Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji

Analityka i Business Intelligence

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru Analityka i Business Intelligence Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? Analityka i Business Intelligence Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Generatywna sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, czyli czym są ChatGPT i DALL-E Analityka i Business Intelligence Generatywna sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, czyli czym są ChatGPT i DALL-E

Systemy, których można używać do tworzenia nowych treści, w tym audio, kodu, obrazów, tekstu, symulacji i filmów, to narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (AI). Najnowszy postęp w tej dziedzinie może radykalnie zmienić sposób, w jaki podchodzimy do tworzenia treści.

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle INNOWACJE Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Spraw, by praca z danymi miała sens

W miarę jak praca z danymi pochłania coraz więcej energii pracowników, ich zaangażowanie stale spada. Menedżerowie mogą wdrażać strategie, które nadadzą tym zadaniom większy sens. Cztery kluczowe podejścia mogą pomóc: zatrudnianie architektów informacji do zarządzania przepływem danych, łączenie zadań związanych z danymi z możliwościami rozwoju osobistego, zapewnianie kontaktu z liderami i beneficjentami pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników na temat ich doświadczeń w pracy z danymi.

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce

Liberty Corporation to lider na polskim rynku motocyklowym. Od 2006 r. oferuje pełną gamę usług i produktów dla motocyklistów. Firma dostarcza nie tylko najwyższej klasy motocykle, ale też akcesoria, odzież oraz usługi serwisowe i wynajmu.

Pod marką Liberty Motors jest importerem i dystrybutorem renomowanych producentów motocykli, takich jak Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, BMW Motorrad, Harley‑Davidson, Husqvarna, KTM oraz Yamaha. Wszystkie te prestiżowe marki są dostępne w salonach Liberty Motors zlokalizowanych w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Piasecznie i Gdańsku.

Pod marką Liberty Marine firma jest wyłącznym importerem na Polskę luksusowych łodzi motorowych i żaglowych, takich marek jak Cranchi, Jeanneau i Marex. Oferuje pełną obsługę w zakresie sprzedaży i serwisu jachtów, motorówek, skuterów wodnych, silników zaburtowych, a także odzieży i akcesoriów.

Nowa era analityki – dostępna dla każdego
Premium
Nowa era analityki – dostępna dla każdego

Dziedzina zaawansowanej analityki wkracza w okres gwałtownych przemian, napędzanych modernizacją ekosystemów danych, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników biznesowych oraz demokratyzacją narzędzi analitycznych. Obecnie dostępne są rozwiązania, które pozwalają analizować nie tylko liczby w tabelach, ale także rozumieć świat opisany słowami i obrazami.

Od momentu publicznego udostępnienia modeli językowych czy systemów na nich opartych (takich jak ChatGPT) świat biznesu dostrzegł ich transformacyjny potencjał. Umożliwiają one osobom bez specjalistycznej wiedzy odpytywanie dużych zbiorów danych za pomocą prostych zapytań, co wcześniej wymagało zaawansowanych umiejętności programistycznych. Jednymi z pierwszych inspirujących projektów nowej ery analityki były rozwiązania umożliwiające „rozmowę z dokumentami”, pozwalające osobom niebędącym analitykami na odpytywanie całych zbiorów danych, procesów lub polityk zawartych w dokumentach tekstowych. Proces, który wcześniej wymagał dogłębnej znajomości programowania, zaangażowania szeregu specjalistów i specjalistek ds. rozumienia języka naturalnego lub analizy danych oraz wielu tygodni pracy, dziś sprowadza się do napisania pojedynczego zapytania (tzw. promptu).

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Premium
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności w poprawie decyzji i procesów biznesowych, takich jak prognozowanie następnych najlepszych ofert dla klientów lub optymalizacja łańcuchów dostaw.

