Responsib’ALL Day jest globalnym przedsięwzięciem Grupy Pernod Ricard, którego idea opiera się na przekonaniu, że wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatrudnieni przez polski oddział pracownicy również chętnie biorą udział w akcji i niosą pomoc innym.
Pracownicy Grupy Pernod Ricard na całym świecie przepracowali już ponad milion godzin, realizując działania z zakresu CSR, wspierając lokalne społeczności oraz środowisko naturalne. Kierują się tym samym wartościami kryjącymi się za hasłem „Créateurs de Convivialité”, które odnosi się do chęci dzielenia się serdecznością nie tylko w pracy, ale również poza nią.
W ramach inicjatywy Responsib’ALL Day Grupa Pernod Ricard zaprasza blisko 18,5 tysiąca pracowników z 80 lokalizacji na świecie do wspólnego wspierania projektów zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Tegoroczna, ósma już, edycja Responsib’ALL Day odbyła się 7 czerwca.
Z troską o środowisko
Motywem przewodnim tegorocznej akcji były dwa cele związane z ekologią. Pierwszy to „Życie na lądzie”, czyli ochrona i zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych. Wybrano go ze względu na silny związek biznesu Grupy z rolnictwem. Drugi cel to „Dostęp do czystej wody i do warunków sanitarnych”. Woda należy natomiast do jednego z kluczowych „surowców” zużywanych przez zakłady Pernod Ricard w procesie produkcji. Do 2030 roku Grupa Pernod Ricard chce zrealizować aż 12 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dodatkowo firma silnie wspiera działania na rzecz społeczności lokalnych.
Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »
Kierują się tym samym wartościami kryjącymi się za hasłem „Créateurs de Convivialité”, które odnosi się do chęci dzielenia się serdecznością nie tylko w pracy, ale również poza nią.
W ramach inicjatywy Responsib’ALL Day Grupa Pernod Ricard zaprasza blisko 18,5 tysiąca pracowników z 80 lokalizacji na świecie do wspólnego wspierania projektów zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Tegoroczna, ósma już, edycja Responsib’ALL Day odbyła się 7 czerwca.
Z troską o środowisko
Motywem przewodnim tegorocznej akcji były dwa cele związane z ekologią. Pierwszy to „Życie na lądzie”, czyli ochrona i zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych. Wybrano go ze względu na silny związek biznesu Grupy z rolnictwem. Drugi cel to „Dostęp do czystej wody i do warunków sanitarnych”. Woda należy natomiast do jednego z kluczowych „surowców” zużywanych przez zakłady Pernod Ricard w procesie produkcji. Do 2030 roku Grupa Pernod Ricard chce zrealizować aż 12 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dodatkowo firma silnie wspiera działania na rzecz społeczności lokalnych.
Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »
Projekt Responsib’ALL Day ma wymiar globalny, ale zgodnie z zasadą decentralizacji firmy akcja odpowiada również na potrzeby lokalne. W każdym kraju w ramach przedsięwzięcia są prowadzone działania dopasowane do potrzeb lokalnych społeczności. W Polsce w tegorocznej edycji wzięto pod uwagę interesy osób starszych. Pracownicy Wyborowa Pernod Ricard chcieli pomóc seniorom i naturze. Z materiałów z odzysku tworzyli w domach opieki ekologiczne miejsca do wypoczynku i integracji.
Responsib’ALL Day w liczbach
edycja
18 500 zaangażowanych pracowników na świecie
85 lokalizacji na całym świecie
100 inicjatyw wspierających społeczności lokalne
pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny
13 500 posadzonych gatunków roślin
40 rzek, jezior, plaż posprzątanych przez pracowników
Tworzenie nowej jakości
Kluczowym elementem tegorocznego wydarzenia Responsib’ALL Day o nazwie „Akcja‑Rekreacja” była rewitalizacja ogrodów przy Domach Seniora (DPS) w miejscowościach, w których znajdują się biura i zakłady firmy – w Warszawie oraz Poznaniu. W poprzednich latach pracownicy aktywnie wspierali również Domy Pomocy Społecznej w Zielonej Górze, gdzie mieści się główny zakład produkcyjny firmy. Blisko 400 pracowników odłożyło na bok swoje codzienne obowiązki służbowe, aby uporządkować teren wokół ośrodków i udekorować otaczające ogrody oraz pomieszczenia. Zostały do tego wykorzystane przedmioty, które nie spełniają już swojej podstawowej funkcji, ale w ramach upcyclingu mogą zyskać nową jakość. Upcycling to jeden z popularnych dziś trendów przetworzenia wtórnego odpadów, w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej niż przetwarzane surowce. W ten sposób np. palety przewozowe stały się meblami ogrodowymi, a szklane butelki po produktach, korki i zakrętki pracownicy spółki Wyborowa Pernod Ricard przerobili na doniczki ogrodowe i inne dekoracje.
Przy jednym z warszawskich Domów Pomocy Społecznej pracownicy zbudowali kompostownik, szklarnię oraz pojemnik do odzyskiwania wody deszczowej. Zainstalowali również domki dla owadów i ptaków. Natomiast przy jednym z poznańskich DPS powstało oczko wodne pozwalające utrzymać naturalną wilgotność terenu.
