Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Mindspace: Od polityki ESG do filozofii zrównoważonego rozwoju
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Mindspace: Od polityki ESG do filozofii zrównoważonego rozwoju

Dla coraz większej liczby firm – w tym dla Mindspace, globalnego operatora elastycznych przestrzeni biurowych – ESG przestało być postrzegane jedynie jako wymóg regulacyjny i zbiór norm do spełnienia, a stało się głębszą filozofią, która wpływa na sposób myślenia o biznesie i codzienne działania. JESZCZE KILKA DEKAD TEMU prawdopodobnie z wielkim niedowierzaniem przyjęlibyśmy fakt, że dla wielu firm rów- nie ważne jak zyski […]

Michał Kwinta
1 lutego 2024
Rozwój zawodowy kobiet na dynamicznym rynku pracy
Kompetencje i szkolenia

Rozwój zawodowy kobiet na dynamicznym rynku pracy

Zmiany technologiczne rewolucjonizują biznes, sprawiając, że kompetencje cyfrowe stają się niezbędne do przetrwania na rynku pracy. Zanim osiągniemy parytet płci, warto skoncentrować się na równych szansach dla kobiet w obszarze edukacji cyfrowej. W CIĄGU najbliższych 20–25 lat ponad połowa istniejących dziś profesji zniknie wskutek zmian technologicznych, a 65% dzieci obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie […]

​Joanna ​ Erdman
1 grudnia 2023
Poznaj najlepsze praktyki ESG podczas konferencji Kod Innowacji
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Poznaj najlepsze praktyki ESG podczas konferencji Kod Innowacji

14 listopada 2023 eksperci i goście GS1 Polska pokażą, jak wykorzystać moc standardów GS1, by działać w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Poznamy także tegorocznych Liderów Innowacji – firmy, które wykorzystują globalne standardy GS1 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak połączyć ESG z innowacjami, już teraz mogą się bezpłatnie rejestrować na stronie konferencji Kod Innowacji. […]

Materiał Partnera
10 listopada 2023
Nieoczywiste źródło oszczędności dla logistyki (i nie tylko)
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Nieoczywiste źródło oszczędności dla logistyki (i nie tylko)

Wiele firm z branży logistycznej zdecydowało się już na wymianę oświetlenia na LED, ale tylko nieliczne dokonały jego integracji z systemem sterowania. Tymczasem integracja ta wygenerować niemałe oszczędności dzięki racjonalizacji wykorzystania opraw, co pozwala na dodatkową redukcję zużycia energii elektrycznej. Dzięki temu magazyny mogą również zmniejszyć swoją emisję gazów cieplarnianych i przyczynić się do ochrony środowiska. Jest to […]

Patrycja Zarzeczna
20 października 2023
Strategia ESG – kompas dla firmy pozwalający utrzymać kierunek na zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój

Strategia ESG – kompas dla firmy pozwalający utrzymać kierunek na zrównoważony rozwój

Z roku na rok zrównoważony rozwój odgrywa w biznesie coraz istotniejszą rolę. To niepodważalny fakt. Zielone finansowania, oczekiwania inwestorów i klientów czy czający się za rogiem obowiązek raportowania zgodnie z CSRD nie pozostawiają wyboru nawet najbardziej zagorzałym przeciwnikom zielonych zmian. Jak wdrażać je w przedsiębiorstwach, aby miały sens i przynosiły oczekiwane rezultaty? Co powinno być pierwszym krokiem każdej firmy? Swoimi doświadczeniami […]

Materiał Partnera
3 października 2023
Trzy sposoby promowania zrównoważonego rozwoju
Premium
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Trzy sposoby promowania zrównoważonego rozwoju

We współczesnym krajobrazie biznesowym sukces nie ogranicza się do osiągnięcia finansowego zysku. Kierowanie firmą to coś więcej niż liczenie pieniędzy. Właśnie dlatego liderzy muszą wyjść poza tradycyjne ramy i zrozumieć, jak ich przedsiębiorstwa wpływają na otaczający świat, jeśli chcą zachować swoją pozycję na rynku. Biznes potrzebuje „duszy”, co oznacza, że liderzy muszą wprowadzać politykę skupioną na […]

Benjamin Laker
1 października 2023
EFNI 2023 o przyszłości Polski, Europy i wyborach
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

EFNI 2023 o przyszłości Polski, Europy i wyborach

Na Europejskie Forum Nowych Idei w tym roku zapraszamy już od 11 do 13 października w Sopocie. Do szukania odpowiedzi na pytanie #co będzie jutro jak zwykle zaprosiliśmy znakomitych gości ze świata biznesu i nauki. W tym roku wydarzenie nabiera dodatkowego wymiaru, nie tylko ze względu na odbywające się tuż po konferencji wybory parlamentarne, ale także zbliżające się 25‑lecie […]

Ican Institute
19 września 2023
Biznes i klimat potrzebują optymizmu
Zarządzanie kryzysowe

Biznes i klimat potrzebują optymizmu

Sama nadzieja nie jest rodzajem strategii, ale jest wiele powodów, dla których liderzy potrzebują pracowników, którym jej nie brakuje. Tego lata w północnych Stanach Zjednoczonych tysiące osób spędziło wiele tygodni w swoich domach, aby uchronić się przed dymem napływającym z kanadyjskich pożarów o tak ogromnym zasięgu, że zniszczyły lasy o powierzchni równej do wielkości stanu Wirginia. Eksperci są zgodni, że […]

Daniel Goleman
29 sierpnia 2023
Jak zwiększyć świadomość i lojalność konsumentów wobec nowych „zielonych” marek?
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Jak zwiększyć świadomość i lojalność konsumentów wobec nowych „zielonych” marek?

Marki mogą być potężnymi instrumentami zmian, ponieważ na całym świecie są ściśle związane z konsumentami, stanowiąc część ich codziennego życia i dokonywanych przez nich wyborów. Zazwyczaj indywidualni konsumenci za pomocą marek pokazują swoje wartości i filozofię życia. Dlatego firmy dysponujące wartościowymi markami, za którymi podążają lojalni konsumenci, mogą wpływać i modyfikować styl życia, system wartości, postawy i zachowania konsumentów. Oznacza […]

Benjamin Laker
21 lipca 2023
Społeczna odpowiedzialność biznesu – priorytet w trudnych czasach
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Społeczna odpowiedzialność biznesu – priorytet w trudnych czasach

Żyjemy w czasach pełnych niepewności. Pandemia Covid‑19, wojna w Ukrainie, kryzys gospodarczy – te trudne momenty przypomniały nam wszystkim, że nie zawsze można przewidzieć najbliższą przyszłość i mieć na nią wpływ. Dlatego zwłaszcza teraz musimy zrealizować to, co znajduje się w zasięgu naszych rąk, czyli zadbać o środowisko i społeczności lokalne najlepiej, jak tylko możemy. Działamy odpowiedzialnie Trudne czasy wymagają sprawnej […]

MateriaŁ Sponsorowany
18 czerwca 2023

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!