Konsekwencje tego dla alokacji zasobów i tworzenia wartości są znaczące. Zespoły zajmujące się danymi i analityką, z którymi współpracujemy, zgłaszają, że projekty związane z generatywną AI, często forsowane przez liderów obawiających się przegapienia kolejnej wielkiej innowacji, pochłaniają fundusze z ich budżetów. Ta redystrybucja środków może osłabić inicjatywy mające na celu dostarczenie wartości dla całej organizacji, mimo że wiele przedsiębiorstw wciąż nie znalazło przekonujących argumentów biznesowych przemawiających za LLM‑ami.

Jak AI zmienia sektor finansowy? Jak AI zmienia sektor finansowy?

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.

Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu

Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
Nie umiemy korzystać z danych i AI
Analityka i Business Intelligence

Nie umiemy korzystać z danych i AI

Zdobycie i utrzymanie zaufania klientów oraz etyczne i transparentne wykorzystanie generatywnej AI stanowią wyzwania dla sprzedawców detalicznych. Z NOWEGO RAPORTU SALESFORCE oraz Retail AI Council wynika, że sprzedawcy chętnie stosują generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) w celu personalizacji oraz poprawy doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych i online. Jednak prawie połowa z nich ma trudności z wykorzystaniem swoich danych, a tylko 42% łączy różne ich silosy […]

Materiał Partnera Salesforce
1 sierpnia 2024
Zarządzanie danymi i automatyzacja: klucz do sukcesu w e-commerce
Premium
Analityka i Business Intelligence

Zarządzanie danymi i automatyzacja: klucz do sukcesu w e-commerce

Frisco, największy polski sklep spożywczy online, reaguje na dynamiczne zmiany rynkowe, koncentrując się na zarządzaniu danymi oraz automatyzacji procesów. Dzięki temu detalista podnosi swoją efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta, budując trwałą przewagę konkurencyjną. Na początku października 2023 roku, kiedy obejmowałem funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash, powierzono mi zadanie transformacji technologicznej i optymalizacji […]

Szymon Mitoraj Paulina Chmiel-Antoniuk
1 sierpnia 2024
Helios – nowa era superkomputerów w Polsce
Analityka i Business Intelligence

Helios – nowa era superkomputerów w Polsce

Helios, najnowszy superkomputer stworzony przez Hewlett Packard Enterprise dla Akademickiego Centrum Komputerowego Cyfronet AGH, ma zrewolucjonizować badania naukowe w Polsce. Jakie korzyści przyniesie i w jaki sposób przyczyni się do postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji, astronomii, medycyny i ochrony klimatu? W najnowszym odcinku podcastu „MIT Sloan Management Review Polska”, Paulina Kostro, redaktorka MIT SMR, rozmawia z ekspertami z dziedziny superkomputerów: Krzysztofem Kowalczykiem, dyrektorem […]

Paulina Kostro
26 lipca 2024
Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle
INNOWACJE

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego. Zmieniające się środowisko biznesowe oraz zmiany technologiczne wymagają od przedsiębiorstw z sektorów przemysłowego i produkcyjnego konieczności zmiany sposobu postrzegania i wykorzystywania danych. Rozwiązania takie jak big data, Internet Rzeczy (IoT), uczenie maszynowe (ML) czy sztuczna inteligencja (AI) […]

Robert Czarniewski Materiał Partnera Polcom
23 lipca 2024
Korzystasz w firmie z AI? Uważaj na tych 8 zagrożeń!
Analityka i Business Intelligence

Korzystasz w firmie z AI? Uważaj na tych 8 zagrożeń!

Chat GPT pokazał firmom mnóstwo nowych możliwości, które w wielu przypadkach zepchnęły na daleki plan kwestie bezpieczeństwa związane ze stosowaniem w pracy sztucznej inteligencji. Niestety, w czasach gdy cyberbezpieczeństwo powinno być najważniejsze, narzędzia sztucznej inteligencji dodatkowo skomplikowały i tak już złożone środowisko infrastruktury IT, z którego codziennie skorzystamy podczas pracy.  Na domiar złego generatywna sztuczna inteligencja i  duże modele językowe […]

Paweł Kubisiak
5 lipca 2024
Nowa definicja spotkań online dzięki inteligentnym urządzeniom do współpracy Lenovo ThinkSmart
Analityka i Business Intelligence

