Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie i przywództwo IT

Polskie IT dla Ukrainy – wspólna, długofalowa pomoc branży IT

15 marca 2022 7 min czytania
Polskie IT dla Ukrainy – wspólna, długofalowa pomoc branży IT

Celem inicjatywy „Polskie IT dla Ukrainy” jest skuteczne wykorzystanie zasobów ludzkich, wiedzy i sprzętu poprzez połączenie sił, jakimi dysponujemy jako branża IT. Poza zbiórką funduszy podejmowane są działania niezbędne do walki z dezinformacją, a także wsparcie techniczne w postaci produktów i usług.

Na czym polega pomoc?

Organizacje ICT w Polsce łączą siły, aby realizować szeroko zakrojone działania na rzecz Ukrainy i jej obywateli dotkniętych agresją Rosji. Do współtworzenia projektu „Polskie IT dla Ukrainy” zapraszają także prywatne firmy z szeroko rozumianego sektora IT. Wszystkich zachęcają natomiast do wsparcia zbiórki prowadzonej pod patronatem Fundacji Ukraina.

Dużą akcją prowadzoną obecnie w ramach projektu jest zbiórka charytatywna Polski TECH i biznes dla walczącej Ukrainy #CyberBridge na rzecz Fundacji Ukraina. W zakładce zbiórki w serwisie zrzutka.pl codziennie aktualizowana jest lista potrzeb zgłaszanych przez stronę ukraińską za pośrednictwem Fundacji, która następnie z zebranych środków finansuje odpowiednie zakupy. Do tej pory udało się w ten sposób zamówić i dostarczyć na tereny objęte wojną środki medyczne oraz sprzęt taktyczny za kwotę ponad 620 tysięcy złotych.

Do udziału w akcji można przyłączyć się, wpłacając pieniądze na stronie zrzutki lub dostarczając wskazane dary fizycznie do punktów zbioru i segregacji przy ulicach Rakietowej 37 (sprzęt taktyczny) oraz Oławskiej 24 (sprzęt medyczny) we Wrocławiu. Zbiórka została objęta patronatem Konsulatu Ukrainy w Polsce oraz Prezydenta Wrocławia.

Organizatorami „Polskie IT dla Ukrainy” są: Software Development Association Poland (SoDA) – inicjator projektu, Fundacja Digital Poland, Fundacja Tech to The Rescue (TTTR), ITCorner, Just Join IT, Klaster #CyberMadeInPoland, Klaster ICT Pomorze Zachodnie, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT).

Dodatkowe działania

Prowadzone są także działania z myślą o uchodźcach wojennych z Ukrainy przebywających i napływających do Polski. Specjaliści z przedsiębiorstw zrzeszonych w organizacjach ICT na bieżąco tworzą aplikacje i inne rozwiązania software’owe ułatwiające niesienie pomocy humanitarnej.

Dzięki inicjatywie firmy IT współpracują już z 30 organizacjami pozarządowymi. Wśród realizowanych dla nich projektów znajdują się te łączące uchodźców z osobami oferującymi transport i/lub nocleg; pomagające w koordynacji pracy i zasobów ludzkich na granicy oraz na dworcach; wspierające logistykę, np. bezpieczny transport pacjentów z Ukrainy do Polski, czy ułatwiające fundraising. W dalszej perspektywie rozważane jest uruchomienie specjalnego call center, do którego kierowani byliby wszyscy migranci. Tu „Polskie IT dla Ukrainy” w znacznej mierze opiera się na wiedzy i doświadczeniu Tech To The Rescue w zakresie działalności NGOs.

Toczą się również rozmowy z dostawcami sprzętu typu hardware na temat możliwości przekazania go dla potrzebujących uchodźców. Już teraz udało się zakupić i przekazać komputery, drukarko‑skanery i osprzęt do montażu infrastruktury IT (stojaki, routery, kable).

Duży nacisk położono też na wsparcie prawne związane z zatrudnieniem i legalizacją pobytu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Organizacja Pracodawców IT SoDA wraz ze Stowarzyszeniem ITCorner i Stowarzyszeniem Klaster ICT Pomorze Zachodnie wystosowała w tej sprawie oficjalne pismo do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przedstawiciele branży bezpośrednio odnieśli się w nim do przygotowywanej przez rząd specustawy i zaproponowali konkretne zmiany w przepisach, które powinny zostać uchwalone priorytetowo. Zadeklarowali przy tym chęć udziału w grupie roboczej, która mogłaby wspomniane zapisy wdrażać. Znaczna część przedstawionych postulatów została uwzględniona i znajduje się w obecnym projekcie ustawy. SoDA zapowiedziała już przygotowanie otwartego webinaru poświęconego specustawie dla wszystkich zainteresowanych nowymi regulacjami.

