Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Dlaczego konkursy na innowacje bywają stratą czasu (i jak to zmienić) INNOWACJE Dlaczego konkursy na innowacje bywają stratą czasu (i jak to zmienić)

Nie wszystkie konkursy organizowane przez firmy powinny się odbywać w myśl zasady „zwycięzca bierze wszystko” czy być oceniane wyłącznie przez kadrę zarządzającą. Nowe badania pokazują, jak podejść do organizacji takich inicjatyw, aby osiągać określone cele.

Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego? BIZNES I TECHNOLOGIE Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?

Tysiąc lat postępu technologicznego pokazuje, że jego beneficjentami są grupy mocno zakorzenionych interesów. Z Daronem Acemoglu i Simonem Johnsonem, tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, rozmawia Kaushik Viswanath.

Dlaczego menedżerowie tłumią innowacyjność – i co z tym zrobić INNOWACJE Dlaczego menedżerowie tłumią innowacyjność – i co z tym zrobić

Niepewni siebie menedżerowie często tłumią kreatywność swoich zespołów, bo boją się nowych pomysłów. Odpowiednie wsparcie i poczucie przynależności do organizacji mogą odblokować ich potencjał i zmienić to podejście.

Wprowadzaj innowacje, ale nie wyrządzaj nimi szkód Etyka w biznesie Wprowadzaj innowacje, ale nie wyrządzaj nimi szkód

Aby w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii, jednocześnie minimalizując ryzyko nieprzewidzianych konsekwencji, menedżerowie ds. innowacji powinni opracować i wdrożyć systematyczny proces ewaluacyjny.

Postępy w rozwoju nauki i technologii obiecują rozwiązanie wielu z najbardziej palących problemów współczesnego świata, otwierają nowe rynki i napędzają wzrost gospodarczy. Jednocześnie często wywołują dylematy etyczne, a wdrażanie nowoczesnych rozwiązań bywa obarczone nieprzewidzianymi skutkami, na które wiele firm nie jest przygotowanych.

Przykładem może być technologia umożliwiająca edycję ludzkiego DNA, która stwarza ogromne możliwości w medycynie, ale jednocześnie niesie ze sobą spore ryzyko. W 2018 roku chiński naukowiec, ignorując zarówno normy etyczne, jak i obowiązujące prawo, zmodyfikował materiał genetyczny ludzkich embrionów, by nadać im odporność na HIV. Wprowadzone zmiany genetyczne mogą być dziedziczone przez kolejne pokolenia, a ich długofalowy wpływ na rozwój człowieka pozostaje nieznany.

Podejmowanie nieprzemyślanych decyzji o opracowywaniu i wdrażaniu nowych technologii może prowadzić do poważnych negatywnych konsekwencji dla firm, klientów i innych interesariuszy. Przykładem takiego działania jest przypadek linii lotniczych Air Canada, które w 2024 roku zbyt pochopnie zaufały generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywanej do obsługi klientów, nie uwzględniając jej ograniczeń związanych dokładnością udzielanych odpowiedzi. Chatbot wdrożony przez firmę przedstawił niewłaściwe zasady przyznawania zniżek klientom podróżującym z powodów związanych ze śmiercią bliskiej osoby. Gdy klient, którego AI wprowadziła w błąd, nie zastosował się do odpowiednich zasad, firma odmówiła mu zwrotu kosztów, mimo że to chatbot dostarczył mu błędnych informacji. Klient skierował sprawę do sądu i wygrał, co wywołało medialny szum, który poważnie zaszkodził wizerunkowi Air Canada.

W przypadku nowych technologii znajdujących się na granicy nauki i techniki innowatorzy często wyprzedzają regulacje, które mogłyby stanowić ramy dla odpowiedzialnego podejmowania decyzji o komercjalizacji. Na jakiej podstawie więc decydują, kiedy kontynuować rozwój, a kiedy powstrzymać się przed wprowadzeniem nowej technologii na rynek?

Zapytaliśmy kierowników i menedżerów odpowiedzialnych za poszukiwanie, wdrażanie i komercjalizację nowych technologii, czy uwzględniają potencjalne negatywne skutki dla zdrowia i dobrostanu ludzi, środowiska oraz społeczeństwa, które mogą zostać wywołane przez innowacje wprowadzane w ich firmach (zobacz ramkę Badania). Nasze ustalenia wskazują, że systematyczne analizowanie tych kwestii wciąż należy do rzadkości.

