Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Jak wpłynąć na obniżenie kosztów dostaw na ostatnim kilometrze Łańcuchy dostaw i logistyka Obniżanie kosztów dostaw na ostatnim kilometrze

Nowe strategie mogą zwiększyć rentowność i satysfakcję z usług subskrypcyjnych.

Usługi subskrypcyjne oferowane przez Costco i Amazona były dopiero początkiem. Dziś konsumenci mogą zamawiać regularne dostawy niemal wszystkiego – od „hitu miesiąca” i kolorowanek po dwumiesięczne zestawy narzędzi survivalowych. Choć tradycyjne subskrypcje, takie jak dostarczanie gazet czy mleka do domów, funkcjonują od dekad, obecnie coraz większą popularność zdobywają usługi obejmujące szeroką gamę produktów fizycznych, dostarczanych prosto pod drzwi.

Subskrypcje przynoszą firmom wiele korzyści, a jedną z kluczowych jest stabilny i przewidywalny przepływ gotówki. Jednak największym wyzwaniem dla firm, które dostarczają produkty fizyczne bezpośrednio do klientów, pozostają wysokie koszty dostaw „na ostatnim kilometrze”, które znacząco uszczuplają zyski. Choć problem ten dotyczy wielu branż, to właśnie firmy subskrypcyjne są na niego szczególnie narażone. Jednocześnie mają one najlepsze możliwości, by skutecznie minimalizować te wydatki.

Koszty „ostatniego kilometra” mogą stanowić nawet 53% całkowitych wydatków w łańcuchu dostaw, głównie ze względu na nieudane próby dostarczenia, wyższe koszty paliwa, pojazdów i pracy.

Digitalizacja i cyfryzacja w usługach faktoringowych Automatyzacja i robotyzacja Digitalizacja i cyfryzacja w usługach faktoringowych

Rynek usług faktoringowych przechodzi obecnie intensywną transformację cyfrową. Przedsiębiorcy oczekują w pełni zautomatyzowanych rozwiązań, dostosowanych do ich skali działalności i indywidualnych potrzeb. Automatyzacja procesów, integracja systemów i mobilny dostęp do usług stają się standardem, który pozwala im efektywniej zarządzać płynnością finansową i skupić się na rozwoju swojej podstawowej działalności.

Zbuduj odporny łańcuch dostaw, zanim będzie za późno Łańcuchy dostaw i logistyka Zbuduj odporny łańcuch dostaw, zanim będzie za późno

Większość firm zaczyna inwestować w budowanie odporności, dopiero gdy wybuchnie kryzys. Tymczasem zastosowanie koncepcji opcji rzeczywistych pozwala wzmocnić łańcuch dostaw i przygotować się na każdą sytuację, zanim pojawią się problemy.

Nigdy dotąd firmy nie potrzebowały tak odpornych łańcuchów dostaw. Niezależnie od tego, czy źródłem zakłóceń jest klęska żywiołowa, awaria infrastruktury, strajki pracownicze czy globalna pandemia, stabilność łańcuchów dostaw ma kluczowe znaczenie. Tymczasem tradycyjne podejście do budowania odporności okazuje się niewystarczające. Wiele firm działa w modelu boom‑and‑bust („kryzys i załamanie”) – inwestują w budowanie odporności dopiero po wystąpieniu zakłóceń, by potem na długo zaniedbać ten obszar; aż do kolejnego kryzysu.

Takie reaktywne podejście skupia się na minimalizowaniu ryzyka wystąpienia zakłóceń, prawdziwa odporność jednak polega na czymś więcej – na zdolności do szybkiego powrotu do normalnego funkcjonowania po kryzysie. Efektywniejsza strategia wymaga zmiany perspektywy: zamiast koncentrować się na ryzyku, należy skupić się na wynikach, czyli na wartości płynącej z utrzymania ciągłości operacji w trudnych warunkach, a nie na kosztach wynikających z przestojów. Celem powinno być stworzenie odpornego i elastycznego łańcucha dostaw, który będzie wspierać tworzenie wartości w każdej możliwej sytuacji, niezależnie od wyzwań, jakie się pojawią.

