Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu
Premium
Transformacja organizacyjna

Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu

Nowe technologie cyfrowe rewolucjonizują konwencjonalne modele biznesowe, struktury organizacyjne i procesy operacyjne w większości branż. Radykalną zmianę przeszedł prawie każdy aspekt działalności: relacje z klientami, zarządzanie łańcuchem dostaw czy obsługa posprzedażowa. Nigdzie nie widać tego wyraźniej niż w procesach związanych z pracą nad innowacjami wdrażanymi przez tradycyjne firmy. W obliczu ostrej konkurencji ze strony cyfrowych graczy, którzy stosują nowatorskie sposoby tworzenia […]

Didier Bonnet Neil C. Thompson Yun Ye
1 września 2020
PUNKT WIDZENIA: Jak uprościć przechowywanie danych w hybrydowym środowisku wielochmurowym?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

PUNKT WIDZENIA: Jak uprościć przechowywanie danych w hybrydowym środowisku wielochmurowym?

O tym, jak zoptymalizować wydatki na przechowywanie danych, i o możliwościach, jakie dają macierze IBM Flash, rozmawiamy z Grzegorzem Gołdą, dyrektorem ds. sprzedaży w Cloudware Polska. Partnerem materiału jest Cloudware Polska. Z roku na rok pobijamy kolejne rekordy produkcji najróżniejszych danych. Jak to wpływa na wymagania nakładane na biznes? To prawda. Zarówno w przestrzeni prywatnej, jak i biznesowej ciągle tworzymy coraz więcej danych. […]

1 września 2020
OKIEM CZYTELNIKA: Technologiczna zmiana
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

OKIEM CZYTELNIKA: Technologiczna zmiana

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych kojarzy się w społecznym odbiorze głównie z produkcją tradycyjnych dokumentów i banknotów. Tymczasem firma dynamicznie wprowadza na rynek produkty oraz systemy IT. Są wśród nich rozwiązania zarówno dla obywateli, jak i dla biznesu. O technologicznym obliczu PWPW rozmawiamy z dyrektorem Pionu Produktów Cyfrowych spółki, Konradem Jaczewskim. Partnerem materiału jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Panie dyrektorze, czy to […]

1 września 2020
Najcenniejsze jednorożce na świecie
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Najcenniejsze jednorożce na świecie

Mianem „jednorożca” określa się start‑up wyceniany na co najmniej miliard dolarów. Obecnie na świecie można doliczyć się aż 490 młodych firm tego typu – najwięcej ze Stanów Zjednoczonych i Chin, ale także z Indii, Indonezji, Singapuru, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii czy Niemiec.

1 września 2020
Zaufanie do AI – nie taka prosta sprawa
Przełomowe innowacje

Zaufanie do AI – nie taka prosta sprawa

Jeszcze jesteśmy na początku ery sztucznej inteligencji, a ta już sporo namieszała w naszej codzienności, zmieniając to, jak pracujemy, korzystamy z internetu czy przemieszczamy się po mieście. Brak regulacji i zasad etycznych dotyczących zarządzania rozwojem AI wywołuje coraz większy niepokój opinii publicznej. Jak zmniejszyć lukę zaufania do AI oraz zadbać o bezpieczeństwo, prywatność i spokój społeczeństwa? Obawy dotyczący uzależnienia się ludzkości […]

Joanna Koprowska
1 września 2020
Model biznesowy na cyfrowe czasy
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Model biznesowy na cyfrowe czasy

O tym, jak potrzeba i zdolność rozumienia klienta końcowego oraz umiejętność i konieczność poruszania się w cyfrowym ekosystemie determinują optymalny model biznesowy dla danej firmy w cyfrowych czasach, mówi nam Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”. PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI PDF Paweł Górecki: Pani artykuł Thriving […]

Paweł Górecki Stephanie L. Woerner
1 września 2020
Wykorzystaj potencjał sztucznej inteligencji
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Wykorzystaj potencjał sztucznej inteligencji

Przewodzenie i odnoszenie sukcesów z zespołem wyposażonym w narzędzia ze sfery sztucznej inteligencji wymaga wzięcia pod uwagę kluczowych aspektów naboru pracowników, szkoleń oraz zarządzania ryzykiem. Postęp techniczny osiągnięty ostatnio w sferze uczenia maszynowego, szczególnie w obszarze uczenia głębokiego (deep learning), jest następstwem coraz częstszego włączania przez firmy sztucznej inteligencji (AI) w procesy i bieżące zadaniaIndeks górny 11. Niektóre z takich nowych rozwiązań, jak […]

Daniel Rock
18 sierpnia 2020
Cyberochroniarz potrzebny od zaraz
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Cyberochroniarz potrzebny od zaraz

Obecnie największym zagrożeniem dla cyberbezpieczeństwa i ochrony danych jest brak wykwalifikowanej kadry, a co za tym idzie – możliwość zapobiegania coraz bardziej wyrafinowanym atakom. Sposobem na poradzenie sobie z hakerami są m.in. działania prewencyjne. Na świecie brakuje już 1,2 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa – czytamy w najnowszym raporcie od Deloitte pt. „Future of cyber”. Ponad połowa organizacji uważa, że […]

Paulina Kostro
17 sierpnia 2020
Czy smutny robot będzie efektywny? O psychoterapii robotów
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Czy smutny robot będzie efektywny? O psychoterapii robotów

Superinteligentne roboty są tworzone na nasz obraz i podobieństwo. Jeśli więc coraz więcej ludzi ma problemy psychiczne, to czy ten problem nie dotknie sztucznej inteligencji? O złożonej naturze robotów opowiada Joanne Pransky, pierwsza psychoterapeutka robotów, nazwana przez Isaaca Asimova prawdziwą dr Susan Calvin. Rozmowa odbyła się w ramach Infoshare 2020. Joanne Pransky i Isaac Asimov Rafał Pikuła: Zacznijmy od […]

Rafał Pikuła Joanne Pranksy
11 sierpnia 2020
Jak wykorzystać chmurę w nowoczesnym przedsiębiorstwie? 
Wideocast AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak wykorzystać chmurę w nowoczesnym przedsiębiorstwie? 

Jak IBM hybrid multicloud solutions with Power wpływa na biznes? Skalowalność, dostęp do dużego spektrum rozwiązań chmurowych, oszczędność budżetu – to tylko kilka z zalet korzystania z chmury. Zapraszamy na rozmowę Grzegorza Gołdy (Cloudware Polska) z Tomaszem Boczkiem (IBM) o tym, co daje chmura w połączeniu z technologią Power.

Cloudware Polska
11 sierpnia 2020

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!