Kompania Piwowarska, jako firma odpowiedzialna społecznie, opublikowała dziewiąty już raport zrównoważonego rozwoju. Prezentuje w nim postępy w realizacji strategii CSR „Postaw na piwo” pod hasłem „Spotkajmy się przy piwie”. O szczegółach tych działań i odpowiedzialności, jaka spoczywa na producentach piwa w sytuacji zmieniającego się rynku i trendów społecznych, mówi Andrew Highcock, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej.
Partnerem materiału jest Kompania Piwowarska.
Skąd pomysł, żeby tytuł tegorocznego raportu brzmiał „Spotkajmy się przy piwie”?
Piwo jest najpopularniejszym napojem alkoholowym w Polsce, po który sięgamy najczęściej w weekendy, gdy spotykamy się z przyjaciółmi i rodziną*. Przykładowo aż 98% Polaków** wskazuje, że spotkania przy grillu to idealna okazja do wypicia piwa. Kultura picia piwa zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat, konsumenci lubią próbować nowych smaków, degustować, chcą mieć wybór, jeśli chodzi o zawartość alkoholu w piwie. To ważny kierunek w zakresie budowania świadomości jak odpowiedzialnie spożywać alkohol. Działania edukacyjne w tym obszarze realizujemy wspólnie z naszymi pracownikami od lat. Poza upodobaniami konsumenckimi zmienia się również przestrzeń, w jakiej piwo jest serwowane. To wszystko sprzyja właśnie spotkaniom przy piwie.
Ostatni rok był czasem zmian właścicielskich dla Kompanii Piwowarskiej.
Tak, Kompania Piwowarska zmieniła właściciela, którym formalnie od 1 kwietnia 2017r. jest japońska Grupa Asahi. Wiemy, że nasza obecność w Grupie jest bardzo ważna dla globalnego rozwoju całego holdingu Asahi, pod kątem biznesowym, społecznym i ekologicznym. Zakup spółek, które były pod parasolem Grupy SABMiller, to także duże wydarzenie dla Asahi. Tradycyjne receptury warzenia piw marek Kompanii Piwowarskiej zostaną zachowane, a konsumenci mogą spodziewać się pojawienia nowych marek na naszym rynku. Jako globalna firma wpisujemy się w światowe trendy ekologiczne, jak gospodarka cyrkularna, ekonomiczne, jak np. kreowanie marek zaangażowanych społecznie czy trendy społeczne. Dołączenie do Grupy Asahi to dla nas wszystkich początek nowej drogi i szansa na wprowadzanie kolejnych pozytywnych zmian.
Jakie trendy społeczne ma Pan na myśli?
Coraz częściej przestrzeń społeczna kształtowana jest z myślą o potrzebach mieszkańców i dzięki temu coraz chętniej z niej korzystamy. W ramach programu LECHSTARTER wspieramy inicjatywy integrujące społeczności lokalne i poprawiające jakość życia, ponieważ takie są obecnie oczekiwania naszych konsumentów. Przykładowo idea współdzielenia to nie tylko modny trend – to znak naszych czasów, informacja o tym, jacy jesteśmy tu i teraz oraz na jakich zasadach chcemy uczestniczyć w życiu społecznym. Zmienia się styl życia, szczególnie wśród młodych osób. Dzisiejszy 30‑latek jest pod wieloma względami inny niż jego rówieśnik 25 lat temu. Ma więcej możliwości zawodowych, podróży, spędzania wolnego czasu w gronie znajomych i my, jako producenci piwa towarzyszymy naszym konsumentom w tych momentach.
Innym trendem społecznym, który obserwujemy również w naszej firmie, jest nastawienie na drugiego człowieka i chęć niesienia bezinteresownej pomocy. Nasi pracownicy w zeszłym roku dokonali niesamowitej rzeczy i stworzyli największy w historii Kompanii Piwowarskiej projekt wolontariatu w ramach akcji Szlachetna Paczka. Wzięło w niej udział 1350 pracowników, a łącznie w ubiegłym roku aż 75% z nich zaangażowało się w działania wolontaryjne. To najlepszy dowód na to, jak bardzo jesteśmy otwarci na potrzeby innych.
Poznaj trendy w CSR »
CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu
Jak przekonują przedstawiciele polskich przedsiębiorstw – którzy świetnie radzą sobie z tworzeniem wartości wspólnej i wprowadzaniem kompleksowych zmian – dzięki mądrej odpowiedzialności można wiele zyskać.
Czego dowiemy się z tegorocznego raportu zrównoważonego rozwoju?
W tegorocznym raporcie FY17 (obejmującym okres od 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2017 r.) prezentujemy wyniki realizacji celów strategii „Postaw na Piwo” w zakresie pięciu źródeł wzrostu: Rozwój biznesu i społeczności, Odpowiedzialne spożycie, Oszczędzanie wody, Czyste środowisko, Wydajne i przyjazne uprawy. W każdym z tych obszarów osiągnęliśmy postępy w porównaniu z poprzednim rokiem. Udało nam się to pomimo kilkumiesięcznego okresu niepewności, jeśli chodzi o przyszłego właściciela Kompanii, dużej konkurencji na rynku piwa i presji na zmniejszanie kosztów.
W poprzednim roku prowadziliśmy wiele inicjatyw na rzecz rozwoju, aktywności i wspierania różnorodności wśród naszych pracowników. W dalszym ciągu zmniejszaliśmy zużycie wody i poprawiliśmy wskaźniki środowiskowe dotyczące energii i emisji COIndeks dolny 22.
Jak wygląda perspektywa realizacji celów zrównoważonego rozwoju na kolejne lata?
Bez względu na to, w ramach jakich struktur właścicielskich działamy, konsekwentnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju. Oczywiście w najbliższym czasie ją zweryfikujemy i dopasujemy do celów Grupy Asahi, która przecież od lat jest w gronie liderów odpowiedzialnego biznesu. Jednak dla firm takich jak Kompania Piwowarska, aktywnie zaangażowanych w realizację polityki zrównoważonego rozwoju, pewne cele są zawsze takie same. Mam tu na myśli na przykład Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ do 2030 roku. Kompania Piwowarska wspiera realizację 16 z nich w zakresie, w jakim każdy odpowiedzialny producent piwa powinien czuć się zobowiązany to robić. W najbliższym czasie będziemy angażować w te działania również naszych pracowników, partnerów biznesowych i konsumentów.
* Badanie przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
** Badanie „Piwna Polska pod lupą”, ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kompanii Piwowarskiej. Badanie zostało przeprowadzone w pierwszej połowie kwietnia 2016 r. na grupie 308 osób.