Najnowsze w: INNOWACJE
Ilustracja przedstawia sylwetki menedżerów w formalnych strojach, przemierzających wiszący most nad mglistą przepaścią w kierunku świetlistego, futurystycznego miasta. Scena symbolizuje wspólną podróż zespołu zarządzającego do źródła innowacji, przezwyciężanie niepewności i budowanie konsensusu wokół transformacji. Jak wizyty studyjne przyspieszają wdrażanie innowacji

Wizyty studyjne u liderów branży pomagają menedżerom szybciej wdrażać innowacje i przełamywać opór przed zmianą. Sprawdź, jak ta metoda działa w praktyce.

3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Nie trzeba wybierać między wygodą hybrydy a tempem innowacji — wystarczy mądrze zaprojektować współpracę. Tam, gdzie liczy się świeżość spojrzeń, wychodzimy z wirtualnych sal do realnych; gdy potrzebne jest rzemiosło i cisza, przenosimy pracę do sieci; a gdy chcemy nadać projektowi rozmach, spotykamy się z liderami, którzy mogą go unieść. Taki rytm zamienia hybrydę w przewagę.

Chcesz przyspieszyć innowacje i zminimalizować ryzyko? Zainwestuj w dane syntetyczne!

W dobie rosnących wymagań regulacyjnych i potrzeby szybszego testowania firmy szukają nowych sposobów na efektywne wykorzystanie danych. Odkryj, dlaczego dane syntetyczne stają się kluczowym narzędziem dla innowacji i zdobywania przewagi konkurencyjnej.

Magazyn
Premium
Naucz się korzystać z mądrości tłumu przy rozwiązywaniu złożonych problemów

Crowdsourcing to potężne narzędzie wspierające innowacyjność. Przedstawiciele różnych branż coraz chętniej sięgają po tę formę współpracy przy rozwiązywaniu problemów, ponieważ pozwala ona czerpać z dużo szerszej puli doświadczeń i perspektyw niż ta, którą mogliby zapewnić pojedynczy eksperci. Mimo wielu zalet crowdsourcing potrafi jednak rozczarować, jeśli nie zostanie odpowiednio zaplanowany. Dobrym przykładem jest inicjatywa koncernu paliwowego BP, która miała na celu zebranie pomysłów na ograniczenie skutków wycieku ropy naftowej na platformie wiertniczej Deepwater Horizon – jednej z największych w historii katastrof ekologicznych tego rodzaju. Mimo że firma otrzymała aż 43 tysiące propozycji, żadna z nich nie okazała się przełomowa. Wiele rozwiązań było niewykonalnych, a pozostałe jedynie modyfikowały już istniejące koncepcje.

Premium
Jak wykorzystać zespołową inteligencję do rozwiązywania złożonych problemów?

Moje doświadczenie jako ekonomisty i trenera biznesu w zakresie crowdsourcingu przy złożonych problemach sprowadza się do stwierdzenia, że jest on efektywny tylko wtedy, kiedy pracownikom zostaną przedstawione klarowne instrukcje wraz z wyjaśnieniem szerszego kontekstu – strategicznego, rynkowego, kulturowego i operacyjnego. Bez tego poruszają się oni w próżni informacyjnej, a ich kreatywność może rozwinąć się w nieproduktywnym kierunku. Ma tu zastosowanie odwrócona strategia „3x po co”, czyli zadawanie pytań nie tylko o cel działania, lecz także o jego uzasadnienie, wartość i potencjalne konsekwencje z punktu widzenia różnych interesariuszy.
Dobrze też mieć w zespole kilka osób, które nie znają ograniczeń organizacyjnych, podziałów na działy, procedur, ustalonych struktur czy wewnętrznych hierarchii. Ich sposób myślenia siłą rzeczy odbiega od utartego schematu i jest wolny od ciężaru przyjętych założeń oraz ograniczeń wynikających z wewnętrznych norm. Dzięki takiej świeżości spojrzenia możliwe staje się generowanie rozwiązań, które wykraczają poza znane ramy i pozwalają przekroczyć granice myślenia ukształtowanego przez wieloletnią praktykę. Osoby te, choć czasem myślą inaczej niż reszta zespołu, potrafią wnosić nowe perspektywy i otwierać przestrzeń dla pomysłów o przełomowym charakterze.

Premium
Metaverse w sprzedaży. Jak wirtualna rzeczywistość wprowadziła realną zmianę

W Orange Polska zrealizowano unikalny projekt polegający na sprzedażowym wykorzystaniu metaverse’u, nie jako efektownego gadżetu, lecz jako narzędzia wspierającego handlowców w rozmowach z klientami. Klienci, zamiast oglądać slajdy, trafiali do wirtualnych makiet fabryk i miast, w których mogli zobaczyć, jak działają rozwiązania Orange, np. 5G czy Smart City. Kluczem do sukcesu okazały się: zgoda na eksperymentowanie, aktywne zaangażowanie użytkowników końcowych i iteracyjne podejście. Dzięki VR skrócono cykl sprzedażowy, wzmocniono zrozumienie oferty i stworzono przestrzeń do prawdziwego dialogu z klientem. Projekt udowodnił, że innowacja nie potrzebuje idealnych planów, tylko odwagi i zaufania.

