Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA

Analityka i Business Intelligence

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? BIZNES I TECHNOLOGIE Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru BIZNES I TECHNOLOGIE Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle INNOWACJE Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy Analityka i Business Intelligence Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy

Play przygotował darmowe startery, które rozdawane są osobom przekraczającym granicę. Na każdym z nich można włączyć darmowe pakiety z minutami, danymi oraz obniżoną do 5 groszy za minutę stawkę na połączenia.

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Budowanie kultury opartej na danych: trzy błędy, których trzeba unikać

Gdy członkowie organizacji opierają się zmianie sposobu podejmowania decyzji, nawet najlepiej zaplanowane projekty z data science są skazane na porażkę. Oto, jak przezwyciężyć kluczowe wyzwania.

 

Gdy jedna z największych globalnych firm telekomunikacyjnych zmagała się z wysokim poziomem odpływu klientów, zespół marketingu próbował przeciwdziałać temu zjawisku, stosując podejście heurystyczne. Na przykład, jeśli klient nie wykonywał połączeń wychodzących przez trzy tygodnie, firma uruchamiała promocję. Jednak nie przyniosło to rezultatów, wskaźnik utrzymania klientów był najniższy od lat. Na podstawie cotygodniowych przeglądów wyników biznesowych, prezes firmy uznał, że nadszedł czas na zmianę strategii. Zwrócił się ku narzędziom data science i stworzył międzydziałowy zespół projektowy w celu rozwiązania problemu. Algorytmy uczenia maszynowego przeanalizowały wzorce zachowań klientów i prognozy rezygnacji z usług. Wykorzystanie prostych technik, takich jak drzewa decyzyjne, pomogło zidentyfikować czynniki, które trafnie szacowały prawdopodobieństwo odejścia klienta, na przykład na podstawie wysokości rachunków i wzorców połączeń wychodzących.

Na czym polega horizon scanning? Cztery kompetencje pozwalające przygotować się na niepewną przyszłość

Horizon scanning to technika, która może pomóc liderom przetrwać w czasach globalnej niepewności. Jest to wysiłek polegający na przekuwaniu przewidywań we wnioski, a wniosków – w konkretne działania. Następujące po sobie fale zakłóceń zapowiadają kolejne zmiany w światowej gospodarce. Gdy w przyszłości historycy będą przyglądać się obecnej sytuacji, będą w stanie wyznaczyć granice między czasem przed przełomowymi wydarzeniami i po nich. Życie pomiędzy tymi zakłóceniami jest trudne. Do kluczowych umiejętności w obliczu tej niepewności zalicza się skanowanie horyzontu. Bob Johansen z Instytutu Przyszłości, od 1973 roku zajmujący się futurystyką, opisuje proces skanowania horyzontu jako przekształcanie prognoz w zrozumienie przyszłych realiów, a następnie wykorzystanie tej wiedzy do działania. Podczas zajęć na ten temat w Tuck School of Business w Dartmouth College omówiłem cztery podstawowe kompetencje ekspertów od skanowania horyzontu.

prezentacja danych Prosta siła stopniowego odkrywania

Dane organizacyjne to dane o ludziach. Odzwierciedlają klientów, którzy wybierają i kupują, pracowników, którzy tworzą i wdrażają, członków zespołów, którzy współpracują i rozwiązują problemy, menedżerów, którzy angażują i motywują, oraz konkurentów, którzy wprowadzają innowacje i rywalizują.

Ilustracja przedstawia zespół menedżerów biorących udział w warsztacie czarnego kapelusza, analizujących ruchy konkurencji i planujące reakcje strategiczne przy użyciu laptopów i wizualizacji taktyk na ekranie. Analiza konkurencji: wykorzystywanie warsztatów „czarnego kapelusza”

Jak firmy wykorzystują ćwiczenia analizy konkurencji do opracowania strategii przewidującej ruchy rywali.

Jeśli kiedykolwiek grałeś w szachy z wielkim mistrzem, prawdopodobnie frustrował cię jego umiejętność blokowania i kontrowania wszystkich twoich planowanych ruchów. Podobne uczucie towarzyszyć może podejmowaniu strategicznych posunięć biznesowych przeciwko konkurentowi: bez względu na to, jak genialnie brzmi nasz pomysł, gdy przystępujemy do jego realizacji, konkurencja wyprzedza nas lub zajmuje pozycję umożliwiającą atak z tylnych szeregów hetmanem, powstrzymanie naszej strategii i mat.

Jak lepiej zrozumieć możliwości, plany i sposoby myślenia konkurentów? Nie możesz zadzwonić do prezesów firm konkurencyjnych i poprosić o te informacje. Przeprowadzenie warsztatu wglądu konkurencyjnego stanowi jednak skuteczną metodę modelowania zachowań konkurentów w określonym scenariuszu i kluczowy sposób na uniknięcie pułapek przed wprowadzeniem jakichkolwiek inicjatyw strategicznych.

Warsztat wglądu konkurencyjnego pozwala ćwiczyć wybory w środowisku pozbawionym ryzyka. Możesz przeprowadzić ćwiczenie dla różnych rynków lub różnych strategii wejścia na rynek, aby określić „właściwy” sposób wejścia. Praktyka może nie czyni mistrza, ale zdecydowanie przewyższa brak jakiejkolwiek praktyki. Mimo to ćwiczenia wglądu konkurencyjnego nie powinno stosować się przy każdej decyzji – straciłyby wtedy siłę oddziaływania jako narzędzie podejmowania decyzji. Wybieraj selektywnie, kiedy i jak je stosować.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Spraw, by praca z danymi miała sens

W miarę jak praca z danymi pochłania coraz więcej energii pracowników, ich zaangażowanie stale spada. Menedżerowie mogą wdrażać strategie, które nadadzą tym zadaniom większy sens. Cztery kluczowe podejścia mogą pomóc: zatrudnianie architektów informacji do zarządzania przepływem danych, łączenie zadań związanych z danymi z możliwościami rozwoju osobistego, zapewnianie kontaktu z liderami i beneficjentami pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników na temat ich doświadczeń w pracy z danymi.

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Premium
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników. Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności […]

JoÃo Alves Pedro Amorim
1 października 2024
Jak AI zmienia sektor finansowy?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak AI zmienia sektor finansowy?

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, […]

Paulina Kostro Grzegorz Chudek
12 września 2024
Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu
Analityka i Business Intelligence

Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu

Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu. Od tworzenia treści po kodowanie oprogramowania i segmentację klientów – gorączka wdrażania sztucznej inteligencji wciąż rośnie. Wśród licznych spekulacji mediów, analityków i kadry kierowniczej na temat wpływu AI na przedsiębiorstwa jednak nadal nie […]

Christine Moorman Colleen Hickey
20 sierpnia 2024
Era inwestycji technologicznych
Analityka i Business Intelligence

Era inwestycji technologicznych

Firmy z różnych sektorów gospodarki zdecydowanie kierują się ku inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT, które stają się centralną osią finansów, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ze strony konkurencji i wysokim oczekiwaniom klientów. Gartner przewiduje, że cały 2024 rok będzie okresem znaczących wzrostów globalnych wydatków na IT, które wyniosą  końcem roku 5,26 bilionów dolarów. Co tylko potwierdza dominującą rolę nowych […]

Robert Czarniewski Materiał Partnera Polcom
1 sierpnia 2024
Zarządzanie w czasach turbulencji i przełomowych zmian
Analityka i Business Intelligence

Zarządzanie w czasach turbulencji i przełomowych zmian

Rozmowa z dr. Jackiem Goliszewskim, prezesem Business Centre Club, ekspertem w zakresie controllingu, zarządzania efektywnością, optymalizacji procesów i kontroli wewnętrznej. W jaki sposób nowe technologie i transformacja cyfrowa wpływają na zarządzanie? Przede wszystkim mówiłbym tu o nowych technologiach w mniejszym lub większym stopniu wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji, tj. automatyce, robotyce, przemyśle 5.0, dużych zbiorach danych, programach analityki biznesowej i predykcyjnej, chatbotach. Wszystkie te […]

