Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

Era inwestycji technologicznych

1 sierpnia 2024 3 min czytania
Robert Czarniewski
Materiał Partnera Polcom
Era inwestycji technologicznych

Streszczenie: Wzrost globalnych wydatków na IT w 2024 roku osiągnie 5,26 biliona dolarów, co podkreśla rosnącą rolę technologii w transformacji gospodarki. Firmy inwestują w nowoczesne rozwiązania IT, aby sprostać konkurencji i oczekiwaniom klientów, koncentrując się na bezpieczeństwie danych i strategiach obrony przed cyberzagrożeniami. Codziennie wykrywa się ponad 46 milionów sygnałów o potencjalnych cyberatakach, a wiele polskich firm boryka się z niedoborem specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Technologie wspomagane sztuczną inteligencją stają się kluczowe w wykrywaniu zagrożeń i automatycznym reagowaniu na nie. Inwestycje w chmurę obliczeniową również rosną, z wartością rynku w Polsce wynoszącą 3,9 miliarda złotych w 2023 roku. Firmy muszą dostosować się do regulacji takich jak NIS2 i DORA, modernizując zasoby i zwiększając elastyczność biznesową, aby skutecznie odpowiadać na cyberzagrożenia.

Pokaż więcej

Firmy z różnych sektorów gospodarki zdecydowanie kierują się ku inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT, które stają się centralną osią finansów, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ze strony konkurencji i wysokim oczekiwaniom klientów. Gartner przewiduje, że cały 2024 rok będzie okresem znaczących wzrostów globalnych wydatków na IT, które wyniosą  końcem roku 5,26 bilionów dolarów. Co tylko potwierdza dominującą rolę nowych technologii w transformacji globalnej gospodarki.

Na ten trend wpływa nie tylko chęć rozwoju, ale też wzrost świadomości dotyczącej bezpieczeństwa danych i potrzeba ciągłego rozwoju strategii obrony przed cyberzagrożeniami, które stanowią poważne wyzwanie. Według danych BT codziennie na całym świecie jest wykrywanych ponad 46 milionów sygnałów o potencjalnych cyberatakach.

Jest to o tyle istotne, że według najnowszego raportu Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) polskie firmy cierpią na niedostatek wykwalifikowanych specjalistów cybersecurity. Prawie 4 na 10 przedsiębiorstw nie zatrudnia ani jednego takiego pracownika, a tylko co dziesiąty z nich ma wcześniejsze doświadczenie w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego.

Niemniej rozwój technologii generatywnej sztucznej inteligencji może być impulsem do wzrostu inwestycji w rozwiązania cybersecurity. Technologie wspomagane AI mogą być wykorzystywane do wykrywania złośliwego oprogramowania i nieautoryzowanych działań w sieci, a także do automatycznego reagowania na takie zagrożenia.

Także od inwestycji w najnowsze rozwiązania technologiczne nie da się uciec. Co więcej, to one są motorem rozwoju wielu firm z różnych sektorów, nie tylko związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem. Warto zwrócić tu uwagę choćby na wydatki na chmurę. Zgodnie z raportem PMR „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2024”, wartość rynku chmury obliczeniowej w 2023 r. wyniosła 3,9 miliardów złotych. Stanowi to wzrost o 34% rok do roku. Inwestycje te są więc nie tylko reakcją na obecne wyzwania, lecz także kluczowym krokiem w kierunku budowania potencjału do rozwoju w przyszłości, co będzie stanowić bezpieczny fundamentem.

Aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów oraz regulacjom rynkowym – takim jak NIS2 czy DORA – firmy będą przeznaczać coraz więcej środków na modernizację swoich zasobów i zwiększenie elastyczności biznesowej, aby skutecznie odpowiadać na zagrożenia cybernetyczne. Organizacje muszą bowiem stale doskonalić swoje strategie ochrony i reagowania na zagrożenia, aby spełniać coraz bardziej rygorystyczne przepisy wynikające z unijnych rozporządzeń i regulacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!