Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
ASBIS – wsparcie o wartości miliona dolarów oraz troska o pracowników w Ukrainie i podczas ich relokacji
Zarządzanie kryzysowe

ASBIS – wsparcie o wartości miliona dolarów oraz troska o pracowników w Ukrainie i podczas ich relokacji

Priorytetem ASBIS od pierwszych dni wojny było zapewnienie bezpieczeństwa ukraińskim pracownikom i ich rodzinom. Część z nich zdecydowała się opuścić Ukrainę i są obecnie bezpieczni w takich krajach, jak Cypr, Polska oraz Słowacja. Wszystkie koszty relokacji pracowników oraz koszt obecnego ich wsparcia finansowego ponosi ASBIS, który dodatkowo uruchomił specjalny fundusz pomocy humanitarnej UkraineHelpFund (milion dolarów). Na czym polega pomoc? […]

25 marca 2022
Babbel – darmowe kursy językowe dla uchodźców
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Babbel – darmowe kursy językowe dla uchodźców

Babbel udostępnia darmowe kody dostępu dla uchodźców i osób przesiedlonych, dzięki którym będą oni mogli bezpłatnie uczyć się wybranych języków całkowicie bez ograniczeń. Na czym polega pomoc? Osoby z Ukrainy, które znają już jeden z języków oferowanych przez Babbel (np. angielski), będą mogły rozpocząć naukę najbardziej odpowiednich dla nich języków, w tym np. niemieckiego, polskiego i włoskiego. Ponadto Babbel opracowuje […]

25 marca 2022
IKEA – ponad 50 tysięcy produktów dla uchodźców z Ukrainy 
Społeczna odpowiedzialność biznesu

IKEA – ponad 50 tysięcy produktów dla uchodźców z Ukrainy 

IKEA przekazała już ponad 50 tysięcy produktów, które są realnym wsparciem dla ponad 36 tysięcy osób szukających schronienia w Polsce. Na czym polega pomoc? W pierwszych dniach wojny IKEA, wspólnie z partnerami, skupiła się na niesieniu pomocy rzeczowej. Przekazano łącznie ponad 50 tysięcy produktów, które są realnym wsparciem dla ponad 36 tysięcy osób szukających schronienia w Polsce. IKEA Foundation, organizacja charytatywna […]

25 marca 2022
ARCHE Hotele – zakwaterowanych już ponad 1500 uchodźców z Ukrainy, łącznie miejsce dla 5000
Społeczna odpowiedzialność biznesu

ARCHE Hotele – zakwaterowanych już ponad 1500 uchodźców z Ukrainy, łącznie miejsce dla 5000

Sieć hoteli ARCHE mocno zaangażowała się w organizowanie zakwaterowania dla kobiet i dzieci uciekających z ogarniętej wojną Ukrainy. Na czym polega pomoc? Hotele ARCHE zakwaterowały już łącznie ponad 1500 osób i są gotowe do przyjęcia nawet 5000 uchodźców opuszczających Ukrainę. Kto może skorzystać z pomocy: Firmy poszukujące zakwaterowania dla rodzin pracowników, Sztaby kryzysowe urzędów wojewódzkich, Fundacje, stowarzyszenia organizujące zakwaterowanie dla uchodźców, Uchodźcy […]

25 marca 2022
Dr Irena Eris – ponad 100 tysięcy sztuk kosmetyków przeznaczonych dla uchodźców i cały dochód z kilku dni sprzedaży online
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Dr Irena Eris – ponad 100 tysięcy sztuk kosmetyków przeznaczonych dla uchodźców i cały dochód z kilku dni sprzedaży online

Dr Irena Eris SA do odwołania wstrzymała współpracę z klientami w Rosji i w Białorusi. Od pierwszych dni konfliktu firma jest zaangażowana w pomoc uchodźcom na wielu poziomach. Na czym polega pomoc? Dr Irena Eris SA m.in. przekazała Ratownikom Medycznym ponad 100 tysięcy sztuk kosmetyków przeznaczonych dla uchodźców i dla osób po drugiej stronie granicy. Ponadto cały dochód ze sprzedaży kosmetyków […]

