RAPORT 2019
Walka z ubóstwem, zmniejszanie nierówności społecznych i redukowanie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko to tylko niektore z bolączek, z którymi mierzą się firmy w Polsce. Jak radza sobie po blisko czterech latach od ogłoszenia celów zrównoważonego rozwoju? Na to pytanie odpowiadają zaproszeni przez redakcję „Harvard Business Review Polska” przedstawiciele biznesu i fundacji korporacyjnych.
Działania na rzecz globalnych inicjatyw [DEBATA CSR]
Jaki wpływ na strategie biznesowe wywierają cele zrównoważonego rozwoju?
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PKYevOAk3/1674498938/cover.jpg)
Dobre praktyki i punkt widzenia
Ponad 1600 godzin dobrej energii na rzecz potrzebujących
Dziś każde przedsiębiorstwo w mniejszym lub większym stopniu zapewnia zatrudnionym zawodowy rozwój i szereg benefitów traktowanych już jako standard.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1DD2OTc5/1682516445/cover.jpg)
Jak działa Fundacja ORLEN? [WIDEO]
Fundacja ORLEN działa już od ponad 18 lat. W 2018 roku zainaugurowała ona dwa nowe programy.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1GnyekcE/1682524668/cover.jpg)
Jak budować wrażliwość społeczną wśród kandydatów do pracy
Społeczna odpowiedzialność biznesu i tak zwany zrównoważony rozwój, jest dziś odmieniany przez wszystkie przypadki niemal w każdej branży.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PaDkVDvtj/1682551463/cover.jpg)
BONA FIDE – jedyne takie stypendium
BONA FIDE to program stypendialny Fundacji ORLEN, Umożliwia on najlepszym polskim studentom naukę za granicą, a w przyszłości pracę na rzecz Polski.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PHqkPeIz8/1682551975/cover.jpg)
Fabryki w Bangladeszu wczoraj i dziś
Branża odzieżowa rewolucjonizuje się na naszych oczach. Do tej pory nowe kolekcje determinowały głównie zmieniające się trendy. Dzisiaj jest to również dążenie do mody przyjaznej ludziom i środowisku.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P7n2EN6Xu/1682551345/cover.jpg)
Moda na wolontariat
W 2019 r. w PKN ORLEN i spółkach Grupy Kapitałowej ORLEN zainaugurowana została nowa odsłona Programu Wolontariatu Pracowniczego, który realizuje Fundacja ORLEN.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PyiUhQOyg/1682668715/cover.jpg)
Jak rozmawiać o środowisku w kontekście CSR? [RELACJA]
CSR zakłada nie tylko działania na rzecz ochrony środowiska, ale też nawiązywanie relacji z działającymi w tym obszarze interesariuszami. Jak dbać o aspekt ekologiczny i ekonomiczny przedsięwzięć?
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PpdyFi3pW/1674494922/cover.jpg)
Moda szyta na miarę potrzeb środowiska
Branża odzieżowa się zmienia i wszystko wskazuje na to, że coraz bardziej widoczny, również w Polsce, trend eko nie przeminie szybko.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PoxHZFJBv/1682552511/cover.jpg)
Pierwsza „papierowa” butelka w drodze
Grupa Carlsberg ogłosiła, że jest coraz bliżej stworzenia pierwszej „papierowej” butelki - Green Fibre Bottle - wykonanej z włókien pozyskiwanych z odpowiedzialnie zarządzanych lasów.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P18yo8Rim/1683204998/cover.jpg)
Zrównoważona moda, czyli nasza wspólna odpowiedzialność
Jaki wpływ na ekologiczną modę ma konsument? Czy istnieją tylko interesy globalne, czy może wygrywa suma indywidualnych decyzji? Czy pomiędzy potrzebami firm i otoczenia jest szansa na nić porozumienia i współpracę?