„Firmy kładą coraz większy nacisk na edukowanie i angażowanie pracowników w działania związane z ochroną środowiska na wszystkich poziomach działalności. Niemożliwe już jest prowadzenie długofalowej polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa bez udziału świadomego, przygotowanego i przekonanego pracownika” – komentuje Andrzej Szumowski, rzecznik prasowy Wyborowa Pernod Ricard.
CSR na świecie
W sumie w ramach realizacji dwóch wymienionych Celów Zrównoważonego Rozwoju w 80 lokalizacjach na świecie przeprowadzono 100 inicjatyw. Wśród ich najważniejszych efektów należy wymienić: posadzenie 13,5 tysiąca gatunków roślin, oczyszczenie 40 jezior, plaż i rzek oraz pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny.
Niemożliwe już jest prowadzenie długofalowej polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa bez udziału świadomego, przygotowanego i przekonanego pracownika. >
Wyniki te osiągnięto różnymi metodami. We Francji na przykład ustawiono ponad 80 pojemników na bioodpady oraz 80 domków dla owadów. Pracownicy Grupy w Portugalii zaangażowali się w akcje zalesiania terenów zniszczonych w 2017 roku przez pożary. W Chinach natomiast członkowie zespołu tamtejszych filii Pernod Ricard odwiedzili lokalne bary, hotele i restauracje w ponad 25 miastach i przekazali ich obsłudze biodegradowalne mieszadła koktajlowe i rurki, by zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim jest dla środowiska naturalnego plastik.
Oprócz troski o środowisko Grupa Pernod Ricard dużą wagę przykłada do promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Był to także jeden z głównych celów minionych edycji Responsib’ALL Day i do dziś pozostaje istotnym zobowiązaniem firmy Wyborowa Pernod Ricard. W Polsce do realizacji tego celu służyła m.in. kampania „Piłem – Nie jadę – Reaguję”, edukująca m.in., jak prawidłowo zareagować, gdy widzimy osobę pod wpływem alkoholu, która zamierza prowadzić pojazd. W 2013 roku Grupa Pernod Ricard wprowadziła również aplikację mobilną o nazwie Wise Drinking, która zawiera quizy wiedzy o działaniu alkoholu, informuje o faktach i mitach dotyczących jego oddziaływania na organizm człowieka.
PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w zgodzie ze środowiskiem lokalnym » >
Przy jednym z warszawskich Domów Pomocy Społecznej pracownicy zbudowali kompostownik, szklarnię oraz pojemnik do odzyskiwania wody deszczowej. Zainstalowali również domki dla owadów i ptaków. Natomiast przy jednym z poznańskich DPS powstało oczko wodne pozwalające utrzymać naturalną wilgotność terenu.
„Firmy kładą coraz większy nacisk na edukowanie i angażowanie pracowników w działania związane z ochroną środowiska na wszystkich poziomach działalności. Niemożliwe już jest prowadzenie długofalowej polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa bez udziału świadomego, przygotowanego i przekonanego pracownika” – komentuje Andrzej Szumowski, rzecznik prasowy Wyborowa Pernod Ricard.
CSR na świecie
W sumie w ramach realizacji dwóch wymienionych Celów Zrównoważonego Rozwoju w 80 lokalizacjach na świecie przeprowadzono 100 inicjatyw. Wśród ich najważniejszych efektów należy wymienić: posadzenie 13,5 tysiąca gatunków roślin, oczyszczenie 40 jezior, plaż i rzek oraz pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny.
Niemożliwe już jest prowadzenie długofalowej polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa bez udziału świadomego, przygotowanego i przekonanego pracownika. >
Wyniki te osiągnięto różnymi metodami. We Francji na przykład ustawiono ponad 80 pojemników na bioodpady oraz 80 domków dla owadów. Pracownicy Grupy w Portugalii zaangażowali się w akcje zalesiania terenów zniszczonych w 2017 roku przez pożary. W Chinach natomiast członkowie zespołu tamtejszych filii Pernod Ricard odwiedzili lokalne bary, hotele i restauracje w ponad 25 miastach i przekazali ich obsłudze biodegradowalne mieszadła koktajlowe i rurki, by zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim jest dla środowiska naturalnego plastik.
Oprócz troski o środowisko Grupa Pernod Ricard dużą wagę przykłada do promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Był to także jeden z głównych celów minionych edycji Responsib’ALL Day i do dziś pozostaje istotnym zobowiązaniem firmy Wyborowa Pernod Ricard. W Polsce do realizacji tego celu służyła m.in. kampania „Piłem – Nie jadę – Reaguję”, edukująca m.in., jak prawidłowo zareagować, gdy widzimy osobę pod wpływem alkoholu, która zamierza prowadzić pojazd. W 2013 roku Grupa Pernod Ricard wprowadziła również aplikację mobilną o nazwie Wise Drinking, która zawiera quizy wiedzy o działaniu alkoholu, informuje o faktach i mitach dotyczących jego oddziaływania na organizm człowieka.
PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w zgodzie ze środowiskiem lokalnym » >
Rozwój dopasowany do warunków lokalnych
Organizacja, która chce rozwijać się zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, musi uwzględniać nie tylko własne interesy, ale i szerokiego otoczenia, w którym funkcjonuje. Dlatego powinna prowadzić dialog ze wszystkimi swoimi interesariuszami.