Dlaczego zarządy powinny traktować cyberbezpieczeństwo jako inwestycję strategiczną, a nie jedynie działanie obronne? Jeszcze do niedawna cyberbezpieczeństwo postrzegano jako specjalistyczną domenę działów IT. Obecnie stanowi ono jeden z filarów zarządzania strategicznego. Skala, złożoność oraz konsekwencje współczesnych cyberataków wymuszają radykalną zmianę perspektywy – z technicznej na biznesową, z reaktywnej na systemową. Jak pokazuje raport Barometr cyberbezpieczeństwa […]
W świecie, w którym prognozy dezaktualizują się szybciej niż cykle planistyczne, kluczowe staje się elastyczne, iteracyjne podejście do wyznaczania kierunku i operacjonalizacji strategii. Przykład Zafiro – firmy stojącej przed wyzwaniem pogodzenia tradycji z innowacyjnością – pokazuje, jak strategiczna bipolarność i dualna struktura organizacyjna mogą pomóc liderom zarządzać napięciem między stabilnością a adaptacją. Wybitny pisarz E.L. […]
Zrozumienie strategii wzrostu chińskich firm opartych na lokalnych uwarunkowaniach może stanowić cenną wskazówkę dla przedsiębiorstw na całym świecie. Wyrażenie chu hai (czyli „wychodzić za granicę”) ostatnio stało się hasłem przewodnim dla wielu chińskich firm. W obliczu powolnego ożywienia krajowego rynku konsumenckiego po pandemii COVID-19 w poszukiwaniu nowych możliwości rozwoju przedsiębiorstwa zaczęły kierować swoją uwagę ku […]
Współczesny biznes żyje w cieniu nieustannej niepewności. Dziś jedyną stałą jest zmienność – nawet najstaranniej ułożone plany w jednej chwili mogą zostać zburzone przez polityczne turbulencje, globalne kryzysy i niespodziewane przełomy technologiczne. W takim świecie firmy nie mogą polegać na dawnych schematach. Potrzebują nowych narzędzi, świeżych strategii i odwagi do eksperymentowania, by przetrwać i wciąż […]
We współczesnej rzeczywistości biznesowej opracowanie – i stosowanie – zwinnych rozwiązań jest niezbędne, by zachować konkurencyjność oraz zapewnić rozwój firmy. Od czego zacząć tę transformację? Zafiro Sweets stanowi przykład firmy o długofalowej strategii i starannie planowanych kampaniach. Z dylematem, przed którym stanęła, mierzy się wiele przedsiębiorstw, które muszą dokonać transformacji swojej dotychczasowej strategii. Współczesny rynek […]
W świecie dynamicznych zmian, cyfryzacji i szybko zmieniających się preferencji konsumentów firmy często ulegają pokusie rezygnacji z długofalowych planów na rzecz elastycznych, krótkoterminowych działań. Stabilna, jasno określona strategia jest dziś niezbędna niczym kompas – szczególnie wtedy, gdy na rynku szaleje burza, a widoczność jest ograniczona. Stwierdzenie, że żyjemy w dynamicznych czasach, brzmi banalnie, ale trudno […]
W czasach dynamicznych zmian firmy muszą balansować między długofalową strategią a chwilowymi trendami. Umiejętne łączenie strategicznego fundamentu z elastycznym podejściem do innowacji pozwala stworzyć markę autentyczną, odporną na kryzysy i gotową do dialogu z młodymi konsumentami. Strategia długoterminowa to fundament efektywnego modelu biznesowego. To ona zapewnia firmie stabilność, odporność na wahania rynkowe i zdolność do […]
Gdyby zapytać któregokolwiek prezesa, czy chce, aby jego biznes był postrzegany jako „pozbawiony szacunku” – wobec ludzi, środowiska, społeczeństwa – odpowiedź byłaby oczywista. Żaden lider i żadna organizacja nie chcieliby być utożsamiani z brakiem szacunku. A jednak, gdy rozmawiamy o ESG, wciąż natykamy się na pytanie, czy to tylko trend albo dodatkowy wymóg. To nie […]
Czekanie może być dysfunkcyjnym wyborem — lub mądrym podejściem do radzenia sobie ze złożonością. Liderzy stojący w obliczu dzisiejszej niepewności muszą wiedzieć, kiedy i jak czekać. Mądrze czekamy czy tylko dryfujemy?To pytanie, które w nadchodzących tygodniach i miesiącach zada sobie wielu liderów biznesu. Niepewność nie jest zjawiskiem nowym. Jednak obecna niepewność polityczna — uosabiana przez […]
Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju. Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy […]