Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Zapanuj nad danymi z IBM FlashSystem
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Zapanuj nad danymi z IBM FlashSystem

Coraz większe ilości danych wymagają nie tylko przestrzeni na firmowych serwerach, ale także możliwości szybkiego do nich dostępu. Ten zapewnia technologia, a konkretnie pamięci masowe flash i nowoczesne interfejsy NVMe. Jednym z rozwiązań, na które warto zwrócić szczególną uwagę, jest IBM FlashSystem. IBM FlashSystem to platforma, która upraszcza przechowywanie danych w hybrydowym środowisku wielochmurowym. Wszystkie macierze FlashSystem mają jednolite, […]

Materiał Partnera
4 stycznia 2021
Widok danych 360
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Widok danych 360

Dane powinny być własnością organizacji, a nie poszczególnych jednostek i departamentów. Niestety w rzeczywistości bardzo często jest na odwrót. O tym jak stać się firmą data‑drive, która podejmuje decyzje w oparciu o dane opowiada Tomasz Stachlewski, CEE Senior Solutions Architecture Manager w Amazon Web Services (AWS). Rozmawia Paulina Kostro. Firmy, które wykorzystują dane, wymieniają szereg korzyści z tym związanych. Jednak, jak podaje Harvard […]

Paulina Kostro Tomasz Stachlewski
22 grudnia 2020
Transformacja cyfrowa to konieczność [Materiał partnerski]
Transformacja organizacyjna

Transformacja cyfrowa to konieczność [Materiał partnerski]

Salesforce Live, wirtualna konferencja dla osób zainteresowanych rozwojem biznesu i najnowszymi technologiami, już za nami. Podczas wydarzenia przedstawiono inspirujące historie firm, które wprowadzają zmiany w tzw. nowej rzeczywistości – po to, by zapewnić swoim klientom jak najlepsze doświadczenia. Partnerem materiału jest Salesforce. 27 października 2020 roku przedstawiciele firmy Salesforce powitali swoich klientów i partnerów na corocznym biznesowo‑technologicznym wydarzeniu […]

1 grudnia 2020
Jak stara książka przyczyniła się do powstania smartfona
Premium
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak stara książka przyczyniła się do powstania smartfona

Dowiedz się, jak nieprawdopodobne pomysły stają się źródłem przełomowych produktów i usług, które dają początek kolejnym, nie mniej szalonym, ideom. Wyobraź sobie taką scenę: przestronna hala magazynowa wypełniona po brzegi wiernymi zwolennikami niezwykle popularnej firmy produkującej elektroniczne gadżety dla konsumentów. Charyzmatyczny dyrektor generalny przedsiębiorstwa wchodzi na scenę, mając w ręku nowy produkt, który do tej pory był […]

Safi Bahcall
1 grudnia 2020
Hiperpersonalizacja w kontaktach z klientem dzięki analityce
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Hiperpersonalizacja w kontaktach z klientem dzięki analityce

Żyjemy w świecie opartym na danych. Wraz z gwałtownym wzrostem liczby punktów oraz sposobów kontaktu z klientami, dane te rosną wykładniczo pod kątem zarówno objętości, jak i ich złożoności. Umiejętność zrozumienia tych danych ma kluczowe znaczenie dla właściwej identyfikacji kontekstu relacji z klientem oraz zarządzania jego doświadczeniem. Partnerem materiału jest SAS. Autorem materiału jest Radosław Grabiec, CEMEA Customer Intelligence Practice Lead, […]

17 listopada 2020
Technologia 5G – szanse i wyzwania dla polskiego biznesu. DEBATA EKSPERTÓW
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Technologia 5G – szanse i wyzwania dla polskiego biznesu. DEBATA EKSPERTÓW

Pierwszego dnia Kongresu ICAN Management Review odbyła się debata poświęcona technologii 5G. Eksperci zajmujący się tą tematyką wypowiedzieli się na temat szans, jakie daje ona polskiemu biznesowi – ale także wyzwań, jakie przed nim stawia. W debacie uczestniczyli: PIOTR MUSZYŃSKI, ZAŁOŻYCIEL & PREZES, FIXMAP SP. Z O.O. MACIEJ STASZAK, WICEPREZES ZARZĄDU, DYREKTOR SPRZEDAŻY, EMITEL DR HAB. INŻ. […]

Tomasz Kulas
4 listopada 2020
Zarząd potrzebuje planu nadzorowania AI
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Zarząd potrzebuje planu nadzorowania AI

Sztuczna inteligencja wymaga od zarządu większego obeznania z tą technologią oraz zwrócenia uwagi na związane z nią zagrożenia i korzyści. Możemy na razie nie dyskutować na temat tego, czy sztuczna inteligencja ostatecznie przejmie funkcje zarządu. Nie możemy jednak odkładać na później rozmowy o tym, czy zarząd firmy powinien nadzorować AI, ponieważ ta rozmowa jest istotna, niezależnie od tego, czy […]

Karen Silverman
26 października 2020
Pandemia zmieniła megatrendy w rozwoju sztucznej inteligencji
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Pandemia zmieniła megatrendy w rozwoju sztucznej inteligencji

W nowej publikacji 2 Megatrends Dominate the Gartner Hype Cycle for Artificial Intelligence, analitycy podkreślają, że COVID‑19 nie zatrzymał rozwoju AI, ale uwypuklił dwa nowe trendy. Według sondażu Gartnera w czasie globalnego kryzysu 47% inwestycji w sztuczną inteligencję (AI) pozostało na niezmienionym poziomie, a 30% nawet przyśpieszyło. To ewenement jeśli spojrzymy na gigantyczne spadki w innych branżach i obszarach. Powodem takich […]

Rafał Pikuła
6 października 2020
BLIK, przelew w mig
INNOWACJE

BLIK, przelew w mig

Jak konkurujące ze sobą na co dzień banki połączyły siły, by stworzyć unikalny w skali świata system płatności mobilnych. Gdy rozpoczynaliśmy prace nad IKO, autorską aplikacją mobilną PKO Banku Polskiego, nie byliśmy jedynymi, którzy dostrzegli potencjał tkwiący w bankowaniu za pomocą telefonów komórkowych. Nasi główni konkurenci również nie próżnowali, a Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, Citi […]

Zbigniew Jagiełło Paweł Kubisiak
1 września 2020

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!