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PhLkL6KW/1682551970/cover.jpg)
PKN Orlen w trosce o środowisko
Jednym z kluczowych filarów społecznej odpowiedzialności PKN Orlen jest środowisko. Cele wyznaczone w tym obszarze sprawiają, że koncern podejmuje szereg inicjatyw służących kształtowaniu wrażliwości ekologicznej.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PmZydn47c/1682552386/cover.jpg)
LPP pierwszą polską firmą w globalnym porozumieniu New Plastics Economy
Malejące złoża surowców oraz rosnąca liczba odpadów na wysypiskach to symbole gospodarki linearnej. Odpowiedzią na narastające wyzwania środowiskowe jest model gospodarki obiegu zamkniętego.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PPApszlxj/1682552530/cover.jpg)
Lafarge w Polsce: drugi raport zrównoważonego rozwoju - lokalny wkład w globalne cele
Lafarge w Polsce opublikował drugi raport zrównoważonego rozwoju, a także specjalne dodatki dokumentujące realizację celów i zaangażowanie Lafarge i WSPÓLNIE – Fundacji LafargeHolcim w działania na rzecz lokalnych społeczności.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PhSe5otqO/1682551984/cover.jpg)
Podsumowanie kampanii „Trzeźwo Myślę”, promującej odpowiedzialną konsumpcję alkoholu
Celem wszystkich dotychczasowych edycji kampanii „Trzeźwo myślę” jest edukacja w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu adresowana w szczególności do opiekunów małoletnich dzieci, kobiet w ciąży i kierowców.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PAPl3Wtxc/1682551478/cover.jpg)
Odnoszący sukcesy biznes to zrównoważony biznes
Redukcja śladu węglowego o ponad 5%., dotarcie do ponad 6 mln osób z przekazem społecznym, spadek liczby wypadków – to niektóre dane ujęte w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska za 2018 r.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P17qUB2i0/1682502592/cover.jpg)
Ruch społecznie odpowiedzialny
Staliśmy się uczestnikami i obserwatorami zmian w podejściu biznesu do społecznej odpowiedzialności – coraz więcej firm w Polsce realizuje działania CSR, które wykraczają poza obszar filantropii.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1Hsk8ifA/1682525108/cover.jpg)
Istniejemy dla ludzi
Wolontariat pracowniczy, programy grantowe oraz program stypendialny to najważniejsze działania, jakie prowadzi Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1HOytEvP/D1FTQ53kl/1/cover.jpg)
Opakowanie przyszłości z przeszłości
Konsumenci coraz większą wagę przykładają do zrównoważonego stylu życia, zaś w odpowiedzi na ich potrzeby przedstawiciele rozmaitych branż wprowadzają kolejne innowacje.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1HOytEvP/D11SQlKQy/1/cover.jpg)
Stawiamy na wiedzę
Fundacja NUTRICIA od ponad 20 lat konsekwentnie realizuje misję, którą jest ochrona, promocja i zapewnienie zdrowia poprzez żywienie.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P47yTiBVQ/1682551247/cover.jpg)
Kierunek odpowiedzialność
Wartość firmy można budować, łącząc cele biznesowe i społeczne. Udowadnia to PKN ORLEN, działając z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1HOytEvP/DFMkNgqcN/1/cover.jpg)
Z Polakami po zdrowie
W ubiegłym roku ponad 230 tysięcy Polaków uczestniczyło w różnych formach aktywności związanych z promocją zdrowego stylu życia, wspieranych przez Santander Consumer Bank.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PoflRJ84k/1682552485/cover.jpg)
Dialog kluczem do sukcesu
Walka z ubóstwem, zmniejszanie nierówności społecznych i redukowanie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko to tylko niektóre z bolączek, z którymi mierzą się firmy w Polsce.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P1C8jQeDu/1682516407/cover.jpg)
RAPORT 2018
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju to istotny element budowania strategii każdej firmy. O wartości organizacji nie świadczą jedynie wyniki finansowe, ale również sposób działania, który przekłada się na pozytywny wpływ na środowisko, edukację czy współpracę z interesariuszami.
Kup, zużyj, nie wyrzucaj
Światowe marki, rozliczane przez klientów i media, decydują się na odejście od nieetycznych praktyk, takich jak niszczenie niesprzedanych produktów czy brak wystarczającej kontroli łańcucha dostaw.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PmA03A8Z1/1682552327/cover.jpg)
Dobre praktyki
CSR szyty na miarę
W obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu LPP stawia na kompleksowe rozwiązania. Od projektowania, poprzez produkcję, dystrybucję, aż po sprzedaż --- w swojej działalności dba o pracowników i otoczenie.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PpixplbRg/1682552544/cover.jpg)
Nadajemy nowe życie tekstyliom
Ochrona środowiska to jeden z trzech kluczowych kierunków działalności w Grupie VIVE. W ramach troski o otoczenie firma wykorzystuje przetworzone surowce do wytworzenia produktów o wyższej jakości.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PJ48IRFhH/1682552066/cover.jpg)
Dobre praktyki
Biznes mądry przed szkodą [DEBATA]
Coraz więcej organizacji uznaje CSR za istotny element budowania przewagi rynkowej. Jakie trendy w tym obszarze są najbardziej widoczne? Co stanowi największe wyzwanie dla firm? Poznaj opinie uczestników debaty redakcyjnej.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PAr9cx9Xe/1674476442/cover.jpg)
Odpowiedzialne biura
O projektowaniu biura przyjaznego pracownikom i jego znaczeniu w budowaniu wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorstwa opowiada Przemysław Różowicz, dyrektor działu zarządzania markami, PR i CSR w Grupie Nowy Styl.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P14Ty2utH/1682502007/cover.jpg)
Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za społeczną działalność biznesu
Responsib’ALL Day jest globalnym przedsięwzięciem Grupy Pernod Ricard, którego idea opiera się na przekonaniu, że wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/P3SBPjDNx/1683205371/cover.jpg)
Etyka i CSR w Grupie Polpharma
Polityka etyczna Grupy Polpharma jest w znacznej mierze podyktowana charakterem rynku ochrony zdrowia, a zwłaszcza branży farmaceutycznej.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PuxmiDAyA/1682579732/cover.jpg)
Walka konkurencyjna oparta na misji społecznej
Niektóre marki osiągają sukcesy dzięki powiązaniu rozwoju z misją.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PA0wn9P21/D19gMw8po/1/cover.jpg)
RAPORT 2017
CSR to pojęcie, które ni ma jednej definicji. Jego znaczenie stale ewoluuje: od inwestowania w pożyteczne społecznie inicjatywy po tworzenie wartości wspólnej - podejmowanie się działań na rzecz społeczeństwa i środowiska przy jednoczesnym czerpaniu z tego korzyści. Jak zyskać dzięki mądrej odpowiedzialności?