Innym z ważnych punktów pomocy Ukrainie jest walka z dezinformacją pojawiającą się w sieci. W najbliższych dniach utworzona zostanie grupa ekspercka, w skład której wejdą przede wszystkim podmioty specjalizujące się w obszarze tzw. fact‑checkingu. Bartosz Majewski wymienia tu m.in. Michała Sadowskiego (właściciel firmy Brand24 oraz platformy zglostrolla.pl), Stowarzyszenie Demagog, a także KRRiT. Jej zadaniem będzie koordynacja działań, które w sposób zautomatyzowany pomogą wyeliminować nieprawdziwe informacje dotyczące sytuacji w Ukrainie, a także zwiększą świadomość społeczeństwa w zakresie weryfikacji treści.

Dodatkowe informacje na temat projektu i możliwości jego wsparcia dostępne są na stronie www.polskieit.pl.

Długofalowa pomoc dla naszych sąsiadów

„Polskie IT dla Ukrainy”, bo tak nazwaliśmy wspólny projekt, powstał z myślą o długofalowej pomocy dla naszych sąsiadów. Do tego potrzebne są jednak przemyślane, dobrze zaplanowane i przede wszystkim skoordynowane działania w bardzo wielu obszarach. Dzięki współpracy z Fundacją Ukraina na bieżąco identyfikujemy i realizujemy potrzeby medyczne czy sprzętowe zgłaszane do nas z frontu. Równolegle skupiamy się na kwestiach legislacyjnych, edukacyjnych oraz walce z fake newsami, angażując do pomocy firmy zrzeszone w naszych organizacjach oraz podmioty zewnętrze specjalizujące się w danej dziedzinie. Jesteśmy też w kontakcie z IT Ukraine Association zarówno w kwestiach pomocy humanitarnej, jak i ściśle powiązanych z branżą.

Bartosz Majewski, prezes SoDA

W tych niezwykle trudnych chwilach wyrażamy solidarność i wsparcie dla narodu ukraińskiego. Codziennie wspieramy naszych przyjaciół z Ukrainy oraz wszystkich, których dotyka wojna. W końcu wszyscy z nas znają Ukrainki i Ukraińców: to pracownicy wielu polskich firm, ale także bliscy, koledzy i koleżanki, sąsiedzi, którzy mieszkają i pracują w Polsce, których spotykamy na co dzień, którzy są częścią naszej społeczności. Włączyliśmy się w działania inicjatywy „Polskie IT dla Ukrainy”, aby osiągnąć jak największą skuteczność i zachować synergię pomiędzy naszymi organizacjami. Dodatkowo wspieramy też indywidualne inicjatywy naszych fundatorów, którzy działają w obrębie fundacji. Podejmujemy też każdego dnia szereg działań mających na celu walkę z dezinformacją. I na tym nie przestajemy. Łączymy siły, ludzi i działamy dalej.

Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający, Fundacja Digital Poland

Warto przy tym podkreślić, że działamy w sposób transparentny, od współpracy ze zweryfikowanymi partnerami po rozliczenie wydatków przez Fundację. Skuteczna pomoc w obecnej sytuacji jest możliwa tylko przy ścisłej współpracy zaangażowanych. Środki z naszej zbiórki trafiają do Fundacji Ukraina, przy pomocy której możemy realizować zamówienia medykamentów oraz rzeczy technicznych i taktycznych – w zależności od aktualnych potrzeb. Dzięki dużym kwotom pochodzącym ze zbiórki możemy więc realizować większe zamówienia w korzystniejszych cenach i w krótszym czasie. Koordynujemy działania w obszarach komunikacji z Ukrainą (szpitale, bataliony, ODA), wolontariuszy, działu zakupów i transportu. Wraz z Fundacją robimy wszystko, aby dary jak najszybciej trafiały do potrzebujących oddziałów w Ukrainie.

Mateusz Romanow, CEO KYOTU Technology & 25wat i Koordynator akcji „Polskie IT dla Ukrainy”

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!