Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Podatkowe zwolnienia dla darowizn na rzecz Ukraińców
Zrównoważony rozwój

Podatkowe zwolnienia dla darowizn na rzecz Ukraińców

Pomoc ogarniętej wojną Ukrainie, wspieranie ponad miliona uchodźców, którzy schronili się w Polsce przed działaniami agresora, wyzwoliła masę pozytywnej energii w ludziach i ich firmach, ale ma wymierne koszty. Część firmy oraz osoby fizyczne, które rozliczają się z fiskusem w kraju, mogą odliczyć te wydatki od podstawy wymiaru opodatkowania. Zapowiedziane ulgi podatkowe Ministerstwo finansów już zapowiedziało, że obywatele Ukrainy przebywający […]

Lidia Zakrzewska Magdalena Marcińska Michał Panek
11 marca 2022
Pepsi – 4 miliony dolarów na organizacje pomocowe, w tym Polski Czerwony Krzyż oraz wstrzymanie sprzedaży napojów gazowanych
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Pepsi – 4 miliony dolarów na organizacje pomocowe, w tym Polski Czerwony Krzyż oraz wstrzymanie sprzedaży napojów gazowanych

Pepsi wstrzymuje w Rosji sprzedaż swoich napojów gazowanych (oprócz Pepsi‑Coli są to także Mirinda i 7Up). Przeznacza też 4 miliony dolarów na organizacje pomocowe wspierające uchodźców z Ukrainy. Na czym polega pomoc? Jak wynika z wypowiedzi prezesa Ramon Laguarta, aby wesprzeć walczących Ukraińców, Pepsi zawiesi na terenie Rosji sprzedaż swoich (co tu dużo mówić, niezbyt zdrowych) napojów gazowanych – Pepsi‑Coli, Mirindy […]

9 marca 2022
Biedronka – kolejne 12 milionów zł na rzecz uchodźców z Ukrainy. Łączna wartość pomocy to już ponad 46 milionów zł
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Biedronka – kolejne 12 milionów zł na rzecz uchodźców z Ukrainy. Łączna wartość pomocy to już ponad 46 milionów zł

Główny udziałowiec grupy Jeronimo Martins (SFMS) podjął decyzję o zwiększeniu pomocy uchodźcom z Ukrainy o dodatkowe 12 milionów zł. Dzięki nim Fundacja Biedronki rozpocznie program mający na celu zapewnienie i opłacenie noclegu dla najbardziej potrzebujących. Aktualizacja To pierwszy przypadek, w którym postanowiliśmy jeszcze raz napisać o pomocy udzielanej przez firmę działającą na terenie Polski. Nie ulega jednak wątpliwości, że działania sieci Biedronka […]

9 marca 2022
ZnanyLekarz – bezpłatne konsultacje dla osób z Ukrainy i 500 tysięcy zł dla uchodźców
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

ZnanyLekarz – bezpłatne konsultacje dla osób z Ukrainy i 500 tysięcy zł dla uchodźców

Stworzona została platforma Lekarze dla Ukrainy. Wystarczy wybrać lekarza danej specjalizacji z listy i zadzwonić. Na stronie dostępni są lekarze i specjaliści komunikujący się w j. ukraińskim lub rosyjskim, a wszystkie konsultacje dla osób z Ukrainy są całkowicie bezpłatne. Oprócz porady można otrzymać receptę, potrzebny jest jedynie numer paszportu. Na czym polega pomoc? W odpowiedzi na coraz większe potrzeby osób przybywających do […]

9 marca 2022
Epson – milion dolarów dla Ukrainy i podwojenie kwoty zbiórki wśród pracowników
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Epson – milion dolarów dla Ukrainy i podwojenie kwoty zbiórki wśród pracowników

Epson przekazał milion dolarów za pośrednictwem Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców i Czerwonego Krzyża. Do tego Epson Europe podwaja kwotę zbiórki zrealizowanej przez pracowników na rzecz Czerwonego Krzyża. Na czym polega pomoc? Wspierając pomoc humanitarną dla osób dotkniętych kryzysem, Epson przekazał na ten cel milion dolarów za pośrednictwem Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców i Czerwonego Krzyża. Ponadto oddział Epson Europe, […]