Przyjęcie takiego podejścia to wymagające zadanie. Firmy muszą nie tylko z wyprzedzeniem określić, jaką część zasobów przeznaczyć na budowanie odporności, lecz także zaplanować, jak wdrożyć te inwestycje w różnych obszarach organizacji. Te wyzwania od lat utrudniają skuteczne wzmacnianie odporności łańcuchów dostaw.

10 korzyści z przeniesienia biznesu do chmury BIZNES I TECHNOLOGIE 10 korzyści z przeniesienia biznesu do chmury

Usługi w chmurze pomagają bardzo konkretnie rozwijać biznes, a co najlepsze – sprawdzają się zarówno w przypadku wielkich korporacji, jak i małych firm. To się po prostu opłaca.

Najnowsze w: ZARZĄDZANIE
Walka vs ucieczka: Kiedy lęki lidera zamieniają się w gniew

Kiedy myślimy o strachu w pracy, wyobrażamy sobie ciche wycofanie. Co jednak, jeśli prawdziwą oznaką lęku u twojego szefa nie jest ucieczka, lecz… atak? Ten artykuł ujawnia, dlaczego gniew, pogarda, obwinianie i agresja to często mechanizmy obronne liderów, którzy panicznie boją się utraty kontroli, porażki lub postrzeganej niekompetencji. Dowiedz się, jak rozpoznać, kiedy gniew przełożonego jest w rzeczywistości wołaniem o pomoc, oraz jak radzić sobie w sytuacji, gdy stajesz się celem „lękliwego wojownika”.

Multimedia
Pokolenie Z w miejscu pracy: między mitami a rzeczywistością

Czy można być liderem nowej generacji bez głębokiego zrozumienia oczekiwań i wartości młodych pracowników? Pokolenie Z, już dziś stanowiące coraz większą część rynku pracy, wymyka się prostym stereotypom, za to wymusza poważną rewolucję w kulturze organizacyjnej, stylu zarządzania i walce o najlepsze talenty. Dynamiczne, wymagające, autentyczne – „zetki” nie tylko zmieniają reguły gry, ale także stawiają przed liderami i firmami wyzwanie budowania prawdziwej, inkluzywnej przewagi konkurencyjnej na kurczącym się rynku pracy.

Zarządzanie zmianą: jak uniknąć pułapki bohatera

Większość inicjatyw zmian w organizacjach kończy się niepowodzeniem nie przez opór pracowników, ale przez kompleks bohatera u liderów. Poznaj trzy sprawdzone strategie, które pomogą ci skutecznie skalować zmiany, budować koalicje ekspertów i dopasowywać kulturę organizacyjną do celów rozwoju.

Multimedia
Czujesz się samotny i masz syndrom oszusta? Ten podcast jest dla Ciebie!

Myślisz, że dotarłeś na szczyt? Prawdziwe wyzwania dopiero się zaczynają. Samotność, syndrom oszusta i pytanie „co dalej?” – to codzienność wielu liderów C-level. Ale istnieje narzędzie, które według ekspertów jest najskuteczniejszym wsparciem w arsenale nowoczesnego przywódcy: mentoring. W tym odcinku, razem z Agatą Rybarską – doświadczoną mentorką biznesową – obalamy mity i pokazujemy, jak wygląda prawdziwy mentoring na najwyższym szczeblu. To nie jest zwykła rozmowa przy kawie. To strategiczny proces, który potrafi zwiększyć efektywność i satysfakcję z pracy.

Jak poczucie sprawczości pomaga pracownikom radzić sobie ze zmianą

Zmiany w organizacji często destabilizują zespoły i obniżają produktywność. Jak skutecznie wspierać pracowników w trudnych momentach? Kluczem jest poczucie sprawczości – dając ludziom kontrolę i autonomię, pomagasz im łatwiej zaakceptować transformację i szybciej wrócić do efektywnej pracy.

