Streszczenie: Z badania zleconego przez WEBCON wynika, że polskie firmy znajdują się na wczesnym etapie wdrażania sztucznej inteligencji, a ich gotowość do korzystania z AI jest niska. Mimo że 80% menedżerów w Polsce deklaruje korzystanie z AI, to zaledwie 8% uważa, że ich organizacja jest na to w pełni przygotowana. Dla porównania, w Niemczech odsetek ten sięga 41%. Co więcej, aż 40% polskich firm w ogóle nie interesuje się wdrażaniem sztucznej inteligencji, podczas gdy w Niemczech ten wskaźnik wynosi zaledwie 2%.
Tylko 8% managerów w Polsce uważa, że ich firma jest w pełni gotowa do korzystania z AI. W firmach niemieckich odsetek ten wynosi aż 41% – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie WEBCON. Ponad połowa polskich respondentów nie miała zapewnionych szkoleń ani wytycznych dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji. Wśród naszych zachodnich sąsiadów było to jedynie 16%.
Badanie wykazało, że biznes w Polsce wciąż jest na wczesnym etapie wdrażania AI. Jednocześnie 3 na 4 menedżerów wierzy, że odpowiednie narzędzia AI mogłyby znacząco zwiększyć wydajność ich zespołów. Oczekiwania wobec sztucznej inteligencji są ogromne, a kluczowe wyzwanie polega dziś na przełożeniu go na praktykę.
Aż 80% respondentów z Polski deklarowało, że korzysta z AI. Najczęściej do przygotowywania treści i dokumentów (54%), analizy danych (48%) oraz raportów (30%). Zdecydowanie rzadziej sztuczna inteligencja służy do wspierania decyzji operacyjnych, generowania pomysłów czy wykrywania błędów. AI to więc zdecydowanie częściej pomoc doraźna, a nie element możliwego do zmierzenia procesu.
Polskie firmy nie są gotowe na AI
Jednocześnie aż 40% polskich respondentów przyznało, że ich firma nie interesuje się AI. Dla porównania, w Niemczech na brak zainteresowania wskazało jedynie 2%. Aż 23% menedżerów w Polsce uważa też, że ich firmy nie mają odpowiednich narzędzi ani kompetencji, aby w pełni korzystać z AI. Największa grupa – 31% – dopiero analizuje swoje potrzeby i możliwości w tym zakresie. Zaledwie 8% ma przekonanie, że są w pełni gotowe do korzystania ze sztucznej inteligencji.
– Polskie firmy mają technologię w zasięgu ręki, ale nie potrafią jeszcze w pełni wykorzystać jej potencjału. Tymczasem u naszych zachodnich sąsiadów deklarowane stopień wdrożenia i gotowość na AI są istotnie wyższe. Badanie wskazało, że sztuczna inteligencja nie jest jeszcze regularnie wykorzystywana w procesach biznesowych firm. Tym samym trudno ocenić, jak przekładała się na efektywność i wyniki. Na poziomie indywidualnym wśród managerów adopcja AI jest wysoka, jednak strategiczna gotowość firm do korzystania z niej pozostaje niska. Wiele przedsiębiorstw wciąż boryka się więc ze zjawiskiem tzw. shadow AI. Aby można było mówić o dojrzałym wykorzystaniu potencjału sztucznej inteligencji potrzebne są decyzje inwestycyjne i osadzenie AI bezpośrednio w procesach – wskazuje Michał Potoczek, CEO WEBCON.
Czy mierzymy efekty? Oczekiwania vs. rzeczywistość
Analiza efektywności wdrożeń AI jest rzadkością. 57%menedżerów w Polsce przyznaje, że w ich firmach w ogóle nie jest to badane, a kolejne 34% ogranicza się do jakościowych obserwacji. Aż 91% przedsiębiorstw realnie nie mierzy więc wpływu AI na pracę. Jednocześnie oczekiwania wobec tej technologii są ogromne. 76% menedżerów jest przekonanych, że ich zespoły mogłyby pracować wydajniej dzięki odpowiednim narzędziom AI. W Niemczech było to aż 93% respondentów.
– 9 na 10 managerów przyznaje, że wpływ sztucznej inteligencji na efektywność pracy nie jest dziś analizowany lub analiza bazuje jedynie na obserwacjach. To jasny sygnał, że w firmach brakuje narzędzi zintegrowanych z procesami biznesowymi, na których można budować efekt skali. Obserwacja jakościowa to zaledwie punkt wyjścia. Pozwala zobaczyć kierunek zmian, ale nie pokazuje faktycznego wpływu technologii na produktywność czy wyniki biznesowe. Bez konkretnych danych trudno podejmować decyzje o dalszych inwestycjach w sztuczną inteligencję i ocenić jej rolę oraz przydatność – podkreśla Łukasz Wróbel, wiceprezes WEBCON.
