Streszczenie: Artykuł omawia sposoby na zwiększenie rentowności usług subskrypcyjnych poprzez optymalizację logistyki, zwłaszcza kosztów dostaw „na ostatnim kilometrze”. Kluczowe strategie to m.in. wprowadzanie minimalnej wartości zamówienia, grupowanie dostaw według lokalizacji oraz planowanie terminów z wyprzedzeniem. Takie podejście pozwala obniżyć koszty operacyjne, poprawić efektywność i jednocześnie zwiększyć satysfakcję klientów. Autorzy przedstawiają koncepcję nowego modelu – MBAR (automatyczne uzupełnianie koszyka), który łączy analizę danych, technologie IoT i lokalne wzorce zakupowe, by dostarczać potrzebne produkty w skoordynowany sposób wielu klientom jednocześnie. Choć technologia do wdrożenia tego modelu już istnieje, żadne przedsiębiorstwo nie wdrożyło go jeszcze w pełni. Artykuł podkreśla, że przyszłość subskrypcji leży w inteligentnym planowaniu i grupowaniu dostaw – to klucz do większej opłacalności, lojalności klientów i zrównoważonego rozwoju.
Nowe strategie mogą zwiększyć rentowność i satysfakcję z usług subskrypcyjnych.
Usługi subskrypcyjne oferowane przez Costco i Amazona były dopiero początkiem. Dziś konsumenci mogą zamawiać regularne dostawy niemal wszystkiego – od „hitu miesiąca” i kolorowanek po dwumiesięczne zestawy narzędzi survivalowych. Choć tradycyjne subskrypcje, takie jak dostarczanie gazet czy mleka do domów, funkcjonują od dekad, obecnie coraz większą popularność zdobywają usługi obejmujące szeroką gamę produktów fizycznych, dostarczanych prosto pod drzwi.
Subskrypcje przynoszą firmom wiele korzyści, a jedną z kluczowych jest stabilny i przewidywalny przepływ gotówki. Jednak największym wyzwaniem dla firm, które dostarczają produkty fizyczne bezpośrednio do klientów, pozostają wysokie koszty dostaw „na ostatnim kilometrze”, które znacząco uszczuplają zyski. Choć problem ten dotyczy wielu branż, to właśnie firmy subskrypcyjne są na niego szczególnie narażone. Jednocześnie mają one najlepsze możliwości, by skutecznie minimalizować te wydatki.
Koszty „ostatniego kilometra” mogą stanowić nawet 53% całkowitych wydatków w łańcuchu dostaw, głównie ze względu na nieudane próby dostarczenia, wyższe koszty paliwa, pojazdów i pracy.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję