W poprzednim artykule z cyklu „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej” omówiłam znaczenie budżetowania jako kluczowego narzędzia strategicznego planowania w firmach, różne podejścia do budżetowania oraz jego funkcje w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. W kolejnej części, kontynuując temat budżetowania, przedstawię, jak zabrać się do budżetowania, jakie są jego etapy oraz jaką rolę pełni kontrola wykonania budżetu i analizy odchyleń. „Nic nie jest szczególnie trudne […]
Transparentność i odpowiedzialność korporacyjna nabierają nowego znaczenia, a przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem adaptacji do nowych warunków raportowania zrównoważonego rozwoju. Ta zmiana jest podyktowana nie tylko rosnącymi oczekiwaniami społecznymi i naciskiem ze strony inwestorów, ale przede wszystkim wprowadzeniem nowych regulacji. Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive; CSRD), Europejskie Standardy Zrównoważonego Rozwoju (European Sustainability Reporting Standards; ESRS), Rozporządzenie […]
Od czasu pojawienia się ChatuGPT w listopadzie 2022 dyskusja o sztucznej inteligencji i jej możliwościach zagościła w publicznym dyskursie na dobre. Eksperci z przeróżnych dziedzin wskazują potencjalne szanse i zagrożenia. Technologiczni giganci prezentują nowe, ulepszone rozwiązania, najczęściej oparte o duże modele językowe. Świat biznesu bacznie przygląda się możliwościom i szuka najbardziej obiecujących przypadków użycia AI. Czy w obszarze bankowości transakcyjnej i w pracy skarbników można liczyć […]
Kiedy pracownik polskiego oddziału firmy SpectraCorp otrzymał polecenie od prezesa, nie przypuszczał, że może to być zaawansowane oszustwo wykorzystujące technologię deepfake. Ta nowa forma cyberzagrożenia, polegająca na tym, że oszust podszywa się pod autorytet prezesa i wykorzystuje jego wizerunek, doprowadziła firmę na skraj kryzysu, stawiając pod znakiem zapytania kwestie bezpieczeństwa danych. Zarząd stanął przed kluczowym pytaniem: […]
Sektor finansowy zyskuje atrakcyjność w oczach polskich pracowników. Co przyciąga talenty do tej branży? SEKTOR FINANSOWY w Polsce przechodzi w ostatnich latach bardzo dynamiczne zmiany, napędzane m.in. rozwojem cyfryzacji i innowacji, wzrostem ryzyka finansowego, zmianami w regulacjach czy globalizacją. Trwający 2024 rok również stawia przed branżą finansową wiele nowych wyzwań związanych ze zwiększaniem inwestycji w infrastrukturę, procesy i niezbędne kompetencje. A wszystkie zmiany […]
W erze cyfrowej łatwy dostęp do informacji staje się kluczowym elementem sukcesu organizacji. Efektywne wyszukiwanie i szybkie wykorzystywanie wiedzy nigdy nie było tak istotne. Jak widzą ten problem menedżerowie, a jak pracownicy? I w jaki sposób sztuczna inteligencja może im pomóc? RAPORTY, takie jak m.in. APQC, wskazują, że pracownicy spędzają od pięciu do ośmiu godzin tygodniowo na wyszukiwaniu i odzyskiwaniu informacji. […]
Innowacyjne przykłady Apple’a, Ubera i Tesli pokazują, jak ważne są poszerzanie perspektywy, zagłębianie się w szczegóły oraz korzystanie z wielu modeli naraz.Na drzwiach biura Claytona Christensena – którego w pewnym momencie nazywałem swoim nauczycielem, mentorem, szefem, kolegą, współautorem i, co najważniejsze, przyjacielem – wisiał ręcznie wykonany napis „Anomalie poszukiwane”. Jak na dobrego naukowca przystało, Christensen wierzył, że rzeczy niespodziewane […]
Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu. Od tworzenia treści po kodowanie oprogramowania i segmentację klientów – gorączka wdrażania sztucznej inteligencji wciąż rośnie. Wśród licznych spekulacji mediów, analityków i kadry kierowniczej na temat wpływu AI na przedsiębiorstwa jednak nadal nie […]
Analiza budowy i wdrażania dużych modeli językowych ujawnia, które podmioty mogą najwięcej zyskać oraz gdzie nowi gracze odnajdą najlepsze perspektywy.Od publicznego uruchomienia ChatuGPT dokonano olbrzymich inwestycji w technologię z zakresu sztucznej inteligencji (AI), w szczególności głębokiego uczenia i przetwarzania języka naturalnego. Fundusze venture capital włożyły pieniądze w start- -upy generatywnej AI, a korporacje zwiększyły wydatki na tę technologię w nadziei na automatyzację swoich […]
Sam Ransbotham i Shervin Khodabandeh, gospodarze podcastu Me, Myself i AI, rozmawiają z Ayelet Israeli, profesorką na wydziale marketingu Harvard Business School, o wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w badaniach marketingowych i zrozumieniu preferencji konsumentów. Jako profesorka nadzwyczajna w Harvard Business School i współzałożycielka Customer Intelligence Lab w tamtejszym Digital Data Design Institute Ayelet Israel koncentruje się na tym, w jaki sposób dane i technologia mogą […]