Jacek Goliszewski
1 sierpnia 2024
Nie umiemy korzystać z danych i AI
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Nie umiemy korzystać z danych i AI

Zdobycie i utrzymanie zaufania klientów oraz etyczne i transparentne wykorzystanie generatywnej AI stanowią wyzwania dla sprzedawców detalicznych. Z NOWEGO RAPORTU SALESFORCE oraz Retail AI Council wynika, że sprzedawcy chętnie stosują generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) w celu personalizacji oraz poprawy doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych i online. Jednak prawie połowa z nich ma trudności z wykorzystaniem swoich danych, a tylko 42% łączy różne ich silosy […]

Materiał Partnera Salesforce
1 sierpnia 2024
Zarządzanie danymi i automatyzacja: klucz do sukcesu w e-commerce
Premium
Analityka i Business Intelligence

Zarządzanie danymi i automatyzacja: klucz do sukcesu w e-commerce

Frisco, największy polski sklep spożywczy online, reaguje na dynamiczne zmiany rynkowe, koncentrując się na zarządzaniu danymi oraz automatyzacji procesów. Dzięki temu detalista podnosi swoją efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta, budując trwałą przewagę konkurencyjną. Na początku października 2023 roku, kiedy obejmowałem funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash, powierzono mi zadanie transformacji technologicznej i optymalizacji […]

Szymon Mitoraj Paulina Chmiel-Antoniuk
1 sierpnia 2024
Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle
INNOWACJE

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego. Zmieniające się środowisko biznesowe oraz zmiany technologiczne wymagają od przedsiębiorstw z sektorów przemysłowego i produkcyjnego konieczności zmiany sposobu postrzegania i wykorzystywania danych. Rozwiązania takie jak big data, Internet Rzeczy (IoT), uczenie maszynowe (ML) czy sztuczna inteligencja (AI) […]

Robert Czarniewski Materiał Partnera Polcom
23 lipca 2024
Nowa definicja spotkań online dzięki inteligentnym urządzeniom do współpracy Lenovo ThinkSmart
Analityka i Business Intelligence

Nowa definicja spotkań online dzięki inteligentnym urządzeniom do współpracy Lenovo ThinkSmart

Praca hybrydowa stała się nową normalnością, dlatego przestrzenie biurowe muszą zostać tak przeprojektowane, by zmiana miejsca wykonywania obowiązków służbowych była prosta, efektywna i przyjemna. W odpowiedzi na te wyzwania, z którymi musi się zmierzyć większość przedsiębiorców, powstała inicjatywa HWEC – Hybrid Workplace Experience Centre. Dziesięć firm: Bene, Jabra, Lenovo, Microsoft, Sharp / NEC, Waldmann, Colliers, Exclusive Networks, Hays […]

Materiał Partnera Lenovo
28 czerwca 2024
Technologia w służbie HR – jak digitalizacja danych i procesów uwalnia czas HR-owców
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Technologia w służbie HR – jak digitalizacja danych i procesów uwalnia czas HR-owców

Nowe technologie, rozwiązania chmurowe i sztuczna Inteligencja na dobre wkroczyły do branży PR. Mnogość rozwiązań i możliwości niektórych fascynuje, innych przytłacza. Czy AI może wyręczyć, a następnie zastąpić specjalistów ds. kadr i płac? Jakie rozwiązania wybrać dla firmy, aby wspomóc jej harmonijny rozwój? Czy lepiej wybrać gotowe rozwiązanie, czy może skrojone na miarę? I w końcu – jak je wdrażać, aby […]

Materiał Partnera SD Worx SAP Solutions
27 czerwca 2024

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!