Jak rozumieć tworzenie wartości wspólnej
Zależność pomiędzy sukcesami firm a rozwojem społecznym staje się coraz wyraźniejsza. Przedsiębiorstwa w Polsce i na świecie dostrzegają korzyści płynące ze zobowiązania się do fundamentalnych zmian na rzecz otoczenia i biznesu. Dziś odpowiedzialność nie może być stawiana w opozycji do interesów firmy, gdyż dbanie o dobro wspólne leży w interesie przedsiębiorców.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PIwYN13XI/1683631521/cover.jpg)
Nowe spojrzenie na CSR
Pobierz wydanie specjalne HBRP, w całości poświęcone zostało nowemu wymiarowi społecznej odpowiedzialności.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PGlOvTI9l/1674472110/cover.jpg)
Z polskiej perspektywy
Nowe oblicze CSR w Polsce
Organizacje badające społeczną odpowiedzialność biznesu w Polsce nie mają wątpliwości: coraz więcej rodzimych firm stara się prowadzić swoją działalność w odpowiedzialny sposób – z troską o otoczenie i z dbałością o środowisko.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PeHTFr4HZ/1682551729/cover.jpg)
Szefem CSR powinien być prezes
W jaki sposób koncepcja CSR realizowana jest na gruncie polskim? Jaka jest zależność między sukcesami przedsiębiorstw i ich zaangażowaniem w działalność społeczną? Zapraszamy do przeczytania debaty.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PQjOwGIDM/1682578894/cover.jpg)
Punkt widzenia i dobre praktyki
Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa
System kapitalistyczny znalazł się w potrzasku. W ostatnich kilku latach biznes poddano krytyce jako główne źródło problemów społecznych, ekologicznych i gospodarczych.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/eBxu5I8w/VOxyDLJV/1/cover.jpg)
Punkt widzenia i dobre praktyki
Odpowiedzialny biznes dla najmłodszych
CSR powinien zaczynać się od troski o dzieci, które w przyszłości staną się świadomymi konsumentami i pracownikami.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PN8uU6Ms2/1682552391/cover.jpg)
Spotkajmy się przy piwie
O odpowiedzialności, jaka spoczywa na producentach piwa w sytuacji zmieniającego się rynku i trendów społecznych, mówi Andrew Highcock, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PhqYCJvy7/1682551980/cover.jpg)
Lotnisko – odpowiedzialny sąsiad
Działalność portu lotniczego to szansa na pracę dla osób mieszkających w sąsiedztwie, to zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa, wreszcie rozwój gospodarczy, nowi inwestorzy, którzy wybierają Małopolskę właśnie ze względu na bliskość lotniska.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PbEZaTxMB/1682551526/cover.jpg)
Budowanie bez barier
Skanska tworzy swoje budynki w taki sposób, aby były maksymalnie dostępne dla wszystkich użytkowników, a jednocześnie stanowiły jak najmniejsze obciążenie dla środowiska. W ten sposób szwedzki deweloper wpisał odpowiedzialność za najbliższe otoczenie w swój model biznesowy.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/PXcM9p6Bn/1682580663/cover.jpg)
Ekosystem wartości wspólnej
Czasami firmy, które chcą odnosić korzyści ekonomiczne z rozwoju społecznego, muszą łączyć siły z rządami, organizacjami pozarządowymi, a nawet z rywalami.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/BPx6CH3Y/I5wKwBY1/1/cover.jpg)
Punkt widzenia i dobre praktyki
Innowacje budujące wartość wspólną
Przedsiębiorstwa, które dbają zarówno o korzyści społeczne, jak i o wartość biznesową, posługują się modelem złożonym z pięciu wzajemnie wspierających się elementów.
![](https://assets.mitsmr.pl/minimized/v2/360xAxA/reader-files/book/woAL97s8/kQIveOpl/1/cover.jpg)
Punkt widzenia i dobre praktyki
Szukasz inspiracji? Poznaj najlepsze książki biznesowe »