Nowa definicja spotkań online dzięki inteligentnym urządzeniom do współpracy Lenovo ThinkSmart

Praca hybrydowa stała się nową normalnością, dlatego przestrzenie biurowe muszą zostać tak przeprojektowane, by zmiana miejsca wykonywania obowiązków służbowych była prosta, efektywna i przyjemna. W odpowiedzi na te wyzwania, z którymi musi się zmierzyć większość przedsiębiorców, powstała inicjatywa HWEC – Hybrid Workplace Experience Centre. Dziesięć firm: Bene, Jabra, Lenovo, Microsoft, Sharp / NEC, Waldmann, Colliers, Exclusive Networks, Hays […]

Materiał Partnera Lenovo
28 czerwca 2024
Technologia w służbie HR – jak digitalizacja danych i procesów uwalnia czas HR-owców
Analityka i Business Intelligence

Technologia w służbie HR – jak digitalizacja danych i procesów uwalnia czas HR-owców

Nowe technologie, rozwiązania chmurowe i sztuczna Inteligencja na dobre wkroczyły do branży PR. Mnogość rozwiązań i możliwości niektórych fascynuje, innych przytłacza. Czy AI może wyręczyć, a następnie zastąpić specjalistów ds. kadr i płac? Jakie rozwiązania wybrać dla firmy, aby wspomóc jej harmonijny rozwój? Czy lepiej wybrać gotowe rozwiązanie, czy może skrojone na miarę? I w końcu – jak je wdrażać, aby […]

Materiał Partnera SD Worx SAP Solutions
27 czerwca 2024
Budżetowanie i kontroling: klucz do skutecznego zarządzania strategią i celami organizacji
STRATEGIA

Budżetowanie i kontroling: klucz do skutecznego zarządzania strategią i celami organizacji

W poprzednim artykule z cyklu „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej” omówiłam  znaczenie budżetowania jako kluczowego narzędzia strategicznego planowania w firmach, różne podejścia do budżetowania oraz jego funkcje w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. W kolejnej części, kontynuując temat budżetowania, przedstawię, jak zabrać się do budżetowania, jakie są jego etapy oraz jaką rolę pełni kontrola wykonania budżetu i analizy odchyleń. „Nic nie jest szczególnie trudne […]

Grażyna Sadowska-Malczewska
24 czerwca 2024
Skończyła się "zabawa w raportowanie"
Analityka i Business Intelligence

Skończyła się „zabawa w raportowanie”

Transparentność i odpowiedzialność korporacyjna nabierają nowego znaczenia, a przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem adaptacji do nowych warunków raportowania zrównoważonego rozwoju. Ta zmiana jest podyktowana nie tylko rosnącymi oczekiwaniami społecznymi i naciskiem ze strony inwestorów, ale przede wszystkim wprowadzeniem nowych regulacji. Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive; CSRD), Europejskie Standardy Zrównoważonego Rozwoju (European Sustainability Reporting Standards; ESRS), Rozporządzenie […]

Maria KrawczyŃska-kaczmarek
6 czerwca 2024
AI w życiu skarbnika: realna szansa czy obietnica marketingowa?
Analityka i Business Intelligence

AI w życiu skarbnika: realna szansa czy obietnica marketingowa?

Od czasu pojawienia się ChatuGPT w listopadzie 2022 dyskusja o sztucznej inteligencji i jej możliwościach zagościła w publicznym dyskursie na dobre. Eksperci z przeróżnych dziedzin wskazują potencjalne szanse i zagrożenia. Technologiczni giganci prezentują nowe, ulepszone rozwiązania, najczęściej oparte o duże modele językowe. Świat biznesu bacznie przygląda się możliwościom i szuka najbardziej obiecujących przypadków użycia AI. Czy w obszarze bankowości transakcyjnej i w pracy skarbników można liczyć […]

Materiał Partnera Bank Millennium Łukasz Bezulski
4 czerwca 2024

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!