Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Budowanie zielonych firm — czy to wciąż priorytet na kolejne lata? 
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Budowanie zielonych firm — czy to wciąż priorytet na kolejne lata? 

Sytuacja geopolityczna sprawiła, że wiele krajów ponownie zwraca się ku konwencjonalnym źródłom energii. Mimo to firmy nie zaprzestają działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jak podkreślają eksperci – w obecnym kryzysie należy upatrywać szansy na wprowadzenie rozwiązań, które wpłyną na dekarbonizację naszej gospodarki. Na znaczeniu będą zyskiwać m.in. innowacyjne technologie pochłaniania dwutlenku węgla. Firmy starają się być […]

Paulina Kostro
1 października 2022
Elektryczne auto jako benefit
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Elektryczne auto jako benefit

Oferta benefitowa od pewnego czasu jest ciągle taka sama. Zazwyczaj jest to dofinansowanie zajęć sportowych, edukacyjnych lub opieki zdrowotnej. Carsmile Benefit proponuje coś zupełnie innego – zamiast typowych świadczeń dodatkowych pracodawca może zaoferować… samochód w abonamencie. PARTNEREM MATERIAŁU JEST CARSMILE WYSOKA INFLACJA i wynikająca z niej presja na podwyżki pensji, szczególnie wśród poszukiwanych na rynku specjalistów, sprawiają, że […]

1 października 2022
Jacek Hutyra, Orange Polska: „Jedyny rodzaj działalności bez wpływu na klimat to jej brak”
Wideocast ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Jacek Hutyra, Orange Polska: „Jedyny rodzaj działalności bez wpływu na klimat to jej brak”

O wpływie firm technologiczny na środowisko i klimat, a także o działaniach Orange Polska redukujących emisję dwutlenku węgla mówi Jacek Hutyra, Climate Officer. Energia to najważniejszy zasób firm telekomunikacyjnych odpowiedzialny za zdecydowaną większość ich emisji. – Nasze główne źródło emisji to energia elektryczna. Sektor cyfrowy wydaje się piękny i czysty, wirtualny, w chmurze. Ale to jest ogromna infrastruktura, którą trzeba zbudować, […]

Joanna Koprowska
30 września 2022
Co mogą zrobić liderzy, by dostosować się do ekologicznego stylu życia
Zmiany klimatyczne

Co mogą zrobić liderzy, by dostosować się do ekologicznego stylu życia

Od czasów poprzedzających rewolucję przemysłową obserwujemy wzrost temperatur na Ziemi, a w ciągu najbliższych lat prognozowane jest utrzymanie się tej tendencji. W rezultacie oceany wchłaniają prawie 93% ciepła uwięzionego w atmosferze Ziemi przez gazy cieplarniane otaczające nasz glob, co ma wpływ na ich ocieplenie i zakwaszenie, a w konsekwencji na częstsze występowanie huraganów, powodzi i innych ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, oświadcza Monterey Bay Aquarium. Liderzy […]

Ben Laker
28 września 2022
Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu 2022 zaczyna się już 24 października 
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Tydzień Odpowiedzialnego Biznesu 2022 zaczyna się już 24 października 

ICAN Institute został Patronem Medialnym Tygodnia Odpowiedzialnego Biznesu 2022 (#TOB2022), który oferuje wszystkim interesariuszom bezpłatny udział w pięciu dniach prelekcji, wywiadów i paneli. TOB2022 odbywa się 24–28.10.2022 r. w formie serii spotkań oraz warsztatów mających pomóc każdemu lepiej zrozumieć, czym jest ESG, CSR oraz jaką rolę odgrywa koncepcja zrównoważonego rozwoju w biznesie. Zrównoważony rozwój, ESG i CSR to tematy zyskujące […]

MateriaŁ Sponsorowany
12 września 2022
Innowacje, które inspirują
Premium
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Innowacje, które inspirują

Nowe technologie zmieniają nie tylko funkcjonowanie firm, ale także rewolucjonizują życie codzienne we wszystkich zakątkach świata. Przedstawiamy najciekawsze rozwiązania i innowacje technologiczne, które powstają na styku świata biznesu i nauki. Kiedy przyglądaliśmy się temu, co ciekawego w ostatnim czasie wydarzyło się na styku biznesu i nauki, staraliśmy się dobrać wynalazki tak, by reprezentowały różne branże, m.in. transport, energetykę czy […]

Maria Korcz
1 września 2022
Albo zerowe zużycie energii netto, albo… Jaki jest alternatywny scenariusz?
Premium
Zmiany klimatyczne

Albo zerowe zużycie energii netto, albo… Jaki jest alternatywny scenariusz?

Analiza możliwych scenariuszy może pomóc przedsiębiorstwom porównać koszty przejścia na zerowe emisje dwutlenku węgla netto z konsekwencjami utrzymania status quo. Już sama myśl o transformacji przedsiębiorstwa w kierunku zerowych emisji dwutlenku węgla netto może przytłaczać. Optymalizacja procesów w celu redukcji emisji zajmie całe lata, a przejście na alternatywne źródła energii w całym rozproszonym ekosystemie biznesowym to złożone przedsięwzięcie. Podczas gdy pewne […]

Simon Glynn Simon Cooper
1 września 2022
BSH dla Ukrainy: jak producent AGD pomaga uchodźcom
Społeczna odpowiedzialność biznesu

BSH dla Ukrainy: jak producent AGD pomaga uchodźcom

Miliony Polaków włączyły się w pomoc Ukraińcom, którzy doświadczają dramatu wywołanej przez Rosję wojny. Mieszkańcy, władze publiczne, instytucje pozarządowe i przedsiębiorstwa w obliczu tragedii, która spotkała naszych wschodnich sąsiadów, pomagali i pomagają nadal. Firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. intensywnie angażuje się w tę pomoc. Producent AGD pomaga potrzebującym na różne sposoby. BSH przekazał około tysiąca urządzeń gospodarstwa domowego […]

Materiał Partnera.
5 sierpnia 2022
Usługi przyjazne środowisku – jak przebiega proces zielonej transformacji w Grupie Impel
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Usługi przyjazne środowisku – jak przebiega proces zielonej transformacji w Grupie Impel

We wdrażanej przez przedsiębiorstwa strategii ESG na pierwszym miejscu znajduje się czynnik środowiskowy. W jego ramach definiowane są działania, jakie zamierzają podejmować firmy w celu zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Dla przedsiębiorstw oznacza to m.in. ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zużycia wody i mniejszą emisję ścieków. Transformacji w kierunku odpowiedzialnego biznesu sprzyjają ramy regulacyjne, takie jak Porozumienie Paryskie, unijna […]

MateriaŁ Sponsorowany
27 lipca 2022
Trudno być liderem, czyli o tym, czym jest załamanie kontekstu w social mediach
Media społecznościowe

Trudno być liderem, czyli o tym, czym jest załamanie kontekstu w social mediach

W social mediach rozmywa się granica między tym, co prywatne, a tym, co służbowe. Utrzymywanie różnych tożsamości widocznych osobno dla różnych odbiorców w mediach społecznościowych już nie jest możliwe. Zjawisko załamania kontekstu (context collapse) zaczęło dla wielu organizacji stanowić istotny problem. Zdefiniowano je jako „niemal całkowite uniemożliwienie zarządzania różnymi tożsamościami w mediach społecznościowych, osobnymi dla różnych grup odbiorców. Inną […]

Leslie Brokaw
14 lipca 2022

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!