25 marca 2022
FREE NOW – darmowe przejazdy taxi dla uchodźców z Ukrainy
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

FREE NOW – darmowe przejazdy taxi dla uchodźców z Ukrainy

FREE NOW w Polsce, za pośrednictwem organizacji pomocowych, oferuje darmowe przejazdy taxi dla uchodźców przybywających do największych polskich miast. Podobne działania polegające na wsparciu organizacji pomocowych platforma podejmuje m.in. także w Rumunii i Niemczech. Na czym polega pomoc? FREE NOW oferuje darmowe przejazdy taxi dla uchodźców z Ukrainy – za pośrednictwem organizacji pozarządowych i wolontariuszy. Przedstawiciele organizacji pozarządowych i wolontariusze zaangażowani w pomoc […]

15 marca 2022
Polskie IT dla Ukrainy – wspólna, długofalowa pomoc branży IT
Zarządzanie i przywództwo IT

Polskie IT dla Ukrainy – wspólna, długofalowa pomoc branży IT

Celem inicjatywy „Polskie IT dla Ukrainy” jest skuteczne wykorzystanie zasobów ludzkich, wiedzy i sprzętu poprzez połączenie sił, jakimi dysponujemy jako branża IT. Poza zbiórką funduszy podejmowane są działania niezbędne do walki z dezinformacją, a także wsparcie techniczne w postaci produktów i usług. Na czym polega pomoc? Organizacje ICT w Polsce łączą siły, aby realizować szeroko zakrojone działania na rzecz Ukrainy i jej obywateli […]

15 marca 2022
Kinnarps Polska: darowizna na rzecz UNHCR oraz udostępnienie showroomu na potrzeby studia TV
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Kinnarps Polska – darowizna na rzecz UNHCR oraz udostępnienie showroomu na potrzeby studia TV

Showroom i strefa coworkingowa Kinnarps w Centrum Kongresowym ICE Kraków zostały przeznaczone na potrzeby studia telewizyjnego, z którego relacjonowane są bieżące informacje na temat organizowania pomocy dla uchodźców z Ukrainy w Krakowie. Na czym polega pomoc? Kinnarps zdecydował się przekazać darowiznę na rzecz UNHCR, Agencji ONZ ds. Uchodźców (firma informuje o tym na mediach społecznościowych, bez podawania kwoty). Równocześnie na prośbę […]

15 marca 2022
MBE – bezpłatny dostęp do skrytek adresowych dla uchodźców z Ukrainy
Społeczna odpowiedzialność biznesu

MBE – bezpłatny dostęp do skrytek adresowych dla uchodźców z Ukrainy

MBE umożliwi uchodźcom bezpłatny dostęp do tysiąca skrytek adresowych, ulokowanych w kilkudziesięciu punktach w całej Polsce. Na czym polega pomoc? Dzięki darmowym skrytkom adresowym osoby szukające w Polsce schronienia przed wojną, niezależnie od ich faktycznego miejsca pobytu, będą mogły odebrać ważną korespondencję, również urzędową. Skrytki adresowe znajdują się m.in. w: Warszawie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie, Grodzisku Mazowieckim, Piasecznie, […]

15 marca 2022
Legalna praca i pobyt dla uchodźców z Ukrainy – specustawa
Zarządzanie kryzysowe

Legalna praca i pobyt dla uchodźców z Ukrainy – specustawa

Prezydent podpisał oczekiwaną przez wszystkich – przez samorządy, firmy, organizacje pomocowe, ale też osoby prywatne, specustawę regulująca m.in. zasady pobytu i pracy mieszkańców Ukrainy w Polsce. Od 24 lutego 2022 roku, czyli dnia, w którym Rosja zaatakowała Ukrainę, polską granicę przekroczyły już niemal 2 miliony uchodźców z tego kraju. Szukają oni bezpiecznego schronienia przed trwającą w ich państwie wojną. Oferujemy […]

Lidia Zakrzewska Sabina Carbol-Majnusz Katarzyna Pęcak
13 marca 2022

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!