Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI w polskich firmach: kto wygrywa, kto zostaje w tyle?

Nowy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego rzuca światło na rzeczywisty stan adopcji AI w polskich firmach. Obraz, jaki się z niego wyłania, jest pełen kontrastów. Z jednej strony mamy grupę cyfrowych pionierów, którzy dzięki AI budują międzynarodową przewagę konkurencyjną. Z drugiej – zdecydowaną większość firm, które podchodzą do nowej technologii z rezerwą, czekając, aż jej wdrożenie […]

Paweł Kubisiak
29 września 2025
Ilustracja przedstawiająca współpracę ludzi z symbolicznie ukazaną sztuczną inteligencją w środowisku przemysłowym — przezroczyste postacie AI monitorują maszyny i wspierają techników w utrzymaniu ruchu.
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Rewolucja w utrzymaniu ruchu: jak AI ogranicza przestoje

Sztuczna inteligencja w predykcyjnym utrzymaniu ruchu zapobiega awariom sprzętu w różnych sektorach gospodarki. Aby w pełni wykorzystać potencjał tej technologii, menedżerowie muszą sprostać trzem fundamentalnym wyzwaniom. Przez ponad cztery miesiące sześciu niezwykłych pasażerów przemierzało nowojorskie metro. Ich zadanie: zapobieganie awariom w systemie transportu podziemnego. Od świtu do późnych godzin wieczornych monitorowali każdy przejazd, rejestrując dane […]

Ganes Kesari
25 września 2025
Automatyzacja i robotyzacja

Czy za bardzo ufamy AI?

Sztuczna inteligencja wciąż popełnia poważne błędy, więc ludzie potrzebują wskazówek, kiedy powinni poddawać w wątpliwość wyniki jej działania. Od wielu lat zajmuję się kwestią zaufania do technologii. Oto jeden z przykładów: w 2011 r. prowadziłam badania nad postrzeganiem robotów w sytuacjach krytycznych wymagających szybkiego działania. Zespół, w którym pracowałam, skupiał się na ewakuacjach w sytuacjach […]

Ayanna Howard
24 września 2025
E-commerce

AI w e-commerce: Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Sztuczna inteligencja szturmem zdobywa świat e-commerce, obiecując rewolucję w personalizacji, optymalizacji i obsłudze klienta. Jednak fala marketingowego entuzjazmu często przesłania realne wyzwania i pułapki. Jak mądrze wdrażać AI, by stała się realną przewagą konkurencyjną, a nie kosztowną pomyłką? W 11. odcinku podcastu „Limity AI” Iwo Zmyślony rozmawiał z Konradem Bujakiem – doświadczonym inżynierem AI, konsultantem […]

Dr Iwo Zmyślony
19 września 2025
Potrzeba zredefiniowania zarządzania
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Agentowa AI na dużą skalę. Czy potrzebujemy redefinicji zarządzania w erze ponadludzkiej siły roboczej?

Eksperci debatują, czy wdrożenie agentowej sztucznej inteligencji wymaga nowego podejścia do zarządzania. Już czwarty rok z rzędu „MIT Sloan Management Review” i Boston Consulting Group (BCG) gromadzą międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji złożony zarówno z naukowców, jak i praktyków, aby lepiej zrozumieć, jak w organizacjach na całym świecie wdrażana jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja (responsible […]

Elizabeth M. Renieris
18 września 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Era Agentów AI: prekursorzy zgarniają największe zyski

Firmy będące pionierami we wdrażaniu agentów AI osiągają znacznie wyższy i szybszy zwrot z inwestycji (ROI). Aż 88% z nich notuje pozytywne wyniki finansowe, a ponad połowa deklaruje wzrost przychodów o 6-10%. Agenty AI już dziś rewolucjonizują kluczowe obszary biznesu, takie jak obsługa klienta, marketing, cyberbezpieczeństwo i wsparcie techniczne, stając się standardem w ponad połowie […]

Redakcja MIT SMRP
16 września 2025
Futurystyczna ilustracja przedstawiająca projektowanie inteligencji jako architekturę współpracy ludzi i sztucznej inteligencji w dynamicznym, sieciowym środowisku decyzji i wiedzy.
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Przestańcie wdrażać sztuczną inteligencję. Zacznijcie projektować inteligencję

Projektowanie inteligencji według Stephena Wolframa to praktyczne zasady oparte na filozoficznych odkryciach dotyczących obliczeń, które wygenerują trwałą wartość z AI w środowiskach przedsiębiorstw. Stephen Wolfram to fizyk, który przekształcił się w przedsiębiorcę. Jego pionierskie badania nad automatami komórkowymi, nieredukowalnością obliczeniową i symbolicznymi systemami wiedzy fundamentalnie zmieniły nasze rozumienie złożoności. Teoretyczne przełomy zaowocowały sukcesami komercyjnymi: Wolfram […]

Michael Schrage David Kiron
15 września 2025
wdrożenie AI
Premium
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Paraliż wdrożeniowy sztucznej inteligencji – gdy strach przed zmianą jest większy niż przed porażką

Ferra to firma z tradycjami, która przez dekady budowała swoją pozycję na solidnych, niezmiennych fundamentach. W obliczu rewolucji technologicznej jednak nawet najmocniejsze opoki muszą się zmierzyć z nową rzeczywistością. Prezes Marek, czując rosnącą presję rynku, zdaje sobie sprawę, że musi zainwestować w sztuczną inteligencję, aby nie zostać w tyle. Inicjatywa ta, zamiast stać się kołem […]

Paulina Kostro Jan Kleczkowski
12 września 2025
Ilustracja mężczyzny wyginającego świetlistą krzywą – metafora wpływu, jaki sztuczna inteligencja ma na pracę.
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Chcesz produktywności napędzanej sztuczną inteligencją? Przeprojektuj pracę

Sztuczna inteligencja daje liderom nowe możliwości, pod warunkiem że zdekonstruują stanowiska i procesy, przeredystrybuują pracę oraz zrekonstruują nowe sposoby działania. TRADYCYJNE STRUKTURY, które niegdyś definiowały pracę — stałe stanowiska, sztywne procesy i wąsko określone role — rozpadają się pod ciężarem zmian. Przez stulecia relacja między kosztem (lub ceną) a wolumenem kształtowała ekonomiczne obliczenia pracy. Organizacje […]

​Ravin Jesuthasan
12 września 2025
Premium
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI to nie projekt IT. To transformacja, która zaczyna się od ludzi

Decyzja o wdrożeniu sztucznej inteligencji nie sprowadza się do wyboru odpowiedniego systemu, ale jest decyzją o wejściu w proces transformacji kulturowej wymagający nowego stylu przywództwa. I to właśnie ten aspekt stanowi największe wyzwanie dla prezesa Marka. Opór dyrektorów ds. IT i finansów nie wynika z braku wiedzy o technologii, lecz z braku poczucia kontroli i […]

Mariusz Bukowski
5 września 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!