Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Jak widmowe scenariusze nawiedzają realizację strategii STRATEGIA Jak widmowe scenariusze nawiedzają realizację strategii

Liderzy odpowiedzialni za planowanie strategiczne często są ślepi na to, jak przyszłość może zmienić ich spojrzenie na status quo. Nastawienie oparte na planowaniu scenariuszy może pomóc im wyrwać się z tej pułapki.

Menedżerowie zaangażowani w planowanie strategiczne zazwyczaj mają podobną słabość. Koncentrują się na możliwych kierunkach działań i nie zwracają uwagi na przyszły kontekst społeczno‑ekonomiczny i środowiskowy, w którym te działania będą się rozgrywać. W ciągu 70 lat badań, praktyki i nauczania zaobserwowaliśmy, że liderzy biznesu często mają tylko jedną, ukrytą wizję przyszłości, a ich organizacje są skonfigurowane do pracy pod jej dyktando. Takie założenie zazwyczaj wynika z przyjmowanych strategii, będących zbiorem niekwestionowanych założeń na temat przyszłości. Te zestawy domniemanych założeń nazywamy widmowymi scenariuszami. Ponieważ są one niewidoczne dla innych, mogą powracać, by – niczym duchy – prześladować kadrę kierowniczą i firmy w nieoczekiwany i niepożądany sposób.

U podstaw każdego widmowego scenariusza leżą pewne ukryte założenia, które liderzy projektują na przyszłość, nie zastanawiając się, czy one mogą się zmienić. Czy wiesz, w jaki sposób dramatyczne zmiany klimatyczne wpływają na usługi kolejowe w Wielkiej Brytanii? W lipcu 2022 roku po raz pierwszy odnotowano tam temperaturę powyżej 40 stopni Celsjusza. Te upały rozgrzały szyny do ponad 62°C, powodując ich wygięcie. W rezultacie odwołano wiele kursów pociągów, a prędkość na innych trasach została spowolniona do 100 kilometrów na godzinę. Tory kolejowe zaprojektowano z myślą o przyszłości, w której temperatura powietrza nie przekraczała 27°C. Krótko mówiąc, brytyjską sieć kolejową zbudowano tak, aby działała nie w okolicznościach, w jakich faktycznie znalazła się w 2022 roku, tylko wedle założenia, że historyczne trendy klimatyczne pozostaną niezmienione.

Zbuduj zespół zarządzający odpowiedni do swojej strategii STRATEGIA Zbuduj zespół zarządzający odpowiedni do swojej strategii

Liderzy firm mogą podnieść efektywność swojego zespołu zarządzającego, umiejętnie balansując między wykorzystywaniem chęci do rywalizacji pomiędzy jego członkami a wspieraniem współpracy między nimi.

Działaj dzisiaj, ale myśl o tym, co będzie za kilka lat STRATEGIA Działaj dzisiaj, ale myśl o tym, co będzie za kilka lat

Sztuczna inteligencja to technologia stosowana od wielu lat, jednak przełom w jej popularności nastąpił dopiero w listopadzie 2022 roku, gdy OpenAI udostępniła w sieci swój rewolucyjny model ChatGPT. Te firmy, które dostrzegły w tym szansę i uczą się wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swoim biznesie, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i istotnie poprawić swoje wyniki.

Algorytmy sztucznej inteligencji (AI) od lat stanowią obszar zainteresowania firm z najróżniejszych branż, nie tylko technologicznych. Spektrum ich zastosowań jest bardzo szerokie. Obejmuje optymalizację i automatyzację procesów w wielu obszarach działania przedsiębiorstwa – od obsługi klienta, przez wewnętrzne operacje, aż do utrzymania maszyn czy bardziej precyzyjną analitykę, symulacje i prognozowanie. Skokowy wzrost popularno‑ści AI nastąpił jednak dopiero w ostatnich 12 miesiącach na fali zainteresowania modelem ChatGPT, stworzo‑nym przez OpenAI, który przekonał wszystkich uczestników rynku, że technologia ta będzie kluczowa dla suk‑cesu zarówno pojedynczych firm, jak i całych gospodarek.

Jakie są trzy główne pułapki reinwencji? INNOWACJE Trzy pułapki utrudniające wynalezienie się na nowo

Tożsamość organizacyjna, architektura biznesu oraz wewnętrzne modele współpracy mogą być zarówno atutami, jak i przeszkodami w dążeniu do rozwoju w nowych sektorach.

