Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Metaekspertyza: nowa przewaga konkurencyjna dzięki AI

W miarę jak AI demokratyzuje dostęp do informacji, a ekspertyza staje się towarem powszechnie dostępnym, liderzy powinni na nowo przemyśleć hierarchie i role — i skoncentrować się na umiejętnościach oceny oraz syntezy swoich zespołów. Niedawno pewien CEO zadał mi pytanie, które nie daje spokoju wielu kierownictw: „Jeśli mój młodszy analityk może uzyskać takie same wnioski […]

Ravikiran Kalluri
29 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Halucynacje AI są nieusuwalne. Dlaczego to cecha, a nie błąd, i jak zarządzać tym ryzykiem?

Halucynacje AI są kluczową barierą dla pełnej adopcji modeli generatywnych w krytycznych procesach biznesowych. Firmy inwestują ogromne środki w eliminację fałszywych, nielogicznych lub zmyślonych odpowiedzi. Tymczasem najnowsza praca matematyczna prof. Michała Karpowicza, szefa Samsung AI Center w Warszawie, dostarcza dowodu na to, że halucynacje są nieusuwalną, fundamentalną cechą obecnej architektury AI. W rozmowie z Iwo […]

Dr Iwo Zmyślony
23 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Przebij się przez szum wokół GenAI: Osiem kluczowych lektur

Czy masz pewność, że potrafisz poruszać się po świecie generatywnej sztucznej inteligencji — wiesz co, gdzie, kiedy i dlaczego? Eksperci MIT Sloan Management Review oferują liderom tak potrzebną dawkę jasności i zrozumienia. Wraz z rosnącymi możliwościami generatywnej sztucznej inteligencji rośnie również jej potencjalna wartość — zarówno dla organizacji, jak i dla każdego z nas indywidualnie. […]

Leslie Brokaw
21 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI w polskich firmach: chęci są, kompetencji brak, efektów nie mierzymy.

Tylko 8% managerów w Polsce uważa, że ich firma jest w pełni gotowa do korzystania z AI. W firmach niemieckich odsetek ten wynosi aż 41% – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie WEBCON. Ponad połowa polskich respondentów nie miała zapewnionych szkoleń ani wytycznych dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji. Wśród naszych zachodnich sąsiadów było to jedynie […]

Badanie Webcon
20 października 2025
Magdalena Kasiewicz o AI_HPE Polska
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak wykorzystać potencjał AI w relacjach z klientem oraz budowaniu przewagi konkurencyjnej

„Sztuczna inteligencja może wspierać sprzedaż, przewidywać potrzeby klientów i optymalizować procesy, ale to człowiek wciąż powinien podejmować decyzje” – podkreśla Magdalena Kasiewicz, dyrektorka ds. sprzedaży usług chmurowych w HPE Polska. W rozmowie z Pauliną Kostro, redaktorką „MIT SMRP”, opowiada, dlaczego transformacja cyfrowa zaczyna się od zmiany kultury organizacyjnej, a adopcja AI wymaga odwagi i… ciekawości. […]

Paulina Kostro
16 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Twój najlepszy pracownik to AI. Nadeszła era organizacji agentowych

Stoimy u progu fundamentalnej zmiany, którą analitycy McKinsey & Company nazywają największą transformacją organizacyjną od czasów rewolucji przemysłowej i cyfrowej. Nie chodzi tu o kolejną iterację automatyzacji czy nowe oprogramowanie. Mowa o narodzinach organizacji agentowych – nowego paradygmatu, w którym ludzie będą na masową skalę współpracować z wirtualnymi i fizycznymi agentami AI, aby tworzyć wartość […]

Paweł Kubisiak
15 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

W dyskusji na temat sztucznej inteligencji ścierają się dwa światy: obietnice rewolucji i twarde realia technologicznych ograniczeń. Jednym z najpoważniejszych wyzwań dla biznesu są tzw. halucynacje, czyli generowanie przez duże modele językowe (LLM) informacji nieprawdziwych. Choć wielu miało nadzieję, że to jedynie przejściowy problem, prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia na to […]

Dr Iwo Zmyślony
10 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Tradycyjne modele zarządzania, które sprawdzały się w XX wieku, dziś tracą na znaczeniu. W niestabilnym i nieprzewidywalnym świecie kluczem do sukcesu nie jest unikanie błędów, lecz umiejętność eksperymentowania i uczenia się na porażkach. Iwo Zmyślony, podczas swojego wystąpienia na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska, w fascynujący sposób wyjaśnił, dlaczego firmy, aby przetrwać, muszą czerpać […]

Dr Iwo Zmyślony
7 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI to konieczność, nie wybór. Firmy bez sztucznej inteligencji czeka porażka.

Firmy, które do 2030 roku nie wdrożą sztucznej inteligencji jako podstawowego narzędzia, najzwyczajniej w świecie zbankrutują. To nie jest prognoza analityka, lecz teza postawiona przez Piotra Wiśniewskiego – praktyka, który na co dzień rozwija spółkę technologiczną wykorzystującą AI. Jego zdaniem stoimy w obliczu rewolucji, która wymaga od biznesu przyspieszenia efektywności w tempie 10x. To już […]

Piotr Wiśniewski
3 października 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak działają LLM: 10 najważniejszych pytań na poziomie wykonawczym

Liderzy biznesowi podejmujący decyzje związane ze sztuczną inteligencją muszą znać podstawy działania dużych modeli językowych i opartych na nich narzędzi GenAI. Oto zestawienie najczęściej źle rozumianych zagadnień — kompendium wiedzy, które pozwoli szybko nadrobić najważniejsze braki. W mojej pracy w MIT Sloan School of Management w ciągu ostatnich dwóch lat miałem okazję uczyć wielu menedżerów […]

Rama Ramakrishnan
1 października 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!