zabawa w uczeniu się i innowacji Jak radzić sobie z zakłóceniami i jednocześnie dobrze się bawić

Celowa zabawa to kluczowe zachowanie dla liderów mierzących się z zakłóceniami. W dobrej, staroświeckiej zabawie celem nie jest wygrana ani przegrana. Nie chodzi o realizację określonego celu według obiektywnych standardów. Chodzi o radość. O eksperymentowanie z różnymi podejściami. O sprawdzenie, co działa, a co nie. I właśnie w tym procesie pojawia się nauka oraz rozwijanie nowych kompetencji, które pomagają przekształcać zakłócenia z zagrożenia w szanse.

co blokuje innowacje Trzy niewidzialne przeszkody dla innowacji

Organizacje mogą nieświadomie wysyłać pracownikom sygnały, że innowacje są niemile widziane. Jak rozpoznać i ominąć ukryte bariery dla innowacyjności?
Innowacja napędza wzrost i efektywność. To dobra wiadomość. Ale innowacja ma również potencjał, by kwestionować status quo — a to już nie zawsze było postrzegane pozytywnie.

Więcej w: INNOWACJE
Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?
INNOWACJE

Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?

Nawet najlepsza firma nie może spoczywać na laurach. To, co zapewniało jej sukces wczoraj, nie gwarantuje go w przyszłości, konieczne są więc ciągłe zmiany. Co robić jednak, gdy załoga opiera się jakimkolwiek innowacjom, a kierownictwo zwalcza kreatywne jednostki? Praktycznie co drugi artykuł w światowej prasie biznesowej bezpośrednio lub pośrednio dotyka kwestii zwiększającego się tempa zmian we współczesnej gospodarce. […]

Witold Jankowski
1 września 2003
Firma w firmie: kiedy tradycyjna firma musi szybko działać, by wygrać
INNOWACJE

Firma w firmie: kiedy tradycyjna firma musi szybko działać, by wygrać

Stworzenie nowatorskiej firmy wewnątrz statecznej firmy macierzystej jest w polskich warunkach godną uwagi opcją, gdy chce się wykorzystać wielką, biznesową okazję. Na rynku wciąż pojawiają się nowe możliwości, technologie, nisze czy produkty. Jednocześnie funkcjonują na nim firmy, które posiadają pewne kluczowe zasoby, takie jak kapitał, umiejętności czy informacje, pozwalające wykorzystywać te możliwości i realizować nowatorskie przedsięwzięcia. Jednak […]

Sławomir Lachowski
1 lipca 2003
Efektywność = motywacja ludzi + usprawnienie procesów
INNOWACJE

Efektywność = motywacja ludzi + usprawnienie procesów

Zwiększenie efektywności w zakładzie produkcyjnym zależy niewątpliwie od przepływu informacji, wiedzy oraz usprawnienia procesów. Aby jednak osiagnąć sukces, trzeba wcześniej starannie przygotować personel, który musi utożsamiać się z wprowadzanymi zmianami, a w idealnym układzie – sam je inicjować. Dlatego przed rozpoczęciem procesu świadomego i stałego zwiększania efektywności, konieczne jest zbudowanie zespołu pracowników, który będzie miał silną motywację, by poszukiwać lepszych […]

Tomasz Domagalski
1 lipca 2003
Po pierwsze, nie przeszkadzaj myśleć
INNOWACJE

Po pierwsze, nie przeszkadzaj myśleć

Najlepsze pomysły w firmach wykraczają poza schematy działania, a często wręcz – poza schematy poznawcze, stosowane przez większość ludzi. Kreatywność nie musi być równoznaczna z innowacyjnością – vide Japonia po II wojnie światowej, twórczo adaptująca cudze wynalazki. W tym kontekście, rady Suttona nie są aż tak zaskakujące, a zasady – dziwaczne. To atak na nasze schematy poznawcze, na nasze przekonania, […]

Stefan Lewicki
1 maja 2003
Organizacja zarządzana projektowo
INNOWACJE

Organizacja zarządzana projektowo

Bez przejścia na zarządzanie projektowe spółka Transsystem nie odniosłaby sukcesu na rynku. Branża samochodowa to rynek na którym klienci wymagają innowacyjnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwiązań. Wymagają też realizowania wielu kontraktów w krótkim terminie. Firma Transsystem dostarcza konstrukcje stalowe i elementy systemów transportu technologicznego do fabryk samochodów prawie wszystkich marek na całym świecie. Jest również liderem w produkcji […]

Stanisław Sroka
1 maja 2003

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!