Nie daj się złapać w pułapkę środka

W naszym zdigitalizowanym świecie wszystko potrafi zmieniać się tak szybko, że czasem wydaje się, jakby nie było żadnego bezpiecznego miejsca ani dla ciebie, ani dla twojej organizacji. Jak przewidzieć, dokąd najlepiej zmierzać dalej, czy to w kontekście strategii firmy, czy własnej kariery, gdy wichry zmian nadciągają z każdej strony? Nie da się z całą pewnością określić właściwego ruchu. A nawet jeśli podejmiesz dobrą decyzję, zegar już tyka, wkrótce pojawi się nowe zagrożenie: groźba przestarzałości.

Jak pisałem wcześniej, wszyscy musimy zaakceptować, że zmiana jest procesem ciągłym. Powinniśmy nauczyć się ją przyjmować, a nie z nią walczyć. Tak samo musimy pogodzić się z tym, że nie ma bezpiecznych przystani, ani dla nas, ani dla naszych firm. Musimy po prostu być gotowi do nieustannego ruchu.

Cokolwiek jednak zrobisz dalej, dokądkolwiek zmierzasz, nie kieruj się ku środkowi! Ani do środka relacji, ani do środka organizacji. To zły moment, by być pośrednikiem, przynajmniej w tradycyjnym znaczeniu tego słowa.

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Więcej w: ZARZĄDZANIE
Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przejście od chaosu do harmonii w kontekście zarządzania zespołami — postacie ludzkie przemieszczają się od splątanych linii ku synchronizacji i płynnym kształtom.
ZARZĄDZANIE

Okiełznaj złożoność współpracy

Skomplikowane projekty zespołowe prowadzą często do nadmiernego zarządzania. Dodatkowe spotkania i procedury jeszcze bardziej obciążają produktywność. Istnieje lepsze rozwiązanie. W organizacjach oparty na współpracy, gdzie zespoły mają strukturę macierzową, pracownicy realizują jednocześnie wiele projektów, a sama praca ma często charakter płynny, eksploracyjny lub ewoluujący, menedżerowie stają przed poważnym wyzwaniem: kooperacja bywa chaotyczna i nieprzejrzysta, rzadko […]

Jack Skeels
1 października 2025
Zarządzanie sobą

Jak rozpoznać wypalenie i odzyskać motywację zanim będzie za późno?

Współczesne pole bitwy lidera to nie front wojenny, ale open space, spotkania na Teamsach i tabelki w Excelu. A jednak stawka – utrzymanie zaangażowania, motywacji i energii, zarówno własnej, jak i zespołu – pozostaje niezwykle wysoka. Co sprawia, że żołnierze biegną w stronę ognia, a pracownicy potrafią zarywać noce dla projektów?. Jak twierdzi psychiatra i […]

Klaudia Knapik
25 września 2025
Zarządzanie talentami

Dziesięć porad ekspertów dotyczących inteligentniejszego zatrudniania

Nowe badania, sprawdzone strategie i przemyślane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej z MIT SMR mogą pomóc Ci sprostać wyzwaniom związanym z zatrudnianiem najlepszych talentów. Czas poświęcony na proces rekrutacji może przynieść organizacji dwie skrajnie różne korzyści: pozyskanie wybitnego pracownika, który przyczyni się do jej rozwoju, albo zatrudnienie osoby niedopasowanej, która szybko odejdzie, generując dodatkowe koszty i […]

William Reed
24 września 2025
ZARZĄDZANIE

Nowoczesny CFO: od kontrolera finansów do architekta wartości

Tradycyjna rola dyrektora finansowego, skupiona na raportowaniu przeszłych wyników i kontroli kosztów, bezpowrotnie odchodzi do lamusa. W dzisiejszej, dynamicznej rzeczywistości biznesowej, CFO musi stać się strategicznym partnerem dla zarządu i proaktywnym liderem, który nie tylko liczy wyniki, ale przede wszystkim je kreuje. Jak zauważają analitycy z Boston Consulting Group w swojej publikacji „CFOs Must Lead […]

Paweł Kubisiak
23 września 2025
Osoba trzymająca maskę z pofragmentowanych luster, symbolizującą zespół oszusta – myśli oszusta, zniekształcone postrzeganie własnych kompetencji w środowisku pracy.
ZARZĄDZANIE

Zarządzanie poza modnym hasłem „zespół oszusta”

