przez co finalnie spaść może sprzedaż – sygnalizuje coraz większy problem polskich firm Błażej Fiecek. I podkreśla, że o ile kiedyś inwestycja w odnawialne źródła energii była czymś nadobowiązkowym, czym można było się pochwalić w swoim raporcie CSR, o tyle dzisiaj stała się koniecznością.

Zobacz całą rozmowę przeprowadzoną podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego i dowiedz się m.in.:

  • dlaczego ceny paneli fotowoltaicznych wzrosły, a mimo to ich instalacja nadal się opłaca;

  • czym są magazyny energii i z jakimi barierami należy się liczyć, chcąc w nie inwestować;

  • jakie wyzwania sprzedażowe dla E.ON Foton przyniosły za sobą pandemia i wojna w Ukrainie;

  • na jaki model pracy postawił E.ON Foton podczas pandemii, aby zmaksymalizować wydajność swoich pracowników;

  • jakie rozwiązania będą w najbliższych latach napędzać rozwój OZE.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!