Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Rada Programowa MIT SMRP - czwarte posiedzenie
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Rada Programowa MIT SMRP – czwarte posiedzenie

Najważniejsza jest celowość cyfrowej transformacji W myśleniu o cyfrowej transformacji często dominuje przekonanie, że technologia rozwiązuje wszelkie problemy, tymczasem wiele zależy od czynnika ludzkiego, a przede wszystkim od odpowiedzi na pytanie, po co wprowadzamy dane rozwiązania technologiczne. Także w kwestii produktywności, wykorzystanie technologii ma ograniczone znaczenie, często od narzędzi mierzących wydajność ważniejsza jest kultura organizacyjna, zwłaszcza w czasie kryzysu – […]

Paweł Górecki
12 marca 2021
Blockchain powszechny
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Blockchain powszechny

Hipoteka, rejestry pojazdów, podatki i cła, wybory – to tylko przykłady możliwości coraz szerszego wykorzystania technologii blockchain. Wdrażają ją nie tylko wielkie firmy finansowe, handlowe, logistyczne czy farmaceutyczne, ale też administracja publiczna, dla której kluczowymi zaletami tej technologii są wyjątkowy poziom  bezpieczeństwa i trwałość danych. Kojarzony do niedawna głównie z kryptowalutami, blockchain toruje sobie w ten sposób drogę do […]

Rafał Pikuła
11 marca 2021
Opodatkowanie i regulacja gospodarki cyfrowej
Wideocast AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Opodatkowanie i regulacja gospodarki cyfrowej

Platformy technologiczne takie jak Uber, Facebook, czy Airbnb działają w gruncie rzeczy na zasadzie wirtualnych punktów kontaktu dla wielu zewnętrznych interesariuszy.  Są łatwo skalowalne dzięki relatywnie niewielkim kosztom obsługi infrastruktury i zbierają ogromne ilości danych. To sprawia, że pojawiają się obawy dotyczące ich dominującej pozycji na wielu rynkach. Opodatkowanie i odpowiednie przepisy regulacyjne to sposoby na ochronę mniejszych […]

Paweł Górecki Magdalena Bryś Seth Benzell
11 lutego 2021
Chcesz mieć innowacyjną firmę i szukasz nowych technologii? Najpierw przyjrzyj się tym, które już posiadasz
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Chcesz mieć innowacyjną firmę i szukasz nowych technologii? Najpierw przyjrzyj się tym, które już posiadasz

Innowacyjność nie sprowadza się jedynie do wdrażania nowych technologii. Dużo ważniejsze jest wykorzystanie całego potencjału tkwiącego narzędziach, które już posiadamy. W świetle badań przeprowadzonych przez profesor Dorit Nevo z Rensselaer Polytechnic Institute, dostępne w firmach narzędzia IT w wielu wypadkach są absolutnie wystarczające do osiągnięcia lepszych rezultatów biznesowych. Poświęcenie zaledwie jednej godziny na eksperymentowanie z dostępnymi już narzędziami może przynieść firmie […]

Jacek Tomczyk
10 lutego 2021
Pracuj i żyj zgodnie z regułą 80/20
Premium
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Pracuj i żyj zgodnie z regułą 80/20

Stosując zasadę Pareta, liderzy mogą osiągać większe sukcesy mniejszym kosztem i dzięki temu skupiać się na tym, co jest dla nich naprawdę ważne. Kiedy byłem świeżo upieczonym studentem Oksfordu, mój opiekun naukowy stwierdził, że nie powinienem w ogóle uczęszczać na wykłady. „Znacznie lepiej jest czytać książki – wyjaśnił. – I pamiętaj, żeby nigdy nie czytać żadnej z nich od […]

Richard Koch
1 lutego 2021
Co o cyberbezpieczeństwie mówią eksperci?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Co o cyberbezpieczeństwie mówią eksperci?

Przyśpieszona transformacja cyfrowa niesie ze sobą ryzyko zwiększonych zagrożeń. Xopero Software S.A., we współpracy z 21 ekspertami z 13 firm, przygotowało raport „Cyberbezpieczeństwo: Trendy 2021”. Jakie są prognozy specjalistów? Raport – do tworzenia którego zaproszono takie firmy jak Netia, Orange Polska, Oracle, Asseco Data Systems, NASK S.A., QNAP, Sophos, TestArmy czy Axence  – prezentuje rosnącą skalę cyberzagrożeń. […]

Rafał Pikuła Opracowanie Mit Smrp
27 stycznia 2021
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do ustalania cen niesie ze sobą ryzyko... zmowy
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do ustalania cen niesie ze sobą ryzyko… zmowy

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja są od dawna wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do ustalania najbardziej efektywnych strategii cenowych produktów. Najnowsze badania naukowców z University of California i Rice University pokazują jednak, że posiłkowanie się nowymi technologiami może prowadzić do powstawania zmów cenowych pomiędzy firmami, których zarządy… wcale nie muszą być tego świadome. Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, pomagają ograniczać […]

Jacek Tomczyk
27 stycznia 2021
Zamiast kart na siłownię firmy oferują pracownikom konsultacje psychologiczne
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Zamiast kart na siłownię firmy oferują pracownikom konsultacje psychologiczne

Pandemia miała ogromny wpływ na sposób funkcjonowania firm, ale także pracowników. I choć home office ma wiele zalet, a Polacy polubili elastyczne formy zatrudnienia, to izolacja społeczna, w jakiej funkcjonujemy od prawie roku, ma realny wpływ na nasze samopoczucie i relacje ze współpracownikami. Z tego powodu część firm postanowiła wesprzeć zatrudnionych w tym zakresie, wykupując konsultacje psychologiczne w formie telefonicznej lub online. […]

Jacek Tomczyk
25 stycznia 2021
Indeks Cyfryzacji Gospodarki, czyli o transformacji cyfrowej w praktyce
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Indeks Cyfryzacji Gospodarki, czyli o transformacji cyfrowej w praktyce

Raport „Indeks Cyfryzacji Gospodarki” jest oceną rozwoju cyfrowych gospodarek 90 państw, a prezentowane w nim wyniki dotyczą  90% światowej populacji internautów. Jak wypada Polska i jak przekłada się to na rodzimy biznes? The Fletcher School na Uniwersytecie Tufts, w strategicznym partnerstwie z Mastercard, opublikowała raport „Indeks Cyfryzacji Gospodarki” (ang. Digital Intelligence Index). Opracowanie przedstawia globalny obraz rozwoju cyfrowych gospodarek oraz […]

Rafał Pikuła Opracowanie Mit Smrp
20 stycznia 2021

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!