9 stycznia 2007 roku Steve Jobs wszedł na scenę podczas konferencji Macworld w San Francisco i ogłosił: „Dziś Apple deklaruje, że wymyśli telefon na nowo”. Obiecał, że pierwsza generacja iPhone’a trafi do sprzedaży w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Prototyp, który trzymał w dłoni, był jednak daleki od ukończenia. Zespół Jobsa wciąż pracował nad stworzeniem bardziej trwałego ekranu dotykowego. Choć szkło było rozważane jako jedna z kilku możliwości, Apple nie znalazł dotąd materiału, który nie pękałby przy upadku telefonu.

Zaraz po prezentacji Jobs zadzwonił do Wendella Weeksa, dyrektora zarządzającego firmy Corning, która w przeszłości współpracowała z Thomasem Edisonem przy tworzeniu szklanych obudów do pierwszych żarówek. Jobs dał Weeksowi zaledwie kilka dni na podjęcie decyzji, czy Corning podejmie z Apple’em współpracę nad opracowaniem trwałego szklanego ekranu dotykowego. Dla Weeksa takie zobowiązanie oznaczałoby konieczność przekierowania ogromnych zasobów i 300 pracowników z dobrze prosperującego działu LCD, który zapewniał firmie bardzo potrzebny przepływ gotówki.

Najnowsze w: STRATEGIA
Premium
Jak firmy czerpią zyski z międzynarodowych zespołów zarządzających

Pomimo zawirowań geopolitycznych, zagrażających globalnemu wzrostowi, firmy nadal dostrzegają szanse biznesowe poza granicami swoich krajów. W obliczu wojen, sporów handlowych, pandemii i zmian klimatycznych liderzy muszą strategicznie planować, gdzie najlepiej ulokować działalność – i właśnie tutaj pomocny może okazać się międzynarodowy zespół zarządzający.
Nasze dziewięcioletnie badanie firm z listy Fortune Global 500 wykazało, że większością z nich zarządza głównie kadra wyższego szczebla pochodząca z kraju macierzystego. Jednak przedsiębiorstwa, których najwyższe kierownictwo przeważnie składało się z osób spoza kraju pochodzenia firmy, osiągały lepsze wyniki niż konkurenci z branży, nawet jeśli większość ich przychodów nie pochodziła z rynków zagranicznych.

Ilustracja przedstawia menedżera w garniturze na tle symboli takich jak kłódka, żarówka i znaki copyright oraz trademark, symbolizujących własność intelektualną i jej rolę w strategii biznesowej. Wysokie koszty braków wiedzy kadry zarządzającej w obszarze własności intelektualnej

Strategiczne decyzje biznesowe często dotyczą własności intelektualnej, jednak zrozumienie kluczowych kwestii przez kadrę zarządzającą najwyższego szczebla bywa ograniczone.

Liderzy biznesu zdają sobie sprawę, że unikalne propozycje wartości, jakie firma oferuje swoim klientom, są owocem inwestycji w innowacje. Dlatego dbają o ochronę własności intelektualnej (IP) poprzez zgłaszanie wniosków patentowych, rejestrację znaków towarowych, egzekwowanie praw autorskich czy utrzymywanie know-how w poufności. Nasze badania pokazują jednak, że praktyczna wiedza menedżerów na temat niuansów zarządzania własnością intelektualną znacząco odbiega od poziomu, jaki eksperci IP uważają za niezbędny do podejmowania trafnych decyzji strategicznych.

Prawa własności intelektualnej są ściśle powiązane ze strategią biznesową. Chronią bowiem innowacyjne przedsiębiorstwa nie tylko przed naśladowcami, lecz także umożliwiają kontrolowaną współpracę i handel aktywami intelektualnymi. Stanowią również kluczowy element dyskusji o fuzjach i przejęciach (M&A). Do podstawowych obowiązków najwyższego kierownictwa należy zatem zapewnienie, że organizacja maksymalizuje zwrot z inwestycji w innowacje i IP, a także wystarczająco dobrze rozumie prawa własności intelektualnej, by ustrzec się przed błędnymi decyzjami.

Ilustracja przedstawia zespół menedżerów biorących udział w warsztacie czarnego kapelusza, analizujących ruchy konkurencji i planujące reakcje strategiczne przy użyciu laptopów i wizualizacji taktyk na ekranie. Analiza konkurencji: wykorzystywanie warsztatów „czarnego kapelusza”

Jak firmy wykorzystują ćwiczenia analizy konkurencji do opracowania strategii przewidującej ruchy rywali.

Jeśli kiedykolwiek grałeś w szachy z wielkim mistrzem, prawdopodobnie frustrował cię jego umiejętność blokowania i kontrowania wszystkich twoich planowanych ruchów. Podobne uczucie towarzyszyć może podejmowaniu strategicznych posunięć biznesowych przeciwko konkurentowi: bez względu na to, jak genialnie brzmi nasz pomysł, gdy przystępujemy do jego realizacji, konkurencja wyprzedza nas lub zajmuje pozycję umożliwiającą atak z tylnych szeregów hetmanem, powstrzymanie naszej strategii i mat.