9 marca 2022
Falck – transport 18 ambulansów dla walczącej Ukrainy
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Falck – transport 18 ambulansów dla walczącej Ukrainy

Już 18 ambulansów Falck dotarło do Ukrainy, z czego znaczna część do Kijowa. Firma namacalnie udowodniła tym samym, że Kijów nie jest odcięty od świata. Na czym polega pomoc? W zeszłym tygodniu Grupa Falck wysłała transport 18 ambulansów dla walczącej Ukrainy. Każdy z nich w pełni wyposażony i wiozący dodatkową pomoc medyczną. Firma ma już potwierdzenie, że jej ambulanse dotarły, w tym (informacja […]

9 marca 2022
Helping Hand – dyżury telefoniczne w języku ukraińskim, spotkania otwarte i czaty z psychologami 
Zarządzanie kryzysowe

Helping Hand – dyżury telefoniczne w języku ukraińskim, spotkania otwarte i czaty z psychologami 

Pomoc psychologiczna dla uchodźców z Ukrainy. Na czym polega pomoc? Helping Hand uruchomiło dyżury telefoniczne w języku ukraińskim, dodatkowo spotkania otwarte (polski, ukraiński, angielski) i czaty z psychologami (polski, angielski). Spotkania były bezpłatne i otwarte. Niestety zbyt późno dowiedzieliśmy się o tej akcji, więc informujemy o niej, chcąc za nią podziękować, ale mamy świadomość, że spotkania otwarte odbywały się do 3 marca, […]

8 marca 2022
PKO BP – zbiórka z podwojeniem kwoty wpłat, ułatwienia dla obywateli Ukrainy, wsparcie dla pracowników Kredobanku
Społeczna odpowiedzialność biznesu

PKO BP – zbiórka z podwojeniem kwoty wpłat, ułatwienia dla obywateli Ukrainy, wsparcie dla pracowników Kredobanku

PKO Bank Polski prowadzi zbiórkę na rzecz uchodźców z Ukrainy, deklarując podwojenie wpłaconej kwoty. Na dzień 2.03.22 zebrały się już 3 miliony złotych, więc bank dodaje drugie tyle. Na czym polega pomoc? PKO Bank Polski włączył się w #PomocDlaUkrainy, uruchamiając powszechną zbiórkę pieniędzy na rzecz uchodźców wojennych. W ciągu kilku dni na konto wpłynęła kwota 3 milionów złotych, […]

7 marca 2022
Biedronka – 5 milionów euro, pomoc o wartości 10 milionów zł, niższe ceny przy granicy i wycofanie produktów rosyjskich i białoruskich
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Biedronka – 5 milionów euro, pomoc o wartości 10 milionów zł, niższe ceny przy granicy i wycofanie produktów rosyjskich i białoruskich

Biedronka pomaga konkretnie i na wiele różnych sposobów: wspiera finansowo, prowadzi zbiórkę darów, a także obniża ceny w sklepach blisko granicy z Ukrainą i wycofuje produkty rosyjskie i białoruskie. Na czym polega pomoc? Po pierwsze, grupa Jerónimo Martins niezwłocznie przekaże 5 milionów euro, czyli około 24 milionów złotych na rzecz organizacji pomocowych. Ta darowizna pieniężna zostanie przekazana łącznie pięciu organizacjom, które już […]

7 marca 2022
Grant Thornton – 100 000 zł dla lekarzy zaangażowanych w obronę Kijowa, wsparcie dla pracowników z Ukrainy
Społeczna odpowiedzialność biznesu

Grant Thornton – 100 000 zł dla lekarzy zaangażowanych w obronę Kijowa, wsparcie dla pracowników z Ukrainy

Wspólnicy Grant Thornton Polska zdecydowali się przeznaczyć 100 000 zł na różnego rodzaju wsparcie finansowe. W szczególności dotyczy to zakupu materiałów medycznych, które mają trafić do lekarzy zaangażowanych w obronę Kijowa. Na czym polega pomoc? Grant Thornton Polska przeznaczył 100 000 zł na wsparcie finansowe, w szczególności zakup materiałów medycznych, które mają trafić do lekarzy zaangażowanych w obronę Kijowa. Firma prowadzimy […]

7 marca 2022

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!