Najwyższy czas, by liderzy nazwali, znormalizowali i profesjonalnie zarządzali doświadczeniem pracowników czujących się jak oszuści. Przypomnij sobie moment, gdy po raz pierwszy stanąłeś przed nowym wyzwaniem zawodowym. Być może awansowałeś na stanowisko kierownika zespołu i wszyscy patrzyli na ciebie oczekując wskazówek. Albo twoje obowiązki rozszerzyły się o prezentacje przed zarządem spółki. A może przedstawiono cię […]

Basima Tewfik Sean Martin Jeremy Yip
23 września 2025
Symboliczna ilustracja przedstawiająca czterodniowy tydzień pracy – zegary przekształcające się w symbole produktywności, dobrostanu, współpracy i efektywnego zarządzania czasem, w stylu koncepcyjnym i nowoczesnej palecie kolorystycznej.
ZARZĄDZANIE

Czterodniowy tydzień pracy: jak wprowadzić go w swojej organizacji

Prelegent z sympozjum MIT SMR o przyszłości pracy odpowiada na pytania uczestników dotyczące wdrażania krótszego tygodnia pracy, jego wpływu na kulturę firmy oraz sposobów mierzenia sukcesu. Andrew Barnes, współzałożyciel 4 Day Week Global, ma z pierwszego rzędu wgląd w największy na świecie eksperyment dotyczący skutków skrócenia tygodnia pracy. Wszystko zaczęło się od jego własnej nowozelandzkiej […]

Andrew Barnes
11 września 2025
Premium
ZARZĄDZANIE

Odkryj matrycę życia i lepiej wykorzystuj swój czas

Obliczenie subiektywnej wartości czasu pozwala precyzyjnie wskazać, w jakich obszarach nawet niewielkie zmiany w tygodniowym harmonogramie mogą zwiększyć poziom zadowolenia z życia oraz poczucie satysfakcji i spełnienia. Godzina po godzinie – sposób, w jaki spędzamy czas, kształtuje jakość naszego życia. Dla wielu z nas jednak bilans ten okazuje się rozczarowujący. Dominujące w kulturze przekonania, utrwalone […]

Leslie Perlow Salvatore Affinito
5 września 2025
Premium
ZARZĄDZANIE

Argumenty za zwinnym zarządzaniem cyberbezpieczeństwem

Wysoce złożone hierarchie mogą prowadzić do nadmiernej pewności siebie, która nasila ryzyko. Mało kto spodziewałby się, że zwiększenie zasobów w kluczowym obszarze operacyjnym może obniżyć jego skuteczność. W miarę jak organizacje rozbudowują zespoły ds. cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na rosnące zagrożenia oraz koszty związane z cyberprzestępczością, mogą nieświadomie osłabiać swoją zdolność do trafnej oceny poziomu ryzyka. […]

Andrew Flostrand Andrew Park Dionysios Demetis Jan Kietzmann Leyland Pitt Ian McCarthy
5 września 2025
Na czym polega horizon scanning?
Zarządzanie zmianą

Cztery kompetencje pozwalające przygotować się na niepewną przyszłość

Horizon scanning to technika, która może pomóc liderom przetrwać w czasach globalnej niepewności. Jest to wysiłek polegający na przekuwaniu przewidywań we wnioski, a wniosków – w konkretne działania. Następujące po sobie fale zakłóceń zapowiadają kolejne zmiany w światowej gospodarce. Gdy w przyszłości historycy będą przyglądać się obecnej sytuacji, będą w stanie wyznaczyć granice między czasem […]

Scott D. Anthony
3 września 2025
Zarządzanie zmianą

Trio C-suite, które przesądza o sukcesie bądź porażce transformacji

W dojrzałych organizacjach rzadko brakuje ambicji, kapitału i talentów. A jednak większość transformacji grzęźnie. Nie dlatego, że zespoły nie umieją dowieźć projektów, lecz dlatego, że strategia, finanse i egzekucja idą różnymi torami. Najnowsza analiza BCG pokazuje, że tam, gdzie od pierwszego dnia zgrywa się „trio transformacyjne”: dyrektor finansowy (CFO), dyrektor ds. strategii (CSO)  i dyrektor […]

Redakcja MIT SMRP
27 sierpnia 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!