Jak lepiej zrozumieć możliwości, plany i sposoby myślenia konkurentów? Nie możesz zadzwonić do prezesów firm konkurencyjnych i poprosić o te informacje. Przeprowadzenie warsztatu wglądu konkurencyjnego stanowi jednak skuteczną metodę modelowania zachowań konkurentów w określonym scenariuszu i kluczowy sposób na uniknięcie pułapek przed wprowadzeniem jakichkolwiek inicjatyw strategicznych.

Warsztat wglądu konkurencyjnego pozwala ćwiczyć wybory w środowisku pozbawionym ryzyka. Możesz przeprowadzić ćwiczenie dla różnych rynków lub różnych strategii wejścia na rynek, aby określić „właściwy” sposób wejścia. Praktyka może nie czyni mistrza, ale zdecydowanie przewyższa brak jakiejkolwiek praktyki. Mimo to ćwiczenia wglądu konkurencyjnego nie powinno stosować się przy każdej decyzji – straciłyby wtedy siłę oddziaływania jako narzędzie podejmowania decyzji. Wybieraj selektywnie, kiedy i jak je stosować.

co blokuje innowacje Trzy niewidzialne przeszkody dla innowacji

Organizacje mogą nieświadomie wysyłać pracownikom sygnały, że innowacje są niemile widziane. Jak rozpoznać i ominąć ukryte bariery dla innowacyjności?
Innowacja napędza wzrost i efektywność. To dobra wiadomość. Ale innowacja ma również potencjał, by kwestionować status quo — a to już nie zawsze było postrzegane pozytywnie.

Horyzontalna ilustracja w stylu hiperrealistycznym przedstawia masywną ścianę zbudowaną z powtarzalnych, betonowych bloków. W głębi struktury wyróżnia się złożony, nieregularny wzór utworzony z innego materiału i koloru – symbolizujący unikalne kompetencje organizacji. Bloki zewnętrzne, równe i jednolite, reprezentują produkty – powtarzalne i łatwe do odwzorowania. Ilustracja, utrzymana w chłodnej kolorystyce i oświetlona kontrastowo, symbolizuje ukrytą, trudną do skopiowania wartość wewnętrznych zdolności firmy. Kompetencje zamiast produktów: czy polskie firmy muszą przestać myśleć produktowo?
Czy polska firma może pokonać giganta w globalnej grze? Tak – ale tylko jeśli zrozumie, że prawdziwym polem walki nie są produkty, lecz kompetencje. Współczesne polskie przedsiębiorstwa stoją przed fundamentalnym wyborem: konkurować ceną i naśladować liderów, czy budować unikatowe kompetencje dające przewagę na dziesięciolecia. Rdzeniowe kompetencje, to strategia spopularyzowana przez Prahalada i Hamela w latach […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Więcej w: STRATEGIA
od cyberpaniki do cyberstrategii
Premium
STRATEGIA

Od cyberpaniki do cyberstrategii

Dlaczego zarządy powinny traktować cyberbezpieczeństwo jako inwestycję strategiczną, a nie jedynie działanie obronne? Jeszcze do niedawna cyberbezpieczeństwo postrzegano jako specjalistyczną domenę działów IT. Obecnie stanowi ono jeden z filarów zarządzania strategicznego. Skala, złożoność oraz konsekwencje współczesnych cyberataków wymuszają radykalną zmianę perspektywy – z technicznej na biznesową, z reaktywnej na systemową. Jak pokazuje raport Barometr cyberbezpieczeństwa […]

Michał Kurek Gabriela Targońska
8 lipca 2025
Premium
STRATEGIA

Doniesienia o schyłku planowania strategicznego są przedwczesne

W świecie, w którym prognozy dezaktualizują się szybciej niż cykle planistyczne, kluczowe staje się elastyczne, iteracyjne podejście do wyznaczania kierunku i operacjonalizacji strategii. Przykład Zafiro – firmy stojącej przed wyzwaniem pogodzenia tradycji z innowacyjnością – pokazuje, jak strategiczna bipolarność i dualna struktura organizacyjna mogą pomóc liderom zarządzać napięciem między stabilnością a adaptacją. Wybitny pisarz E.L. […]

Mariola Ciszewska-Mlinarič
8 lipca 2025
Premium
STRATEGIA

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki

Zrozumienie strategii wzrostu chińskich firm opartych na lokalnych uwarunkowaniach może stanowić cenną wskazówkę dla przedsiębiorstw na całym świecie. Wyrażenie chu hai (czyli „wychodzić za granicę”) ostatnio stało się hasłem przewodnim dla wielu chińskich firm. W obliczu powolnego ożywienia krajowego rynku konsumenckiego po pandemii COVID-19 w poszukiwaniu nowych możliwości rozwoju przedsiębiorstwa zaczęły kierować swoją uwagę ku […]

Shameen Prashantham Lola Woetzel
8 lipca 2025
STRATEGIA

Remedium na niepogodę

Współczesny biznes żyje w cieniu nieustannej niepewności. Dziś jedyną stałą jest zmienność – nawet najstaranniej ułożone plany w jednej chwili mogą zostać zburzone przez polityczne turbulencje, globalne kryzysy i niespodziewane przełomy technologiczne.  W takim świecie firmy nie mogą polegać na dawnych schematach. Potrzebują nowych narzędzi, świeżych strategii i odwagi do eksperymentowania, by przetrwać i wciąż […]

Paweł Kubisiak
8 lipca 2025
Komentarz Pani Joanny Karwowskiej-Kozy
Premium
Realizacja strategii

Zwinność to konieczność

We współczesnej rzeczywistości biznesowej opracowanie – i stosowanie – zwinnych rozwiązań jest niezbędne, by zachować konkurencyjność oraz zapewnić rozwój firmy. Od czego zacząć tę transformację? Zafiro Sweets stanowi przykład firmy o długofalowej strategii i starannie planowanych kampaniach. Z dylematem, przed którym stanęła, mierzy się wiele przedsiębiorstw, które muszą dokonać transformacji swojej dotychczasowej strategii. Współczesny rynek […]

Joanna Karwowska-Koza
7 lipca 2025
Premium
STRATEGIA

Długoterminowa strategia jest dziś ważniejsza niż wcześniej

W świecie dynamicznych zmian, cyfryzacji i szybko zmieniających się preferencji konsumentów firmy często ulegają pokusie rezygnacji z długofalowych planów na rzecz elastycznych, krótkoterminowych działań. Stabilna, jasno określona strategia jest dziś niezbędna niczym kompas – szczególnie wtedy, gdy na rynku szaleje burza, a widoczność jest ograniczona. Stwierdzenie, że żyjemy w dynamicznych czasach, brzmi banalnie, ale trudno […]

Łukasz Bielewicz
7 lipca 2025
Premium
STRATEGIA

Dziś zarządzanie marką wymaga elastyczności

W czasach dynamicznych zmian firmy muszą balansować między długofalową strategią a chwilowymi trendami. Umiejętne łączenie strategicznego fundamentu z elastycznym podejściem do innowacji pozwala stworzyć markę autentyczną, odporną na kryzysy i gotową do dialogu z młodymi konsumentami. Strategia długoterminowa to fundament efektywnego modelu biznesowego. To ona zapewnia firmie stabilność, odporność na wahania rynkowe i zdolność do […]

Anna Górka
7 lipca 2025
Społeczna odpowiedzialność biznesu

ESG to nie trend. To nowa definicja przewagi konkurencyjnej

Gdyby zapytać któregokolwiek prezesa, czy chce, aby jego biznes był postrzegany jako „pozbawiony szacunku” – wobec ludzi, środowiska, społeczeństwa – odpowiedź byłaby oczywista.  Żaden lider i żadna organizacja nie chcieliby być utożsamiani z brakiem szacunku. A jednak, gdy rozmawiamy o ESG, wciąż natykamy się na pytanie, czy to tylko trend albo dodatkowy wymóg. To nie […]

dr Karolina Adamska-Woźniak Materiał Partnera FOB
7 lipca 2025
strategia - poczekaj i zobacz
STRATEGIA

Kiedy strategia „poczekaj i zobacz” okazuje się mądrym wyborem

Czekanie może być dysfunkcyjnym wyborem — lub mądrym podejściem do radzenia sobie ze złożonością. Liderzy stojący w obliczu dzisiejszej niepewności muszą wiedzieć, kiedy i jak czekać. Mądrze czekamy czy tylko dryfujemy?To pytanie, które w nadchodzących tygodniach i miesiącach zada sobie wielu liderów biznesu. Niepewność nie jest zjawiskiem nowym. Jednak obecna niepewność polityczna — uosabiana przez […]

dr Adam Job dr Nikolaus S. Lang Ulrich Pidun Martin Reeves
30 czerwca 2025
nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy
STRATEGIA

Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju. Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy […]

Andrew J. Hoffman
9 czerwca 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!