Niemcy się szkolą, Polacy zwlekają
Wyzwaniem dla biznesu jest m.in. kwestia kompetencji pracowników. 31% badanych managerów w Polsce nie otrzymało żadnego szkolenia ani wytycznych dotyczących AI. 8% dopiero na nie czeka, a 20% musiało szkolić się samodzielnie. Jednocześnie wśród managerów z Niemiec tylko co dziesiąty nie miał żadnego szkolenia ani nie otrzymał wytycznych. Aż 84% wskazało, że otrzymało co najmniej wytyczne lub edukację związaną z korzystaniem ze sztucznej inteligencji.
– Większość polskich menedżerów nie otrzymała żadnego przygotowania do pracy z AI. To nie tylko spowalnia adopcję technologii, ale też zwiększa ryzyka. Decyzje dotyczące wykorzystania AI podejmowane są intuicyjnie, poza ramami polityk i standardów bezpieczeństwa. To sprawia, że firmy tracą możliwość mierzenia efektów kolejnych usprawnień. Jednocześnie zwiększa ryzyko wycieków czy niezgodności danych i rodzi problemy z audytowaniem informacji. Rozwiązaniem tego problemu jest spójny governance rozumiany jako zestaw narzędzi działających w tle firmowych procesów, z których pracownicy korzystają w ramach istniejącego ekosystemu IT. Dzięki temu indywidualne inicjatywy mogą realnie przekładać się na mierzalną wartość biznesową bez podnoszenia poziomu ryzyka – mówi Łukasz Wróbel.
Ponad 70% polskich respondentów nie ma kontroli nad korzystaniem z AI przez pracowników lub deklaruje, że nadzoruje je samodzielnie. Zaledwie 29% może mieć pewność co do bezpieczeństwa danych wynikającą z procedur. Kadra korzysta jedynie z zatwierdzonych przez firmę narzędzi. Jednocześnie w Niemczech jest to aż 58% firm.
Kto powinien podejmować decyzje?
Decyzje dotyczące wyboru narzędzi AI w polskich firmach są postrzegane przede wszystkim jako leżące po stronie zarządów – wskazało tak 46% respondentów. Co piąty manager uważa, że powinny one być podejmowane na poziomie zespołów, a 21% – działów IT. Większość respondentów z Niemiec zostawiłaby decyzje po stronie działu IT (55%). Jedynie 15% wskazało na zarząd, a 10% – na zespół. Jednocześnie, aż 60% polskich menedżerów uważa, że ich opinia realnie wpływa na proces wyboru i wdrożenia narzędzi. To dobry punkt wyjścia, jednak w wielu firmach może brakować mechanizmów, które przełożą ten potencjał na wysoką jakość wdrożeń.
Aby zbudować zaufanie i przyspieszyć adopcję nowych rozwiązań, konieczne jest zaangażowanie wszystkich stron. Przede wszystkim zarządu i działu IT, które definiują standardy bezpieczeństwa oraz architekturę. A także zespołów, czyli właścicieli procesów, którzy wskazują potrzeby i inicjują tworzenie konkretnych rozwiązań. Bez kontrolowanej integracji sztucznej inteligencji z firmowymi systemami oraz jasno określonych zasad dostępu i wykorzystania AI, dyskusja o ryzykach będzie wciąż wypierać rozmowę o realnej wartości, jaką mogą wnieść rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.
Badanie wyraźnie pokazało, że polskie firmy wciąż mają sporo do nadrobienia w drodze do pełnej adaptacji AI. Choć ze sztucznej inteligencji korzysta większość menedżerów, brakuje systemowego wsparcia, strategii i procedur bezpieczeństwa. Największym wyzwaniem pozostaje nie sama technologia, lecz kompetencje i kultura organizacyjna, która mogłaby wspierać innowacje i wdrażanie AI.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2025 roku na zlecenie WEBCON przez niezależne agencje badawcze metodą CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing) wśród stu przedstawicieli dużych przedsiębiorstw (zatrudniających ponad 250 pracowników) w Polsce oraz w Niemczech. Badanie przeprowadziły agencje ARC Rynek i Opinia oraz TGM Research. Respondenci reprezentowali takie branże jak przemysł, handel, budownictwo, transport, zdrowie i farmacja, administracja publiczna czy logistyka. Wszyscy ankietowani zajmowali stanowiska przynajmniej managera/kierownika zespołu.

